Powercolor 4870x2 överhettas.

Permalänk
Medlem

Powercolor 4870x2 överhettas.

Hej!
Har ett Powercolor 4870x2, M4A78-E, Corsair TX 650 watt, Cooler Master Dominator 690 Svart, Phenom 2 940 @3.0 system sen mars 2009 och nu på senaste så har grafik kortet börjat överhettas. Problemen började med grafik glitchar i spel och blue screen "unexpected/unspecified hardware failure BCcode: 124 (STOP 0x124)". Märkte det på riktigt i dag när jag kollade temperaturen och den va på 95grader idle i windows med typ 33% automatisk fläktar. Ökade till 100% fläkt kraft, gav 60grader idel, och 106 grader i spel :(. Krash/blouscreen händer bara i spel vid belastning.

Så har kollat runt va de kan va för fel helt plötsligt, och det verkar finnas en uppsjö med möjliga anledningar. Hittade en som säger att det är damm som sabbar i själva kortet, http://www.tomshardware.co.uk/forum/263262-15-4870x2-suddenly... esomar s inlägg alltså femte posten. Sen att det kan va PSU http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=260&threadid... . Sen att det kan va "dead zone" med luften vilket kan va i mitt fall, då kort platsen på M4A78-E är väldigt lågt, precis över PSUn med hela den jävla kabelhärvan precis under gpu fläkten :/.

Men fakta är ju att systemet har funkat i ett år, så damm borde vara mest troligt? Om de va PSUn så borde han vell krajat innan? Kan man lämna in kortet till några som rengör att ordentligt och lägger om kylpasta eller vad man nu använder? Tjänar jag på att ta bort chassi sidorna? Kan jag ändra nått i BIOSet?
Vad tror ni?

Permalänk

Byt kylpasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Byt kylpasta.

Okej tack, men nu är jag inte helt erfaren och är student nu så har verkligen inte råd att sabba kortet och köpa nytt. Kan vanliga data små företag fixa sånt det och rengöra kortet riktigt också samtidigt från internt damm och så? Va bruka de ligga på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirex1:

Okej tack, men nu är jag inte helt erfaren och är student nu så har verkligen inte råd att sabba kortet och köpa nytt. Kan vanliga data små företag fixa sånt det och rengöra kortet riktigt också samtidigt från internt damm och så? Va bruka de ligga på?

Ring till en lokal datorhandlare och hör efter?

Annars är det ju inte speciellt svårt att göra själv, räkna med 20min arbete och lite klet (kylpasta).