Permalänk

Hur tvättar man bilen?

Hur går man tillväga för att få ett bra resultat utan massa ränder? Sökt lite på google men det mesta känns så jävla overkill och man måste ha massa maskiner och grejer. Hörde att man skulle tvätta nerifrån och upp (varför?)

En liten enkel guide till oss mänskliga som kör Volvo och inte orkar köpa massa maskiner och 52 olika kemikalier för att tvätta bilen 2ggr om året?

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Permalänk

Man tvättar bilen uppifrån och ner!!
Spola ren bilen av det värsta med vatten. gå sen på med schampo.
börja med taket och ta fönster och huv och baklucka på sin höjd ner till dörrlisterna. sen spolar man av det alt så tar man en sida i taget om det är väldigt varmt ute så att det inte bränner i lacken.
Sen tar man och tvättar under dörrlisterna och evt byter till en 'sämre' svamp och ha där och till hjulen. Det för att den mesta skiten sitter där nere och börjar man nerifrån så drar man med sig hela skiten och göra repor mm.

Sen spolar man bara av och evt skinnar av om man känner för det (ta bort vattnet med trasa)

Efter vintern och någon gång då och då kan man använda lite avfettning på hjulen och dörrlisterna och ställen där det är grymt smutsigt. tänk bara på att det blir halt av avfettning så lätt att snubbla och avfettning sliter på glansen så använder man mycket och ofta avfettning får man polera bilen sedan.

Står det mesta på FB men i korta drag hur man ska göra.
Sen tvätta inte en jättevarm bil en sommardag för rutor mm kan riskera att spricka. se isf till att ha vädrat ut den innan så den inte är varm och kör med ac'n en stund om du har.

mitt på sommaren räcker det nästan bara med vatten ytterst lite schampo då det är mindre skit på vägarna och får man fågelskit på bilen ta bort det på EN GÅNG!! det bränner nått så in i helvete på lacken så det inte är sant.

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Hur tvättar man bilen för att få ränder? Varit tvätthjälp många gånger åt mor min och har aldrig lyckats få några ränder. Skölj, schampo med svamp, skölj, sämskinn. Aldrig brytt mig om ordning förutom att jag tar fälgarna sist.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

- Använd inte tvättsvampar, köp en sådan här: http://www.cleanyourcar.co.uk/washing-and-drying/sonus-sheeps...
Tvättsvampar vispar bara runt gruset på ytan.

- Använd 2 hinkar, en med enbart vatten för att skölja av tvätthandsken och en med schampo.

- Tvätta tak, motorhuv och övre sidorna på bilen först. Se till att allt löst skit är borta.
På resten kan du använda något lite mindre fint, exempelvis en microfiber-tvätthandske.

- Är det på sommaren och man enbart vill ta bort lite vägfilm/vägdamm, kan man foamwasha bilen!
Det är roligt och ser lite proffsigt ut.
Du har då så lite kontakt som möjligt med lacken för att undvika repor osv.
http://www.cleanyourcar.co.uk/washing-and-drying/foam-lance-v...

Permalänk

tvättar man inte bilar nereifrån och upp?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Skrivet av MIFFo_BEast:

tvättar man inte bilar nereifrån och upp?

Nej! det är fönster du tänker på isf. för att inte få rinningar på fönster så 'skrapar' man va nerifrån och går upp.

när man tvättar en bil är den alltid skitigast nertill och börjar man där nere så drar man ju all smuts över hela bilen då det inte är så mycket smuts på taket etc.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

tyckte väll att min tekniska lt snackade skit

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Nej! det är fönster du tänker på isf. för att inte få rinningar på fönster så 'skrapar' man va nerifrån och går upp.

när man tvättar en bil är den alltid skitigast nertill och börjar man där nere så drar man ju all smuts över hela bilen då det inte är så mycket smuts på taket etc.

Angående fönster har du rätt och angående bilar har du fel! Samma metod ska användas för både bilar och fönster - nerifrån och upp med andra ord! (finns ordet nerifrån?)

Permalänk
Medlem

Känns som att det är större risk att man får med sig grus och dubbrester och rispar runt dem på lacken om man tvättar nerifrån och upp?! Även om man sköljer innan.
Brukar köra taket först, sedan huven för att risken är minst för att rispa runt saker. I övrigt så bryr jag mig inte så mycket.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk

Var btw idag och köpte en flaska fälgrengöring och en flaska superavfettning. jag har iallafall lärt mig efter dessa år att jag inte köper något det står "natur" eller "biologiskt" eller "miljö" på någonmer

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk

Man SVAMPAR bilen uppifrån och ner, pga av grus och reprisk som tidigare sagts i tråden.
Sen SPOLAR man bilen nerifrån och upp!

mvh

Visa signatur

Just cuz I'm not paranoid doesn't mean they aren't watching

Permalänk
Medlem

Antar att ränderna folk här snackar om är de man får från vattnet om man inte torkar av ordentligt. Mao få bort vattnet innan det hinner torka in för att åtgärda, tiden är givetvis begränsad så kan hjälpa om man drar av det värsta med en skrapa för att snabba på det hela.
Eller passa på och tvätta när det regnar så behövs det ingen avtorkning.

Som med så många andra saker kommer långt om man tänker efter lite. Till exempel brukar man försöka skölja bort det värsta dammet och gruset innan man går på med svamp av den enkla anledningen att det blir mindre repigt. Kan ju verka självklart men är ju bara att titta lite i flashbacktråden för att inse hur lite folk tänker i bland.
Springande punkten i det sammanhanget brukar vara att hitta ett tvättmedel man kan lägga på innan man sköljer av som fungerar bra utan att slita för mycket på vaxet vilket nästan allt gör, tex stark fettlösande medel som sk avfettning och diskmedel.

Det bästa är det givervis om bilen är så bra vaxad att det a) inte fastnar mycket skit överhuvudtaget så b)man inte behöver tvätta ofta och c) det som fastnar kan sköljas av utan tvättmedel.
Detta är antagligen det vanligaste feltänket folk gör, att de inte tänker på att man tvättar bort vaxet vart efter och att många medel i princip totalförstör vaxningen på en gång.

Finns det massa andra grejer folk i allmännhet inte verkar tänka på.Till exempel finns det inte några som helst fördelar med att få in vatten överallt som till exempel balkar, dörrar osv eller hur? Jag skulle till och med våga påstå att det är något man vill undvika.
I samma tema har vi underredestvättande. Det man inte vill ha är stora ansammlingar av skit som håller fukt som i till exempel skärmkanter men fettlösande medel är något man inte bör utsätta rostskydden för. Snarare är fett något man vanligtvis vill ha under bilen, inte något man vill bli av med.

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra med en gigantisk Waffle Weave när jag eftertorkar bilen. Torkar grymt bra, tar nog inte mer än en minut och få lacken helt torr.
Man brukar ju annars få fula kalkfläckar på lacken. Har iofs silvermetallic så det är ganska förlåtande
Som ed76 säger, är bilen bra vaxad så fastnar inte skiten så lätt. Jag brukar vaxa 1-2ggr under våren och sommaren och en på hösten.

Så håll lacken len och fin, det tjänar ni på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onkel Scan:

Man SVAMPAR bilen uppifrån och ner, pga av grus och reprisk som tidigare sagts i tråden.
Sen SPOLAR man bilen nerifrån och upp!

mvh

För dem som går på med högtrycken direkt är detta något att at till sig. Om man kör på med trädgårdsslangen först så ska det väl inte vara några problem?
Bara spola av lätt innan man tar svampen och sen kopplar in högtrycken. Man behöver inte vara talibaniskt försiktig heller, det blir inte repor så pass lätt ens pga högtryck.

Är man jätteorolig kan man tvätta bilen strax efter skyfall.
Fast idag är väl risken överhängande att bilen fräter bort i svavelsyrlighet från askmoln innan man hunnit ta tag i det.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Skrivet av Rymdvanilj:

Angående fönster har du rätt och angående bilar har du fel! Samma metod ska användas för både bilar och fönster - nerifrån och upp med andra ord! (finns ordet nerifrån?)

Jag vill gärna se din bil efter 10 år med felaktig tvättning och se hur mycket smårepor du har över hela bilen oavsett hur mycket du polerat efteråt

Du har fel angående man börjar på taket och arbetar sig ner runt om!! sen tar man under dörrlisterna och fälgarna.. Posta en tråd på garaget eller någon stor sida så tror jag du inser att det kanske låter rätt som du säger men det är fel. man drar ju bara med sig skiten runt på bilen annars.

Och ja detta gäller även på andra sidan jordklotet om någon skulle få för sig att det råder andra naturlagar där

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

men vadå. spola av med högtryck, tvätta med shampo, låt torka, polera sedan

Permalänk
Skrivet av jonaktiv:

men vadå. spola av med högtryck, tvätta med shampo, låt torka, polera sedan

Låt torka? Ungefär lika bra som att låta hårschampoo torka - no good at all. Spola av med vatten igen, sen torkdags med sämskskinn.

Skrivet av -=FULLMOON=-:

Jag vill gärna se din bil efter 10 år med felaktig tvättning och se hur mycket smårepor du har över hela bilen oavsett hur mycket du polerat efteråt

Du har fel angående man börjar på taket och arbetar sig ner runt om!! sen tar man under dörrlisterna och fälgarna.. Posta en tråd på garaget eller någon stor sida så tror jag du inser att det kanske låter rätt som du säger men det är fel. man drar ju bara med sig skiten runt på bilen annars.

Och ja detta gäller även på andra sidan jordklotet om någon skulle få för sig att det råder andra naturlagar där

Jaha, man kan säkert spola av sin bil så, men då är det ingen bil man bryr sig om. Bonden spolar säkert rent traktorn lite hur som helst, och då är det naturligt att även spolar av sin 740 på det viset.

Man börjar nerifrån just för att undvika smårepor och slitage på lacken. Varför? Jo, för att när man sedan kommit en bit upp på sidan av bilen med vattenstrålen kommer smutsen man spolar av rinna över våt lack, istället för torr och ännu smutsigare lack som blir fallet om man börjar med taket. Effekten när man spolar av bilen nerifrån och upp blir att lacken inte rispas.

Permalänk
Skrivet av Onkel Scan:

Man SVAMPAR bilen uppifrån och ner, pga av grus och reprisk som tidigare sagts i tråden.
Sen SPOLAR man bilen nerifrån och upp!

mvh

Där har vi det. Undrar varför det inte gick in när jag försökte förklara :/

Permalänk
Medlem

Kör genom biltvätten på OKQ8!

Då torkar dom ju bilen efter med luft

När man inte har någon pärla som man vill ta hand om så är det inte så noga

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

jag brukar bara låta bilen stå i skuggan när den torkar, då blir inga ränder eller något annat.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Jag börjar med att spola av värsta skiten börjandes nerifrån och upp med högtryck. Sen på med schampo och svamp och börjar uppifrån då och går runt neråt och spolar av sen i 3 etapper så inte schampot kan torka fast. Spolar endast med självtryck här då man inte behöver högtryck för att spola bort schampo bara Efteråt torkar jag med Autoglyms sämskskinn, funkar riktigt bra.

Men idag körde jag ett mycket längre schema

- På med superavfettning hela varvet under bilens midjelist, övre delen en mildare avfettning. Spola med högtryck noga överallt börjandes nerifrån och upp.
- Tvätta med schampo och svamp, skölj.
- Gå över alla lackerade ytor på bilen med clay.
- Tvätta om med schampo igen.
- Torka av.
- Köra på med polermaskin och en svag rubbing.
- Köra en polish med samma maskin, men andra trissor.
- 2 lager lackförsegling, ett extra lager till under midjelisten då det nöts lite fortare där.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av laaf:

- 2 lager lackförsegling, ett extra lager till under midjelisten då det nöts lite fortare där.

mm. man känner hur strävt det är där.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tvättar bilen först nerifrån o upp och sedan uppifrån o ner? Är den riktigt smutsig så tar.jag efter det o svampar bilen och hälsar sedan tre fyra hinkar med vatten blandat med lahegas bl.a. Bl.a. Produkt som ser till att vattnet rinner av utan att lämna ränder. Det bryter ytspänningen eller nåt sånt. Efter det så kör jag med en stor waffle duk.

Men oftast skippar jag helt svampningen och bara sprutar på ett tvättmedel med tryck Spruta.

Min filosofi är att röra lacken så lite som möjligt.

Jag kör inte på vinter med den bilen jag pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laaf:

Spolar endast med självtryck här då man inte behöver högtryck för att spola bort schampo bara

Ja det är ett till tips. Man har förhoppningsvis ingen skit som sitter fast efter man svampat så man har mao ingen egentlig nytta av högtryck längre. Om man ändå tar till högtrycken för att skölja av bilen är risken skapligt stor att man dammar runt tvättvattnet/skiten på bilen i stället för att få bort det om man inte är nogrann. Enklast/snabbast om man har tillgång till en vattenslang, eventuellt med något användbart munstycke.

Permalänk
Medlem

Att tvätta bilen..........

Inga glada nyheter för latmaskar. Glöm automattvätten. Det blir inte rent. Fram för allt på är det viktigt att ge bilen åtminstone en helig dag. Med lite omsorg och smek kommer bilen att le glänsande vackert.

Det finns alltså ingen återvändo. Ut och tvätta och putsa och vaxa. Och inte får man tvätta med varmt vatten. Nej, det är inte bra för lacken. Kallt om fingrarna ska det vara. Brrr. Inte ens får man stå i solen och njuta av värmen. Lacken gillar inte det heller. Och inte tvätta på garageuppfarten. Då bryter man mot miljöbalken och bidrar till miljöförstöringen. Tuffa pix.
Vi svenskar tvättar bilen ungefär 30 miljoner gånger per år. Det blir utsläpp på 2 000 ton olja, fyra ton bly, krom och nickel, samt 100 kilo kadmium. Ändå tvättar hälften av oss bilen på gatan eller tomten. Egentligen vill du väl inte vara miljöbov? Håll i stället till i en Gör-det-själv-hall.

En sådan bil rostar inte
En bil som får en rejäl genomgång med avfettning, polish och vax en gång per år, och som sedan tvättas en gång i veckan - en sådan bil rostar inte.
Och tro inte att du slipper tvätta bilen bara för att den är ny och har rostskyddsgaranti, även den behöver tvättas. När allt är klart får du din belöning: Du slipper skrapa och putsa rostfläckar.
- Smuts binder fukt som kan gå ner i porerna på lacken och angripa den. Därför måste alla bilar hållas rena. Använd inte högtryckstvätt, det kan skada lacken.

Tvättas invändigt först
Till att börja med ska bilen tvättas invändigt först. Man ler lite extra åt en som dammar mattorna sina bredvid den nytvättade bilen som inte ens har torkat. Lacken tar gladeligen åt sig de nya dammpartiklarna. Alltså, damma mattorna först.

Instrumentbrädan och andra vinyl- och plastlister tvättas rena med bilschampo. Använd aldrig vax på plast. På kromlisterna går polish och stålull bra.

Dags för lacken. Börja med att spola bilen ren. Se till att ha ett munstycke som sprider vattenstrålarna.
Bilen som nyligen tvättats i en automattvätt har inte blivit ren runt hjulhusen.

- Särskilt i skärmkanter och veck, där fastnar skiten lätt.
Om fåglarna har valt ut just din bil till toalett så bör du genast ta bort kladdet. Det fräter nämligen på lacken.

Även däcken och fälgarna ska spolas ordentligt.
- Om bilen har skivbromsar måste man provbromsa innan man kör, annars tar inte bromsen. Det kan ha kommit in vatten där.
När bilen har spolats kan man fortfarande känna knottrorna av vinterns salt- och asfaltsavlagringar som sprätt upp från vägbanan och elakt etsat sig fast på lacken.
För att få bort det krävs en genomgång avfettning. Börja med att spraya på det vattenbaserade avfettningsmedlet. Det är mest miljövänligt. Fukta en svamp med avfettningsmedlet och svabba runt hela bilen.
Börja alltid nedifrån och upp, annars kan smutsen rinna ner och bilda tjocka lager längst ned som kan repa lacken. Om lacken fortfarande är svår att få jämn och fin kan man använda oljebaserade avfettningsmedel, som tyvärr är sämre för miljön.
- Spraya inte avfettningsmedel nära listerna, det kan ta bort rostskyddsmedlet som sitter bakom listen.

Lyft upp vindrutetorkarna, annars kan de deformeras av avfettningsmedlet. Spola sedan med vatten. Svabba på miljövänligt bilschampo. Ta en ny svamp och se till att svampen alltid innehåller rikligt med vatten för att undvika att smutsen skapar repor i lacken. Spola med vatten igen. Glöm inte att torka bilen ordentligt, annars bildas vita kalkfläckar av kranvattnet. Använd helst sämskskinn. Det går dock lika bra med en frottéhandduk. Nu känns lacken slät. Dags för polish och vax.
- Om ytan är matt måste man alltid polera innan vaxning.

Inget fusk med vaxet
Det går inte att fuska med att använda vaxschampoo. Det är långt ifrån samma sak som vaxning. Inte heller ska man fuska med vaxpolish.
- Då blir det inte riktigt gjort. Då skyddas inte lacken lika bra.

Nej, polish måste gnuggas och gnidas in. Det räcker inte med att stryka på det. Det ska bli skinande blankt. Sedan ska det torkas med torrt trassel. Och till sist ska man stryka på hårdvax. I dag har det blivit vanligare att använda flytande mjukvax, men jag anser inte att det ger lika bra skydd. Vaxet ska helst sitta på i 24 timmar, gärna inomhus och sedan torkas av med en torr trasa.

Sedär ... Efter lite blod, svett och tårar - visst blev bilen skinande blank och fin.

Permalänk
Medlem

Man tvättar i alla fall inte sin bil såhär (länken går till YouTube).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Att tvätta bilen..........

En sådan bil rostar inte
.

mja, det hjälper inte om biltillverkaren varit så korkad att lera och silt bygger på lager bakom plasten i hjulhuset.

frätte inifrån, hur skulle jag veta att det var ett tomrum där... sjukt irriterande..

men har en fråga till dig som verkar ha koll på det mesta!

jag har turtle polish i fast form samt turtles hederliga vax. menar du att jag ska gnugga in polish innan den torkat? sen trassla och polera?

samt om vaxet har torkat så borde det ju inte suga åt sig mer så varför ska man låta det stå länge??

edit: har ni golf. se till att lägga på tektyl under mattorna,, så fort mattan är blöt rostar golvet.. snåla biltillverkare. har fått slipa rost hela veckan.

Permalänk
Medlem

Tvätta inte såhär heller: http://www.youtube.com/watch?v=rltqn7ybVEc

jonaktiv: Polishen ska väl gnuggas ut i tunt lager och sen poleras bort. Jag skulle inte ha nerver att polera sånt för hand, har en maskin som sköter jobbet, lägg lite i trissan på den och kör ut små ytor i taget och polera tills det knappt finns något kvar av det, blir bara damm. Sen tar man bara trasa och torkar bort det.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Eller så finner man sig i verkligheten och inser att bilen blir gammal och tappar värde hur man än gör. Tvätta bilen så den blir fin och inse sen att den inte är lika mycket värd eller lika fin efter 10 år, hur du än gör.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!