Permalänk

Ersättning för ärr?

Tjena! Har ett ca 2.5cm långt ärr på min tumme sedan jag när jag var yngre hade en olycka med en kniv.
fick höra från en polare att man kan få bra med pengar för ärr så tog kontakt med mitt försäkringsbolag (Folksam) och dom skulle skicka lite papper sen skulle jag in med någon bild och sånt.
Har någon erfarenhet av sånthär och hur mycket pengar rör det sig om? det hände för 4 år sedan och ser fortfarande fult ut!

Tack på förhand!

Visa signatur

What was your favourite single player Quake level? One of the forty identical greenish-brown castles or one of the forty identical brownish-green castles? - Ben Croshaw

Permalänk
Medlem

Sjukt om man får några pengar att tala om för ett ärr på tummen :/

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Sjukt om man får några pengar att tala om för ett ärr på tummen :/

Varför? Ersättningen kommer ju från en försäkring som man själv betalar och som bl.a ska täcka "förfulande skador". Framförallt om ärren sitter på synliga ställen som ansikte, kanske även inkluderar händer... Men man får ju inte ersättning för vilket ärr som helst utan det måste vara av viss omfattning eller vad man ska säga...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag åkte pulka och gjorde mig illa, kan jag få 100.000 för att jag var tvungen att ta mig till sjukhus ? ..
Jag gjorde mig förresten illa när jag ställde mig upp för två dar sen, trampade på nåt.. kan jag få pengar för det ?.

Hur fan kan man få pengar för ett sketet litet ärr som man fick vid en olycka ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag åkte pulka och gjorde mig illa, kan jag få 100.000 för att jag var tvungen att ta mig till sjukhus ? ..
Jag gjorde mig förresten illa när jag ställde mig upp för två dar sen, trampade på nåt.. kan jag få pengar för det ?.

Hur fan kan man få pengar för ett sketet litet ärr som man fick vid en olycka ?

hur fan resonerar man när man anser att det är "fel" att få ersättning för saker som försäkringen man tecknat inkluderar?

och för att vara on-topic.
ett ärr på en tumme lär inte ge mycket pengar, beroende på om det sitter på in/utsidan etc, frågan är om det ens är värt mödan med allt pappersarbete, sjukhusjournaler, försäkringspapper från den tiden och blablabla...
har ett 12x2cm långt ärr på knäet, som jag efter överklagan fick ut 25k för, och det är inkluderat ersättning för att det aldrig riktigt kommer fungera helt 100% igen.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hur fan kan man vilja ha pengar för ett är som är "fult" ?
Inga ärr är väl egentligen snygga ellerhur?

Dessutom var det ju en olycka när han som mindre lekte med kniv och vi vet att små ska inte leka med knivar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Hur fan kan man vilja ha pengar för ett är som är "fult" ?
Inga ärr är väl egentligen snygga ellerhur?

Dessutom var det ju en olycka när han som mindre lekte med kniv och vi vet att små ska inte leka med knivar..

för att man har tecknat en sådan försäkring?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Dessutom var det ju en olycka när han som mindre lekte med kniv och vi vet att små ska inte leka med knivar..

Skulle vara intressant att höra hur du resonerar kring olyckor och t.ex bilförsäkringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Försökning mot fula ärr ? visste inte att såna fanns.

ingår i de flesta olycksfallsförsäkringar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ZitreXx:

Skulle vara intressant att höra hur du resonerar kring olyckor och t.ex bilförsäkringar

Tja kör en idiot på mig ska jag ha cash såklart, då det är en annan som åsamkar mig och min bil skada
Nu gjorde han sig själv illa på en kniv när han var "mindre", liten undrar är ju varför han hade kniven..

Skrivet av hoz:

ingår i de flesta olycksfallsförsäkringar.

Må så vara men det är fortfarande korkat på ett visst sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Tja kör en idiot på mig ska jag ha cash såklart, då det är en annan som åsamkar mig och min bil skada
Nu gjorde han sig själv illa på en kniv när han var "mindre", liten undrar är ju varför han hade kniven..

Må så vara men det är fortfarande korkat på ett visst sätt.

Nej, det är nog faktiskt bara du som inte fattar principen med försäkringar.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Har du några papper (sjukhusbesök) som kan styrka när du fått ärret?
Det kräver nämligen försäkringsbolagen, sen måste man vänta ett år efter olyckan för att söka ersättning men det finns även en preskribitionstid.

tcntad, varför skulle man inte få ersättning för ett ärr? Förstår inte riktigt var du vill komma.

Ersättningen bedöms vars ärret är och hur det ser ut, så ett litet ärr på tummen kanske inte ger några jättesummor - Men det känns ändå skönt att veta att man har en sån försäkring ifall man tex får ärr / brännskada i ansiktet eller liknande.
En kompis fick en brännskada på armbågen som ser rätt otäck ut och det kommer nog ge han lite pengar.

Jag tycker snarare att det snedvridna är att folk inte utnyttjar sina försäkringar, för det är inte så att försäkringsbolagen går back...

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag åt så jävla mycket att jag fick fula hudsprickningar över hela magen. Nu skäms jag för att visa mig i speedos på badstranden. Kan jag få jättemycket ersättning?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jonasc:

Nej, det är nog faktiskt bara du som inte fattar principen med försäkringar.

Kanske kanske inte.

Skrivet av Jckssn:

tcntad, varför skulle man inte få ersättning för ett ärr? Förstår inte riktigt var du vill komma.
Mvh

Menar bara på att om det är orsakat av en själv med t.ex kniv som i detta fall vid mindre ålder så förstår jag inte riktigt hur han kan få pengar eftersom han gjorde sig själv illa även om det var en olycka..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag åkte pulka och gjorde mig illa, kan jag få 100.000 för att jag var tvungen att ta mig till sjukhus ? ..
Jag gjorde mig förresten illa när jag ställde mig upp för två dar sen, trampade på nåt.. kan jag få pengar för det ?.

Hur fan kan man få pengar för ett sketet litet ärr som man fick vid en olycka ?

För at man köper en försäkring som täcker den typen skador

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Fick diskbråck p.g.a. gjorde fel i knäböj i gymmet för ca 2år sen, kan jag få ut något av detta ens? Anmälde det inte ens och hade inga tankar på det, kände mej mestadels att jag fick ta smällen för mitt stora misstag, misstänker man kan få för sveda och värk, har dock ingen värk längre men kan komma lite då och då men känns onödigt att gnälla efter försäkringspengar när jag kan ta ut detta om jag skulle t.ex. tappa en arm eller något.

Men tycker ett ärr på tummen är inte mycket att gnälla ut lite försäkringspengar... Har ärr lite varstans på knogar och fingrar och hade ett brutet nyckelben i 2.5 månad men gjorde ingen anmälan för de. Nej lite självkänsla får man ha och inte bara tänka pengar, tänk istället att när du verkligen skadar dej kan du få ut mer än ett litet ärr på tummen.

Tänk istället historier du kan dra "ja jag slogs mot 4 pers och en hade kniv och fick egget mot tummen och skar mej" istället för "nej jag råka skära mej för några år sen och tog ut försäkringspengar" vilket låter häftigast på fyllan inför brudar vava?

Permalänk
Medlem

Rent teoretiskt borde inte sånt här gå ganska lätt fuska med "råka" skada sig vänta ett år sen casha in.
Ts ska läsa om detta på Flashback där ges tips på vad du kan göra med ärret för att få de se jävligare ut vilka vinklar som är bäst osv.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Jag åt så jävla mycket att jag fick fula hudsprickningar över hela magen. Nu skäms jag för att visa mig i speedos på badstranden. Kan jag få jättemycket ersättning?

Eftersom det inte skedde genom en olycka så tvivlar jag på det. Du får helt enkelt skylla dig själv att du åt för mycket.

Och till er övriga, det som krävs för att ni skall få ut något för ärr är att ni går till läkaren och dokumenterar skadorna när de händer. Så man kan inte komma något år efter att det hänt för att man helt plötsligt vill ha pengar.

Och som en bekant till mig som fick ett rätt "nasty" ärr över ansiktet, tack vare försäkringspengarna kunde det utföras lite kirurgi så att det inte såg så illa ut.

Och om man har en försäkring där man kan få ut pengar vid olycksfall så skall man utnyttja den. Annars är man lika bakom flötet som tcntad verkar vara.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Kanske kanske inte.

Menar bara på att om det är orsakat av en själv med t.ex kniv som i detta fall vid mindre ålder så förstår jag inte riktigt hur han kan få pengar eftersom han gjorde sig själv illa även om det var en olycka..

Nej, du förstår verkligen inte. Det hade varit roligt att höra hur du tror att försäkringar funkar!

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Kanske kanske inte.

Menar bara på att om det är orsakat av en själv med t.ex kniv som i detta fall vid mindre ålder så förstår jag inte riktigt hur han kan få pengar eftersom han gjorde sig själv illa även om det var en olycka..

Försäkring: Betala X kronor i avgift för att om Y händer få summa Z.

Om försäkringen gäller fula ärr så spelar det ju ingen roll om man blivit påkörd eller trillat på sin morakniv, en olycka är en olycka. Om man med flit sitter och skär sig så är det ju dock inte en olycka.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Menar bara på att om det är orsakat av en själv med t.ex kniv som i detta fall vid mindre ålder så förstår jag inte riktigt hur han kan få pengar eftersom han gjorde sig själv illa även om det var en olycka..

Så om du kör en fin bil och får sladd och kvaddar den använder du inte försäkringen? Det var ju du som som hade sönder bilen och alltså borde du betala själv. Varför utnyttja en försäkring du faktiskt betalat för? Man betalar ju för försäkringar för att det är skoj att ge försäkringsbolagen pengar, varför utnyttja något man betalar för?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av belga:

Försäkring: Betala X kronor i avgift för att om Y händer få summa Z.

Om försäkringen gäller fula ärr så spelar det ju ingen roll om man blivit påkörd eller trillat på sin morakniv, en olycka är en olycka. Om man med flit sitter och skär sig så är det ju dock inte en olycka.

Sant, men hur ska man bevisa att det var en olycka eller inte ?

Skrivet av Derox:

Så om du kör en fin bil och får sladd och kvaddar den använder du inte försäkringen? Det var ju du som som hade sönder bilen och alltså borde du betala själv. Varför utnyttja en försäkring du faktiskt betalat för? Man betalar ju för försäkringar för att det är skoj att ge försäkringsbolagen pengar, varför utnyttja något man betalar för?

Du behöver inte bete dig så där....

Klart, får jag sladd på bilen kan jag uppenbarligen inte köra bil och således borde jag faktiskt nästan pröjsa själv (man ska ju ta reda på vad som orsakade det hela först och sen se huruvida om man borde få pengar för nåt man själv orsakat).

Ni som säger emot mig nu, försök och se det från min sida.

TS skrev ju att han gjorde sig illa på en kniv när han var mindre (hur gammal är han nu?) och nu vill han ha pengar för att han lekte med kniv och gjorde sig illa.. låter inte det lite fel i era öronen om ni ser det från min sida ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Sant, men hur ska man bevisa att det var en olycka eller inte ?

Du behöver inte bete dig så där....

Klart, får jag sladd på bilen kan jag uppenbarligen inte köra bil och således borde jag faktiskt nästan pröjsa själv (man ska ju ta reda på vad som orsakade det hela först och sen se huruvida om man borde få pengar för nåt man själv orsakat).

Ni som säger emot mig nu, försök och se det från min sida.

TS skrev ju att han gjorde sig illa på en kniv när han var mindre (hur gammal är han nu?) och nu vill han ha pengar för att han lekte med kniv och gjorde sig illa.. låter inte det lite fel i era öronen om ni ser det från min sida ?

Det har ju inte med det hela att göra ifall han lekte med kniven eller inte, en olycka är ju fortfarande en olycka - och har man försäkring som täcker upp det är man dum om man _inte_ söker ersättning för det.

Enligt ditt resonemang borde man inte ansöka ersättning på sin drulleförsäkring om man välter ner sin tv?

Permalänk
Medlem

fan vad det är kritik, har man försäkring så har man.

bryter du handlederna och du fortfarande har ont flera år efter så får du ersättning. att ärret blr fult kan bero på att man inte gjorde det ordentligt med t.ex. sy.

jag har fula ärr efter nål och tråd när det kudne bli fint med tejp i mitt fall. jag bryr mig inte, men kan få ersättning

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Sant, men hur ska man bevisa att det var en olycka eller inte ?

Du behöver inte bete dig så där....

Klart, får jag sladd på bilen kan jag uppenbarligen inte köra bil och således borde jag faktiskt nästan pröjsa själv (man ska ju ta reda på vad som orsakade det hela först och sen se huruvida om man borde få pengar för nåt man själv orsakat).

Ni som säger emot mig nu, försök och se det från min sida.

TS skrev ju att han gjorde sig illa på en kniv när han var mindre (hur gammal är han nu?) och nu vill han ha pengar för att han lekte med kniv och gjorde sig illa.. låter inte det lite fel i era öronen om ni ser det från min sida ?

Hur man än lyckades skada sig så har man fortfarande en försäkrning som man betalar för varje månad. Att han inte hade koll på att det var en av sakerna som han betalade för i sin försäkring och nu senare fick reda på det så kan jag inte se att det är något fel i det även om jag försöker se det ifrån din sida(den negativa?).

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Sant, men hur ska man bevisa att det var en olycka eller inte ?

TS skrev ju att han gjorde sig illa på en kniv när han var mindre (hur gammal är han nu?) och nu vill han ha pengar för att han lekte med kniv och gjorde sig illa.. låter inte det lite fel i era öronen om ni ser det från min sida ?

Nu skrev iofs TS att han enbart "hade en olycka med en kniv", antar att du förutsätter att han lekte runt (var omdömeslös antar jag att du menar) eftersom han skriver att han var yngre...?

Men oavsett så visst kan det finnas en gräns där man tycker att man får skylla sig själv, men alltså vilken normalt funtat människa vill med flit stabba sig själv med en kniv (eller på annat sätt göra anskaffa sig ärr och andra skador)...? Det är ju inte som att man cashar ut såpass att man lever lycklig i alla sina dagar efteråt så det är inte direkt värt om man enbart är ute efter pengar heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Sant, men hur ska man bevisa att det var en olycka eller inte ?

Det kan ju vara svårt att bevisa eller motbevisa, men det är ju en annan fråga. Då handlar det om hurvida någon felaktigt utnyttjat sin försäkring, inte om hurvida försäkringen är eller inte är ok i sig. Jag menar försäkringsbedrägeri som det faktiskt handlar om då är ju ingenting som är unikt för just fula ärr, även om det säkerligen finns de som ser det som någonting enkelt att utnyttja.

Jag menar hur bevisar man att någon faktiskt tappade mobilen i strömmen? Hur bevisar man att det faktiskt var en okänd tjuv som bröt sig in i ens bil? Förr eller senare handlar det alltid om hurvida man tror på vad personen säger eller inte, vilket är upp till försäkringsbolaget.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte man kan få försäkring för om man har skadat sig och det läkt av sig själv. dock om man har skadat knät och dom opererar och det blir ett ärr från det kan man nog få ersättning

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Jag råkade skära mig med kniven på jobbet vintern 2008->2009 .. Har såklart ett synligt ärr... på tummen ca 2cm långt ... Vet inte vad man ska göra? jag anmälde det som en "arbetsplatsolycka" .. till jobbet med ett formulär.. men har inte hört något mer sen dess.. Jag har sjuk o olycksfallsförsäkring men jag har inget "kvitto" på att jag varit där men det lär dom ju ha i databasen.. (på sjukhuset)

Vad ska man göra?

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!