Permalänk

Trasig gänga olje plugg.

Lyckades just att dra sönder gängan till olje pluggen på min Yamaha YZF 426 -02 skulle bara dra åt det där lilla extra och vips så snurrade det till, när jag skruvade ut pluggen igen följde det med lite gäng spån, inte allt för mycket.

Förslag?!

Har hört någon snacka om att man ska kunna dra dit en helicoil men ja, hur lätt är det att göra själv?

Vad kan det kosta att ta in den till verkstad och få det fixat och kanske även passa på att göra en lite overall service på den?

// Mvh en ledsen Ingemansson.

(första köpet när det är fixat är en momentnyckel)

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk

går göra själv men hade nog låtit någon annan göra det så kan man klaga på de sen.. 50-200kr skulle jag tycka låta rimligt.. har satt en sådan i ett topplock en gång.

Dock när du drar åt oljepluggen så ska den inte sitta spec hårt! den drar åt sig själv när det blir varmt/kallt.
nu har väl inte tvåhjulingen inget oljefilter men det ska skruvas med handkraft så det sitter.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att prova först med en gängtapp och försöka fixa gängan, du förlorar inget på det. Annars är det insatsgänga eller som det också heter helicoil. Viktigt att tänka på när man använder helicoil är att hålet du borrar blir rakt och fint.

/ Swuppo

Visa signatur

BAAH

Permalänk
Medlem

Tar du den till en märkesverkstad tar de säkert en femhundring för jobbet.

Mer eller mindre alla mekaniska verkstäder/industrier har helicoil, så någon du känner
kan säkert hjälpa dig.

Permalänk
Medlem

Är dock inte så svårt att göra själv, slänga på en helicoil är ingen vetenskap direkt.

/ Swuppo

Visa signatur

BAAH

Permalänk
Medlem

Absolut inte, men har du knappt använt borrmaskin eller gängtapp är det inte fel att ha hjälp av någon.

Man behöver ju en del grejer förutom insatsen samt att tänka på är att ha rätt längd så den sitter rätt.

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

går göra själv men hade nog låtit någon annan göra det så kan man klaga på de sen.. 50-200kr skulle jag tycka låta rimligt.. har satt en sådan i ett topplock en gång.

Dock när du drar åt oljepluggen så ska den inte sitta spec hårt! den drar åt sig själv när det blir varmt/kallt.
nu har väl inte tvåhjulingen inget oljefilter men det ska skruvas med handkraft så det sitter.

Jodå de har oljefilter.

Skrivet av SUMITOMO:

Tar du den till en märkesverkstad tar de säkert en femhundring för jobbet.

Mer eller mindre alla mekaniska verkstäder/industrier har helicoil, så någon du känner
kan säkert hjälpa dig.

Verkar ju inte vara ett jätte problem jag skaffat mig när jag läst några lugnande svar, får bli te o ringa till en bekant och be om hjälp

Såg framför mig att detta skulle blivit väldigt dyrt men jag verkar ju klara mig undan rätt fint

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem

se bara till att du verkligen får ut allt spån när du grejat klart, haveri på en 4t-motor brukar för det mesta betyda att det lönar sig mer att skrota och köpa nytt, personligen hade jag lämnat in den på verkstad och samtidigt fått en liten genomgång gjord om jag känt mig osäker, finns inget tråkigare än att behöva påbörja en totalrenovering mitt i sommaren

Permalänk
Medlem

Gjorde likadant på min Ktm Exc 250. Vart ganska panikslagen då det hände. Jag lämnade in den till en märkesverkstad och de satt i en helicoil. Har för mig att det kostade kring 200:- dock känner vi dem ganska bra. Men kan aldrig tänka mig att de tar så mycket för det! Lycka till

Permalänk
Medlem

Olja är för mesar. Bananer och sågspån is the shit.
Hmm.. kanske inte för motorn, men i en växellåda funkar det fint, runt hörnet.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpa:

Olja är för mesar. Bananer och sågspån is the shit.
Hmm.. kanske inte för motorn, men i en växellåda funkar det fint, runt hörnet.

körde runt med min gamla saab 900 i 2 mån utan kylarvatten, motor eller växellådsolja, det gick fan inte att döda den bilen.
gick ojämnt, ryckigt och allmänt kasst på slutet och drog 1,6L/mil, fyllde på allt och den var nästan i samma skick som innan
hade nog inte överlevt på sommaren dock.

Permalänk

om det är så att du behöver lite reservdelar så har jag lite till en yamaha wr 426, antar att det inte är så stor skillnad på delarna

Visa signatur

Mera COOP åt folket