Uppgradering av grafikkort

Permalänk
Medlem

Uppgradering av grafikkort

Hej!

Jag har denna datorn och funderar på att uppgradera grafikkortet på den:

Moderkort: Gigabyte GA-965P-DS3
Nätaggregat: Hiper ATX 580W, 18dB
CPU: Intel Core 2 duo E6400, 2.13GHz (Socket LGA775, 2MB)
Nuvarande grafikkort: ATI Radeon X1900XT, 512MB
RAM: 2GB
Övrigt: DVD-brännare,usb-portar, mus/tangentbord.

Har fått råd om att köpa detta grafikkortet:
Sapphire Radeon HD 5770 1GB GDDR5

Med ett nytt nätaggregat:
Corsair TX 650W PSU

Vad tycker ni om det?
Fungerar det på mitt moderkort?
Räcker det nätaggregatet?
Har ni ett bättre förslag?

Kommer användas för bl.a. spel, osv. Min upplösning är 1680x1050.

Permalänk
Avstängd

Du klarar dig med ett Corsair 450w utan problem. Min kompis köpte ett 5770 referenskylare och han kan köra bfbc2 på högsta (dock inte särskilt mycket aa, vad jag vet), men behöver du verkligen ett nytt nätagg? Skippar du det har du ju råd med ett bättre grafikkort Vet dock inte vad det är för kvalité på det du har!

Permalänk
Avstängd

5850 tycker jag att du ska köpa om du har pengar...räcker mer än väl för din upplösning.

5770 är ju inte ett bra val om du har pengar...

Ditt system kommer att dra typ 200-230w så 580w kommer att räcka lååååångt...

Din CPU kommer ju att flaska lite men inte så farligt om du köper typ http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-plus och skrämmer upp den i 3,5-4,0Ghz

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Hiper är ju inte direkt kända så byt nätaggregatet också. Corsair 450W kommer fungera utmärkt dock saknar det en extra PCIe.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superlight:

Hiper är ju inte direkt kända så byt nätaggregatet också. Corsair 450W kommer fungera utmärkt dock saknar det en extra PCIe.

Har för mig att man får med en adapter när ett kort kräver 2 st, i paketen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superlight:

Hiper är ju inte direkt kända så byt nätaggregatet också. Corsair 450W kommer fungera utmärkt dock saknar det en extra PCIe.

Hans agg kommer nog att klara sig utan tvekan...5850 drar ju som ett 4850 som jag har i syrrans dator på ett ACE 520w agg >.<

Skrivet av facedark:

Har för mig att man får med en adapter när ett kort kräver 2 st, i paketen?

ja man får med molex -> PCIe adaptrar med alla grafikkort...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för svaren!

Bra om jag inte behöver köpa ett nytt PSU.

På komplett vid specifikationen står det dock:
Rekommenderad strömförsörjning 600 W

Ska man ignorera detta, fungerar det ändå?

Permalänk
Medlem

Här kan du se hur mycket ström en dator förbrukar med en överklockad Intel Core i7 950 3,06 GHz @ 3,8 GHz exklusive skärm med olika grafikkort http://www.sweclockers.com/recension/6203-radeon-hd-5700-och-...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Problemet med Hiper är INTE antal watt.

Butiker slutade sälja Hiper och alla började avsky Hiper som pesten pga att de blev så ökända med att förstöra flera delar samtidigt i datorn. Men de flesta förstod inte heller att Hiper agget redan gått sönder så de köpte nya dator som de flytta Hiper agget till och förstörde sin nya också efter någon vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spoo21:

Hej!

Tack för svaren!

Bra om jag inte behöver köpa ett nytt PSU.

På komplett vid specifikationen står det dock:
Rekommenderad strömförsörjning 600 W

Ska man ignorera detta, fungerar det ändå?

Jag kör en dubbelt så törstig CPU som du och 2x5770 på ett 500watts nätagg, inga problem.

5770 är löjligt snålt.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

BYT AGG! Hiper är livsfarliga för datorn. Har själv aldrig haft annat än Corsair, men vet andra som haft Hiper som pajat deras riggar. Undvik budgetagg till varje pris. Köp ett kvalitetsagg och slipp brända komponenter. Du lär inte ångra dig.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever