Lenovo introducerar militärklassade Thinkpad

Permalänk
Melding Plague

Lenovo introducerar militärklassade Thinkpad

Den välrenommerade datorserien Thinkpad är känd för att tåla tuffa tag. Lenovo tar konceptet ytterligare ett steg med Thinkpad L som kvalar in för inte mindre än åtta olika "militärklassningar".

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då borde det alltså bara finnas SSD-hårddiskar som alternativ på lagringssidan?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Skrivet av skogsvilden:

Då borde det alltså bara finnas SSD-hårddiskar som alternativ på lagringssidan?

Varför?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av )ExecutoR(:

För att SSD-enheter tål mycket mer?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Skrivet av Arzei:

För att SSD-enheter tål mycket mer?

Jo, men varför inte ha andra alternativ? Vi har exempelvis en massa datorer som står ute på byggarbetsplatser och dylikt där en dator anpassad för riktigt dammiga/smutsiga miljöer skulle vara trevligt. Dock har vi inget behöv av SSD ur "tålighetssynpunkt" då datorerna inte utsätts för sådan fysisk påfrestning.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Får rysningar när jag ser deras layout/design. sett likadan ut i alla år förstår inte vad det är som till talar med thinkpad 2010

Permalänk
Medlem

Från 6 000 kronor inklusive moms är billigt för en militärklassad dator trots det är en Celeron!
För övrigt gillar jag den diskreta, matta designen.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Hjälpsam

6000kr verkar vara för billigt för att vara sant.
Skulle inte förvånat mig om den hårdast klassade låg på runt 100 000kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Läst om nån ny mekanisk disk på slashdot som skulle klara konstant kraft på x antal G och stötar uppemot 300G hittar dock inte den artikeln, help plz

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Den ser ju bättre ut än bärbar dator 7000 i alla fall ;P (lite snabbare också)

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Fan va fet. Gillar thinkpad, hoppas man får lägga vantarna på en nån dag

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Ratatosk:

6000kr verkar vara för billigt för att vara sant.
Skulle inte förvånat mig om den hårdast klassade låg på runt 100 000kr.

Det angivna instegspriset är $649 vilket med svensk moms blir strax under 6 000 kronor, så det verkar vara riktigt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Blir la nått sånt här man får skaffa åt sambon sen när ungen kommit tillvärden.

är den säker nog för militären så borde ju inte ungen lyckas döda den.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

16:9

Och till det priset måste det vara TN-skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

16:9

Och till det priset måste det vara TN-skärm.

Finns det någon bärbar som inte har TN panel? Nyfiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

6000kr verkar vara för billigt för att vara sant.
Skulle inte förvånat mig om den hårdast klassade låg på runt 100 000kr.

Jag håller med, "tåligare" datorer brukar ha helt vansinniga priser. Frågan blir väl hur pass mycket tåligare denna serie egentligen är.

Permalänk
Medlem

dregel! dock så är priserna för höga, den för 6000 lär inte vara mer än celeron, då köper jag hellre asus, även om thinkpad är bättre på alla sätt och vis så är priserna för höga för min ekonomi.

förutom notebooks så är thinkpad den enda laptopen som jag har testat som det inte ens går att rubba skärmen när man skakar bordet.

Permalänk
Medlem

Äntligen lite tålig och någorlunda förnuftigt prissatt teknik! Är trött på att teknik ska vara skörare ju dyrare den är. Och speciellt om det är något bärbart eller litet så är det lika bräckligt som ett ägg. Förstår inte riktigt hur det går ihop. Nog för att iPhones är fina när de ligger på ett bord hemma... men hur fina är de om du råkar tappa dem? (Just det är ett dåligt exempel, för glasskivan på iphonen är IDIOTISK och löses med polymerskiva). Hushållet behöver en ny dator, detta låter ju onekligen bra!

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Invectus:

Får rysningar när jag ser deras layout/design. sett likadan ut i alla år förstår inte vad det är som till talar med thinkpad 2010

De ser underbara ut. Precis som en dator ska se ut. Vill man ha smink köper man apple eller om man inte har råd asus och liknande där hela datorn är glansig plast.

Sedan undrar jag vad för jävla idiot kom på idéen att köra med 16:9 upplösning. Är det helt blåsta? 16:10 eller 4:3 ska det vara på laptopar som används för arbete.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Invectus:

Får rysningar när jag ser deras layout/design. sett likadan ut i alla år förstår inte vad det är som till talar med thinkpad 2010

Vad som tilltalar?

Du kan slänga den i golvet och ställa dig på den och fortsätta använda den, skulle du råka tappa ner den för trappan på jobb, så kan den överleva, skulle den inte göra det så är iallafall din data säker ändå.

Kan... väl vara en liten punkt?...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Invectus:

Får rysningar när jag ser deras layout/design. sett likadan ut i alla år förstår inte vad det är som till talar med thinkpad 2010

Själv köpte jag en HP Elitebook 2530p genom skolan. Den är en direkt utmanare till Lenovo's thinkpad-serie och är även den militärklassad.
"to meet the military standards (MIL-STD 810F) for high/low temperatures and dust."

Dock är Elitebooken bra mycket snyggare...

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräs-Mannen:

Själv köpte jag en HP Elitebook 2530p genom skolan. Den är en direkt utmanare till Lenovo's thinkpad-serie och är även den militärklassad.
"to meet the military standards (MIL-STD 810F) for high/low temperatures and dust."

Dock är Elitebooken bra mycket snyggare...
http://www.itechnews.net/wp-content/uploads/2008/08/hp-eliteb...

http://www.gbreviews.co.uk/uploads/1264709567-hp-elitebook-25...

Intressant går du på Chalmers eller?
Vad fick du datorn för?

Jag undrar då jag ska plugga på Lith i höst och man kanske skulle kunna få en vetttig bärbar (som din) till ett vettigt pris genom den skolan med.

OnT: Denna serie ser hemskt fin ut, alltid velat ha thinkpad t4xx och detta ter sig som ett väldigt prisvärt alternativ helt i min smak, synd på 16:9 dock, men kan leva med det.

En dator är ett arbetsredskap som ska vara funktionell och prestera bra precis som vilket annat arbetsredskap, den ska inte vara gullig och söt, då kan man lika gärna köpa en MBP 13tum med en söt spegel på köpet om man tycker det är viktigt.

skriver som en kratta
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräs-Mannen:

Själv köpte jag en HP Elitebook 2530p genom skolan. Den är en direkt utmanare till Lenovo's thinkpad-serie och är även den militärklassad.
"to meet the military standards (MIL-STD 810F) for high/low temperatures and dust."

Dock är Elitebooken bra mycket snyggare...

Smaken ar som baken, delad
Jag alskar min T400, kanns so otroligt robust som en laptop borde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräs-Mannen:

Själv köpte jag en HP Elitebook 2530p genom skolan. Den är en direkt utmanare till Lenovo's thinkpad-serie och är även den militärklassad.
"to meet the military standards (MIL-STD 810F) for high/low temperatures and dust."

Dock är Elitebooken bra mycket snyggare...
http://www.itechnews.net/wp-content/uploads/2008/08/hp-eliteb...

http://www.gbreviews.co.uk/uploads/1264709567-hp-elitebook-25...

har Elitebooks på min skola oxå! och dom är riktigt trevliga att arbeta med

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Har en Leonova som jobbdator och kan bara säga bra saker om den. Sen den röda styrpinnen, Helt underbar och det finns ingen bärbar som kan slå den.

Väntar med spänning på min nya som ska komma om några veckor

Permalänk

Fräsig, hoppas det kommer en 13" också, då kanske man har en vettig dator om man kommer in på Chalmers till hösten! Diggar för övrigt verkligen designen. All business, no play. En dator för allvarliga saker. Sen har man den neonfyllda, plexiglasdörrsdatorn hemma för fun and games.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Skrivet av CompassioN:

Fräsig, hoppas det kommer en 13" också, då kanske man har en vettig dator om man kommer in på Chalmers till hösten!

Tänkte exakt samma sak när jag läste nyheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

Intressant går du på Chalmers eller?
Vad fick du datorn för?

Jag undrar då jag ska plugga på Lith i höst och man kanske skulle kunna få en vetttig bärbar (som din) till ett vettigt pris genom den skolan med.

OnT: Denna serie ser hemskt fin ut, alltid velat ha thinkpad t4xx och detta ter sig som ett väldigt prisvärt alternativ helt i min smak, synd på 16:9 dock, men kan leva med det.

En dator är ett arbetsredskap som ska vara funktionell och prestera bra precis som vilket annat arbetsredskap, den ska inte vara gullig och söt, då kan man lika gärna köpa en MBP 13tum med en söt spegel på köpet om man tycker det är viktigt.

Läser visserligen på Chalmers men datorn är köpt genom HKUST i Hong Kong då jag är där under mitt fjärde år på Chalmers.

Datorn kostade ~8000SEK, pris i butik (i sverige vid tiden för köpet) var ~14000kr.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk

Den där ser väldigt mycket ut som Lenovo budgetdatorerna i SL-serien. Även om de är nästan lika trevliga att använda som modellerna i T400-serien (som can0n nämnde) så kommer de inte i närheten av byggkvaliteten hos en T400 (eller de T61p, T42, T40 och T30 som jag har). De är plastiga och rappliga i jämförelse. Tangentbordet har inte ens samma layout (flera knappar saknas) och definitivt inte samma skrivkänsla. Och de är mycket större.

Missförstå mig inte SL-serien är väldigt trevliga datorer jämfört med konkurrenterna i samma prisklass, och jag skulle inte tveka att rekommendera dem), men de är inte i närheten av samma kvalitetskänsla som T- eller W-serierna (men de är ju också i runda slängar dubbelt så dyra).

Om nu L-serien är en modifierad SL (och pris och bilder tyder på det) så kommer de inte att vara så roliga.

Disclaimer: jag råkar arbeta för en väldigt stor ägare i Lenovo, men uttalar mig bara som privatperson.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Den där ser väldigt mycket ut som Lenovo budgetdatorerna i SL-serien. Även om de är nästan lika trevliga att använda som modellerna i T400-serien (som can0n nämnde) så kommer de inte i närheten av byggkvaliteten hos en T400 (eller de T61p, T42, T40 och T30 som jag har). De är plastiga och rappliga i jämförelse. Tangentbordet har inte ens samma layout (flera knappar saknas) och definitivt inte samma skrivkänsla. Och de är mycket större.

Missförstå mig inte SL-serien är väldigt trevliga datorer jämfört med konkurrenterna i samma prisklass, och jag skulle inte tveka att rekommendera dem), men de är inte i närheten av samma kvalitetskänsla som T- eller W-serierna (men de är ju också i runda slängar dubbelt så dyra).

Om nu L-serien är en modifierad SL (och pris och bilder tyder på det) så kommer de inte att vara så roliga.

Disclaimer: jag råkar arbeta för en väldigt stor ägare i Lenovo, men uttalar mig bara som privatperson.

Jag tycker T60 är brutalt plastig jämfört med T40. Klämde på en T400 och den kändes lika plastig som T60. Kan inte IBM köpa tillbaka Thinkpad så det blir lite styrsel igen på prylarna? Jag betalar gärna 20 papp för en maskin som HÅLLER