Club 3D lanserar ljudlöst Radeon HD 5550

Permalänk
Melding Plague

Club 3D lanserar ljudlöst Radeon HD 5550

Club 3D tar fram ett nytt grafikkort med passiv kylning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

smidigt till HTPC?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av woobiin:

smidigt till HTPC?

Behöver man verkligen den där extra kraften till en htpc dock? Lika bra att köpa billigare om man frågar mig, båda kan ju spela upp samma saker väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Behöver man verkligen den där extra kraften till en htpc dock? Lika bra att köpa billigare om man frågar mig, båda kan ju spela upp samma saker väl?

Man kanske kan spela något enklare spel på sin HTPC då?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Folk på som vill bygga tysta lågbudgets speldatorer kan få nytta av det här kortet

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem

Jag tyckte nog att det verkade lite dyrt. 800 spänn för det kortet, låter inte så budget i mina öron. Ett enklare kort som ändå klarar jobbet som htpc-kort för uppspelning av full-hd-material samt en accelero-kylare borde gå att hitta betydligt billigare. Visst, det klarar säkert lite mer, men eftersom det ändå inte klarar tillräckligt så känns det som en rätt onödig extrautgift.
Ändå roligt att det kommer en del passivt kylda kort direkt från leverantör så man slipper fimpa garantin det första man gör när man ska montera en egen kylare.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Avstängd

Har inte grafikkorten alltid varit ljudlösa?

Ingen av mina grafikkort dom senaste 15åren haft någon ljud i sig, men fläkten låter en del ibland, speciellt GF skit kort.

Visa signatur

Väldigt många tror på den där BLÅsta, BLÅljugande Moderaten... Mytoman, Myglare..

Permalänk
Medlem

För dyrt. Spelar man enklare spel räcker HD5450 bra. Är spel viktigt köper man ett HD4770 eller bättre, begagnat om man måste.

Kortet är överflödigt i sitt segment.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Vem vill ha ett tyst men dyrt och dåligt kort? Duger ej till spel, men är overkill som htpc-kort. Bättre att ta ett billigare typ HD5450 som redan är passivt kylt med referens-kylarn isåfall som dessutom är billigare.

Bättre att de tar ett svalt HD5770 och sätter på en as fet kylare på med en stor och långsam fläkt på. Då blir kortet knäpptyst men funkar mycket bra för spel

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Skrivet av Devrer:

Vem vill ha ett tyst men dyrt och dåligt kort? Duger ej till spel, men är overkill som htpc-kort. Bättre att ta ett billigare typ HD5450 som redan är passivt kylt med referens-kylarn isåfall som dessutom är billigare.

Bättre att de tar ett svalt HD5770 och sätter på en as fet kylare på med en stor och långsam fläkt på. Då blir kortet knäpptyst men funkar mycket bra för spel

Nu finns det många gör annat än att kolla på film och spelar på datorn, varvid de kan ha nytta av ett mellansegments grafikkort.

Men jag håller annars med dig om att ta en HD5770 med en fett kylare på och så en långsam fläkt, eller skulle jag kunna tänka mig att ett HD5770 med en temperaturreglerad fläkt som endast startade vid tung belastning och kortet annars var nerklockat. (om detta nu enkelt går att lösa)
Det finns tillfällen då man behöver ha mer kraft, ja då får man tåla lite mer ljud också. Man skulle kunna styra klockfrekvensen via mjukvara, precis som jag gör på min laptop genom att välja olika energilägen.

Jag själv tycker dock denna grafikkort är lite intressant, då jag just vill ha en tyst dator och jag hatar fläktar som hela tiden går sönder. Jag är nu inne på min tredje fläkt till mitt ena grafikkort. (Ti4200)
Nå jag skulle dock hellre vilja ha HD5770 lösningen ovan, som ingen tillverkare vad jag vet har gjort.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Nu finns det många gör annat än att kolla på film och spelar på datorn, varvid de kan ha nytta av ett mellansegments grafikkort.

Men jag håller annars med dig om att ta en HD5770 med en fett kylare på och så en långsam fläkt, eller skulle jag kunna tänka mig att ett HD5770 med en temperaturreglerad fläkt som endast startade vid tung belastning och kortet annars var nerklockat. (om detta nu enkelt går att lösa)
Det finns tillfällen då man behöver ha mer kraft, ja då får man tåla lite mer ljud också. Man skulle kunna styra klockfrekvensen via mjukvara, precis som jag gör på min laptop genom att välja olika energilägen.

Jag själv tycker dock denna grafikkort är lite intressant, då jag just vill ha en tyst dator och jag hatar fläktar som hela tiden går sönder. Jag är nu inne på min tredje fläkt till mitt ena grafikkort. (Ti4200)
Nå jag skulle dock hellre vilja ha HD5770 lösningen ovan, som ingen tillverkare vad jag vet har gjort.

Ja men jag menar, antingen spelar man och behöver ett kraftfullt grafikkort, eller så spelar man inte och klarar sig då med det billigaste i princip. Onödigt att köpa ett dyrt halvdant grafikkort, som inte duger för spel, men overkill som film-kort?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Skrivet av Devrer:

Ja men jag menar, antingen spelar man och behöver ett kraftfullt grafikkort, eller så spelar man inte och klarar sig då med det billigaste i princip. Onödigt att köpa ett dyrt halvdant grafikkort, som inte duger för spel, men overkill som film-kort?

Jag tycker det inte är så svartvit, då många inte antagligen arbetar med 3d grafik (spel räknas med) eller inte.
Likaså har få 3d applikationer bestämda krav, så ett hd 5550 presterar bättre än ett 5450 i dem. (Visst många program kräver dx11 etc)

Men om vi kollar på det aktuella kortet, så vem lägger ut 800kr på ett hd 5550 kort? Så är det troligtvis någon som har köpt en dyr bra dator, typ den du har i din sign, men ändå inte arbetar så mycket i 3d. Det känns då dumt att snåla in någon hundralapp på grafikkortet för att den ska ligga på gränsen och så fort man testar lite 3d så kommer den att "flaska".

Så kortet är riktat för en speciell typ av användare. -De som vill lägga ut extra pengar på att få en tyst dator, samt att de inte arbetar i tung 3dgrafik, men ändå inte vill ha en grafikkkort som hindrar dem att testa lite. Tar vi filmuppspelning, så är det ett krav som ökas med tiden. Om 2 år så kanske inte 5450 räcker till, visst då kan man köpa ett nytt, eller så kunde man lägga till någon hundralapp med en gång. (om nu 5550 räcker om två år)

Så jag tycker att det finns en massa olika målgrupper som kräver olika grafikkort, däremot kan man fråga sig hur prisvärt detta HD 5550 kort är. Då får man överväga prestandaskillnaden med den och 5450 och 5750 och ta med ljudnivån i beräkningen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Håller nog med de som anser att kortet är onödigt. Overkill för de som vill ha en htpc och på tok för segt för en hyfsad speldator. Vill man absolut ha ett passivt kort kan man ju titta på 5750. Finns passiva kort både från Power Color (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=517800) och Club 3D (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=524353) (samma kylare). Dock borde det fungera hyfsat så länge man inte vill maxa alla inställningar. Har själv ett 4670 och tycker det duger i de flesta fall och detta ska ju vara bättre så...

Visa signatur