5870 med eller utan plasthöje?

Permalänk
Avstängd

5870 med eller utan plasthöje?

Hej.

Har nyligen införskaffat ett 5870 utan referensdesign.

Det jag funderar på är om det är värt att plocka bort "plasthöljet" för att kunna kyla kortet bättre, jag har bra luftflöde i burken för övrigt.

Vad är era erfarenheter?

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

Är det kortet på bilden du ska köpa?
I sådana fall ska du absolut inte plocka bort höljet om du inte tänkt att byta kylare på den.

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt varför 2takt är så emot att ta av höljet, har själv försökt men ej lyckats på mina (2x5870 XFX samma) Enligt personer på andra forum bör du kunna sänka dina temps med ca 10-15 grader.

Själv ligger jag iofs på 70/55 grader i full load så klarar mig fint, samt 30/30 i idle.

Om du lyckas kan du gärna beskriva hur du gjorde, antar att man måste skruva upp dom skitsmå skruvarna på baksidan också.

Permalänk
Avstängd

Jag har redan köpt kortet.
När jag kör det i 900/1300 så kom det upp i 72 grader max i Furmark vilket är fint men jag såg i nån annan tråd här på swec att en snubbe hade pillat bort plasthöljet.

Imo kommer övriga chassifläktar kyla ner kortet bättre iom att det kommer åt att fläkta direkt på heatpipsen när plasthöljet är borta, sen ser kortet coolare ut som bonus

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

kylningen är konstruerad att anändas med höljet, det kommer bli mkt dålig kylning om du tar bort höljet, luft ska alltså pressas förbi kylfänsarna hela vägen, utan hölje kommer luften smita iväg nästan direkt ut i chassit igen.
Släpp tanken bara, den är inte bra

Permalänk
Skrivet av teejee:

kylningen är konstruerad att anändas med höljet, det kommer bli mkt dålig kylning om du tar bort höljet, luft ska alltså pressas förbi kylfänsarna hela vägen, utan hölje kommer luften smita iväg nästan direkt ut i chassit igen.
Släpp tanken bara, den är inte bra

Jag har hört samma som TS att det ska ge bättre temps. om man tar bort "höljet" jag kan dock inte hjälpa dig med att ta bort höljet då jag inte vet hur det ser ut

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Jag har hört samma som TS att det ska ge bättre temps. om man tar bort "höljet" jag kan dock inte hjälpa dig med att ta bort höljet då jag inte vet hur det ser ut

/S

Utan chassi: Ja
Kortet är konstruerat för att leda luften ut ur chassit vilket gör att temperaturen inuti behåller sig normalt låg.
Dock utan höljet ökar temperaturen i chassit och då även intags luften mot grafikkortet = Fail

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oak:

Utan chassi: Ja
Kortet är konstruerat för att leda luften ut ur chassit vilket gör att temperaturen inuti behåller sig normalt låg.
Dock utan höljet ökar temperaturen i chassit och då även intags luften mot grafikkortet = Fail

Om han har ett chassi som kan hantera lite extra varmluft behöver det inte vara fail. Isf borde grafikkortet bli svalare utan någon större höjning av chassitempen. Speciellt om han har bra luftflöde i närheten av grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Grafikkortet är konstruerat att leda ut luft ur chassiet och garantera att alla komponenter på kortet får luft passerad vid sig. Iom att tillverkaren inte kan bedömma hur just deras kunds chassie ser ut, är helt olika. Om man har ruskigt bra flöde i övrigt i chassiet kan det löna sig att ta bort kåpan, en bedöming var och en får mäta sig till.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Med den sortens fläkten så blåses väl ändå inte luften utåt utan rakt mot pcbn. Varför inte bara testa hur det blir blir det kasst så skruvar du tillbaka det?.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det enklaste är ju ändå att testa, det är inte helt svårt att ta bort kåpan på 5870 korten bara man har lite vettiga mejslar hemma för mek, återkom gärna med ditt resultat jag testade detta själv på mitt Sapphire Radeon 5870 och den enda skillnaden jag upplevde var att det av någon anledning vart högre temps på vdcc kretsarna(vet ej riktigt vad dessa är mer än att jag antar att det har med strömförsörjningen att göra) och kanske tjänade runt 0-5 grader på gpun

Visa signatur

Jag gillar datorspel!