Zepto återuppstår – i Afrika

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ovard:

Haha, undrar om de tänker ta emot min brickade 6324? Haha......vilka lirare

Tänker maila dom om min Znote 7000.. trasig garrantidator under konkursen :S

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Hoppas det dyker upp reservdelar till min Nox A15... behöver nytt batteri

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Jag jobbade för "gamla" Zepto, och vet vem det är som står bakom uppstarten i Ghana.
Om jag förstått det hela rätt så är det en satsning på den afrikanska marknaden. Alltså datorer och TV ska säljas till afrikanska kunder i främst Ghana. Det är inte bara tillverkning där nere med billig arbetskraft och som sen säljs till Europa.

Ni som hoppas kunna få garanti-support på era gamla Zeptos kan nog tyvärr glömma det. Det nya Zepto är ett helt annat bolag och kommer inte ha några som helst förpliktelser mot gamla kunder.
Däremot skulle jag tro att ni som vill köpa reservdelar till vissa modeller kan få det. Om jag förstått det rätt så kommer många av de modeller som ska byggas i Ghana vara samma eller likvärdiga sista generationen som byggdes i Danmark.

Kommer Zepto lyckas bättre i Ghana då? Nja, jag är tveksam. Visst finns det en marknad, vi sålde en del dit redan innan konkursen (dock inga stora volymer). Men branschen är fruktansvärt svår att komma in i, och det behövs stor volym för att det ska fungera. Att starta i Ghana idag kommer nog vara lika svårt, om inte värre, än det var att starta i skandinaven för 7-8 år sedan.
Jag tror att dom har en chans, folket bakom är inga idioter. Sköter dom sina kort rätt, så kan det säkert bli en succé. Gör dom lika många felsatsningar som i Danmark blir det nog dessvärre en kortvarig historia.
Fast min åsikt om varför Zepto kursade kanske inte hör hemma på ett publikt forum ifs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Vilka jäkla fördomar. Tycker inte såna kommentarer hör hemma här på Sweclockers.

Haha jag vet att det inte är så att alla afrikaner bor i hyddor och slåss med lejon men att starta datorföretag i Afrika låter lite ambitiöst, men någon ska ju göra det

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Skrivet av tofen:

Jag jobbade för "gamla" Zepto, och vet vem det är som står bakom uppstarten i Ghana.
Om jag förstått det hela rätt så är det en satsning på den afrikanska marknaden. Alltså datorer och TV ska säljas till afrikanska kunder i främst Ghana. Det är inte bara tillverkning där nere med billig arbetskraft och som sen säljs till Europa.

Ni som hoppas kunna få garanti-support på era gamla Zeptos kan nog tyvärr glömma det. Det nya Zepto är ett helt annat bolag och kommer inte ha några som helst förpliktelser mot gamla kunder.
Däremot skulle jag tro att ni som vill köpa reservdelar till vissa modeller kan få det. Om jag förstått det rätt så kommer många av de modeller som ska byggas i Ghana vara samma eller likvärdiga sista generationen som byggdes i Danmark.

Kommer Zepto lyckas bättre i Ghana då? Nja, jag är tveksam. Visst finns det en marknad, vi sålde en del dit redan innan konkursen (dock inga stora volymer). Men branschen är fruktansvärt svår att komma in i, och det behövs stor volym för att det ska fungera. Att starta i Ghana idag kommer nog vara lika svårt, om inte värre, än det var att starta i skandinaven för 7-8 år sedan.
Jag tror att dom har en chans, folket bakom är inga idioter. Sköter dom sina kort rätt, så kan det säkert bli en succé. Gör dom lika många felsatsningar som i Danmark blir det nog dessvärre en kortvarig historia.
Fast min åsikt om varför Zepto kursade kanske inte hör hemma på ett publikt forum ifs.

Jo, berätta mer! Varför gick de i kk?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enorus:

Zepto låter som något man köper på apoteket.

Yep, låter som någon salva för klåda i rumpan...

Visa signatur

Väldigt många tror på den där BLÅsta, BLÅljugande Moderaten... Mytoman, Myglare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chigurh:

+2

På sweclockers får man inte ha humor! Detta är en sida om datorer inte humor! Varfär är ALLA på sweclockers så korkade att de tror att man kan skämta på swec? Blir så trött ibland,

hmmph

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Jo, berätta mer! Varför gick de i kk?

Du beter dig som ett barn, företagshemligeterna för gamla zepto kanske inte har att göra bland allmänheten om det nu riskerar att ge nya zepto dålig företagsbild, det kanske inte har så mycket att göra med gamla zepto men kan ändå riskera att ta stryk av gammal ost.

Permalänk
Skrivet av Arginj:

Spännande, må jag säga. Du blir upprörd när någon skriver något om amerikaner, men själv kan du skämta om folk från Ghana?

Hur många amerikaner behövs det för att skruva in en glödlampa? Om ni låter mig äta upp min big mac först så svarar jag. Nöjd nu?
Kanske... Bara kanske för att jag aldrig hör svenskar skämta om något annat land än USA. Jag tycker det är spännande. Såklart jag kan skämta om Ghana, och varenda land på jorden(USA också ja).
Men eftersom det kommer så många dåliga skämt om amerikaner så finns det tillräckligt.

Det jag är upprörd över är hur en artikel som handlar om Danskt företag som nystartas efter kk i Ghana får folk att nämna amerikaner. Kan förstå om det är nån gammal Zepto kund som är sur på USA för finanskrisen men det framkommer inte i något inlägg.

OnT: @furuliden: läst det sista tofen skrev? PM honom istället, du har gjort bort dig 2 gånger nu.
@Tofen: Vad var det för sorts kunder ni sålde till i Ghana? Regering, överklass, medelklass, utrikesfödda som jobbar där? Förstår om du inte kan svara på det.
Föresten, Hur ser Ghaneser på Europeiska företag som slår sig ner där, nån som vet?

Permalänk
Medlem

Snart kommer massor av folk att få brev av "Zepto CEO" om en väldans massa miljoner ifall man skickar 10-30k SEK till han för att fixa några banktransfers

Kanske till och med några som är arvingar oxå..

*Vet att det är egentligen "nigera-brev" det heter men same shit,different name

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Ghana!!! WTH?? Svarta maknaden. Det ska till rejäl kylning på deras datorer om dom ska hålla dom kalla i afrika. Lär ju minsta behöva ett isblock under för att hålla tempsen nere.

Permalänk
Medlem

Trevlig nyhet, och självklart så skulle jag skriva detta från min Zepto Nexus : )
haha lättroad man är på morgonen, "Något som man köper på apotek", klockren kommentar
haha...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Ghana!!! WTH?? Svarta maknaden. Det ska till rejäl kylning på deras datorer om dom ska hålla dom kalla i afrika. Lär ju minsta behöva ett isblock under för att hålla tempsen nere.

Svarta marknaden blir det nog inte, man betalar skatt i Ghana också

Ang. kylning så blir det nog inga större problem, min dator fungerar finfint i ett svettigt rum på 30-40 grader celsius. Och som tidigare konstaterat finns det ju faktiskt vatten i Afrika också, där har man ju en bra kylningslösning.

Visa signatur

|Antec900|GA-890GPA-UD3H|PhenomII 965 BE|
|8GB Vengeance LP DDR3|HD5870|X25-M 80GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

ghana!!! Wth?? svarta maknaden. Det ska till rejäl kylning på deras datorer om dom ska hålla dom kalla i afrika. Lär ju minsta behöva ett isblock under för att hålla tempsen nere.

xd

Visa signatur

Gigabyte DS3-EP35, E8400 @ 3800, OCZ Reaper 4Gb 8500, 8800GTS 512mb, Chill Inovations 510w

Permalänk
Medlem
Skrivet av L4gG3r:

fan vad ALLA generaliserar idag då

Dagens skratt! Klockrent!

Permalänk

Tro om jag kan få ersättning för att ha fått köpa ett GTX280M och byta ut det själv under konkursen nu?

Datorn är gjord för att öppnas, garantin borde fortfarande gälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dubbelmacka87:

Hur många amerikaner behövs det för att skruva in en glödlampa? Om ni låter mig äta upp min big mac först så svarar jag. Nöjd nu?
Kanske... Bara kanske för att jag aldrig hör svenskar skämta om något annat land än USA. Jag tycker det är spännande. Såklart jag kan skämta om Ghana, och varenda land på jorden(USA också ja).
Men eftersom det kommer så många dåliga skämt om amerikaner så finns det tillräckligt.

Det jag är upprörd över är hur en artikel som handlar om Danskt företag som nystartas efter kk i Ghana får folk att nämna amerikaner. Kan förstå om det är nån gammal Zepto kund som är sur på USA för finanskrisen men det framkommer inte i något inlägg.

Du har inte hört talas om Norgehistorier? Det finns säkerligen flera tusen böcker med historier där vi i Sverige driver med folk från Norge (vi anspelar främst på att de är dumma) - och detta har pågått under lång tid. Samma sak med folk från Finland, där det oftast brukar handla om att de bär kniv, jämt dricker sprit/är fulla och så vidare.
Självfallet förekommer även skämt om USA i Sverige, och om andra länder likaså, men att säga att vi enbart skämtar om amerikaner (varför det blivit så i den här tråden kan jag inte svara på) är ett falsarium av rang.

Till exempel finns det en sekt i USA som anser att alla svenskar är homosexuella, och att vi bör utrotas. Detta är självklart inget skämt i dess rätta bemärkelse, men det riktas ändå mot svenskar. Inte tar jag illa upp för det. Andra exempel kan vara att man i många amerikanska TV-serier tar upp just svenskar som gjort det ena med det andra.
Det gäller bara att acceptera att man får höra mycket om sitt land, men att inte ta åt sig av detta.

Som sagt, jag vet inte varför det blev ett jäkla tjat om USA i just denna tråd, men försök att inte generalisera så mycket kring det.

ONT: Min gamla Zepto (3415 tror jag den hette) gick sönder efter ett och ett halvt år. Den bara stendog rätt upp och ner. Det fick mig att få lite avsmak för Zepto, men vi får se hur de verkar nu när de startat under ny regim.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Skrivet av nordrassil:

Du beter dig som ett barn, företagshemligeterna för gamla zepto kanske inte har att göra bland allmänheten om det nu riskerar att ge nya zepto dålig företagsbild, det kanske inte har så mycket att göra med gamla zepto men kan ändå riskera att ta stryk av gammal ost.

Alla vill höra talas om skandaler. Om du kollar på tv, i tidningar eller på internet så kommer du se att "hemlisar" visst är till för allmänheten eftersom att det är en del av våran demokrati och kraft. Utan dessa som granskar och avslöjar kan ett företag göra vad som helst.

DU försöker vara tuff och du kallar mitt beteende för att vara barnsligt, i så fall tycker du att alla som läser tidningar är barnsliga. Eftersom du förmodligen läser tidningar så har du nyss sagt att du är som ett barn, smart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Jo, berätta mer! Varför gick de i kk?

Som sagt, tror inte detaljerna kring det hör hemma på ett publikt forum.
Lite snabbt kan det väl sammanfattas med ett gäng dåliga beslut där för mycket satsades på ett bräde och planerades för fortsatt högkonjunktur och växt. Detta i kombination med en delvis ointresserad ledning samt en släng storhetsvansinne var ingen bra kombination att ha med sig in i lågkonjunktur.

Skrivet av dubbelmacka87:

@Tofen: Vad var det för sorts kunder ni sålde till i Ghana? Regering, överklass, medelklass, utrikesfödda som jobbar där? Förstår om du inte kan svara på det.
Föresten, Hur ser Ghaneser på Europeiska företag som slår sig ner där, nån som vet?

Vet faktiskt inte. Jag var aldrig direkt inblandad i något som gick till Ghana. Det var som sagt små mängder i förhållande till vad vi sålde i Europa, och då jag inte var direkt inblandad i försäljningen så la jag aldrig märke till exakt vad som skeppades var. Jag såg mest att att det fanns ett "Zepto Ghana Ltd." i systemen.
Jag jobbade främst med service och reservdelshantering, och det var väl inte så stor åtgång på det i Ghana ;).

Skrivet av unpronounceable:

Tro om jag kan få ersättning för att ha fått köpa ett GTX280M och byta ut det själv under konkursen nu?

Datorn är gjord för att öppnas, garantin borde fortfarande gälla.

Nej, det kommer du inte kunna få. "Nya" Zepto i Ghana har inte något som helst att göra med danska eller svenska Zepto i juridisk mening.

Finns det fler som har frågor kring Zepto eller har problem med datorer så får ni gärna PMa mig. Jag hjälper till så gott jag kan med att svara på frågor etc.

Permalänk
Hedersmedlem

Vill bara passa på att ge lite cred Tofen Tycker du har en riktigt bra inställning som svarar och försöker hjälpa folk i frågor runt Zepto Gj

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming