G.Skill lanserar DDR3-minnen för AMD AM3

Permalänk
Melding Plague

G.Skill lanserar DDR3-minnen för AMD AM3

Nya snabba minnesmoduler i serien Flare riktas till användare med AMD AM3.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sexigt!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Nu hänger jag inte med, ska inte AMD i regel ha 1,5V minnen och så släpper de 1,65V minnen speciellt mot AMD. Lite konfunderad blir man allt.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Skrivet av heande:

Nu hänger jag inte med, ska inte AMD i regel ha 1,5V minnen och så släpper de 1,65V minnen speciellt mot AMD. Lite konfunderad blir man allt.

Intel's minneskontroller klarar inte mer än 1.65V. Så vitt jag vet har inte AMD några sådana begränsningar, jag körde DDR2 minnen (OCZ Reaper) på en AM2+ planka i 2.1V (enligt specifikationerna, självklart).

Permalänk

Synd att man inte fick se en "riktig" bild

Permalänk
Entusiast

Det finns ingen anledning att begränsa sig till bara 1.5 volt till amd, eller 1.65 heller för den delen. För att få så här schyssta specs som 7-9-7 i 2000MHz får nog 1.65 volt anses vara så lite som det bara går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfredrik:

Intel's minneskontroller klarar inte mer än 1.65V. Så vitt jag vet har inte AMD några sådana begränsningar, jag körde DDR2 minnen (OCZ Reaper) på en AM2+ planga i 2.1V (enligt specifikationerna, självklart).

Det är skillnad på DDR och DDR3.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Det är skillnad på DDR och DDR3.

Talar om DDR2 vilket jag också skrev. Men visst, det är skillnad på DDR2 och DDR3, men att minneskontrollern bara skulle palla 1.5V stämmer inte vilket också var poängen.

Permalänk

vad jag vet så behöver DDR2 minnen mer ström än DDR3, DDR3 kom för at vara ström snålare men även ha högre hastigheter så därför "rekomenderad max" ligger på 1.65V för intel och AMD så vitt jag vet, man kan gå högre men då får man nog köra med 3e party kylare för att få bort mer värme från minnerna

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

vad jag vet så behöver DDR2 minnen mer ström än DDR3, DDR3 kom för at vara ström snålare men även ha högre hastigheter så därför "rekomenderad max" ligger på 1.65V för intel och AMD så vitt jag vet, man kan gå högre men då får man nog köra med 3e party kylare för att få bort mer värme från minnerna

Intel säger max 1,65v för att man inte ska bränna minneskontrollern, inte för att det ska vara strömsnålt.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heande:

Nu hänger jag inte med, ska inte AMD i regel ha 1,5V minnen och så släpper de 1,65V minnen speciellt mot AMD. Lite konfunderad blir man allt.

Skrivet av nothingtoxic:

vad jag vet så behöver DDR2 minnen mer ström än DDR3, DDR3 kom för at vara ström snålare men även ha högre hastigheter så därför "rekomenderad max" ligger på 1.65V för intel och AMD så vitt jag vet, man kan gå högre men då får man nog köra med 3e party kylare för att få bort mer värme från minnerna

Kör mina minnen på 1,9v STOCK dessutom är de inte alls varma

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfredrik:

Talar om DDR2 vilket jag också skrev. Men visst, det är skillnad på DDR2 och DDR3, men att minneskontrollern bara skulle palla 1.5V stämmer inte vilket också var poängen.

Jag läste ditt meddelande lite för fort. Ber om ursäkt om jag lät otrevlig också, vilket jag kan tänka att jag gjorde.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Men är g.skill något att ha och varför är dessa endast för AMD?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Men är g.skill något att ha och varför är dessa endast för AMD?

G.Skill är ett relativt etablerat märke, men inte så stort här i Sverige. De säger sig ha världens snabbaste DDR3-minne med en frekvens på 2500Mhz CL 9-11-9-28-2N 1.65V (ur deras "Trident"-serie).

Minnena är inte endast för AMD, utan _riktar_ sig till deras plattformar.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

G.Skill är ett relativt etablerat märke, men inte så stort här i Sverige. De säger sig ha världens snabbaste DDR3-minne med en frekvens på 2500Mhz CL 9-11-9-28-2N 1.65V (ur deras "Trident"-serie).

Minnena är inte endast för AMD, utan _riktar_ sig till deras plattformar.

Vad menas med "Riktar sig" menar du då? De har ju inte direkt anpassat minnena på något sätt. De har tagit ett par vanliga minnen och satt på ett amd-klistermärke i princip. Nu har de väl inte ens gjort det heller så^^

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Vad menas med "Riktar sig" menar du då? De har ju inte direkt anpassat minnena på något sätt. De har tagit ett par vanliga minnen och satt på ett amd-klistermärke i princip. Nu har de väl inte ens gjort det heller så^^

G.SKILL-Products

Handlar väl om kompatibilitet hos moderkort. Min föregående uttalande var fel. Jag tänkte på något helt annat

Men jag förstår inte heller varför minnena enbart skulle funka i en bräda med AMD chipset 890. Är det enbart dem som fått möjlighet att bli kompatibla? För det är ju något som styrs av BIOS.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

G.SKILL-Products

Handlar väl om kompatibilitet hos moderkort. Min föregående uttalande var fel. Jag tänkte på något helt annat

Men jag förstår inte heller varför minnena enbart skulle funka i en bräda med AMD chipset 890. Är det enbart dem som fått möjlighet att bli kompatibla? För det är ju något som styrs av BIOS.

Är väl bara en grej dom säger för att kunna sälja minnena dyrare typ. "Jag har ju amd, då kanske dessa minnen är bättre!" Så betalar an ngn hundring mer

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Är väl bara en grej dom säger för att kunna sälja minnena dyrare typ. "Jag har ju amd, då kanske dessa minnen är bättre!" Så betalar an ngn hundring mer

Det låter ju rätt dumt egentligen. Då tappar de ju potentiell marknad för motsvarande plattformar hos Intel.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Det låter ju rätt dumt egentligen. Då tappar de ju potentiell marknad för motsvarande plattformar hos Intel.

Ah, men så säljer de ett par minnen som är "anpassade för intel" för dyrare än normalt också, så är ju det problemet löst och de tjänar ännu mera pengar;)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg