Nytt grafikkort till Dell Dimension 9150

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort till Dell Dimension 9150

Mitt gamla grafikkort har gett upp och jag är på jakt efter ett nytt.

Jag har dock fullständig noll-koll på vilka kort som passar min dator, vilka kort som är bra o.s.v.
Jag hoppas det finns någon som kan rekommendera ett eller ett par kort.

Idag sitter det ett ATI Radeon X1900 och det har fungerat extremt bra så länge det levde.

Mina kriterier vid val av kort:
Pris - Så billigt som möjligt självklart men vill gärna ha tips på kort i olika prisklasser och om möjligt en liten kommentar om vad man får för "extra" om man väljer ett lite dyrare kort.
Användningsområde - Spelar sällan de senaste, mest krävande spelen men det spelas en del trots det.
T.ex. har senaste Call Of Duty snurrat alldeles utmärkt med mitt nuvarande kort och ungefär den nivån vill jag nog ha.
I övrigt så är det vanlig "normal" användning som surfning, tv-tittande via web o.s.v.

Så är det nu någon som kan hjälpa en stackars vilsen själ så blir jag glad.

Permalänk
Medlem

Det är lite svårt att hitta grafikkort som passar våra Delll Dimension eftersom dom har BTX chassi och då kan kylflänsen med tillhörande fläkt på många grafikkort krocka med kåpan som sitter över processorn.

Jag har själv Dimension 5150 som är ett BTX och ett Powercolor HD4670 PCS och det fungerar mycket bra i min dator, men nu har dom bytt fläkt och kylfläns på dom nya versionerna av HD4670 PCS så jag är inte säker att dessa passar i Dell BTX datorer.

Här har vi nya HD5670 som är snabbare än HD4670 och den är jag helt säker på att den passar i din dator XFX Radeon HD5670 512MB - Inet.se

Här kan du jämföra HD5670 mot många grafikkort i sammanlagd prestanda i många olika spel och i flera upplösningar techPowerUp :: HIS Radeon HD 5670 IceQ 512 MB Review :: Page 28 / 32

Och glöm inte fraktfritt om du köper från Inet https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Edit: det är tydligen skillnad på var slottet till grafikkortet sitter på 5150 och 9150, jag ser på en blild som jag hittade att slottet för grafikkortet är det andra uppifrån på 9150, slottet för grafikkortet i min 5150 sitter som första slott och mycket nära kåpan för processorn.

Länk till bild på Dell Dimension 9150http://www.samhuffman.com/forsale/dell_dimension_9150/IMG_333...

Så då finns det mer plats för kortet i din dator men jag tycker fortfarande att XFX HD5670 passar dig bra.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Varför envisas märkestillverkare med att inte följa standarder, t.ex ATX?

Permalänk
Medlem

Köp det billigaste hd5750 du hittar! Tror det ger mest prestanda per krona. XFX Radeon HD5750 512MB XXX KAMPANJ! - Inet.se Där har du ett om du skyndar dig, till ett bra pris.

Det är bra mycket snabbare än HD5670, men kostar inte mycket mer.

Annars finns nvidia geforce gts250 och ati radeon hd5850, som ligger på ungefär samma prestanda nivå (pytte lite under dock). Dock så saknar dessa dx11, de drar betydligt mer ström och blir betydligt varmare än ett Hd5750!

Så välj ett HD5750 från kompletts kampanj som sagt!:)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk

Jag har en DD 9200, som ser i det närmaste identiskt ut inuti med datorn på bilden ovan. I den får det plats ett fullhöjdskort, även om det är lite trångt upp till processorkylaren.

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar janee och Devrer.
Nu vet jag ungefär vilken väg jag ska vandra.

En sista dum fråga bara:
Om man jämför ett HD5750 med det som suttit i min burk tidigare (Radeon X1900). Hur ser det ut?
Eftersom mitt gamla kort var just jättegammalt så borde det väl vara en rätt stor skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buckaroo:

Tack för bra svar janee och Devrer.
Nu vet jag ungefär vilken väg jag ska vandra.

En sista dum fråga bara:
Om man jämför ett HD5750 med det som suttit i min burk tidigare (Radeon X1900). Hur ser det ut?
Eftersom mitt gamla kort var just jättegammalt så borde det väl vara en rätt stor skillnad?

HD5750 är mellan 2 och 3 gånger så snabb jämfört med X1900, det beror lite på vilket spel som används.

Du har antagligen en processor som är för långsam för att kunna utnyttja HD5750 fullt ut men jag tycker att XFX HD5750 för 999kr från Inet är mycket prisvärd och kommer troligen att passa dig bra XFX Radeon HD5750 512MB XXX KAMPANJ! - Inet.se

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

HD5750 är mellan 2 och 3 gånger så snabb jämfört med X1900, det beror lite på vilket spel som används.

Du har antagligen en processor som är för långsam för att kunna utnyttja HD5750 fullt ut men jag tycker att XFX HD5750 för 999kr från Inet är mycket prisvärd och kommer troligen att passa dig bra XFX Radeon HD5750 512MB XXX KAMPANJ! - Inet.se

Tror nog hans cpu duger utmärkt (dualcore pentium 4). Okej att din max-fps inte lär blir jätte hög, men du ställer ju ändå in såpass höga grafikinställningar så att det är grafikkortet som flaskar, och inte cpun. Den cpun bör klara över 30fps i de flesta spelen så..

Sen så är väl ett HD5750 nästan 3 ggr bättre än ett x1900

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Låter ju fantastiskt bra det där.

Stort tack för er hjälp!