Permalänk
Medlem

Svart ram

Jaha, fick tag på ett Saphire 5770 1024MB från komplett som jag är nöjd med förutom en sak, det blir en svart ram runt skrivbordet på 2-3 cm, detta både i Ubuntu och i Vista så det lär bero på kortet. Såg att det kommit nya drivare till kortet nu så ska testa men är det dem det är fel på, har läst flera som haft problem med detta förut men hittar inte trådarna nu...

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

ställ in native upplösning på skärmen, gå sedan in i catalyst control center och leta på bildskärmar nånting, sedan lär du hitta over/underscan, dock kanske det bara är om det är tv, iaf finns inställningarna i ccc som bör lösa dina problem, om det är tv, körs den i progressive?

Permalänk
Medlem

ska kolla när jag kommer hem, vet inte alls om jag kör i proggressive eller vad. En LCD tv är det iallafall.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Skrivet av Chichin:

ska kolla när jag kommer hem, vet inte alls om jag kör i proggressive eller vad. En LCD tv är det iallafall.

Är det en LCD TV du kör på kan jag säga att det är underscan/overscan reglaget du måste ändra på så kommer TVn visa rätt bild sedan.

Permalänk

som dom sa med tvn det är underscan/overscan men i linux så är det just att ATi har riktigt sämst stöd i det nVidia är bäst i linux

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

får testa när jag kommer hem med att försöka hitta nån sån inställning, hoppas det löser sig för båda operativen eftersom det är samma problem med båda!

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Vart hittar man underscan/overscan reglaget i catalyst controlcenter??

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Desktops & Displays --> Configure --> Image scaling.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -