Permalänk

val av processor

hej!
jag köpte min dator för ett par månader sedan. allt nytt utom processorn som jag köpte begagnad. så här ser det ut nu:
Pentium Dualcore E5200 2.5 ghz, 3.5 gb DDR2, P5KPL SE moderkort, Radeon HD5770.
Allting fungerar bra men processorn är lite slö för vissa spel (bl.a. vill jag kunna köra GTA4 och ARMA2 med höga inställningar flytande) så därför tänkte jag köpa en ny (med 4 kärnor)under 2000:-, helst billigare. Jag har spanat lite men det är några saker jag inte förstår.
- Passar AMD processorer i mitt moderkort och i så fall, är AMD Phenom 2 X4 945 3,0Ghz, Quad Core, 2MB, 95W, Socket AM3 tillräckligt bra för mig?
- Jag undrar också vad cacheminnet samt klockfrekvensen spelar för roll. jag har tittat på olika modeller med 2,4 och 6 mb cache. är det stora skillnader på resultaten mellan de olika modellerna eller klarar jag mig så länge det är 4 kärnor?

Jag har funderat lite mellan AMD processorn jag nämnde innan, INTEL Core2Quad Q8400 2660MHz 4MB och INTEL Core™ 2 Quad Q9400 2,66GHz, Socket 775, 6MB. Ni kan väl ge mig något annat förslag också om ni vet något bättre. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Amd processorer passar inte i din socket, du har 775 så då ska du även leta efter processorer till 775. Jag hade tagit Q9400 i din sits, då den har lite mer cacheminne än Q8400.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk

Nej, AMD processorer funkar inte. Du har socket 775 på ditt moderkort. Det innebär att bara äldre Intel-processorer passar.

Här står vilka som passar:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=343806

Du får rikta in dig på en Core2Quad.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom du har ett s775 moderkort så är jag rädd att du inte kan köra på en AMD som ju använder sAM3, men den andra processorn du skriver om skulle ju ev kunna funka eftersom den ju just är en s775-prolle, och om du ser i denna lista så kan du se om den finns med + vilken bios som du måste ha innan du installerar den
http://asus.com/product.aspx?P_ID=7x8IbK8Vs2QULDCh

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

ok tack för de snabba svaren finns det någon vettig anledning att överklocka Q9400 eller är det en onödig risk? hur mycket kan man klocka den riskfritt i så fall?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kapten rödskägg:

ok tack för de snabba svaren finns det någon vettig anledning att överklocka Q9400 eller är det en onödig risk? hur mycket kan man klocka den riskfritt i så fall?

De är ingen stor risk att du skadar nåt när du klockar Bara du inte krämar på med 2,0v med luftkylning så är det lugnt

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

överklocka Q9400

Skrivet av Esseboy:

De är ingen stor risk att du skadar nåt när du klockar Bara du inte krämar på med 2,0v med luftkylning så är det lugnt

ok tack men blir det stor skillnad i resultatet? är det värt prestationen med tanke på att jag aldrig klockat något förr och i så fall måste sätta mig in i det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kapten rödskägg:

ok tack men blir det stor skillnad i resultatet? är det värt prestationen med tanke på att jag aldrig klockat något förr och i så fall måste sätta mig in i det?

Japp det är det eftersom du inte behöver uppgradera lika ofta om du klockar upp den ett par Gigahertz

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Du kommer inte kunna maxa GTA IV även om du köper det bästa core2quad dock, men relativt snyggt kan du nog köra på.

Permalänk

Tack för alla svaren, det har varit till jättebra hjälp inför köpet i helgen

Permalänk
Hedersmedlem

Säker på att CPU:n är flaskhalsen i ditt system då?`Radeon HD5770 är inte världens snabbaste kort.

Permalänk
Skrivet av Mental:

Säker på att CPU:n är flaskhalsen i ditt system då?`Radeon HD5770 är inte världens snabbaste kort.

Tillräckligt snabbt för att en Pentium 4 inte ska räcka till ...

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SpammerN^:

Tillräckligt snabbt för att en Pentium 4 inte ska räcka till ...

Dock har han en C2D baserad prolle, så så dålig är den nog inte

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Dock har han en C2D baserad prolle, så så dålig är den nog inte

Stod nog "4" där när jag skrev inlägget iaf
Isf, var han jävligt snabb på att ändra.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar