Permalänk

Mattefråga klurig

Ni ska gräva en grop som är 50cm bred 500Mm lång 1/2 m djup.De tar en timme. Hur lång tid tar de att gräva en grop som är dubbelt så stor? 2Timmar stämmer inte -.-

Visa signatur

Ge mig ett jobb! Vad som helst?

Permalänk

Jag får det till 2h.

Men jag antar att du med dubbelt så stor inte menar dubbelt så stor volym, utan du anser att groppens alla sidor ska vara dubbelt så stora. Problemet är att det är inte detta som man brukar anse när man pratar dubbelt så stor.
Ta en gräsmatta som exempel, så räcker det att arean är den dubbla, varenda sida ska inte behöva vara dubbelt så stor för att en person ska ha en dubbelt så stor gräsmatta och klippa.

*edit*
Ett problem med meningen "dubbelt så stor", är att den är otydlig exakt vad man menar. Det kan handla om vikt, area eller volym, men att alla sidor ska vara dubbelt så stora brukar inte användas.
Tar man en sfär, t.ex. en fotboll med diametern 23cm och frågar vilken diameter har en dubbelt så stor fotboll, så är frågan otydligt. Då många säkerligen skulle säga 46cm och inte tänka på volymen.
Så sfär är lite ett undantag från regeln, men jag tycker det är självklart att man även där ska utgå från volymen. Bara att man kunde vara tydligare när man ställde frågan för att undvika missförstånd.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Dubbelt så stor tänker jag på att alla sidor ska vara det.
Du får räkna ut volymen först
Så den är 50x50x50cm = 0.125m³

Dubbelt så stor är
100x100x100cm. Alltså 1m³

0.125m³ tar en timme, hur lång tid tar det då att gräva ett 1m³ stort hål.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Skrivet av Kazen:

Dubbelt så stor tänker jag på att alla sidor ska vara det.

Det är semantik, där man får fundera lite på syftet med hålet och varför storleken är det intressanta.

Ska man fylla igen ett dubbelt så stort hål med "något", så går det självklart åt dubbelt så mycket av detta "något". Däremot om man ser på en nedslagskrater från en himlakropp, så är det frågan om folk i allmänhet anser att en dubbelt så stor krater har en dubbelt så stora area, utan man istället tycker att alla sidor ska vara det dubbla.

Detsamma med en låda, beroende på om man ska paketera något i lådan eller själva lådan tar plats, så kan folk tolka olika med meningen dubbelt så stor.

Så kommer vi då tillbaka till hålet igen så beror det lite på hur man tänker, ska man göra en fälla och lägga grenar över, så skulle jag med dubbelt så stor tolka som att alla sidor förutom djupet skulle vara dubbelt så stora.

Många mattegåtor handlar just om semantik att man tolkar saker olika och just för att man gör detta, så kommer man få olika svar.

*edit*
Man kan även fundera på vad man menar med dubbelt så stor för olika saker som bensintank, lägenhet, katt, mobiltelefon, kniv etc. (de två sista är det ej självklart vad man menar när man säger en dubbelt så stor)

Och Amerikanarna gillar att göra till såna hära frågor mer komplexa genom att båda ha U.S. liquid gallon och U.S. dry gallon. Det ska inte vara för lätt att räkna volym, för då kan vem som helst göra det.
Vilket väl är huvudargumentet emot si enheter, att det blir för enkelt så vanligt folk kan börja beräkna saker.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyCash89:

Ni ska gräva en grop som är 50cm bred 500Mm lång 1/2 m djup.De tar en timme. Hur lång tid tar de att gräva en grop som är dubbelt så stor? 2Timmar stämmer inte -.-

De dä ä inge' grop, dä ä ena vallgrav di kaller't.

Det tar mer än dubbelt så lång tid för att man blir trött på att behöva gå ytterligare 78 varv runt jorden.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Tackar för alla svaren. Men hur lång tid tar de ? Mer en 2timmar antar jag. Jag trodde de hade med att man ska räkna kubik o skit o kommer fan inte ihåg sånt.

Visa signatur

Ge mig ett jobb! Vad som helst?

Permalänk
Medlem

om det tar 1 timma att gräva ut 0.125m³ tar det 8 timmar att gräva ut 1m³.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Om alla sidor ska vara dubelt så långa så kommer hålet att vara 8 gånger så stor. om djupet eller bara en av sidorna så vara dubelt så stor så blir volymen dubbelt så stor. om volymen ska vara dubbelt så stor så kommer längden på alla väggar vara lite större men inte dubbelt så lång- orkar inte räkna ut det....

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Avstängd

Frågan är ju felställd! "Dubbelt så stor" betyder rimligen dubbel volym, alltså är en sida dubblerad, t.ex. djupet. Då tar det också dubbelt så lång tid om vi antar konstant volymtransport. Om vi räknar transportsträcka eller med "dubbelt" menar åtta gånger så stor, ja då blir svaret annorlunda (t.ex. åtta gånger så stor -> kubiklagen).

Men den enda vettiga tolkningen av "dubbelt så stor" är egentligen just "dubbelt så stor", dvs dubbel volym. Och frågan röjer inte vilket som är konstant, alltså är materialtransporten konstant. Alltså tar det dubbel så lång tid! Det är ingen kuggfråga, det är en felställd fråga.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Sen är det väldigt kul att fantisera om hur det ser ut när en 50 centimeter bred, 500 Megameter lång samt 1/2 meter djup grop grävs på jorden på endast en timme.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazzir:

Sen är det väldigt kul att fantisera om hur det ser ut när en 50 centimeter bred, 500 Megameter lång samt 1/2 meter djup grop grävs på jorden på endast en timme.

Själva tiden är ju inget problem. Man använder sig endast av en halv miljard kineser som samtidigt får gräva sin egen längd meter i kommande gropen.
Jag är mest konfunderad över hur en grop som sträcker sig 78 varv runt jorden är formad.
Eller vilken planet man gräver på..

Ok, rätt användning av värdesiffror kan rädda en, men sånt är ju tråkigt

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazzir:

Sen är det väldigt kul att fantisera om hur det ser ut när en 50 centimeter bred, 500 Megameter lång samt 1/2 meter djup grop grävs på jorden på endast en timme.

HAHA älskar när man blandar ihop prefixer sådär och resultatet blir skitrolig

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Mycket humor :).

Annars ja, felställd fråga kan jag tycka.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.