Permalänk

Vad ska jag ha alla datorer till?

Hej,
Nu har jag råkat ut för ett STORT I-landsproblem. Jag har för många datorer. Idag har jag fem stycken:
Stationär 1: Intel core i7 920, SSD, Ati radeon HD5870, 24" skärm
Stationär 2: Amd 64 x2 3800+, stor lagringsdisk, Ati radeon HD3870
Bärbar 1: Macbook pro 13"
Bärbar 2: Dell från år 2000 15"
Bärbar 3: Asus eee pc 900

Den första stationära datorn, det är mitt primära system, men macen är ju bättre på till exempel video redigering (iMovie, det finns iofs bra videoredigeringsprogram till windows också men imovie är faktiskt klart kapabel att redigera Flightsimulator videos med). Men eftersom S1, är snabbare så känns det dumt att inte göra sånt på den. Här behöver jag hjälp! Vilken dator ska jag ha till vad? Jag får psykbryt!

S2, agerar server (torrent, web, fil och snart foldar den), den har sina arbetsupgifter.

B2 har just nu inga uppgifter. Den har linux installerat. Vad kan jag ha den till? Har ni några kreativa förslag?

B3 är FRUKTANSVÄRT långsam, det ligger xp på den med alla tweakar jag har hittat och ändå så tar det 5 minuter att starta. Jag funderar att sälja den, men någon här kanske har någon idé.

Jag är lite osäker på placeringen av tråden, men datorer är min hobby därför kan väl tråden inte hamnat alltför fel?

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kan ge mig din första stationära
Om du nu känner att du har för många hehe..

Permalänk

Tänkte som du
Ta och gör dig av med B2 nu vet jag inte spec men låter typ 800mhz på sin höjd?
B3 förstår inte vad man ska med sånt skräp till går ju inte göra mer än att skriva på..

Har själv en gammal dator 66mhz komplett men korrupt 3.11.
2st 450mhz 20gb hdd
1st 1,6GHZ?? okänt 60gb hdd kanske DVD o CD-brännare
1st Dell 4550 2,4ghz hdd urplockad dock kvar. 120GB hyfsat grafikkort urplockad DVD
1st väldigt släpbar dator ska nog göra mig av med den antagligen skänka eller kasta. bilder finns i retro forumet.
1st 700mhz bärbar dator typ 20gb hdd farsan som använder typ 5 timmar om året.

Sen säkert delar till 2-3 datorer runt 500mhz ett antal processorer och ca 10st DVD enheter haft ett 40tal CD enheter som jag kastar allt eftersom.

Det som är värt att ha kvar är väl bara Delldatorn och på sin höjd den slöa bärbaradatorn och några få komponenter från de andra.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Du kan ge mig din första stationära
Om du nu känner att du har för många hehe..

Bra idé! Jag skickar den direkt - not!

Skrivet av -=FULLMOON=-:

Tänkte som du
Ta och gör dig av med B2 nu vet jag inte spec men låter typ 800mhz på sin höjd?
B3 förstår inte vad man ska med sånt skräp till går ju inte göra mer än att skriva på..

Det som är värt att ha kvar är väl bara Delldatorn och på sin höjd den slöa bärbaradatorn och några få komponenter från de andra.

Angående B3 har du helt rätt. Fast, egentligen går dom inte skriva på heller.

Men sälja dell´n så nej. Den är en "gåva" och är relativt risig (diverse glapp). Dessutom har den norskt tangentbord.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem

Ingen ide o göra sig av med de bärbara burkarna! tar ju relativt lite plats och alltid bra att ha

Själv har jag en athlon xp 1500+ "över" som ska ut i garaget o köra vadis/musik när det är klart!

Permalänk

DDos cluster?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Skrivet av nmc:

Ingen ide o göra sig av med de bärbara burkarna! tar ju relativt lite plats och alltid bra att ha

Rätt, dock så vore det kul att använda dom till någonting.

Skrivet av Evil_AnAnAs:

DDos cluster?

Det vore inte dumt. Sänka kommunens hemsida, det vore grejer det! Men då lär jag behöva fler än 5 datorer. (Eller lite hjälp från swec).

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

B3: testa detta

Skrivet av Geckod:

Använder den ram-minnet istället för disken? Isåfall är det typ samma. Drivrutinen med EWF finns med i Windows XP Embeeded så jag har hämtat den därifrån.

Edit: Såg att jag hade testat det redan, det blev snabbare men inte så snabbt tycker jag. Uppstarten av Windows samt avstängen blev mycket slöare med flashpoint installerat tyckte jag. Därimot flöt det hyffsat i windows sen. Fast tyckte det blev bäst prestanda ökning med EWF.

Här står det hur man ska göra
GranTuring

Sedan efter jag kopierat filerna där de ska ligga så körde jag ett program istället för att skriva den regfilen som det står om i bloggen.
EWF Tool - Development Dan’s Blog

Man startar bara upp programmet, så klickade jag bara först på "Install EWF Support" Sedan så klickade jag på "Minimize Disk Writes"

Sedan är det bara och starta om datorn så kommer det att funka.

Men det funkar nog lika bra att kopiera allt som det står i bloggen till en regfil och köra igång den bara och sedan starta om.

Man får tänka på att det inte går att spara något på den partitionen man har operativsystemet på bara. Så man får använda sig av 2 st, så sparar man bara alla dokument osv där.

Annars går det att stänga av och på funktionen med dessa kommandon.

ewfmgr c: -commitanddisable –live
Stänger av funktionen direkt

ewfmgr c: -enable
Startar funktionen efter nästa omstart.
- This will enable EWF on the next boot up.

Gjorde det på min Acer Aspire One, du har ifs inte samma.. men du har SSD va? Blev grymt mycket snabbare, 30 sec kallstart, samt inget lagg eller att disken behöver tänka. Allt flyter på sjukt smidigt. Fast EEE 900 har kanske bara 900Mhz cpu? Har ifs 1,5 gb ram i min också. Ända är ju att du lägger en partion på ram-minnet eller vad man ska säga, så det du gör på den partitionen (t.ex. C som jag har) så sparas inte det du gör på den. Så du får spara dina dokument på en annan partition. Men använder bara min till att surfa på lite ibland om jag reser så för mig funkar det bra. Samt spelar lite Wc3 med kompisarna ibland ;P

Permalänk
Casemod-mästare

jag har inte läst tidigare inlägg men plocka isär datorerna och hängupp hårdvaran på väggen

Visa signatur

i7-980X | 2st Quadro FX4800 | GA-X58A-OC | Vengeance LP 6x 4GB (Tot; 24GB) | HX1000W | Intel 510, 120GB | Intel 520, 240GB | Raid1 2x 1,5TB (Tot; 1,5TB) | Raid5 6x 2TB (Tot; 10TB)
Hemmabyggt skärmställ för 4st 24" skärmar (Galleri) | Solid koppar pot för LN2 (Galleri)

Permalänk
Skrivet av Geckod:

B3: testa detta

Gjorde det på min Acer Aspire One, du har ifs inte samma.. men du har SSD va? Blev grymt mycket snabbare, 30 sec kallstart, samt inget lagg eller att disken behöver tänka. Allt flyter på sjukt smidigt. Fast EEE 900 har kanske bara 900Mhz cpu? Har ifs 1,5 gb ram i min också. Ända är ju att du lägger en partion på ram-minnet eller vad man ska säga, så det du gör på den partitionen (t.ex. C som jag har) så sparas inte det du gör på den. Så du får spara dina dokument på en annan partition. Men använder bara min till att surfa på lite ibland om jag reser så för mig funkar det bra. Samt spelar lite Wc3 med kompisarna ibland ;P

Det ska jag göra i helgen! Tack så hemskt mycket för tipset!

Skrivet av Mr 3D:

jag har inte läst tidigare inlägg men plocka isär datorerna och hängupp hårdvaran på väggen

Cool idé! Jag tror faktiskt att jag ska rama in moderkortet från föräldrarnas gamla bärbara. (Grafikchippet fick för sig att gå sönder.)

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem

Har nog inte 5 stycken igång men garanterat komponenter nog att få ihop 2 till ovanpå laptop, mac och stationär.

Borde kanske bygga ihop dem och vräka iväg dem som kontorsmaskiner bara för att tömma garderoben. Kanske inte jättemycket man kan få för dem men men, alltid något.

Permalänk
Medlem

för mig räcker det med 1 dator
jag skulle gjort mig av med alla utom s1 och b1

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Skrivet av Mor5ives:

Har nog inte 5 stycken igång men garanterat komponenter nog att få ihop 2 till ovanpå laptop, mac och stationär.

Borde kanske bygga ihop dem och vräka iväg dem som kontorsmaskiner bara för att tömma garderoben. Kanske inte jättemycket man kan få för dem men men, alltid något.

Ja, klart du ska sälja. Mina datorer har dock inte något marknadsvärde att prata om.

Skrivet av HoBb3:

för mig räcker det med 1 dator
jag skulle gjort mig av med alla utom s1 och b1

Objektivt har du kanske rätt men datorer är en livsstil. Flest när man dör vinner.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem

Sälj av det du inte behöver. Den varianten har jag kört på de prylar jag haft hemma som jag inte riktigt vetat vad de ska ha för användningsområde. Sedan vad du väljer att göra med pengarna är upp till dig. De pengar jag har fått in på att sälja av prylar jag inte behöver sparar jag till resor istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten_alle:

Objektivt har du kanske rätt men datorer är en livsstil. Flest när man dör vinner.

då kommer inte jag vinna

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Skrivet av Mafnus:

Sälj av det du inte behöver. Den varianten har jag kört på de prylar jag haft hemma som jag inte riktigt vetat vad de ska ha för användningsområde. Sedan vad du väljer att göra med pengarna är upp till dig. De pengar jag har fått in på att sälja av prylar jag inte behöver sparar jag till resor istället.

Jag skulle kanske uppskatta värdet på B2+B3 till ca 2000:-, men man tar sig till huvudstaden i alla fall.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten_alle:

Jag skulle kanske uppskatta värdet på B2+B3 till ca 2000:-, men man tar sig till huvudstaden i alla fall.

2000 är en start iaf.

Permalänk
Medlem

Använd dem till folding?
I Sweclockers foldinglag då givetvis.

Permalänk
Medlem

Personligen så skulle jag sålt av B2 och B3 och köpt mer disk till servern.

Bärbara är inte så roligt att ha många av.