Grafikproblem - 8800 GTS 640MB (G80)

Permalänk
Medlem

Grafikproblem - 8800 GTS 640MB (G80)

Hallå där,

Kan väl börja med att förklara mitt problem så detaljerat som möjligt.

System:

  • Athlon X2 6000+

  • Corsair 2x2GB 800MHz

  • Gigabyte GA-MA69VM-S2

  • PNY 8800 GTS 640MB (G80)

  • Be Quiet! 400W

Systemet sitter i ett välkylt Antec Three Hundred och jag använder Windows XP Professional 64-bit.

Jag har precis bytt nätaggregat, från ett Ace 500W (en väldigt gammal modell, även), datorn hade endast varit ihop satt och knappt använd för att det strulade med det, och jag var säker på att det var nätaggregatet. När man startade datorn, så höll det på att hoppa runt och det var i princip massor av grafikfel överallt i Windows-environment. Så den datorn användes inte mer än kanske två till tre försök och var inte igång mer än någon minut.

Nu, så har jag bytt nätaggregat som sagt. Men det uppstår fortfarande problem, men inte inne i Windows utan när man startar ett spel.

Låt mig visa:

Detta är då World of Warcraft, och detta sker så fort man loggar in i princip, kanske ett par sekunder med normal grafik. Det hänger sig ofta med, när grafiken skiftar.

Jag har även provat på Call of Duty: Modern Warfare. Ibland så fungerar det felfritt under längre perioder och det händer ingenting och man kan t.o.m. stänga av spelet när man inte orkar spela mer. Men ibland händer det så att den just skiftar grafik, till samma stil som jag just visade på skärmdumpen av World of Warcraft.

Det är inga problem med temperaturen heller, ligger omkring ~70 grader när man spelar World of Warcraft och Call of Duty: Modern Warfare.

Jag håller även på med ett stability test i FurMark i ungefär en timma och ingenting sker (håller på just nu i skrivandes stund), det är felfritt med andra ord. Kommer fortsätta med testet ett bra tag till.

Furmark:

All hjälp uppskattas!

Cable

Permalänk

Drar väll en såndär dryg kommentar, har du alla nya drivrutiner? Dx och till grafikkortet?

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Drar väll en såndär dryg kommentar, har du alla nya drivrutiner? Dx och till grafikkortet?

/S

Yup, allting är up-to-date. Och datorn mår bra, defragmenterad, städad och inga virus. Installerade operativsystemet för ungefär en vecka sedan.

Kanske borde testa att installera en lite äldre version och se om det hjälper, eftersom nu har FurMark höllt på och tugga ett tag utan problem, så det kanske är det?

Edit: Satte fläkten på grafikkortet till 100%, då sänktes graderna rejält, hela 14 grader kallare (hade 65% tidigare). Detta hjälper dock inte för att lösa problemet.

Permalänk
Medlem

Sorry fall jag gör dubbel-post, men man kanske borde flytta tråden till Stationära datorer: Support och övriga trådar, för det verkar inte vara grafikkortet det är fel på, iaf inte med min erfarenhet av felsökning.

FurMark (efter 03:05:20, fortfarande felfritt):

Permalänk
Skrivet av Cable:

Sorry fall jag gör dubbel-post, men man kanske borde flytta tråden till Stationära datorer: Support och övriga trådar, för det verkar inte vara grafikkortet det är fel på, iaf inte med min erfarenhet av felsökning.

FurMark (efter 03:05:20, fortfarande felfritt):

Kolla med nån moderator så löser han/hon den saken. Jag tror att det kan vara mjukvara men när du säger att allt är "up-to-date" så eliminerar det lite av den känslan... jag vet inte vad det är har du kört Memtest och Linpack för att kolla så det inte är minnena eller processorn?

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Hedersmedlem

Det ser ut som graffedrivrutinerna enligt mig. Testa en annan version så kanske det löser sig.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hade du elsladden i till datorn när du stoppade in elsladden till grafikkortet? Då kan kortet ha skadats.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MX510.:

Hade du elsladden i till datorn när du stoppade in elsladden till grafikkortet? Då kan kortet ha skadats.

Ehhh... då skulle nog inte Furmark ha fungerat

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Kolla med nån moderator så löser han/hon den saken. Jag tror att det kan vara mjukvara men när du säger att allt är "up-to-date" så eliminerar det lite av den känslan... jag vet inte vad det är har du kört Memtest och Linpack för att kolla så det inte är minnena eller processorn?

/S

Faktiskt inte, detta kommer jag göra i natt dock, kommer med uppdateringar någon gång under natten. Tack för rådet.

Skrivet av Jalle64:

Det ser ut som graffedrivrutinerna enligt mig. Testa en annan version så kanske det löser sig.

Har samma känsla faktiskt, kommer även göra detta i natt, tack för tipset.

Skrivet av MX510.:

Hade du elsladden i till datorn när du stoppade in elsladden till grafikkortet? Då kan kortet ha skadats.

Nej, inte vad jag kommer ihåg, men grafikkortet verkar ju vara på topp ändå, iaf i FurMark, så det är antingen drivrutinerna eller någonting annat tror jag.

Jag kommer med uppdateringar någon gång natten som sagt, förhoppningsvis glada nyheter.

Permalänk
Medlem

Det fixade sig. Det var grafikdrivrutinerna, de nya ville helt enkelt inte fungera korrekt. In fact, hela 197.xx-serien strulade.

197.45
197.13
196.21

Skönt att det fixade sig tillslut. Hatar dock att inte ha de senaste drivisarna, men vad som man göra?

Edit: Kan väl uppdatera denna tråd för någon som har möjligtvis samma problem och försöker söka sig fram, det var inte drivrutinerna, jag försökte att installera Ubuntu och de la av sig vid ett speciellt tillfälle (typ som myrornaskrig på en kanal utan signal) så såg skärmen ut iaf. Utan grafikkortet och endast det integrerade kretsen för bild, så fungerade installationen utan problem.

Jag fick lov att baka mitt grafikkort i ugnen och nu fungerar det utan problem med senaste drivrutinerna!