Bekymmer efter grafikkortsbyte.

Permalänk
Medlem

Bekymmer efter grafikkortsbyte.

Har en gammal P4 som jag köpte ett HD4650 Agp till.

Problem1. Efter att installationen och allt var klart, så hittade tydligen datorn på en ny maskinvara i pci porten, som inte finns. I enhetshanteraren står det "Andra enheter" "Pci device" Okänd. Vad är detta och hur får man bort det?

Problem 2. Skulle såklart testa om spelen fungerade bra, dom jag kör. Båtsimulatorer, tågsimulatorer och Farcry osv. Spelen funkade utmärkt, förutom att farcry vägrar starta på högsta inställningarna, trots att det funkade med mitt gamla 9600Pro. Samt att spelen hänger sig efter några minuter. 3Dmark 01 hänger sig också efter ett tag.

Jag tror mig ha kommit på en lösning på hängningarna. Nordbryggan blev ganska så mycket varmare efter grafikkortsbytet, trots att datorn bara står och idlar. Är det normalt? Eller kan datorn bli varmare i allmänhet om nätagget inte orkar med?

Problem 3. Vet inte alls om det har med bytet att göra. Minns inte när detta började, har jobbat så mycket senaste dagarna, så minnet kan svika. Men internet har börjat betett sig väldigt skumt åt. Vissa hemsidor funkar inte alls, funkar dom så laddas inte bilderna eller vad det nu är. Ibland funkar det om jag sittet och uppdaterar 3-4 gånger, då kan ev hemsidan laddas. Vissa sidor funkar bra, Sweclockers och opelsportclub exempelvis, medans andra inte funkar alls. Facebook exempelvis funkar ibland, och då laddas inte hela sidan, utan det ser "halvfärdigt ut".

Kan det ha blivit nån iomed grafikkortsbytet?

Är väldigt tacksam för svar!

Datorn:
P4 2.8@3.08
Abit Ic7
4 x kingston 512mb Pc3200
Gigabyte HD4650 Agp 1gb
Nätagg:360watt om jag inte minns fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Uppar denna lite:)

Har fortfarande problem. Uppdaterat moderkortets drivrutiner samt grafikkortets till V8.66, hittade ingen nyare.

Den okända Pci-device enheten är fortfarande kvar.

Har också försökt löst det med internet. Kan det ha blivit nån konflikt emellan nätverkskortet och grafikkortet eller nåt liknande? Under uppstart så står det att både nätverkkortet, usb samt ide går på kanal 11. Skall det vara så eller är det någon konflikt där?

Kan fortfarande bara gå in på vissa hemsidor, knappt. Utländska servrar är det nästintill omöjligt att komma in på. Har ingen router samt så har jag testat att stänga av brandväggen och allt detdär.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Okända PCI-Device är antagligen ATI HD Audio via HDMI.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

tack för svaret SirMacke. Nu slipper jag fundera på vad det är förnåt åtminstonde:)

Nu har jag testat med ett annat nätverkskort. Samma fel nu. Har nu testat både med det interna och en pci.
Pcikortet funkade ett tag. Testade först med Amd.com som inte alls har funkat förut, det gjorde det nu. Med hoppet uppe så tänkte jag kolla min mail som jag inte har kollat på några dagar nu, nää samma sak igen

Edit: Tar och ringer min bredbandsleverantör.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

testa att byta tillbaka till ditt gamla och se om det blir samma fel, testa att köra driversweeper också

Permalänk
Medlem

Eftersom kortet egentligen är PCIe med en brygga för att fungera med AGP så kan det ibland bli lite problem.
Testa:
1. Flasha moderkortet till senaste bios
2. Testa att ta bort Fast Writes i BIOS
3. Testa ändra till AGPx4 i BIOS.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgan:

Eftersom kortet egentligen är PCIe med en brygga för att fungera med AGP så kan det ibland bli lite problem.
Testa:
1. Flasha moderkortet till senaste bios
2. Testa att ta bort Fast Writes i BIOS
3. Testa ändra till AGPx4 i BIOS.

Har det nån påverkan på prestandan eller liknande? Jag stör mig inte allt för mycket på det.
vad innebär Fast Writes? Blir inte prestandan sämre om jag ändrar till Agpx4?

Kortet funkar bra i spel osv så det spelar väll ingen roll egentligen, men jag kan ju testa ändå för att se om det försvinner:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ditt 3:e problem har jag själv haft, det visade sig att vara något va fel med min router, när jag körde med en annan router jag hade liggandes löste sig problemet.

Kör du med router så testa o köra direkt genom väggen eller modemet.

Permalänk
Medlem

Nu funkar internet hyffsat igen. Tempen har jag fått ner en hel del på nordbryggan.

Men jag kom på ett annat fel som jag glömt att ta upp.

Vissa spel har en förmåga att hänga sig, alltså dom fryser till helt och hållet så datorn blir helt obrukbar. Bara att bryta strömmen och starta om datorn. Bilden fryser fast, och ljudet "buzzar" eller vad man nu kan beskriva det som.

Körde med Fbs220 förut. När jag drog ner till 200 så fick jag för mig att det blev något bättre. Funderar på att köra nåt minnestestprogram. tips där?

Tempen är inte så hög.

Cpu 40c idle 50lc load
Nb 31c idle 45 load
grafikkort 42c idle 50-60c load

Nån som har en aning om vad det kan vara?

Fan att man inte har råd med en nyare dator. Känns inte så roligt att hålla på o mecka med en datorn som borde ha pensionerats som speldator för läänge sedan... Funkar dock till dom spelen jag intresserad mig av än så länge. Men jag har en liten förhopning om att stalker skall funka:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Åter igen testa

2. Testa att ta bort Fast Writes i BIOS
3. Testa ändra till AGPx4 i BIOS.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgan:

Åter igen testa

2. Testa att ta bort Fast Writes i BIOS
3. Testa ändra till AGPx4 i BIOS.

Just det ja. Hittade på ett nyare bios igår, V23. Nuvarande är V17. Har dock ingen diskettstation så det blir lite svårt att uppdatera.

Tar och testar dina 2 andra tips där nu. Men jag undrar fortfarande om jag inte får nån prestandaförsämring om jag gör detta? Återkommer när jag testat!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgan:

Eftersom kortet egentligen är PCIe med en brygga för att fungera med AGP så kan det ibland bli lite problem.

Varför skulle de ens tillverka korten isåfall?
Ge gärna en källa till ditt påstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgan:

Åter igen testa

2. Testa att ta bort Fast Writes i BIOS
3. Testa ändra till AGPx4 i BIOS.

Nu har jag testat med AGPx4. Fick ingen bild efter att Windows började ladda in. Hade bara bild när bios laddade. Fast Writes hittade jag inte. Skall kolla i instruktionsboken om det.

Edit: Tack för all hjälp hittils!

Edit2: Har läst runt lite på internet nu. Misstänker att den okända pcienheten har med grafikkortets ljudenhet till hdmi att göra med. Inget att bry sig om i sådana fall eftersom det inte kommer att användas.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Varför skulle de ens tillverka korten isåfall?
Ge gärna en källa till ditt påstående.

Visa chipset hade stora problem med AGPx8 och stabilitet. Detta gäller framför allt de kort som egentligen är PCIe men med AGP-brygga. För att få stabilitet så kan AGPx4 eller ta bort Fast Writes i BIOS hjälpa. Jag har strulat med ett antal sådan så jag vet.

ATi/AMD vägrade att supporta dessa kort eftersom 3e part tillverkare skapade dom. Men de har tydligen ändrat sig nu. Värsta är det om man har ett chipset från VIA.

AGP x8 problem
VPU recovery, lock ups when using AGP X8 - Rage3D Discussion Area
Sapphire Radeon in 3850 agp massive problems - Graphics cards: Problems with ATi

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Körde lite program igår natt. Intelburntest. Det var ok. Sedan Prime95. Också ok. Körde dock inte så länge. Cpu tempen höll sig stabil, aldrig över 60c.

Sedan körde jag hd tune.

HD Tune: ST3320620A Health

ID Current Worst ThresholdData Status
(01) Raw Read Error Rate 117 88 6 167320182 Ok
(03) Spin Up Time 97 95 0 0 Ok
(04) Start/Stop Count 97 97 20 3937 Ok
(05) Reallocated Sector Count 100 100 36 0 Ok
(07) Seek Error Rate 84 60 30 288933045 Ok
(09) Power On Hours Count 90 90 0 8774 Ok
(0A) Spin Retry Count 100 100 97 0 Ok
(0C) Power Cycle Count 99 99 20 1413 Ok
(BB) (unknown attribute) 100 100 0 0 Ok
(BD) (unknown attribute) 100 100 0 0 Ok
(BE) Airflow Temperature 66 51 45 572522530 Ok
(C2) Temperature 34 49 0 34 Ok
(C3) Hardware ECC Recovered 87 56 0 122078457 Ok
(C5) Current Pending Sector 100 100 0 0 Ok
(C6) Offline Uncorrectable 100 100 0 0 Ok
(C7) Ultra DMA CRC Error Count 200 200 0 0 Ok
(C8) Write Error Rate 100 253 0 0 Ok
(CA) TA Counter Increased 100 253 0 0 Ok

Power On Time : 8774
Health Status : Ok

HD Tune: MAXTOR 6L080J4 Health

ID Current Worst ThresholdData Status
(01) Raw Read Error Rate 100 253 20 0 Ok
(03) Spin Up Time 74 62 20 3292 Ok
(04) Start/Stop Count 91 91 8 6257 Ok
(05) Reallocated Sector Count 100 100 20 0 Ok
(07) Seek Error Rate 100 93 23 0 Ok
(09) Power On Hours Count 60 60 1 26418 Ok
(0A) Spin Retry Count 100 100 0 0 Ok
(0B) Calibration Retry Count 100 100 20 0 Ok
(0C) Power Cycle Count 92 92 8 5265 Ok
(0D) Soft Read Error Rate 100 100 23 0 Ok
(C2) Temperature 88 79 42 31 Ok
(C3) Hardware ECC Recovered 100 10 0 19704216 Ok
(C4) Reallocated Event Count 100 100 20 0 Ok
(C5) Current Pending Sector 100 100 20 0 Ok
(C6) Offline Uncorrectable 100 253 0 0 Ok
(C7) Ultra DMA CRC Error Count 200 200 0 0 Ok

Power On Time : 26418
Health Status : Ok

Fick för mig att den översta hårdisken, där alla spel är installerade börjar ge upp, så datorn fryser till och ljuder "buzzar" som det gör ibland. Senast idag satt sambon och spelade Sims 3. En ny frysning.

När jag resetade datorn och kom in i windows igen så såg jag att den okända pci devicen kom tillbaka. Tog bort den ur enhetshanteraren igår.

Kör jag programer Smart så får jag upp dessa varningar om översta hårdisken:

Start/Stop Count 97 3937 Watch
Power On Hours Count 90 8774 Watch
Power Cycle Count 99 1413 Watch

Igårkväll när hårdisken stått på länge så fick jag upp ännu fler varningar. bla om Spin Retry Count.

Tack för länkarna Korgan. Synd att jag inte fick nån bild i agpx4. Skall kolla om inte Fastwrites finns gömt nånstans i bios.

Edit: Call Of Pripyat Benchmark kunde jag köra utan problem. Värkar som om att det är väldigt slumpmässigt när datorn fryser. Fast alltid i spel. Rätt ofta under uppstart av spel.

Körde 7 tester i memtest86 nyss, inga fel. Hann inte plocka ur minnena och köra var för sig. Läste att man skulle göra det om man körde dualchannel?

Värkar som om att det är nåt med agp-porten eller kanske nätagget då. Fastwrite hade jag inte i bioset. Och agpx4 funkar som sagt inte. återstår att uppdatera bios då. Har dock ingen diskettstation och disketter har jag inte kvar. Så det blir väll svårt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kan alltid bränna en bootbar-cdskiva med bioset och flasha. Tanka ner => Home - Lewis Computer Services, LLC | Yardley, PA Skapa sedan bootbar-skiva i ditt brännarprogram. Peka på img-filen i zip-filen. Lägg sedan bioset och flashprogrammet på skivan.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgan:

Du kan alltid bränna en bootbar-cdskiva med bioset och flasha. Tanka ner => Home - Lewis Computer Services, LLC | Yardley, PA Skapa sedan bootbar-skiva i ditt brännarprogram. Peka på img-filen i zip-filen. Lägg sedan bioset och flashprogrammet på skivan.

Hittade ingen fil att tanka på den hemsidan:/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgan:

Visa chipset hade stora problem med AGPx8 och stabilitet. Detta gäller framför allt de kort som egentligen är PCIe men med AGP-brygga. För att få stabilitet så kan AGPx4 eller ta bort Fast Writes i BIOS hjälpa. Jag har strulat med ett antal sådan så jag vet.

ATi/AMD vägrade att supporta dessa kort eftersom 3e part tillverkare skapade dom. Men de har tydligen ändrat sig nu. Värsta är det om man har ett chipset från VIA.

AGP x8 problem
VPU recovery, lock ups when using AGP X8 - Rage3D Discussion Area
Sapphire Radeon in 3850 agp massive problems - Graphics cards: Problems with ATi

De 2 första länkarna handlar om problem med AGP kort som var byggda för AGP. 9xxx serien finns inte ens för PCI-E.
Den sista länken handlar om en (1) person som har problem med sitt HD3850 kort som är till AGP. Hur du nu får till det att ALLA dessa kort har problem förstår jag inte.
En riktig artikel från en pålitlig reporter på en pålitlig hårdvarusite med bra källor skulle vara bättre.

Permalänk
Medlem

Nu har jag avinstallerat alla drivrutiner och installerade Catalyst 10.4 Hotfix istället. ingick tydligen en lite nyare drivrutin och catalyst control center. Nu hade jag iofs inte dom felen som denna hotfix ska fixa. Men jag hittade inte nån nyare drivrutin på annat sätt en så. Sen avinstallerade jag catalyst control center och installerade ati tray tools instället.

Jag hittade nån inställning i tray tools. "force fastwrites" eller något sådant. Får hoppas att den gör skillnad så att frysningarna försvinner. Är lite svårt att testa det bara sådär, eftersom jag kan spela uppemot 1 timme ibland.

Edit: Efter 3dje omstarten med Catalyst 10.4 Hotfix och ATT så var datorn lika seg, om möjligt ännu segare än ett grafikkort utan drivrutiner. Körde då in originaldrivrutinerna som följde med kortet, samt ATT där jag sedan avbockade Fastwrite.

Körde sedan igång ett spel. Körde ca 10min, sen såg jag att fps sjönk stundtals, sen ökade igen. Svajjade lite fram och tillbaka. Sen frös datorn igen. Men denna gång så fick inte bildskärmen nån signal efter några sekunders frysning. Kunde tidigare spela ett annat spel som hängt sig förut i ca 40min innan jag själv stängde av.

Har varit väldigt tålmodig med dethär, men nu börjar jag fan ge upp. Har inte gått 10 dagar sen jag köpte kortet än så jag funderar på ett återköp och sen köpa en modernare dator undan för undan. Synd eftersom denna dator hade funkar nåt år till åt mig, och flera år till åt sambon.

Ingen mer som kan hjälpa mig? har varit runt 3 personer som försökt hjälp mig. Trodde den samlade kunskapen och hjälplusten var större en så här:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Varför skulle de ens tillverka korten isåfall?
Ge gärna en källa till ditt påstående.

Jag har som sagt strulat med ett antal av dessa kort med problem i stabiliteten. Rialto chipetet omvandlar PCIe grafikkort till AGP.
ATI Preps PCI Express-to-AGP Bridge - X-bit labs

Saigon
Det vore bra om du kunde få på senaste BIOS. Kolla Bootdisk.Com och ladda ner en img-fil av Windows 98 SE startdiskett. Den img-filen använder du för att göra skivan bootbar.

Jag kollade också igenom manualen till ditt moderkort och du har helt rätt i att det inte finns någon möjlighet att stänga av Fast Writes där. Det du kan labba med är AGP Aperture Size. Testa lite olika värden och se om den blir stabilare.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Korgan: Tack för det. Skall försöka mig på det ikväll när jag hinner. Skall också köra alla minnen var för sig i memtest86 eftersom jag köpte dom begagnade för inte så länge sedan.

Kingston ValueRAM DDR PC3200/400MHz CL3 512MB stod det i annonsen. Tänkte om det var några fel på dom. Dom körs i 3-3-3-8 nu. originalinställningar, kan ju inte vara nåt fel där heller tycker jag. Men för att vara på säkra sidan.

Återigen ett stort tack till dig Korgan!

Edit: Har nu efter lite strul uppdaterat bioset ifrån V17 till V24.
Okända Pci-devisen är fortfarande kvar. Skall testa lite spel nu.

Kom på en sak, finns det nåt program där man kan se hur nätagget är belastat eller liknande?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nytt bios hjälpte inte på den fronten. Denna gång testade jag ett bilspel. Han inte ens starta loppet innan datorn frös igen.

Tog då en annan tom burk med ett nätaggregat i och ställde bredvid min dator, bryggade så nätagget startade och kopplade in på strömförsörjningen till grafikkortet. Funkade fint, kom in i windows och kollade speedfan osv. Sen blev skärmen svart och gav ingen signal. Stängde av datorn och kopplade in som det var, då funkade det igen. Konstigt, för nätagget i andra datorn är friskt.

Testade en gång till att köra grafikkortet på ett separat nätaggregat. Spelet hängde sig fortfarande.
Tog bort Ljudkortet och nätverkskortet och körde på det inbyggda, hjälpte inte heller.

Installerade Agpfix drivrutinen, kunde då spela runt 2min längre, men det hängde sig tillslut.

Nu har jag slut på ideer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kom igen nu gubbar, har aldrig varit med om en sån dålig respons.

Har nu kört varje minne separat i memtest, ca 30min vadera. Sedan 30min med alla 4. Inget fel.

Jag tog ut minnena och slängde i 3 st gamla minnen. Då slutade datorn helt plötsligt att frysa? kunde spela bilspelet i 1 timme utan att nåt hände. Tidigare 1-10min.

Det är ju väldigt konstigt eftersom memtest inte visar nåt fel på nåt av minnena? Kan det vara nåt med att dualchannel blir aktiverat? Minnena skall ha 2.6V stod det, och det får dom. Har kört dom på 2.65v ochså. Samma sak där. Skall testa med 2.7v.

Behöver verkligen hjälp nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Visade sig att datorn hängde sig så fort minnena körde i Dualchannel. Hade 5st identiska kingstonminnen som jag böt emellan. Satte då i ett ifrån en annan tillverkare tillsammans med 3st kingstonminnen så att de inte körs i dualchannel. Värkar som om att jag fått bukt med frysningarna nu. Men det visar sig.

Stort tack till de som åtminstonde försökte hjälpa mig!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du vill labba med minnena så kör memtest86 mellan ändringarna ett tag så bör du se där om du har någon instabilitet.

Bara att googla och sedan bränna ut på cd. Man bootar skiten.

Lycka till!
/s

PS. Enda skälet det går lite trögt med svar är för att du har en ovanlig situation som få har hanskats med. Sällan att man använder så moderna grafikkort på så gamla burkar.

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Men om du kör med 2 stickor dual-channel? En del äldre moderkort har haft problem med fler minnesstickor. Höj volten till nordbryggan. Vissa moderkort har också problem med vissa stickor i dual-channel.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Jo jag tänkte inte riktigt på det. Jag tillhör väll en väldigt liten skara som har ett "nytt" agp-kort till en gammal dator. Blir skönt sedan när jag skaffar en liten modernare burk.

shaglord: Memtest har jag kört några gånger, iofs inte några längre stunder, men varje sticka har fått ca 30min vadera, samt 30min i dualchannel.

jocke92: Just nu sitter det 2st identiska kingstonminnen i dualchannel, samt 1 st kingston och 1st okänt minne i de 2 övriga platserna. Så Dualchannel är inte aktiverat.

Jag har också funderat lite kring strömen. Har ju ökat volten både till Cpu och minnena utan resultat. Däremot inte till nordbryggan. Tror inte det finns med i bios heller, men jag kan kika.

Drar det med ström att köra 4st i dualchannel, än 4 st med det avslaget? Datatrafiken ökar väll en hel del misstänker jag, och då kanske inte nordbryggan hänger med riktigt, så det blir nån form utan krock där? Med ett sånt pass nytt grafikkort till en gammal dator så ökar ju trafiken ännu mer.

Visa signatur