Tandproblem - är jag dum i huvudet?

Permalänk
Medlem

Tandproblem - är jag dum i huvudet?

I januari var jag hos tandläkaren eftersom att jag hade sjukt ont i en tand. Det visade sig att jag behövde göra en rotfyllning, vilket tydligen är något man gör i två steg. Först borrar de typ ur tanden och tar bort nerverna och fyller sedan igen med någon typ av tillfällig lagning. Tanken är sedan att man ska komma tillbaka inom två månader och fixa en riktig lagning eller nått. Vet inte exakt vad de gör, men man ska dit två gånger iaf.

Jagg var hemma hos mina föräldrar över jul och nyår och gjorde jag den första lagningen i Umeå, eller akutlagningen som jag vill minnas att tandläkaren kallade det. Men eftersom att jag inte kunde stanna i stan länge nog för att få en ny tid och fixa den riktiga lagningen sa tandläkaren åt mig att jag måste fixa en tid hos någon annan tandläkare inom två månader och göra klart skiten.

Givetvis har det nu gått drygt tre månader, och jag har inte fixat den riktiga lagningen. Första månaden orkade jag bara inte ta tag i det, sen fick jag hoppa in i ett projekt och har jobbat 7 dagar/vecka sedan dess och helt enkelt inte haft tid.

Men nu börjar jag känna att jag har ont i tanden igen, och det känns som att det bara är ett stort hål där den lagning han satte in ska sitta. Måste använda tandpetare efter varje mål mat för att det fastnar skit i hålet.

Jag planerar att åka tillbaka till umeå inom en vecka (typ så fort flygen börjar gå) och boka en ny tid hos samma tandläkare då. Mest för att det var sjukt lätt att få tid där, och för att det känns bra att låta samma tandläkare göra alltihop.

Men det jag undrar är hur pass dumt det är att jag har väntat så länge? Kan jag ha fuckat upp mina tänder på riktigt? Kan det ha blivit typ inflamerat eller något sånt, och vad skulle isf det innebära?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Hmm av vad jag vet angående tänder och munhygien (fader tandisläkis) så märker man rätt så enkelt om ett tand faktiskt är inflammerat. Det i själva verket tandköttet som blir inflammerat och är det minsta inflammerat så slår det till med en sådan stor smärta att man inte behöver dra någon slutsats kring om det faktiskt är det eller inte. Något man enkelt kan göra själv för att kika om det ser illa ut är att kolla om tandköttet är svart/mörkröd runt den tanden eller områden som man har ont i.
Nu, problemet med ditt fall är inte att du har ett "hål" mellan tandkött och ett tand, hade fallit varit så och mat fastnat där hade du enkelt fått en inflammation, men istället har du ett rotfyllningshål mitt på tanden vilket drar ner chansen för en inflammation, ganska så rejält om jag inte har fel.
Det du ska göra är att boka en tandläkartid så fort som möjligt, när du ringer upp glöm inte o nämna att det är akut, de finns _alltid_ akuttider. Och förklara noggrant för tandläkaren du besöker vad som har skett och hur länge sedan det var.

Om det nu är inflammerat så är det inte så farligt heller, de flesta får en inflammation någon gång i livet, oftast har det att göra med visdomständer, man får helt enkelt knapra på antiinflammatoriska piller eller i allra värsta fall (om en tand har ont om plats, åter igen har med visdomständer att göra) dra ut tanden.

Lycka till

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Sist jag hade inflamerad tandkött på grund av vissdoms tänder som bestämde sig för att växa ut alla 4 på engång så sa tandläkare till mig att spola 2 gånger om dagen med "Corsodyl" i en vecka.... Men jag är ingen tandläkare så du gör bäst i att fråga en

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Det bästa du kan göra i väntan på tandläkare är som Thomas_88 säger, skölja med något anti-bakteriellt dagligen så att du iallafall håller rent och undviker inflammationer. Det låter konstigt att du kan pilla rakt ned där med en tandpetare utan att det känns, då kan ju inte hela fyllningen ha lossnat... eller?

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martiis:

Det bästa du kan göra i väntan på tandläkare är som Thomas_88 säger, skölja med något anti-bakteriellt dagligen så att du iallafall håller rent och undviker inflammationer. Det låter konstigt att du kan pilla rakt ned där med en tandpetare utan att det känns, då kan ju inte hela fyllningen ha lossnat... eller?

Grejen är ju att de har slitit ut nerverna i tanden, så jag tänker mig att jag helt enkelt inte har någon känsel i den. Men det kanske inte funkar så?

Vad finns det för antibakteriellt jag kan skölja med?

Permalänk
Medlem

Alkoholer är ju antibakteriellt..
Nej men det finns de där enkla flourtillsatsvattenmunsköljerna och jod som går köpa på apoteket, men skulle mer lyssna på Sanazin och Tomas_88 än mig själv när det kommer till dessa råd.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Grejen är ju att de har slitit ut nerverna i tanden, så jag tänker mig att jag helt enkelt inte har någon känsel i den. Men det kanske inte funkar så?

Vad finns det för antibakteriellt jag kan skölja med?

Beror ju på hur länge tänker du vänta med att fixa tänder... Corsodyl som är receptfri ska man inte använda längre tid än 2 veckor i sträck då man kan få missfärgning på tänderna. Alkohol låter väl lite dyrt

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X