Scareware ökar kraftigt

Permalänk
Medlem

Aldrig hört benämningen scareware tidigare. Vi fick Malware Defence på arbetsplatsen för några månader sen. Det är precis vad artikeln handlar om. Fejkantivirus som öppnar för andra attacker genom trojaner.

Dock kallades detta intrång för Rogue Anti-spywares.

Finns väl hur många benämningar som helst på olika malwares antar jag. Men "scareware" är nog ett smart sätt att distribuera diverse skadliga filer på. Eftersom många säkert aldrig fattar att programmet de installerar för att skydda sin dator är själva intrånget.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av facedark:

Skulle vilja påstå att om man är så korkad att installera skiten och betala - så förtjänar man att bli lurad. Skulle inte ens vilja påstå att detta är omoraliskt utan snarare en rätt moral att lura folk som försöker sig på sånt dom inte förstår.

om man inte har så mycket datavana förtjänar man att bli lurad ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Skulle vilja påstå att om man är så korkad att installera skiten och betala - så förtjänar man att bli lurad. Skulle inte ens vilja påstå att detta är omoraliskt utan snarare en rätt moral att lura folk som försöker sig på sånt dom inte förstår.

Något av det dummaste jag någonsin läst.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Skulle vilja påstå att om man är så korkad att installera skiten och betala - så förtjänar man att bli lurad. Skulle inte ens vilja påstå att detta är omoraliskt utan snarare en rätt moral att lura folk som försöker sig på sånt dom inte förstår.

Det är sådana här uttalande som gör en förbannad!!!

Om en tant på 75 år som har väldigt liten datorvana blir nästan tvingad att köpa en dator och koppla upp sig för att kunna göra dagens alla ärenden man gör vi Internet så är det alltså rätt att lura henne?

Gäller detta hela ditt liv? Att om du tex börjar på ett helt nytt jobb så är det moraliskt rätt att lura dig i början för du inte har vanan inne i jobbet?
Och om du åker till en världsdel där det är totalt olikt något du är van med så är det alltså rätt att lura dig för du inte förstår dig på alla seder, lagar, regler mm där?
Gör du SJÄLV så när det kommer en turist som aldrig har varit i landet och frågar dig om vägen??? Du menar du på att det rätt moraliskt att ljuga ihop en väg ut i skogen?

Är det bara jag men känns det inte som det blivit mer och mer idioter på detta forum det senaste åren?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knashatt:

Det är sådana här uttalande som gör en förbannad!!!

Om en tant på 75 år som har väldigt liten datorvana blir nästan tvingad att köpa en dator och koppla upp sig för att kunna göra dagens alla ärenden man gör vi Internet så är det alltså rätt att lura henne?

Gäller detta hela ditt liv? Att om du tex börjar på ett helt nytt jobb så är det moraliskt rätt att lura dig i början för du inte har vanan inne i jobbet?
Och om du åker till en världsdel där det är totalt olikt något du är van med så är det alltså rätt att lura dig för du inte förstår dig på alla seder, lagar, regler mm där?
Gör du SJÄLV så när det kommer en turist som aldrig har varit i landet och frågar dig om vägen??? Du menar du på att det rätt moraliskt att ljuga ihop en väg ut i skogen?

Är det bara jag men känns det inte som det blivit mer och mer idioter på detta forum det senaste åren?

Nej, det är inte bara du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Har kört 1000-tals timmar utan AV och inga virus. Det är beteendet på nätet som helt avgör vad du drar på dig för skit. Finns många bra och kända gratisvaror man kan använda för att leta malware, spyware, trojaner, worms mm. Därtill en imagebackup då och då på systempartitionen.

Annars kan man ge fan i Win och köra tex. Ubuntu som duger till 95% för de flesta, dessutom gratis.

Håller med dig.
Folks vanor (ovanor) och förmåga att klicka på vad fan som helst är ett paradis för skiten.

Ubuntu (eller annan dist) är ett mycket bra val. Bli av med Win-härket och all skit. De flesta har inte behov av att leka och spela utan det skulle duga utmärkt. Installera från repos och slippa win-träsket.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Är väl inte så speciellt smart att tro på allt man läser på nätet? Eller vad man hör här o där... som vissa gör. Det gäller o vara källkritisk oavsett vad det gäller. Folk är på tok för lata rent ut sagt. Så vissa SKA tusan få skylla sig själva... de ska ju iallafall inte skylla på någon annan när de själva orsakar sina problem.

Resonerar du så i trafiken med???
Även om man råkar misstolka, göra dumheter mm så bör vägar mm vara uppbyggd på ett sådant sätt att det sker minimaliskt med personskada vid en olycka.

Du kanske tex tycker backvarnare är en dålig sak, att folk har så dålig koll på sin bilkörning att dom inte klarar av att backa en bil borde alltså enligt dig i så fall vara BRA att dom kör på någon/något?

Jag tror inte det är direkt många som skyller på någon annan när någon oerfaren person trycker på någon länk etc som kan orsaka något illa i datorn. Men varför skulle det vara ett dåligt alternativ att försöka fixa ett sådant säkert surfande att problemet försvinner?

Varför anser vissa här att det är BRA att vissa människor blir lurade av falska AV-program??? Detta är för mig en total gåta. Verkar som dessa människor aldrig har sett hur det faktiskt ser ut! Jag har själv fått fixa ordning två datorer där dom fått detta. Och jag har full förståelse att dom blir lurade för det ser verkligen inte ut som någon hemsida dom hamnar på.
Jag som har kunskap och erfarenhet ser ju direkt att det inte är något riktigt AV-program, men en som normalt aldrig fått upp sitt AV-program vet förmodligen inte hur det ser ut.

MEN, jag tror mig ha en liiiten känning att personerna med detta tankesätt har en relativ låg ålder... Kan ha fel, men tror mig känna igen den där attityden.

EDIT:
Tror även att dessa inte vet att man kan få sådan skit på även seriösa sidor, det handlar inte enbart om massa skumma porrsidor som dessa verkat tro.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan50:

vad tjänar dom på det?

Pengar på Svenssons som inte fattar bättre. Jättelukrativt, finns mängder med pengar att tjäna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Håller med dig.
Folks vanor (ovanor) och förmåga att klicka på vad fan som helst är ett paradis för skiten.

Ubuntu (eller annan dist) är ett mycket bra val. Bli av med Win-härket och all skit. De flesta har inte behov av att leka och spela utan det skulle duga utmärkt. Installera från repos och slippa win-träsket.

Tyvärr så är det inte OSet som felar, det är användaren. Samma användare skulle säkerligen ge samtliga rättigheter som behövs för att installera dessa "hjälpsamma program" som hittat "virus". Bättre idé att utbilda användarna (som symantec gjort) än att rekommendera ett OS med ännu sämre säkerhet.

Permalänk

Bilden säger ju inget om en ökning...Den heldragna kurvan är ju inkl deras egna algoritmer, som ska vara bättre på att hitta dem, för så många smiter under radarn hos AV företagen... det enda grafen visar är ju att mängen är relativt konstant men att allt fler missas av AV-företagens system?

Det som rapporten verkar trycka på är att antalet domäner per IP ökar och att "distributionstypen" skiljer sig från många andra hot på internet. Eller? Jag skummade bara igenom som hastigast...

Permalänk
Skrivet av facedark:

Skulle vilja påstå att om man är så korkad att installera skiten och betala - så förtjänar man att bli lurad. Skulle inte ens vilja påstå att detta är omoraliskt utan snarare en rätt moral att lura folk som försöker sig på sånt dom inte förstår.

Eeeeuuukey, så om någon lurar pengar av dig på något listigt sätt och du går på det för att du aldrig sett ett liknande trick förut, så var det rätt åt dig?
Smart inställning hörru! Kan jag få komma över till dig och kanske intressera dig för en försäkring, eller en timeshare villa i Spanien, eller billiga datorprylar, eller....
För om jag lyckas lura på dig något, så anmäler du ju inte mig, för det är ju rätt åt dig. Happy times!

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av blomqvist:

Jag förstår inte, måste man inte på något vis acceptera för att det skall installeras? Det krävs en IQ över 3 för att förstå att saker och ting inte alltid är så gratis. Speciellt inte i dessa fall. Speciellt när reklamen som visas är en GIF-bild med 32 färger (som ser katastrofal ut) som visar någon bild på Windows XP och sedan en klatschig animation.

"Få din data genomsökt av FREE PC DOCTOR DELUXE FREE gratis!", absolut! Samma människor som ansöker om sitt "GUARANTEED GREEN CARD IN THE USA" också, kanske? Eller är det just DU som är den 1 000 000 besökaren på en hemsida?

Päh!

Hahaha Men det stod ju att jag vann *rolleyes*

EDIT: Skrämmande många som tänker så dock, ibland blir man förvånad över människors dumhet i stora grupper

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Stämmer bra.
Jag har haft hand om ett par mindre kunder för över ett år sen som åkte på sånt här.

Tyvärr kan de inte namnet eller utseendet på deras egna antivirus heller, eller skillnaden på vanliga programdialoger och web-popups, så när sånt här händer så antog det att det var det egna antiviruset som hade upptäckt något och frågat om den ska göra en åtgärd.

Det gick hyfsat fort att ta bort manuellt, men ett gissel är det allt för mindre datorkunniga.

Hur kan man ta bort det manuellt? Försöker rensa en dator men AVG lyckas inte få bort det. Eller några andra tips man kan testa innan formatering?

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Inaktiv

Skit bakom spakarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elite:

Hur kan man ta bort det manuellt? Försöker rensa en dator men AVG lyckas inte få bort det. Eller några andra tips man kan testa innan formatering?

Gjorde det vanliga, kolla RUN nycklar i registryt t.ex.
HiJackThis är väldigt bra på att lista allt som laddas på olika ställen i windows, explorer/browser extensions m.fl.

Tycker den grejer är konstiga och/eller du gör det så är det bara att kryssa ur och ta väck det.

En annan variant är att montera HDn som sekundärdisk i en virusren dator med bra antivrius och andra verktyg och rensa den därifrån.

Det beror på hur jäkligt just ditt virus är och dina kunskaper också förstås.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Printscreen:

Vilka da?

Antivirus program som du aldrig eller sällan hört talas om tidigare. Som sagt testa aldrig om du inte vet vad det är. Ett nytt antivirus program, det måste vi testa. NEJ!! ta reda på vad det är först

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Tyvärr så är det inte OSet som felar, det är användaren. Samma användare skulle säkerligen ge samtliga rättigheter som behövs för att installera dessa "hjälpsamma program" som hittat "virus". Bättre idé att utbilda användarna (som symantec gjort) än att rekommendera ett OS med ännu sämre säkerhet.

Hur kan det vara sämre säkerhet att installera från repo?
Jag skulle nog vilja säga motsatsen, definitivt.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Skrivet av facedark:

Skulle vilja påstå att om man är så korkad att installera skiten och betala - så förtjänar man att bli lurad. Skulle inte ens vilja påstå att detta är omoraliskt utan snarare en rätt moral att lura folk som försöker sig på sånt dom inte förstår.

Tja, i flera fall dyker det upp en popup med en lista över påhittade "virus" och "trojaner" och frågar om du vill installera "Errorsafe", eller liknande, för att radera dem. Oavsett om du klickar "nej" eller på krysset så installeras programmet. Säkrast är att dra ut nätverkskabeln och stänga ned datorn.

Man behöver inte vara korkad för att tro att det räcker att klicka "nej" eller på krysset för att bli av med "erbjudandet". Eftersom du själv inte visste att installeringen oftast inte är frivillig, så borde du ju kalla dig själv korkad.

När programmet väl är installerat kräver det ständigt att du skall betala för den "fullständiga versionen". Försöker du avinstallera det så reparerar det sig självt och fortsätter. Det kräver en grundlig städning av registret för att bli av med dylika program.

Hur intelligent man än är så räcker det med att man inte hört talas om scareware, eller hur just en speciell typ av scareware fungerar, för att drabbas. Kunskaper inom ett speciellt område har inte med intelligens att göra.

Permalänk

Jag tycker att det är dags att återinföra giljotinen här nu igen...

Nä, men efter att ha suttit ett par dagar nu och rensat bort Doctor Antivirus eller vad fan det hette så blir man jävligt trött på att bli våldtagen på nätet...
Bytte till Internet Explorer ett tag och vips UTAN att klicka "ok" på något varningsmeddelande så får man malware ändå!? Tacka för Firefox vet jag men har nu på senare tid märkt att även den inte kan stå emot all scareware...

Vill se på en fotbollsmatch, går in på fel sida, jahopp, vill stänga fliken/gå bakåt men får upp ett annat fönster "vill du svara på lite frågor om internet survey blabla.."
Nej tack, stäng av FireFox, återigen "vill du svara på lite frågor om internet survey blabla.." Nej har jag ju sagt! .. "vill du svara på lite frågor om internet survey blabla.."

.. !!!!!

Visa signatur

We're such an abominable, sick society, that we wont make the history books, they will just say that large nations took land from smaller nations, used force and violence.
- Jaque Fresco

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Skulle vilja påstå att om man är så korkad att installera skiten och betala - så förtjänar man att bli lurad. Skulle inte ens vilja påstå att detta är omoraliskt utan snarare en rätt moral att lura folk som försöker sig på sånt dom inte förstår.

Jag hoppas verkligen du blir ägd på Blocket eller Tradera och skriver nån tråd om det så vi alla kan skratta åt dig.
Edit: Min poäng är att det är i princip samma sätt fast på nätet, man missbrukar folks förtroende och dom ger bort sina pengar för en produkt (skillnaden är att scareware skräms för att man ska pynta istället för ett regelrätt behov som t.ex en billig dator eller whatever på blocket)

Permalänk
Medlem

Var det bara jag som läste rubriken som "Swecare ökar kraftigt"?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Var det bara jag som läste rubriken som "Swecare ökar kraftigt"?

hahaha

Jag lyckades faktiskt få ett sådan här fint scareware i fredags. Drog nätverkskabeln och stängde av datorn och slog lite på tangentbordet för att jag blev sur att jag lyckades få skiten. Lyckades hitta filen i felsäkert läge, den var så smart att den var döpt till typ "sfjdfnsj.exe" sen sökte jag med mbam och sen var det bara att dra igång datorn och göra en systemåterställning så funkade den prima sen. Men jag skämdes lite faktiskt att jag lyckats få det.

Visa signatur

Tofu bud