Apple köper fabrikslöst kretsföretag

Permalänk
Melding Plague

Apple köper fabrikslöst kretsföretag

Apple öppnar plånboken för att köpa kretsutvecklaren Intrinsity. Företagets specialitet är ARM-processorer med låg energiförbrukning, något som passar bra för nästa generations mobila enheter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

mer konkurrens på den mobila marknaden...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Och sedan spelar det ingen roll vad det står på telefonen; SE, HTC... alla har Apples CPU under skalet

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Och sedan spelar det ingen roll vad det står på telefonen; SE, HTC... alla har Apples CPU under skalet

där har du iofs en poäng.... :-s
äh, får klara mig utan telefon.
(as if...)

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd

Amerikan style...If you cant beat them Buy them xD.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

Bryr mig inte vad det är för processor i telefonen, bara man kan ringa och sms'a så är jag nöjd

Permalänk
Medlem

Allt för att de ska få ensamrätt på teknologin och hindra sina konkurrenters utveckling och använda advokat-armén. Allt i äkta Apple anda, fullständiga kontrollfascister.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Allt för att de ska få ensamrätt på teknologin och hindra sina konkurrenters utveckling och använda advokat-armén. Allt i äkta Apple anda, fullständiga kontrollfascister.

Kan man klandra dom då?

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Skrivet av piddeman:

Amerikan style...If you cant beat them Buy them xD.

Kul svengelska där.

Vi får se hur bra Apples ARM står emot tex Qualcomms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l'o'vet:

Kan man klandra dom då?

För att de stänger av allt som inte är deras. Som att de inte går att använda en ipod som en vanlig mp3 spelare (utan fix) utan man måste ha itunes eller vara lite bättre på datorer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Humper:

För att de stänger av allt som inte är deras. Som att de inte går att använda en ipod som en vanlig mp3 spelare (utan fix) utan man måste ha itunes eller vara lite bättre på datorer.

Varför köper du en iPod om du klandrar på mjukvaran?

Permalänk

äplet har gått ut och sagt att dom inte kommer investera i hårdvara...för då förlora dom sitt focus...
vatten under bron tydligen
hur funker arm? är det nån öppen licens eller? flera företag gör ju prollarna.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Allt för att de ska få ensamrätt på teknologin och hindra sina konkurrenters utveckling och använda advokat-armén. Allt i äkta Apple anda, fullständiga kontrollfascister.

Dags att vakna? Det är ALLTID någon som äger teknologin - och i en matriell värld ett naturligt tillstånd. INget att böla över.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Apple vill uppenbarligen flytta ifrån Intel och bli helt självständiga med egen processor tillverkning. ARM är ju den mest lovande arkitekturen för mobila enheter.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av l'o'vet:

Kan man klandra dom då?

Ja, dom på Apple har bara mens.

Permalänk

Om apple ska kunna leverera sina produkter utifrån en viss standard och garantera att dom alltid funkar perfekt är det väl inte så konstigt att Apple vill ha 100-procentig koll på exakt vad det är dom sätter i sina produkter. En stor del av apples affärsidé går ju ut på att leverera helhetslösningar som funkar helt felfritt, bara plug and play i uttryckets rätta bemärkelse.

Och jag är absolut inte någon Apple-taliban, det finns fördelar och nackdelar med en sådan approach.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorkelfarsan:

Om apple ska kunna leverera sina produkter utifrån en viss standard och garantera att dom alltid funkar perfekt är det väl inte så konstigt att Apple vill ha 100-procentig koll på exakt vad det är dom sätter i sina produkter. En stor del av apples affärsidé går ju ut på att leverera helhetslösningar som funkar helt felfritt, bara plug and play i uttryckets rätta bemärkelse.

ROFL!
Apple har självklart sin egen standard (budgetpryl till överpris) men knappast en "helhetslösning som fungerar felfritt", i alla fall inte enligt min erfarenhet. Snarast så brukar de fokusera på instängda och låsta system som tvingar användarna att bara använda deras mjuk- och hårdvara. Något som de såklart tjänar på vilket är bra för företaget, men dåligt för kunderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

ROFL!
Apple har självklart sin egen standard (budgetpryl till överpris) men knappast en "helhetslösning som fungerar felfritt", i alla fall inte enligt min erfarenhet. Snarast så brukar de fokusera på instängda och låsta system som tvingar användarna att bara använda deras mjuk- och hårdvara. Något som de såklart tjänar på vilket är bra för företaget, men dåligt för kunderna.

Absolut! Dessa aluminium datorer med LED skärmar bara skriiiiker budget. Ge mig en plast dator nu!

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Ingen som vet varför folk säger upp sig efter att Apple köpt företaget?

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem

Hur blir det med HTC och andra mobil tillverkare dom köper jo processorer från ARM.

Visa signatur

De du

Permalänk

verka bara jag som är intresserad av vad som händer med arm...
äpplet köper ett företag som tillverkar arm soc, mig veterligen cortex familjen..om jag förstår det hela rätt så ska detta inte påverka andra företag som kör på andra kärnor...men det är min tolkning..
kan nån som är mer insatt rätta mig?

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

ROFL!
Apple har självklart sin egen standard (budgetpryl till överpris) men knappast en "helhetslösning som fungerar felfritt", i alla fall inte enligt min erfarenhet. Snarast så brukar de fokusera på instängda och låsta system som tvingar användarna att bara använda deras mjuk- och hårdvara. Något som de såklart tjänar på vilket är bra för företaget, men dåligt för kunderna.

Eh det är ju fortfarande deras affärsidé oavsätt om de inte når upp till den.

Permalänk
Skrivet av Grumbledock:

ROFL!
Snarast så brukar de fokusera på instängda och låsta system som tvingar användarna att bara använda deras mjuk- och hårdvara.

Var sjutton får du detta ifrån? ”Tvingar användarna att bara använda deras hård- och mjukvara”
Sen när då? Exempel?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Apple vill uppenbarligen flytta ifrån Intel och bli helt självständiga med egen processor tillverkning. ARM är ju den mest lovande arkitekturen för mobila enheter.

Sedan när har Appel använt Intel-krestar i sina mobiltelefoner? Egen processortillverkning är kanske bara ett naturligt och nödvändigt steg för att kunna ta fram produkter som motsvarar Apples visioner? Eller så har dom bara för mycket pengar...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net