XFX 5770 1GB: "Drivrutinen slutade svara och har återställts..."

Permalänk
Medlem

XFX 5770 1GB: "Drivrutinen slutade svara och har återställts..."

Hej!

Satte ihop en ny dator åt familjen med ett XFX 5770, oklockade 1GB versionen. Installerade ATI's senaste drivrutiner.

Drog in några spel och testade lite! En del spel fungerar skitbra, men vissa failar totalt. Man kan spela en stund och det flyter på bra, sen efter ett tag blir antingen skärmen helt svart några sekunder, eller så fryser allt i några sekunder. Sedan kommer jag till skrivbordet och det står typ "Drivrutinen slutade svara och har återställts..." i en bubbla nere i högra hörnet. Har inte tänkt på om det är CCC som visar bubblan eller om det är någon Windows grej.

Har även provat med ändå nyare drivisar då det hade kommit en ny uppdatering sist jag var hit. Samma problem!

Kör Windows 7 x64 pga. 4GB ram.

( Jag har rensat med nån driver cleaner och kört in nya drivisar, men W7 har varit snabb på att installera egna vid uppstart. Nästan hundra på att det gick vägen sist jag installerade dock )

Några förslag?

Permalänk

Vilka drivare har du? Är det officiella eller beta, detta brukar annars hända när man klockat för mycket eller möjligtvis har korrupta drivare.

Permalänk

Mmm, rätt så säker på att det händer när kortet går upp i för höga temperaturer.
Har stött på det ett par gånger under folding

Visa signatur

| B550 | 5800X3D | 6800 XT |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Vilka drivare har du? Är det officiella eller beta, detta brukar annars hända när man klockat för mycket eller möjligtvis har korrupta drivare.

Officiella drivers, oklockad.

Skrivet av Jöneborn:

Mmm, rätt så säker på att det händer när kortet går upp i för höga temperaturer.
Har stött på det ett par gånger under folding

Ska kolla tempen nästa gång jag är dit, men jag tror inte det är problemet. När man exempelvis kör Red Faction: Guerilla så hinner man oftast inte spela mer än under minuten innan det händer. På så kort tid bör väl inte grafikkortet hinna bli så varmt?

Vad är acceptabla temperaturer för ett sånt här kort i idle och fullt fräs?

Permalänk

Det går sjukt fort för ett kort att bli varmt!

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem

Har ett klockat XFX XXX som ligger på 960 MHz core och 1400 MHz minne och det idlar atm på 55 grader och brukar smyga upp på 83 grader efter ett par timmar BC2. Har du nog med utsug i datorn? Tror att det kortet "du har" vispar runt luften i chassit och därmed blir varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Det går sjukt fort för ett kort att bli varmt!

Yes, jag märkte det när jag testade! Men jag kom aldrig över 60 grader, så det borde väl vara ok?

Skrivet av muddiz:

Har ett klockat XFX XXX som ligger på 960 MHz core och 1400 MHz minne och det idlar atm på 55 grader och brukar smyga upp på 83 grader efter ett par timmar BC2. Har du nog med utsug i datorn? Tror att det kortet "du har" vispar runt luften i chassit och därmed blir varmt.

Det sitter en "lufttunnel" från dörren på chassit till processorfläkten, förutom den så sitter det en stor fläkt bak på chassit. Är 83 grader acceptabelt då? Låter ju högt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av esskung:

Det sitter en "lufttunnel" från dörren på chassit till processorfläkten, förutom den så sitter det en stor fläkt bak på chassit. Är 83 grader acceptabelt då? Låter ju högt!

Är det ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=375859 ?

Kortet borde väll inte gå över 85grader om det inte pressas extremt hårt (Furmark), Idle borde det kanske ligga mellan 40-55 grader (har igentligen inte en aning ;P)

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Är det ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=375859 ?

Kortet borde väll inte gå över 85grader om det inte pressas extremt hårt (Furmark), Idle borde det kanske ligga mellan 40-55 grader (har igentligen inte en aning ;P)

Detta är datorn, beställd från Inet! Chassiet är ett Cooler Master Elite 333 . .

Morsan väntar besök, så jag hinner inte testa mer nu, postar igen nästa gång jag är hit och hälsar på!

EDIT: Hm, la till en bild med hjälp av IMG taggar, men fungerade inte. Så här kommer länken http://data.fuskbugg.se/skalman01/inet%20dator.png

Permalänk

Har samma problem och får det ofta när jag sitter och surfar. Då ligger kortet på typ 30c.
Har 10.4 drivare.
Vafan är felet....30c känns inte så varmt

Permalänk
Medlem

Tobz0r har du klockat kortet något?
När man surfar går kortet in i "2d clock" och klockar då ner sig ganska rejält, kan vara den klocken som behöver höjjas.
Jag fick ofta detta problemet när jag surfade på youtube osv och tittade på filmer.

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Skrivet av erdraug:

Tobz0r har du klockat kortet något?
När man surfar går kortet in i "2d clock" och klockar då ner sig ganska rejält, kan vara den klocken som behöver höjjas.
Jag fick ofta detta problemet när jag surfade på youtube osv och tittade på filmer.

Okej ska höja 2d clocken.

Permalänk
Skrivet av Tobz0r:

Okej ska höja 2d clocken.

Var i CCC gör man det? Letat lite men hittar ingen sån inställning...

Jag får har liknande problem. Ungefär 1-2 ggr/dag sker detta: Skärmen flimmrar till och bilden blir låst, sen helt svart (som när man drar ut strömmen), och sedan återställs den varpå jag ser meddelandet "ATI drivrutinen slutade svara och har återställts"...

För mig sker det dock mest när jag surfar/kollar flash-video (spelar nästan inte spel).

Har ett Mobility 2600 HD, nyaste drivers (10.4) men har haft problemet med tidigare drivrutiner också.

Permalänk
Medlem

hade samma fel med mitt xfx5870 exakt samma fel.... spelade ingen roll vad jag gjorde, googlade på allt...
slutade med att jag skickade tillbakakortet.... och det var fel på det. kommer få ett annat kort från komplett men det finns inte i lager för tillfället..

Permalänk
Medlem

1. Make a new profile under options in CCC, under composition check your monitor(s) if you have 2. once you've done that click SAVE and close, but DO NOT ACTIVATE YET

2. You need hidden folders enabled, go to start, type "folder options" on the search bar, click view tab, look for hidden files and folders, click show hidden hit ok. once you've done that, go to C:/Users/Account Name/app data/local/ATI/ACE/Profiles/. Open the new profile XMS you just made with Notepad.

3. I cant give you the exact value because diff brands use diff clock speeds but look for <Feature name="CoreClockTarget_0">" the 2 value parts needs to match the 3rd line

4. look for <Feature name="MemoryClockTarget_0"> once again they need to match the 3rd line

5. <Feature name="CoreVoltageTarget_0"> matching 3rd line again

Your .XMS should look something like this but DO NOT use these exact values, they could damage your card. they just need to match your 3rd line, thats all.

<Feature name="CoreClockTarget_0">
<Property name="Want_0" value="85000" />
<Property name="Want_1" value="85000" />
<Property name="Want_2" value="85000" />
</Feature>
<Feature name="MemoryClockTarget_0">
<Property name="Want_0" value="120000" />
<Property name="Want_1" value="120000" />
<Property name="Want_2" value="120000" />
</Feature>
<Feature name="CoreVoltageTarget_0">
<Property name="Want_0" value="1200" />
<Property name="Want_1" value="1200" />
<Property name="Want_2" value="1200" />
</Feature>
<Feature name="MemoryVoltageTarget_0">
<Property name="Want_0" value="0" />
<Property name="Want_1" value="0" />
<Property name="Want_2" value="0" />

Detta hjälpte mitt problem Krasher under Youtube klipp, flash spel osv samt alt tabbningar för vissa spel

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)