XFX Radeon HD 5850 Missljud från kylarfläkten

Permalänk
Medlem

XFX Radeon HD 5850 Missljud från kylarfläkten

Behöver tips/ tråd/ råd !

Kylarfläkten på mitt 5850 har börjat låta riktigt illa, vill komma åt dom delarna som behöver smörjas,... men vet inte exakt hur jag plockar isär kopan över det hela och vill inte använda våld i onödan, när jag tar bort alla skruvarna så sitter kopan löst men hålls kvar på plats av något som jag inte kan se och avgöra vad det är, så det
finns dom som kan det här.

(vill inte skicka tillbaks kortet för kontroll och vet att garantin ryker när man river i delarna själv)

hör av er.

mvh Raimo.

Visa signatur

________________________________________
> Det gäller att se det fina i Kråksången <

< Avatar Tornseglare >
________________________________________

Permalänk
Medlem

Jag har inga direkt bra tips, men du bör undvika smörja den iallafall.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Har samma problem med mitt XFX 5870.

Ska räcka att skruva åt fläkten om du lyckas få upp den, skulle gissa på att du måste skruva loss plattan bakom gpu: n då den håller fast kylflänsen.
Läste om det på ett annat forum (kommer inte ihåg vilket men några minuters googlande borde få upp det) och det skulle tydligen vara rätt dålig kvalité på vissa fläktar så det är ingen dum idé att byta ut den också om du nu inte vill skicka tillbaks kortet eller skruva åt den igen.

Personligen tänkte byta ut min mot:
http://www.inet.se/artikel/5321620/zalman-vf3000a-dual-fanvga...
när den kommer in på inet. Så jag har inte försökt lossa min kylare än,

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Jag har inga direkt bra tips, men du bör undvika smörja den iallafall.

Varför bör undvika att smörja kullagren ? det kan väl inte skada att man gör ett försök att få tyst på den/dessa.

Visa signatur

________________________________________
> Det gäller att se det fina i Kråksången <

< Avatar Tornseglare >
________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaston85:

Har samma problem med mitt XFX 5870.

Ska räcka att skruva åt fläkten om du lyckas få upp den, skulle gissa på att du måste skruva loss plattan bakom gpu: n då den håller fast kylflänsen.
Läste om det på ett annat forum (kommer inte ihåg vilket men några minuters googlande borde få upp det) och det skulle tydligen vara rätt dålig kvalité på vissa fläktar så det är ingen dum idé att byta ut den också om du nu inte vill skicka tillbaks kortet eller skruva åt den igen.

Personligen tänkte byta ut min mot:
http://www.inet.se/artikel/5321620/zalman-vf3000a-dual-fanvga...
när den kommer in på inet. Så jag har inte försökt lossa min kylare än,

OK, du har säkert rätt när det gäller kvaliten på fläkten, bra tips det där med att byta ut "kylningen", har sökt på nätet en hel del men inte fått napp på just när det gäller att plocka isär kåpan, vi får höras vidare,tack för stödet och länken, fina grejer.

Raimo.

Visa signatur

________________________________________
> Det gäller att se det fina i Kråksången <

< Avatar Tornseglare >
________________________________________

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gaston85:

Personligen tänkte byta ut min mot:
http://www.inet.se/artikel/5321620/zalman-vf3000a-dual-fanvga...
när den kommer in på inet. Så jag har inte försökt lossa min kylare än,

Verkar intressant.... Har själv kollat på artic cooling, Scythe och denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=575168 mmmmmmmm 120mm fläktar (dreglar lite)

Den sista är dock grymt dyr.

Finns det nån kylare som styrs av grafikkortet? Kunde ju vara trevligt att slippa justera själv.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske men... Tog du bort skyddplasten på grafikkortet? Jag glömde göra det och tog ut grafikkortet för att skicka tillbaks när jag såg att plasten gick emot fläkten

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Hade problem med mitt xfx black 5850. så nu har jag skickat in till komplett förr att jag inte ville byta kylare då originalet funkar utmärkt utom missljuden då förstås. ja hade endast problem mellan 28-36% typ. men det gick i vågor. kunde funka i typ 30 sekunder sen kom missljudet i typ 3-4 sekunder sen så höll det på så hela tiden. ibland lät det inte så högt, men ibland så hörde ja det även fast ja hade hörlurar på mig i ett spel. Är orolig att komplett kommer bara testa några sekunder o sen inte höra det. Men är det nån av er som har samma missljud som mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Hade problem med mitt xfx black 5850. så nu har jag skickat in till komplett förr att jag inte ville byta kylare då originalet funkar utmärkt utom missljuden då förstås. ja hade endast problem mellan 28-36% typ. men det gick i vågor. kunde funka i typ 30 sekunder sen kom missljudet i typ 3-4 sekunder sen så höll det på så hela tiden. ibland lät det inte så högt, men ibland så hörde ja det även fast ja hade hörlurar på mig i ett spel. Är orolig att komplett kommer bara testa några sekunder o sen inte höra det. Men är det nån av er som har samma missljud som mig?

Så är det för mig med, ljudet kommer och går(kommer från kullagren som är "torra"/klappar)......vill åtgärda detta själv men har inte all teori som krävs för att blocka isär delarna på kortet, men det kommer sa han....osv.

Har testat detta vid flera tillfällen på andra fläktar och det fungerar (en liten droppe 556 på rätt ställe räcker oftast) inte just på grafigkort, hoppas att detta fungerar även där.

(köpte mitt kort från Komplett i Januari i år XFX Radeon HD 5058 black)

Visa signatur

________________________________________
> Det gäller att se det fina i Kråksången <

< Avatar Tornseglare >
________________________________________

Permalänk
Medlem

Tänkte bara kolla med er nu sen kompletts idiotiska support inte hörde missljudet om det finns nån bra kylare till mitt kort som är bra? Skulle helst vilja ha ett som blåser ut luften, men det verkar inte finnas.

Komplett testade det med lite stress program, vilket betyder att dom inte kört kanske tillräckligt länge för att fläkten ska komma upp i 32%. på 3dmark som dom testade så kom fläkten inte upp så högt för mig när ja testade det på min dator. sen beror det på chassi o så med ju. Skulle inte förvåna mig om dom satta i kortet i ett ordenkligt ljuddämpad chassi som stod 100 meter där ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Tänkte bara kolla med er nu sen kompletts idiotiska support inte hörde missljudet om det finns nån bra kylare till mitt kort som är bra? Skulle helst vilja ha ett som blåser ut luften, men det verkar inte finnas.

Komplett testade det med lite stress program, vilket betyder att dom inte kört kanske tillräckligt länge för att fläkten ska komma upp i 32%. på 3dmark som dom testade så kom fläkten inte upp så högt för mig när ja testade det på min dator. sen beror det på chassi o så med ju. Skulle inte förvåna mig om dom satta i kortet i ett ordenkligt ljuddämpad chassi som stod 100 meter där ifrån.

Det typiska med det här missljudet är att det kommer och går (kan lura vemsom), så är det i mitt fall.
Jag kommer att höra av mig via den här tråden så snart jag har något att förtära, för att informera om hur det går med mitt problem med missljudet/vibrationerna.

vi hörs!

mvh Raimo.

Visa signatur

________________________________________
> Det gäller att se det fina i Kråksången <

< Avatar Tornseglare >
________________________________________

Permalänk
Medlem

Jag har samma missljud på mitt XFX 5770. Det verkar oftast komma när datorn varit avstängd och all värme försvunnit, sedan hörs det under en kort stund för att sedan försvinna.
Orkar nog inte reklamera om det inte blir värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ted_B:

Jag har samma missljud på mitt XFX 5770. Det verkar oftast komma när datorn varit avstängd och all värme försvunnit, sedan hörs det under en kort stund för att sedan försvinna.
Orkar nog inte reklamera om det inte blir värre.

Om du köpte det på komplett så är det ingen ide o reklamera. dom kollar endast om kortet presterar som det ska.

Permalänk
Medlem

Är det referenskylaren från launch-dagen eller de "nyare" och värdelösa kylarna? Om det är referenskylaren finns det inte så mycket som är bättre och tystare ifall man inte är "ljudofil"

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GreeM:

dom kollar endast om kortet presterar som det ska.

Det är väl lite det som är hela meningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det är väl lite det som är hela meningen?

Inte rikigt, dom kolar alltså bara prestandan i 3dmark typ. Iallfall va dom skrev till mig när dom skicka mitt kort tillbaka.