Asus Eee Pad börjar säljas i juli

Permalänk
Melding Plague

Asus Eee Pad börjar säljas i juli

Taiwanesiska Asus ger sig in i surfplattebranschen och visar upp den senaste produkten på Computex 2010.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag köper nog hellre denna än iPad. Billigare samt mer inriktad på vad jag vill använda den till.

Permalänk

Grymt! Som iPad fast funktionell!

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

"Asus Eee Pad beräknas kosta motsvarande cirka 4 500 kronor inklusive moms vilket ställer den på direkt kollisionskurs med de billigaste versionerna av Apples Ipad"

Alltså kostar lika mkt som billigaste iPad men lika bra som den dyraste
Kan lätt tänka mig att ha en sån, speciellt med tanke att det är Android det handlar om .

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Har ni provat apples touch-skärmar och sedan andras touch-skärmar?
Apples teknologi/implementering tycker jag i praktiken är bättre än det mest annat jag provat.
Skärmen svarar snabbare och OS:et laggar inte som på de filmer jag sett av eee pad..

Vidare har jag provat touch-skärmar på bärbara som har atom och det fungerar inte heller nå bra då atom är otroligt långsamt (med win7 som OS ivf); just det där med att OS:et svarar en stund efter att man "touch:at" blir jobbigt väldigt snabbt.

Edit: vad jag vill säga är att om eee pad inte har en bättre implementering av både touch och OS än vad atom och win7 har föreslår jag starkt att ni provar en eee pad i affären innan ni slår till...

Skrev fel när jag sa: "filmer jag sett av eee pad."
Vad jag menade var filmer på eee bärbara med touch inte just eee pad.

Permalänk
Medlem

ja den här lär knäcka iPad.
inte i försäljning utan i användbarhet osv.
iPad vinner försäljing pga alla idiotiska Applefanboys som köper allt som apple lanserar. skulle dom lansera en bajskorv med display skulle dom ju fan köpa den med.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anosh:

Vidare har jag provat touch-skärmar på bärbara som har atom och det fungerar inte heller nå bra då atom är otroligt långsamt (med win7 som OS ivf); just det där med att OS:et svarar en stund efter att man "touch:at" blir jobbigt väldigt snabbt.

Oroväckande, jag har en iphone själv och vet hur bra deras touch-skärmar funkar men jag hoppas att HP slate som kör atom funkar lika bra då den såg väldigt lockande ut. På en sån här produkt så är det ju skärmen och touchfunktionen det absolut viktigaste. Jag hoppas verkligen det kommer finnas windows "pads" som fungerar bra.

Permalänk
Medlem

Computer city (i stockholm, kungsgatan) hade en hphörna tidigare, kanske har det fortfarande, med en av hp:es touchsmart skärmar med inbyggd cpu etc. Gå in och testa så förstår ni vad jag menar.. notera även att på alla youtube-filmerna med just touchsmart, hur långsamt de gör allt på skärmen och testa sedan i affären att göra det _lite_ snabbare!

Tidigare i höstas letade jag efter en billig bärbar med bra batteritid och blev väldigt intresserad av just alla touch med atom. Men tro mig när jag säger att jag blev otroligt besviken då implementeringen av det hela suger lååånga vägar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anosh:

Har ni provat apples touch-skärmar och sedan andras touch-skärmar?
Apples teknologi/implementering tycker jag i praktiken är bättre än det mest annat jag provat.
Skärmen svarar snabbare och OS:et laggar inte som på de filmer jag sett av eee pad..

Klart det inte laggar, finns ju inte äns multitasking

Visa signatur

Antec p183 | i5 750 @ 3.9 GHz | Asus P7P55D | ATI HD5850 775/1125 | Corsair DDR3 PC12800/1600MHz 2x2GB | OCZ 600W | SpinPoint F3 1TB | Intel X25 40GBx2 RAID0 | DELL 2209WA x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av typ:

Klart det inte laggar, finns ju inte äns multitasking

Mjo sant iofs, men det jag sett är bländring av bilder samtidigt som inget annat är igång.. så jag kan väl anta att det är det närmaste win7 kan komma till single tasking?

Det här med att behålla kompatibilitet i windows os tycker jag börjar lägga krokben för Microsoft. De borde göra en OS X och börja från scratch och endast emulera äldre kod och istället anpassa det nya OS:et efter hur marknaden och hårdvara ser ut i dag. Lättare sagt än gjort men men..

Permalänk

Nu tror jag Android är något snabbare än Win 7.
Fast jag kan ju ha fel.

Blir ändå bättre än iPad för att den får mer och bättre funktioner och man hindras inte av Apples xenofobiska affärsmodell.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

...skulle dom lansera en bajskorv med display skulle dom ju fan köpa den med.

Ja, iaf om den var i stilren aluminiumfinish.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Äntligen ett vettigt alternativ, perfekt rese kompanjon.

Skrivet av Mullvaden83:

iPad vinner försäljing pga alla idiotiska Applefanboys som köper allt som apple lanserar. skulle dom lansera en bajskorv med display skulle dom ju fan köpa den med.

iPood

Permalänk
Sötast
Skrivet av sparriskrigaren:

Grymt! Som iPad fast funktionell!

Fan vad jag garvade irl

Permalänk
Medlem

förstår inte riktigt själva idén då den har lika stor skärm som en ipod touch fast ett stort tangentbord. Finns ju billigare bärbara som visst är lite större men som man kan göra mycket mer med

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

förstår inte riktigt själva idén då den har lika stor skärm som en ipod touch fast ett stort tangentbord. Finns ju billigare bärbara som visst är lite större men som man kan göra mycket mer med

Du tänker på nått helt annat än Eee Pad nu

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Köpte en eee notebook och jag kan faktiskt tänka mig det här med.

Permalänk
Medlem

Jag tror definitivt den här har potential för att vara värdig att ägas av mig I Pad är ju inget jag skulle titta åt ens med flera begränsningar än möjligheter. Hoppas den kommer i Rosa *lol* för min dotter kommer nog beslagta den all den tid jag inte har den i fingrarna ! Jag är ju storligen nöjd med min Rosa eee pc 1000HE redan tror jag... enligt min dotter är jag det i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain Acid:

Nu tror jag Android är något snabbare än Win 7.
Fast jag kan ju ha fel.

Blir ändå bättre än iPad för att den får mer och bättre funktioner och man hindras inte av Apples xenofobiska affärsmodell.

Det är ju inte bara operativsystemet som laggar det är ju också touchskärmarna... Det är ju det iphone/ipad är så bra på, och det är det som tyvärr fortfarande inte funkar på någon Android telefon. Jag tror nog att en HP slate om de kunnat fixa 2GB ram skulle funka bra OM skärmen varit riktigt påkostad. Sen ser jag heller ingen fördel med Android vs Apple´s OS i dagsläget. Därimot om man kunnat få windows att flyta på en pad så hade man ju haft en väldig valfrihet. Alternativt att man kunna köra ett riktigt mac os på ipaden.

Det går moden i att hata på Swec i dagläget skall man hata Nvidia och Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne980:

Det går moden i att hata på Swec i dagläget skall man hata Nvidia och Apple.

Nej nu har du uppfattat det hela fel. På Sweclockers gillar vi inte scammers, översittare, eller giriga företag som utan att ens försöka verka kundbemötande, lanserar saker som saknar så mycket, men samtidigt är dyrast på marknaden, för tillfället faller Apple och Nvidia in i denna kategori. Apple för sina priser och begränsningar, Nvidia för sina papperslanseringar och falska utlåtande om gf100.

Det är inget mode man väljer, det är egna slutsatser som alla här drar. Dessutom är inte sweclockers 100% PC och AMD/ATi-lovers.

mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne980:

Det går moden i att hata på Swec i dagläget skall man hata Nvidia och Apple.

Såklart, man är en mamma eller svensson utan någon som helst förstålse inom it om man köper en ipad. Många sweclockare tyckte fermi var en fail på grund av hög strömförbrukning och orimligt pris. Går iof inte att lägga vantarna på en än.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Äntligen ett vettigt alternativ, perfekt rese kompanjon.

iPood

hahaha klockrent ( antar att du menade det som "I pooped" ? )

Äger själv en Asus eee netbook som sign säger, och jag är mycket nöjd, Grym batteritid, det ända negativa som jag ser med min netbook är att den känns lite plastig..

Men vafan det är 3000kr vi snackar om:P

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/