Permalänk

Problem klocka 5870

Hej!
Jag kan inte komma över 899 MHz på GPU och 1299 på minnet på mitt XFX 5870. När jag ställer in på tex 910 mhz på gpu i MSI afterburner så hoppar den ner till originalinställiningen direkt. Likadant på minnet. 1299 går bra, men ställer jag den över så hoppar den ner till original.
Jag kör med ett Ek fullblock vattenkylt och tempen ligger på max 38 grader i Furmark.

Vad beror detta på? Har även testat att ställa upp volten lite i det programmet, och samma där. Den återgår till original.

Vill gärna testa att komma högre i klocken nu när tempen är låg och fin.

Mvh. Mattias

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk
Medlem

testa att spara överklockningen (så att den kommer tillbaka sen när du startar om datorn), kommer inte ihåg hur man gör just nu, men kan kolla sen när jag kommer hem.
Jag hade liknande problem med mitt 4890, att spara hjälpte mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungtut:

Hej!
Jag kan inte komma över 899 MHz på GPU och 1299 på minnet på mitt XFX 5870. När jag ställer in på tex 910 mhz på gpu i MSI afterburner så hoppar den ner till originalinställiningen direkt. Likadant på minnet. 1299 går bra, men ställer jag den över så hoppar den ner till original.
Jag kör med ett Ek fullblock vattenkylt och tempen ligger på max 38 grader i Furmark.

Vad beror detta på? Har även testat att ställa upp volten lite i det programmet, och samma där. Den återgår till original.

Vill gärna testa att komma högre i klocken nu när tempen är låg och fin.

Mvh. Mattias

Vad jag läst vill de flesta korten inte mer än 900mhz med orginal bios. Vissa har tydligen bytt till msi-bios och kan gå högre då. Tror man lägger in msis bios för att kunna klocka högre samt för att kunna höja volten i msi afterburner. Men jag har inte så bra koll så någon annan får fortsätta:P

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Vad jag läst vill de flesta korten inte mer än 900mhz med orginal bios. Vissa har tydligen bytt till msi-bios och kan gå högre då. Tror man lägger in msis bios för att kunna klocka högre samt för att kunna höja volten i msi afterburner. Men jag har inte så bra koll så någon annan får fortsätta:P

Precis,

XFX biosen tillåter inte klocks över 900mhz. -- MSI / ASUS biosen tillåter dock högre klocks, så vill du klocka högre är ett tips att flasha om kortet till något av dem.

Permalänk

Tack för era svar. Låter som att det enda sättet är att byta Bios på kortet. Är det stor risk att det går snett, eller är det en ganska riskfri/enkel sak att göra?

Visa signatur

Lite eldrivna saker....