Bättre minneskretsar ger hållbarare SSD

Permalänk

Precis som många påpekat och som om man läser mellan raderna i nyheterna framkommer:

Detta är ju framförallt ett framsteg för servrer där diskarna jobbar mer eller mindre konstant, dygnet runt. För oss vanliga dödliga som inte har en serverpark hemma är det inget jättenyhetsvärde. För företag är det ju framförallt intressant att MLC närmar sig den fd. "vanliga" kvaliteten på SLC, vilket kan leda till stora besparingar.

Visa signatur

kaffesump

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Djinn1982
Jag tänkte köpa inte g2 men nu börjar jag ångra mig när det gäller hållbarhet. Vadå så efter 10000 cyklar så måste man skrota hårddiken? Blir den sämre och sämre ju färre cyklar man har? Jag rkriver och läser väldigt mycket så ett ssd är inget att ha eller?

Minst 5 år som någon annan svarade till mig längre upp

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

"De nya MLC-kretsarna är i storleken 32 gigabit medan SLC-kretsarna kommer med 16 gigabit utrymme"

Storlek brukar väl inte räknas i gigabit?

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Medlem

Jo, i minneskretsar, men så fort minneskretsar kombinerats till något användbart så talar man nästan uteslutande om bytes.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Djinn1982
Jag tänkte köpa inte g2 men nu börjar jag ångra mig när det gäller hållbarhet. Vadå så efter 10000 cyklar så måste man skrota hårddiken? Blir den sämre och sämre ju färre cyklar man har? Jag skriver och läser väldigt mycket så ett ssd är inget att ha eller?

För att försöka förklara enkelt, du kan fylla och tömma hela hårddisken 10.000 gånger.
Så länge du rör dig med små filer är det ingen som helst fara.
Som sagt, om man skriver och tar bort 20 gigabyte om dagen så håller hårddisken i minst 5 år.
Om 5 år tror jag vi har prisvärda SSDs som håller för 100.000 skrivningar i terabyteklassen, så det är kanske läge att uppgradera eller byta ut vid det laget iaf.

Offtopic:
Cykel (sykel) och Cykel (Syckel) är ett litet hatobjekt för mig i Svenska språket.
Enligt alla jävla regler vi har så borde Syckel stavats Cyckel och inte Cykel.
Det är helt ologiskt och idiotiskt att sykel och syckel stavas på samma sätt.
Det är helt idiotiskt att Syckel stavas cykel när vi har tydliga regler i språket att k föregås av långt vokalljud ck föregås av kort vokalljud.
Så kom med i kampen, våga vägra stava Cyckel Cykel!

Permalänk
Medlem

Jag förstog det men om man har bara windows på ssd så är det väll inte så många skrivningar som sker? Sen ville veta blir ssd hårddisken sämre och sämre med tidens skrivningar? Sen menar du hela hårdisken måste skrivas sen måste de kastas eller räcker det med att man skriver, om en 80gb ssd med 20gb 10.000 gånger och sen blir den kass eller 80gb hårddisk 80gb skrivningar 10000 gånger?

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Intel producerar väll egna flashminnen till sina SSDs?
Eller har jag missuppfattat något?

Minnena kommer väl via IM Flash Technologies, vilket är ett företag grundat av Micron och Intel. Så antagligen kommer den här teknologin förr eller senare att dyka upp i Intels SDDs. (G3?)

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Herregud den killen måste verkligen vara uttråkad.
Lite mer ensuitiasm hade inte skadad.
Ska nog spara denna youtube film och bränna ut på skiva så man har något att kolla på när man har svårt att sova.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Herregud den killen måste verkligen vara uttråkad.
Lite mer ensuitiasm hade inte skadad.
Ska nog spara denna youtube film och bränna ut på skiva så man har något att kolla på när man har svårt att sova.

Tänkte precis samma sak...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
En 160 gigs Intel disk klarar av att hantera över 1500 terabyte data innan den är förbrukad under optimala förhållanden.
Även under väldigt dåliga förhållanden handlar det om 100-tals terabyte data.
Jag vet inte hur du definierar "flitigt användande" men jag skulle nog ta i lite mer än så för att beskriva det du pratar om.

Jag har hört flera SSD-diskar som är förbrukade, tror någon modell intel har varit inblandad, det är inte acceptabel livslängd i min mening.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
Jag har hört flera SSD-diskar som är förbrukade, tror någon modell intel har varit inblandad, det är inte acceptabel livslängd i min mening.

Om det är server-miljöer: Ja. Det är trivialt att förbruka MLC diskar där. Speciellt om vi pratar om databaser.

Men för normala desktop-datorer och där användaren inte är en idiot som använder sin SSD som lagringsdisk för HD-redigering? Länk tack!

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
En bättre beskrivning av en cykel är en nollställning utav ett skrivblock.
Man kan skriva flera gånger till samma skrivblock utan att man behöver nollställa det.

På en OCZ Vertex så är ett skrivblock 515KiB stort. Den minsta skrivningen som operativsystemet gör brukar ofta vara inställt till 4KiB, Man kan alltså skriva över 100ggr till samma block utan att det behöver nollställas. Detta förutsätter förståss att alla skrivningarna sprids till olika delar av samma skrivblock.

Detta var bland det mest informativa jag läst om skrivningar till flashminnen. Tack så mycket.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
Jag har hört flera SSD-diskar som är förbrukade, tror någon modell intel har varit inblandad, det är inte acceptabel livslängd i min mening.

Vilket är inte acceptabel livslängd?
20 gig om dagen i 5 år?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Djinn1982
Jag förstog det men om man har bara windows på ssd så är det väll inte så många skrivningar som sker? Sen ville veta blir ssd hårddisken sämre och sämre med tidens skrivningar? Sen menar du hela hårdisken måste skrivas sen måste de kastas eller räcker det med att man skriver, om en 80gb ssd med 20gb 10.000 gånger och sen blir den kass eller 80gb hårddisk 80gb skrivningar 10000 gånger?

Under optimala förhållanden är det 80gb skrivningar 10.000 gånger.
Sen beror det ju på hur man använder disken, men det är så det räknas.

Permalänk
Medlem

Förresten, när en SSD är på väg att bli förbrukad, blir man varnad på något sätt?
Isåfall hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Förresten, när en SSD är på väg att bli förbrukad, blir man varnad på något sätt?
Isåfall hur?

Faktiskt, undrar jag med, eller är det den dagen man märker att man inte kan skriva något mer?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tozzi
Faktiskt, undrar jag med, eller är det den dagen man märker att man inte kan skriva något mer?

Så blir det tyvärr. För tillfället har man inte lyckats standardisera någon varningsparameter som man kan använda. Dagens modernare diskar kan komma att stödja en sådan standardparameter med hjälp av en framtida uppdatering när det finns en sådan tillgänglig.

Vissa diskar har S.M.A.R.T-data som man kan titta på, men inget som är standardiserat.

T13 kommittén är inte så snabba med att få fram nya standarder till ATA-gränssnittet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korkskruv:

En bättre beskrivning av en cykel är en nollställning utav ett skrivblock.
Man kan skriva flera gånger till samma skrivblock utan att man behöver nollställa det.

På en OCZ Vertex så är ett skrivblock 515KiB stort. Den minsta skrivningen som operativsystemet gör brukar ofta vara inställt till 4KiB, Man kan alltså skriva över 100ggr till samma block utan att det behöver nollställas. Detta förutsätter förståss att alla skrivningarna sprids till olika delar av samma skrivblock.

Väldigt informativt.
Jag tackar och bugar för denna information.

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core