Permalänk
Medlem

Problem med XFX HD5770

Hej alla!
Jag har nyligen uppgraderat till en XFX HD5770 från en Saphire HD3850 och rådiggar prestandaboosten som kortet ger.
Har dock stött på ett problem som jag inte har kunnat lösa och det är fläkten.
Ända sen jag har pluggat i kortet, har fläkten varit i högvarv, så pass att idle tempen ligger på 30 grader från den normala 35 eller så. Har inget emot kylning som det är, men ljudet som fläkten ger vid den här hastigheten är störande minst sagt.
Det får mig att tro att det är något fel med ATI's PowerPlay funktion och drivisarna, men trots att jag har gjort ett par ominstalleringar samt driversweeper, så kvarstår problemet.

Då är frågan, har jag glömt något, eller är det fel på mitt grafikort?
Tacksamt för allt svar.

Permalänk
Medlem

kan du inte sänka hastigheten i Catalyst?

Permalänk
Medlem

Jag har provat det, men märker ingen skillnad vad jag än ändrar till och vad det än är som rapporterats att fläkten snurrar i.
Man borde ju höra skillnaden vid 20% jämfört med 100%....

Permalänk
Medlem

mm... konstigt...
Kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så kan inte sådant gå på garantin?

Permalänk
Medlem

Jo, men jag vill gärna kolla att det verkligen är så innan jag gör en felanmälan.

Permalänk
Medlem

Vanligt problem som uppstår i Windows. Testa avinstallera hela Catalyst programmet, gå sedan in i enhetshanteraren och leta fram Bildskärmskort. Välj sedan ditt grafikkort, höger klicka och välj Avinstallera. Starta sedan om din PC, starta datorn i felsäkert läge och kör Driver Sweeper. Starta om och installera senaste Catalyst drivrutinerna.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Hm....Har inte provat det där med enhetshanteraren och felsäkert läge, men ska göra det nu.
Vill också påkeka att varken Catalyst eller MSI AB märker av att man stänger av fläkten, Catalyst står stil på 35%, medan MSI AB delar ut lite random %.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aerione:

Hm....Har inte provat det där med enhetshanteraren och felsäkert läge, men ska göra det nu.
Vill också påkeka att varken Catalyst eller MSI AB märker av att man stänger av fläkten, Catalyst står stil på 35%, medan MSI AB delar ut lite random %.

Jag hade tagit bort Afterburner och installerat det igen när du vet att allt fungerar som det ska.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Säker att det är Grafikkortet som låter då? Kan ju vara chassifläkt eller CPU-fläkt..

Permalänk

Testa med MSI afterburner, och fläkthastigheten går inte sätta lägre än 25% på 5770.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperChefen:

Säker att det är Grafikkortet som låter då? Kan ju vara chassifläkt eller CPU-fläkt..

Med tanke på att den överröstar allt i mitt system...
Ja, jag är säker.

Permalänk
Medlem

Har du klickat i "Enable Ati Overdrive" i CCC då? Annas händer det inget när du sänker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affe0:

Har du klickat i "Enable Ati Overdrive" i CCC då? Annas händer det inget när du sänker

Har gjort så, "slidern" fungerar annars inte.

EDIT: Ska nu ta och prova på min andra dator, ska se om det faktisk är hårdvaran som är problemet.

Permalänk
Medlem

Problemet kvarstår efter försök på 3 olika datorer, ser ut som att jag får felanmäla det här trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aerione:

Problemet kvarstår efter försök på 3 olika datorer, ser ut som att jag får felanmäla det här trots allt.

Har du testat vad jag skrev i mitt inlägg? Du kan alltså fortfarande inte ändra hastigheten på fläkt manuellt?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Låter väldigt konstigt.. Prova att rensa varenda drivrutin (från grafikkort) på din dator och installera sen om dom för 5770, installera också nyaste CCC, funkar det inte då så får du skicka tillbaka det.

Permalänk
Medlem

Har du pluggat in strömkabeln i kortet?
Utan den så går iaf mitt XFX 5770 också på högvarv nonstop.

Permalänk
Medlem

Om drivisarna till kortet inte är ordentligt installerade så går fläkten på max. Testa att ta bort alla ATI relaterade drivrutiner med Driversweeper Guru3D - Driver Sweeper (Setup) download from Guru3D.com och installera om Catalyst

Permalänk
Medlem

aktivera ATI Override och kryssa i allt du hittar där sedan fan control

annars funkar inte Fan controllen (=

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Har du testat vad jag skrev i mitt inlägg? Du kan alltså fortfarande inte ändra hastigheten på fläkt manuellt?

Jajjamensan, det har jag gjort och nej, fläkten vägrar att lyda programmet, verkar det som.

Skrivet av Tha_Rula:

Har du pluggat in strömkabeln i kortet?
Utan den så går iaf mitt XFX 5770 också på högvarv nonstop.

Menar du då den 6-pinniga kontakten, eller den som är kopplad till fläkten, för ta man bort den som är kopplad till fläkten, slutar den att snurra.
6-pinniga strömkontakten jag fick med kortet hade 2 stycken 4-pin ändar, vilket var ganska nytt för mig, som endast var van vid 1 på HD3850:n
Kortet fungerar dock som vanligt om man inte satte i den ena av 4-pin kontakterna.

Skrivet av patrix:

Om drivisarna till kortet inte är ordentligt installerade så går fläkten på max. Testa att ta bort alla ATI relaterade drivrutiner med Driversweeper Guru3D - Driver Sweeper (Setup) download from Guru3D.com och installera om Catalyst

Jag har hört att gamla drivisar kan påverka fläkten. Däremot har jag redan avinstallerat allt innan jag stängde av datorn av satte i kortet.
Men, är det verkligen normalt att fläkten drar igång i 100% redan i BIOS:en?