Kan man få ut HD ljud via grafikkortet?

Permalänk

Kan man få ut HD ljud via grafikkortet?

Om jag spelar en hd film, får jag då ut ljudet om jag skickar via hdmi kabeln in i en förstärkare'? eller blir det bara DD tex

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom du skriver att du har ett HD4870 i din sign så kan du göra detta, upp till 7.1 ljud och då med den medföljande DVI/HDMI-adaptern till ditt graffe hade i kartongen, förhoppningsvis

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Eftersom du skriver att du har ett HD4870 i din sign så kan du göra detta, upp till 7.1 ljud och då med den medföljande DVI/HDMI-adaptern till ditt graffe hade i kartongen, förhoppningsvis

Tyvärr så innebär inte 7.1 automatiskt att det går att spela de nya HD ljuden.

Så vitt jag vet är det HD5xxx serien som gäller om du vill köra True HD osv.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Devil May Cry:

Tyvärr så innebär inte 7.1 automatiskt att det går att spela de nya HD ljuden.

Så vitt jag vet är det HD5xxx serien som gäller om du vill köra True HD osv.

Detta har väl med drivrutinerna att göra, samt vilka program/codecs du använder?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Eftersom du skriver att du har ett HD4870 i din sign så kan du göra detta, upp till 7.1 ljud och då med den medföljande DVI/HDMI-adaptern till ditt graffe hade i kartongen, förhoppningsvis

Och följde det inte med någon måste du köpa en speciell för ati-kort annars får du inget ljud.