Portabel Blu-ray-brännare från Buffalo

Permalänk
Melding Plague

Portabel Blu-ray-brännare från Buffalo

Buffalo lanserar en portabel Blu-ray-brännare för användare på resande fot.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant
Dock för tidig för sin standard

Permalänk
Medlem

Buffalo buffalo Buffalo buffalo buffalo buffalo Buffalo buffalo

Permalänk
Medlem

Formaten BDXL och IH-BD då? Nästan en dubblering av priset i jämförelse med den lite större föregångaren BR-X816U2.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Trevligt, men känns som bluray kommer vara omodernt före skivorna sjunkit tillräckligt i pris för att vara köpvärda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Trevligt, men känns som bluray kommer vara omodernt före skivorna sjunkit tillräckligt i pris för att vara köpvärda.

Blu-ray-skivor rasar i pris om du inte märkt. Nu ligger dem på under 15kr skivan med skrivbar ovansida och det kommer bara fortsätta. SweBurn.com :: Blu-ray :: Aone BD-R Full-face Printable 4X 25GB 10 p

Dem har nämligen kommit igång med produktionen av Blu-ray i gamla DVD-produktionslinjer och därmed kan man spara enorma kostnader. Jag vet inte om du kommer ihåg att det var just produktionslinjerna som var svindyra för Blu-ray och det bl a kostade dem nästan kriget mot HD-DVD.

Nu är BD på rätt spår och vi bör se skivor under 10kr styck innan årsskiftet.

/s

PS. Det finns backupprogram nu som kan göra om BD 50GB till 25GB rätt enkelt så det är väldigt smidigt att göra backups på de billigare skivorna.

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg tiden då tio skivor kostade 1k

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Trevligt, men känns som bluray kommer vara omodernt före skivorna sjunkit tillräckligt i pris för att vara köpvärda.

Jag tycker det redan känns lite fel att spara något som helst på bluish. Fast jag har haft möjligheten og slängde en liten förmögenhet på en brännare på en gång dom kom har jag fortfarande tilgodo att bränna den tionde skivan... Det var redan när möjligheten kom, lättare att använda diverse minnepinnar/kort så nu spar jag platsen til vettigare saker och använder bara en dvd brännare för de tillfällen någon gammal kär släkring vill ha en musik cd bränd eller jag behöver flasha något moderkort från cd och liknande. Med hastigheter och dataförvarings utrymme som erbjuds på mycket mindre och användarvänligare prylar, vågar jag konstatera at Bluish bara är ett krampaktigt försök från bolagen at upprätthålla sina spärrar på ett format som passar dem. Det vore lika lätt att hyra eller sälja filmer och musik på minnepinnar i storlek som skulle passa som ornament på en fingerring. Och billigare! Med tanke på vad en Bluish kostar att framställa och energiåtgång och utsläpp i form av gaser oc kemikalier och påfrestande på naturen det blir när en större massa måste transporteras och distribueras... Jag måste bara låta bli att tänka på hur provocerande det egentligen är att man låter hållas med sånna format istället för att bygga ut infrastruktur på nätet i vissa områden i världen och öka hastigheter på alla produkters nätåtkomst skulle man snart finna sig i att göra ett inhugg för mänskligheten. Kanske är Intel och Google giriga och vill ha monopol, men deras tanke för cloudcomputing och distribution av media/mjukvara til världsmassan är ju inte dum för ekologin. Så man borde dela ut böter för att hålla liv sånna här onödiga format, när man lägga över sin verksamhet till MÅNGA bättre och lättare miljövänligare alternativ. I morgon går det en Bluish till återvinning ! Fråga inte om att få den, jag bestämde mig just för att ska inte stödja dem genom att låta någon annan fortsatt ha möjligheten på grund av mig. Sorry Buffalo ni har släppt en produkt som behövdes i slutet på 90 talet... och inte ens då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipsyboy:

Jag tycker...

Har du någon billigare lösning att lagra 25GB för 15kr ?

Flashminne är hutlöst mycket dyrare än så och det enda som kommer nära är att köpa en 3.5" hårddisk med billigaste GB/kr för att kunna matcha. För dem som vill ha svarta metallklumpar i filmhyllan är det kanske en lösning men tänk på att den kraftigaste förändringen i pris senaste tiden ligger hos blu-ray så att det kostar lika är bara en tillfällig grejj. Nu kommer BD köra förbi och än en gång visa vad poängen med skivorna är: Att lagra billigt och portabelt. Är dock bara djävligt att det skulle ta sådan tid bara. Det har vi Sony att tacka för.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Har du någon billigare lösning att lagra 25GB för 15kr ?

Flashminne är hutlöst mycket dyrare än så och det enda som kommer nära är att köpa en 3.5" hårddisk med billigaste GB/kr för att kunna matcha. För dem som vill ha svarta metallklumpar i filmhyllan är det kanske en lösning men tänk på att den kraftigaste förändringen i pris senaste tiden ligger hos blu-ray så att det kostar lika är bara en tillfällig grejj. Nu kommer BD köra förbi och än en gång visa vad poängen med skivorna är: Att lagra billigt och portabelt. Är dock bara djävligt att det skulle ta sådan tid bara. Det har vi Sony att tacka för.

/s

När man använt ett flashminne på ett par hundra gånger så du se siffrorna ser annorlunda ut desutom kan lösningen vara att man tar med sig sitt eget minne ner til kiosken på hörnet och hyr filmen.
Nä jag köper inte dina argument, de ger inga incitament varför några fysiska engångsformat alls ska existera.
Desutom hoppas jag snart molnet ger tillgång för alla att lagra stora kvantum med data och filer, så man bara behöver ha hemma de större filer, spel och liknande som man använder dagligen, mindre filer som man behöver direkt tillgång till är nätet snabbt nog för redan och större kommer det snabbare nät och diskar för tror jag. Den som lever får se, men att bluish är här för att stanna som fysiskt format, nä !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipsyboy:

När man använt ett flashminne på ett par hundra gånger så du se siffrorna ser annorlunda ut desutom kan lösningen vara att man tar med sig sitt eget minne ner til kiosken på hörnet och hyr filmen.
Nä jag köper inte dina argument, de ger inga incitament varför några fysiska engångsformat alls ska existera.
Desutom hoppas jag snart molnet ger tillgång för alla att lagra stora kvantum med data och filer, så man bara behöver ha hemma de större filer, spel och liknande som man använder dagligen, mindre filer som man behöver direkt tillgång till är nätet snabbt nog för redan och större kommer det snabbare nät och diskar för tror jag. Den som lever får se, men att bluish är här för att stanna som fysiskt format, nä !

Vi får väl se om dem någonsin kommer komma fram till en HD-standard som passar dessa hyr-minnen du talar om. Det kommer vara en omständig debatt huruvida det ska vara si eller så, hög eller låg kvalité, , var man spelar upp dem, vilket nytt kopieringsskydd som ska användas m.m. Vid det laget kommer redan blu-ray vara enklare så det enda alternativet för din vision är om nerladdningen kommer igång, eller möjligen streaming.

Då kan jag dock garantera dig att kvalitén inte kommer ligga samma division så det är inte samma grejj ändå.

Jag försöker inte klanka ner. Jag diggar de nerladdningsbara h.264 formaten idag men jag försöker vara realistisk att om något av dessa saker ska hinna hota blu-ray så måste det kommit igår. Tills dess får väl alla som älskar att slippa skivorna fortsätta piratnerladdningen och hoppas det kommer något lagligt, någon gång.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Har du någon billigare lösning att lagra 25GB för 15kr ?

Tänk på att det vara 50% rabatt på dom skivorna, dvs kostar dom egentligen 30kr exkl frakt.
+ 90kr frakt så 39kr per skiva

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

portabel vet jag inte då den kräver extern strömkälla.. så ofta bränner iaf inte jag bluray, så behovet går bort och jag fortsätter med min apple super drive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Tänk på att det vara 50% rabatt på dom skivorna, dvs kostar dom egentligen 30kr exkl frakt.
+ 90kr frakt så 39kr per skiva

Nej nej, det är inget tillfälligt erbjudande.

Frakten är bara 47 kr också upp till 6 st spindlar.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Nej nej, det är inget tillfälligt erbjudande.

Frakten är bara 47 kr också upp till 6 st spindlar.

/s

Knepish, för när jag gogglade efter fraktpris så fick jag fram att dom kör enhetsfrakt på 90pix.
Samt då är det lite "bluff" reklam om dom kör att det är rea/nersänkt pris 50% om det inte är tillfälligt pris.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Knepish, för när jag gogglade efter fraktpris så fick jag fram att dom kör enhetsfrakt på 90pix.
Samt då är det lite "bluff" reklam om dom kör att det är rea/nersänkt pris 50% om det inte är tillfälligt pris.

Frakten är 6,99€ ~ 67kr för hur mycket du än köper men för skivor i spindlar upp till 25p tar dem 4,99€ ~48kr för upp till 1,5kg. Ganska säker på att det är så.

Rean som du snackar om används av många butiker för att få mera uppmärksamhet. Tycker inte det är så väsentligt själv och stör mig inte på det själv iaf.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk

Den är väl bra för den som behöver, vilken grupp som nu känner ett behov av en lös portabel bluray-brännare?

Jag tror många kommer hoppa över bluray-brännarna. (de blir väl standard så småningom, fast folk använder dem lite)
Jag själv hoppade t.o.m. över dvd-brännare och körde enbart med hårddiskar till för något år sedan. (nej jag bränner inte dvd efter det, men en dvdbrännare ingick i laptopen)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".