Problem med mitt grafikkort!!!!

Permalänk

Problem med mitt grafikkort!!!!

Hej!
Jag behöver hjälp och tips av er;

Det verkar vara grafikkortet som strular.
ibland "strular"den och ibland inte, det verkar nästan som min dator gör som den själv känner!!!!!

När jag loggar in så ser hela skärmen med diverse program helt uppförstorat och i annorlunda färger samt att saker faller bort i bild, ja man kan göra flera omstarter på "raken" och ibland blir den bra för en stund.. T.ex. nu sitter jag med datorn och den fungerar utan problem,,,,,peppar peppar, jag vet att om jag lägger dator i viloläge så kommer den att börja strula igen vid uppstart.........vad göra?

En sak jag hittade på när grafikkortet hade fallerat(tror det iallafall) det var när jag skulle gå in och ändra skärmsläckare som det stod så här:

Det går inte att köra skärmsläckaren eftersom ett nyare grafikkort eller ett kort som är kompitabelt med Direct3d krävs.

Jag har en HP Pavillion dv9000 med Nvidia Geforce 8600M GS

Vad tror ni att det kan vara? Själv så är man inte så himla insatt i datorer och jag behöver er hjälp.

Tack på förhand

Fredrik

Permalänk
Hedersmedlem

Först och främst ta bort luckor i chassiet och med tryckluft på burk blås hela f.nskapet rent från damm

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har det funkat förr? Har du testat installera nya drivrutiner?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk

ok.

Skrivet av Jalle64:

Först och främst ta bort luckor i chassiet och med tryckluft på burk blås hela f.nskapet rent från damm

Okej, då gör jag det. Jag har haft datorn sedan november 2008 och jag har aldrig gjort rent den, har aldrig ens tänkt tanken på att göra det.....

Har också googlat en del tack vare svaret av dig och det verkar som att just dv6000 till dv9000 serien har problem med att dom(GPU, CPU) blir alldeless för varma pga. damm som täpper till och dålig kylning och det kanske kan vara en trolig orsak till problemet.

Laddade hem speedfan och det var höga värden på laptopen, mellan 70C sen gick den upp till 85C, då stängde jag av datorn.

Hittade dessa videor på youtube som jag ska göra:(har redan beställt koppar)

YouTube - Hp laptop MOD to stop from overheating tysken

YouTube - HP DV9000 blank screen fix! Video problem BGA rework (jag ska inte nollställa "videoenheten")

Alltså:
*blåsa rent datorn
*plocka isär fläkt och rensa bort damm
*fästa koppar på CPU,GPU
*borra extra lufthål i chassi för bättre vent. till Grafikkort
*köpa kylplatta

Sen hoppas jag att det ska vara löst, det ena löser det andra= En riktig optimist

Tack för svaret

Permalänk

Jepp!!

Skrivet av Klimpen2:

Har det funkat förr? Har du testat installera nya drivrutiner?

Tjenare!
Jo det har jag, men problemet kvarstår dock.......??? Tänkte testa lite andra saker först, laddade hem speedfan ochjag såg att min laptop blev riktigt varm på kort tid så jag ska göra några "modifieringar" på datorn och sen se om problemet kvarstår:)

Tack för svaret

Permalänk

Datorn fungerar nu:)

Nu är datorn åtgärdad och fungerar finfint:)

Mina genomsnittliga värden efter mina åtgärder:
GPU: 52
Core 0:48
Core1:48

Om ni söker efter koppar till eran dator, 10x10cm 1mm tjock så har jag 5kopparplåtar kvar(var tvungen att beställa för minst 200kr och den på ClasOhlsson var alldeless för tunn).

Jag säljer dom för 40kr st+frakt 30kr eller om någon vill hämta dom hos mig går det också bra(Västerås).
Använder också paypal och payson(paysongaranti för din skull går också bra).
Sajten jag köpte dom på var:

Artistica Konstnärsmaterial

Inga kontonr. odyl, det finns bättre metoder, maila om ni är intresserade, plåtarna finns kvar tills jag meddelar någoting annat. Fredrik021@gmail.com

Mvh
Fredrik Eriksson

(tillägg: kopparplåten på 10x10cm räckte gott och väl till min dator, och då klippte jag också fel och fick spill på 3x3cm+3,5x4cm......)