kan inte ställa in rekommenderad upplösning :-(

Permalänk
Medlem

kan inte ställa in rekommenderad upplösning :-(

Hej
Jag köpte till slut ett PowerColor Radeon HD5850 PCS+1GB
på Komplett, nu är dom slut där oxå..!
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=592617
Men när jag anslutit mn skärm via DVI så kan jag inte ställa in rekommenderad upplösning 1920x1200
Jag har en helt ny Fujitsu SL3260W
http://www.dustinhome.se/pd_5010330185.aspx

När jag ställer in max-upplösningen(den rekommenderade) så blir skärmen svart en stund, sedan kommer den upp igen med 1680x1050 !!!
Någon som kan förstå detta?

Kan felet ligga på grafikkortet eller skärmen.
Jag kör Win 7

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Laddat hem drivrutiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sombiiie:

Laddat hem drivrutiner?

Ja dom senaste
Dom som följde med skivan skippade jag
har CCC

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Hej
Fick en idé
Kopplade in skärmen till min gamla dator,där kör jag XP sp3-swe, med ett Gecube Radeon X1950 Pro Dual-DVI 256MB och då funkade det att ställa in skärmen på högsta(rekommenderade) utan problem !!
Bilden var helt perfekt.
Då måste det väl vara grafikkortet som inte passar ihop med skärmen

Frågan är vilket grafikkort kommer att funka ihop med min skärm?

Läste på Dustins hemsida, där jag köpte skärmen, se bild. GUL markerat

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hawk:

Hej

Då måste det väl vara grafikkortet som inte passar ihop med skärmen

Alla grafikkort passar med alla skärmar. Driversweep--->nya drivrutiner--->instalera om.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

Alla grafikkort passar med alla skärmar. Driversweep--->nya drivrutiner--->instalera om.

Men jag har ju formaterat och installerat win7 två gånger och installerat dom senaste drivrutinerna två gånger, det gå fortfarande INTE att ställa in högsta upplösning !!!

Vad skall jag göra?
Finns det något enkelt program som tar bort alla filer från en tidigare installation,
så att datorn blir helt ren från gamla ATI-filer ?
Jag orkar inte hålla på och formatera om disken mer nu...

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Hej
Jag gjorde en test.
Tog ut mitt 5850 kort och satt in ett MSI 5750, samma sak där, det gick inte att ställa in rekommenderade upplösningen

Jag avinstallerade 10.2 och installerade 10.3, men efter halva installationen så kom ett fönster upp, där det stod att det inte gick att slutföra installationen och att programmet lägger tillbaka tidigare drivrutin

Hum skumt detta

Nu kör jag med min gamla dator, jag orkar inte brôta längre med den nya burken....

En snubbe sa att Win7 ultimat inte stödde högre upplösning, verkar ju heltokigt!!!!

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

kör med nedanstående skärm/grafikkort, kör 1920*1200 utan problem, kör 10.3

Visa signatur

Fractal Design R5, Seasonic X-560, Asus Z97-PRO, Intel Core i7-4790K, Noctua NH-U14S, Gigabyte GTX 670, Samsung 850 EVO 500 GB + diverse TB, Corsair Vengeance Pro 2400MHz 32GB, Dell U2410 + Dell 2408WFP

Permalänk
Medlem

Finns de inte olika typ av DVI?

typ DVI-D och DVI-I???

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worfarn:

kör med nedanstående skärm/grafikkort, kör 1920*1200 utan problem, kör 10.3

Jaha och vart vill du komma med det, inget som jag kan göra nått åt

Jag kör med 1920x1200 med min gamla burk, det funkar perfekt, ångrar nästan att jag slängt ut nästan18.000 på en skitburk+ 3000 för OS

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

du fick inte med någon driver till skärmen , eller om det finns hos tillverkaren?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Har haft samma problem med en ny Benq till min sons dator.

Lösningen var enkel, ett samtal till Benq med avsikt att reklamera skärmen. Fick till svar att jag skulle gå in i ccc och bocka i en ruta, som jag inte kommer ihåg just nu, så skulle det vara fixat. Jag gjorde som jag blivit tillsagd och det funkade. Kan inte hjälpa dig med vilken ruta det var eftersom jag sitter på jobbet.

Permalänk
Medlem

Jag har inte testat själv men det finns en ruta att bocka i CCC som heter Altrenativ DVI operatiional mode, för att hitta den inställningen så öppna CCC och välj Desktops&Display> klicka sedan nere till vänster på den svarta pilen vid skärm symbolen>välj Configure>bocka i Alternativ DVI operational>klicka på Apply och OK.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

du fick inte med någon driver till skärmen , eller om det finns hos tillverkaren?

Jag har lagt in dom senaste driver till skärmen på båda datorerna, men det funkar bara på min gamla dator

Skall kolla det nya tipset med dvi alternativ i CCC, hoppas f*n de funkar sen

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Testa att gå in i ccc under displays manager sen displays properties där står det desktop erea kolla så att den är på 1920x1200 och inte 1680x1650 om den inte är det sett den på 1920x1200 annar vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Hej
tipset med dvi alternativ i CCC funkade inte.
Det ser helt olika ut under den fliken i win7, där finns inte någon ruta att sätta någon bock...
Det är bara på XP som den finns i CCC, och den är ibockad

Jag går snart upp i atomer.................!!!

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lezer:

Testa att gå in i ccc under displays manager sen displays properties där står det desktop erea kolla så att den är på 1920x1200 och inte 1680x1650 om den inte är det sett den på 1920x1200 annar vet jag inte.

Har du Win7 ?

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Skrivet av Hawk:

Hej
tipset med dvi alternativ i CCC funkade inte.
Det ser helt olika ut under den fliken i win7, där finns inte någon ruta att sätta någon bock...
Det är bara på XP som den finns i CCC, och den är ibockad

Jag går snart upp i atomer.................!!!

Skrivet av janee:

Jag har inte testat själv men det finns en ruta att bocka i CCC som heter Altrenativ DVI operatiional mode, för att hitta den inställningen så öppna CCC och välj Desktops&Display> klicka sedan nere till vänster på den svarta pilen vid skärm symbolen>välj Configure>bocka i Alternativ DVI operational>klicka på Apply och OK.

Jodå den finns att bocka i, har kollat att jag har det och jag kör W7. Det är den lilla skärmen ovanför "Basic" och "OK" som du skall klicka på den svarta pilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Hej
tipset med dvi alternativ i CCC funkade inte.
Det ser helt olika ut under den fliken i win7, där finns inte någon ruta att sätta någon bock...
Det är bara på XP som den finns i CCC, och den är ibockad

Jag går snart upp i atomer.................!!!

Jodå den finns där, eller som janee sa "Desktops&Display> klicka sedan nere till vänster på den svarta pilen vid skärm symbolen>välj Configure>bocka i Alternativ DVI operational>klicka på Apply och OK."

Tog en print på på CCC och ringade in där du ska klicka för att komma vidare till punkten "välj configure", därifrån borde du kunna hitta allt själv. Hoppas det hjälper!

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Hjälpsam

Alltså skärmen med fot och allting, inte skrivbordsytan med ett nummer i mitten.
I Vista markerar jag den lilla skärmen och väljer konfigurera via högerknapp.
edit Neonxz hann före.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hej
Tack Neonxz för dumpen, den hjälpte verkligen
Men det hjälpte inte samma som innan, visar två dumpar.

Här ser man skärmens nuvarande upplösning, när man för pilen över den lilla skärmen !

Här vet jag inte om man kan ändra på nått?

Faktum kvarstår, skärmen visar INTE rekommenderad upplösning i Win7

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Hedersmedlem

Varför har du Alternate DVI operational mode ibockad? Ha du testat utan? Har du DVI-D kabel eller "bara" DVI-I?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag har DVI-D single-link
se bild

sedan finns det ju en massa DVI-kablar

Läste även i den här tråden om DVD problem

DVI-D vs DVI-I dual link - Minhembio forum

Den har jag köpt på Komplett, för att koppla ihop min skärm med grafikkortet, som jag köpte där.

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

Alla grafikkort passar med alla skärmar. Driversweep--->nya drivrutiner--->instalera om.

Lätt för dej att skriva, men vad vet du egentligen?
Jag slår vad om att det finns skärmar som inte passar ihop med vissa grafikkort

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Varför har du Alternate DVI operational mode ibockad? Ha du testat utan? Har du DVI-D kabel eller "bara" DVI-I?

Vet inte, det var så.
Jag skrev ju att jag inte visste om man kunde göra nått......

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Hjälpsam

Hjälper det att sänka uppdateringsfrekvensen?
Jag kör med 60 Hz

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Bocka i GPU scaling!

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Men jag har ju formaterat och installerat win7 två gånger och installerat dom senaste drivrutinerna två gånger, det gå fortfarande INTE att ställa in högsta upplösning !!!

Vad skall jag göra?
Finns det något enkelt program som tar bort alla filer från en tidigare installation,
så att datorn blir helt ren från gamla ATI-filer ?
Jag orkar inte hålla på och formatera om disken mer nu...

Ja. Driver sweeper, som nämts tidigare. Det hittar ALLA drivrutiner som finns på hårdisken, sen kan du kryssa i vilka du vill ta bort, sedan startas datorn om och drivrutinen är borta.

När jag installerade windows 7 på en splitter ny hårdisk så var bilden perfekt på mitt radeon Hd4850. Laddade dock ned driver sweeper och det låg massa skit-drivrutiner och skräpade, t.ex nvidia chipset drivrutiner osv (har amd chipset). Antar att windows installerar massa skit automatiskt.

I alla fall så fanns det redan en ati drivrutin installerad, utan att jag installerad något. Tog bort den och startade om datorn och vips så blev bilden så dålig som den ska bli på en nyformaterad dator. Installerade nyaste drivrutinen och allt var perfekt.

Så kör driver sweeper! Kan ligga något gammalt skit och skräpa!

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Det är ingen större idé att installera om windows om man inte formaterar hårddisken. Det kommer ändå att ligga kvar gamla filer och inställningar. Jag är 99.99% säker på att det löser sig om du formaterar hårddisken och installerar ett helt rent windows.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!