Vilket grafikkort till en gammal P4?

Permalänk

Vilket grafikkort till en gammal P4?

Hej, jag sitter just nu på datorn i sign. stenåldersprylar jag vet, men den duger till mig, jag spelar mest WC3 och en del nyare spel som till exempel CoD MW2 och kan nöja mig med medium inställningar. Dock i vissa spel så är ju CPU:n för trött. Problemet är att mitt gamla X1900GT har gett upp och just nu sitter jag på ett Geforce 6200LE, vilket knappt klarar WC3 på låga inställningar, vilket är lite väl tråkigt.

Så om jag endast ska uppgradera grafikkortet, vad är värt att köpa med tanke på min CPU som flaskhals? 5450 finns för runt 500kr, men jag tycker det verkar vara lite väl klent, så nästa steg är i så fall 5570 eller 5670 för runt 800kr som ser riktigt prisvärda ut, eller till och med ett 4850 för runt 950kr.

Så vilket kort är värt till min rigg? Blir det någon skillnad mellan till exempel 5450 och 5670 med min gamla P4?

Permalänk
Medlem

Pentium 4'an är ju rejält seg, frågan är om det inte är bättre att uppgradera till en dual core (om nu ditt moderkort stödjer det..) och sedan köpa ett t.e.x. 5670/4850?
Undrar om inte P4an kommer flaska ordentligt annars?
Kommer ihåg att mitt Powercolor X1950 Pro 512mb tog stryk pga. den sega P4 processorn... och det är ett AGP kort

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Skrivet av ToKu:

Pentium 4'an är ju rejält seg, frågan är om det inte är bättre att uppgradera till en dual core (om nu ditt moderkort stödjer det..) och sedan köpa ett t.e.x. 5670/4850?
Undrar om inte P4an kommer flaska ordentligt annars?
Kommer ihåg att mitt Powercolor X1950 Pro 512mb tog stryk pga. den sega P4 processorn... och det är ett AGP kort

Jo jag är medveten om det, dock stödjer inte mitt moderkort några vettiga processorer så då blir det mobo, proccessor och minnen nytt och vet inte om jag har lust att lägga ut de pengarna, när det ändå bara är ett nytt grafikkort jag verkligen behöver.

Permalänk
Medlem

Du kan nog köpa det billigaste du hittar
Mitt x1950xtx blir flaskad av min p4 klockad till 3,7.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk

Har liknande dator (P4 @ 3,0GHz, 2GB Ram, 250w Nätagg) och funderade länge på vad jag skulle köpa.

Grafikkortet blev det här: XFX Radeon HD4670 1GB XFX Radeon HD4670 1GB - Dator - Datorkomponenter - Grafikkort - ATI

Jag blev otroligt nog riktigt nöjd! Rätt så billigt och kan lira Cod 4, HoN och CS:S utan några som helst problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_x90:

Jo jag är medveten om det, dock stödjer inte mitt moderkort några vettiga processorer så då blir det mobo, proccessor och minnen nytt och vet inte om jag har lust att lägga ut de pengarna, när det ändå bara är ett nytt grafikkort jag verkligen behöver.

Köp ett billigare grafikkort och testa, det kan ju inte bli sämre.

Förslagsvis 4650/4670.

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |