Intel stärker positionen på processormarkanden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Skummt, intel står mest för entusiast cpu, för vanligt folk är det AMD som gäller om man vill få mest för pengarna. Borde inte då AMD ha en väldigt mycket större del av marknaden?

theoretiskt sett ja. sen beroende på hur dom spelar sina kort så blir inte intel så mycket dyrare för företagen då intel sänker priserna om dom bara använder intel-cpuer osv. (finns mycket om det här) och dom har fått betala böter till AMD för fult spel.

Visa signatur

/Oskar Z.

SYSTEM: Z77A-GD65 | 2x4GB G.Skill Ripjaws | HD 5850 | 2500K @ 4,4 Ghz | Corsair HX750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av emerlu:

Betydligt bättre än Intels push pins om du frågar mig, de är sjukt jobbiga

Håller med, drömmer mardrömmar om intels push-pins. Känns som man ska knäcka hela mobot ibland.

Permalänk
Skrivet av femkantig:

inte så konstigt då de ligger en hel processorgeneration före amd, plus att ju mer pengar intel drar in desto mer pengar kan de lägga på forskning/utveckling så amd måste verkligen ha "tur" med bulldozer ifall de öht ska ha en chans att hänga med intel i framtiden.... alternativt att en investerare går in och storsatsar i amd.

Fast på den stationära marknaden så konkurrerar ändå amd med intel till viss del. På laptop sidan är konkurrensen mer eller mindre helt obefintlig, å andra sidan så har ju amd ingen konkurrens när det gäller mobila grafikkort i prestanda segmentet. Så hoppas nvidia släpper nåt mobilt kort med dx11 stöd snart så det blir lite hets av utvecklingen där också.

Permalänk
Avstängd

hopas att bulldozer kommer förändra läget, men det krävs pr...apple pr

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk

Thuban ger säkert AMD lite större andel, 1055T är grymt prisvärd!

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sennebring:

Thuban ger säkert AMD lite större andel, 1055T är grymt prisvärd!

Njae, tror nog snarare att folk tänker "varför köpa 6kärnor när Intels 4kärnor är så mycket bättre"

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robeliboban:

Jag hoppas du skojar! Push pin är det värsta som finns.

Ja, vilket skit det är. AMD's lösning är fan bättre

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Ja AMD har inget att komma med i netbook segmentet sen är det snålt med AMD i bärbara överhuvudtaget så Intel blir det till majoriteten. Mini-ITX verkar AMD inte bry sig om heller som blir mer och mer poppis.

Om inte annat så kan AMD glädja sig åt framgångarna på GPU fronten och försöka göra vettiga satsningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knuckles:

Njae, tror nog snarare att folk tänker "varför köpa 6kärnor när Intels 4kärnor är så mycket bättre"

Och det gör vi rätt i! Till en speldator finns det tyvärr ingen större poäng i att köpa hexacore då quad-core i7 930 är betydligt bättre för spel t ex. Och stödet för hexacore i spel lär inte vara så högt på ett tag framöver ändå..

Permalänk
Medlem

Tycker väl att AMD är lite "inne" just nu, och siffrorna senare kan nog bli nån % bättre
Funderar på en thuban x6 tillsammans med ett AM2+ planka av lite bättre sort, en "budget" uppgradering som ger bra prestanda ökning, och så slipper man investera i nya DDR3 8 Gb som är kostsammaste biten.
Bulldozzer nästa år kanske inte passar i AM3 ändå.

Kör mest FSX som spel, och det stödjer 6 core fullt ut.
har för mig Battlefield Bad Company 2 också gör det, kan ha fel.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Problemet för AMD är ju att de är "budget" i folkmun och att Intel är "bra men dyr, gaming och prestanda". Det är då lätt för en datorköpare att "unna sig" en dator med Intel-processor, även om AMD har bättre/prisvärdare alternativ. AMD måste bevisa att de kan släppa Processorer som har en procesor som kan prestera lika bra (men är snäppet billigare än Intels). Visa att de inte bara erbjuder budget utan också prestanda!
Så länge de har budgetstämpeln kommer mindre insatta konsumenter köpa intel för att de tror det är ett bättre köp, oavsett kärnor/hastighet etc. Sen är det löjligt att AMD missade hela netbook-fronetn, billig processor som drar lite borde ju vara som gjutet för dem, men där han visst intel före och tycks förbli dominant (suck). Kan ingen lära AMD's marknadskillar lite ekonomi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

De missade dessutom netbooktrenden totalt, tror inte jag sett något liknande sedan Matrox tappade bollen med 3D. AMD behöver mer kompetent folk.

Jag tror snarare att det var smart av AMD att skippa netbook-datorerna. Hur stora marginaler har Intel på Atom egentligen? Verkar det inte som att hysterin runt dessa minidatorer med 8-10 tums skärmar börjar dö ut?

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Njae, tror nog snarare att folk tänker "varför köpa 6kärnor när Intels 4kärnor är så mycket bättre"

För att de kostar mycket mindre?

Skrivet av ggustavsson:

Bulldozzer nästa år kanske inte passar i AM3 ändå.

Den kommer förmodligen att fungera till AM3 och (AM3+?), men ingen annan sockel.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Skrivet av lbs129:

Jag tror snarare att det var smart av AMD att skippa netbook-datorerna. Hur stora marginaler har Intel på Atom egentligen? Verkar det inte som att hysterin runt dessa minidatorer med 8-10 tums skärmar börjar dö ut?

Mvh Johan

Nja, jag skulle inte tro att det skulle varit så svårt eller kostsamt för AMD att ta fram en energisnål processor med sin befintliga teknik, med minst Atom-prestanda och parat ihop den med ett av sina chipset med integrerad GPU. Intel släppte ju sina Atom med ett chipset som var klart effekthungrigare och hade klart sämre grafik än AMD's chipset. Totaleffektförbrukningen skulle varit rätt lätt att matcha.

Då skulle AMD kunnat få del av kakan och med tanke på volymerna som sålts, så skulle det varit en bra affär. Visst mattas trenden med netbooks, men å andra sidan ökar marknaden för nettops som kan fungera som HTPC.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av Grumbledock:

Problemet för AMD är ju att de är "budget" i folkmun och att Intel är "bra men dyr, gaming och prestanda". Det är då lätt för en datorköpare att "unna sig" en dator med Intel-processor, även om AMD har bättre/prisvärdare alternativ. AMD måste bevisa att de kan släppa Processorer som har en procesor som kan prestera lika bra (men är snäppet billigare än Intels). Visa att de inte bara erbjuder budget utan också prestanda!
Så länge de har budgetstämpeln kommer mindre insatta konsumenter köpa intel för att de tror det är ett bättre köp, oavsett kärnor/hastighet etc. Sen är det löjligt att AMD missade hela netbook-fronetn, billig processor som drar lite borde ju vara som gjutet för dem, men där han visst intel före och tycks förbli dominant (suck). Kan ingen lära AMD's marknadskillar lite ekonomi

Jag tror att folk i allmänhet inte har en aning om vad skillnaden är. Däremot så har dom nog sett reklam osv för intel och amd har dom aldrig hört talats om tidigare, då faller ju valet på intel ganska naturligt. Tyvärr så tror jag många säljare också rekommenderar intel osv för dom har ju sällan nån större koll heller.

Endel som jag har rekommenderat amd cpu när jag hjälpt dom att sätta ihop system har typ frågat amd? funkar det med windows då? Har vart folk som inte har ngn större koll förvisso men dom ligger nog ändå närmare vad genomsnittspersonen har för koll än vad folk här inne gör.

Marknadsföring måste amd verkligen bli bättre på.

Permalänk
Medlem

Farväl amd Fattar inte att folk fortsätter köpa intel trots deras överpriser.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Skrivet av Knuckles:

Njae, tror nog snarare att folk tänker "varför köpa 6kärnor när Intels 4kärnor är så mycket bättre"

Det beror ju på vad man har burken till... Jag som har burken för att nå högt i benchmarks klarar mig bättre på den 1055T jag har. Med 1055T @ 4GHz tar jag en i5 750@4,2GHz i vantage vilket är det enda jag hunnit med att jämföra. Tar i7 med HT off klock för klock också men är väl knappt nån som kör med HT off.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devrer:

Farväl amd Fattar inte att folk fortsätter köpa intel trots deras överpriser.

AMD har ju 6 000 000 000kr i kassan så AMD still going strong säger jag

Annars så funderar jag på att skaffa vattenkylning till julen och Bulldozer samma tid nästa år
Btw vet nån om Bulldozer kommer vara 8 eller 6 kärnig?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

AMD har ju 6 000 000 000kr i kassan så AMD still going strong säger jag

Annars så funderar jag på att skaffa vattenkylning till julen och Bulldozer samma tid nästa år
Btw vet nån om Bulldozer kommer vara 8 eller 6 kärnig?

Jag tror att toppkorten kommer att ha 8 kärnor. Men jag vet inte.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ge en känga till skribenten, skilj på procent och procentenheter! Det kan vara oerhört svårt att analysera data om man inte får de rätta verktygen för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Skummt, intel står mest för entusiast cpu, för vanligt folk är det AMD som gäller om man vill få mest för pengarna. Borde inte då AMD ha en väldigt mycket större del av marknaden?

Vanliga männsikor köper färdiga datorer och då bryr dom sig inte om vad det står på burken AMD/INTEL.
Intel säljer sina processorer billigare till företagen som bygger datorer och använder desstom andra knep för att tvinga dom att använda INTEL i maskinerna så det är inte konsumenterna som styr marknaden för CPUer och GPUer.

Permalänk
Medlem

Det är nog lättare för Intel att sprida sina risker, dvs ha både server/workstation-CPU, konsument-CPU, budget-CPU, mini-CPU (a la Atom) är för AMD, Intel har alltid vart större, haft bra mycket mer pengar, etablerat sig bättre (i väst framförallt), knutit mer (och fler) kompetent folk till sig än AMD också.

Det blir lättare att ha positiva synergieffekter om man sitter på fler trumfkort.

Så att läget är som det är idag är väl varken konstigt eller fel egentligen, men jag tror inte heller ett kraftigt monopol gynnar marknaden i längden.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Ända anledningen till att jag nog inte skaffar en AMD någonsin är för att jag inte gillar fästanordningen av CPU'n i sockeln, ja därför föredrar jag intel.

Märkligt, enda anledningen till att jag inte skaffar intel är pga. det kassa sättet man fäster kylaren på...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Vanliga männsikor köper färdiga datorer och då bryr dom sig inte om vad det står på burken AMD/INTEL.
Intel säljer sina processorer billigare till företagen som bygger datorer och använder desstom andra knep för att tvinga dom att använda INTEL i maskinerna så det är inte konsumenterna som styr marknaden för CPUer och GPUer.

Konstigt att dell och alla andra OEM-företag inte vill få fram så bra datorer som möjligt till en låg kostnad, utan att de väljer intel.

Sen älskar ju OEM-tillverkare att få en så dålig dator som möjligt att se så bra ut som möjligt enligt specifikationerna, så en högt klockad athlon II x4 borde ju vara sjukt populär i OEM-datorer. Och sedan ett typ nvidia gt220 med 2gb ddr2 minne.:

"Super-extrem quadcore dator på hela 3.4ghz med 8gb ram minne. Ett fruktansvärt snabbt geforce gt220 med hela 2gb minne gör datorn till ett självklart val för spelälskare! Slå till nu för endast 15.999kr!"

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Märkligt, enda anledningen till att jag inte skaffar intel är pga. det kassa sättet man fäster kylaren på...

De finns många anledningar till att jag väljer AMD instället för Intel, men som sagt så suger intels fäst anordning för ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Aj aj, inte bra för oss konsumenter med en så stark spelare på CPU-marknaden. Heja AMD! Tyvärr suger AMD's marknadsföring och Mr. Svensson har ingen aning om att det finns alternativ till Intel idag..

Det där argumentet är gammalt och jag köpte det inte förr och köper det heller inte nu, alltså det där "svensson" inte vet om några alternativ till Intel. Åtminstone så köper jag det inte fullt ut.

Vet man vad en cpu är och att det sitter såna märkta Intel i datorer så har man med största säkerhet också hört talas om ett ett företag som heter AMD. Alternativet är ju att man är tvärdum och inte försår någonting om hw och då vet man kanske inte vad varken Intel eller AMD är riktigt, förutom att man kanske hört ett namn svischa förbi någon gång.

Skall min morsa tex köpa en dator så frågor hon försäljaren vilken dator som är "bra" för hennes behov samt ligger bra till prismässigt, Utan att ens börja fundera i banor kring vilken hw som sitter monterad inuti! Inte frågar hon efter en dator med Intel i eller bara för att hon hört det namnet, utan hon litar på att försäljaren gör sitt jobb helt enkelt. Det är så det ser ut för majoriteten ("svensson") av köparna av märkesdatorer, tror jag i alla fall skall jag kanske tillägga.

Varför det ser ut som det gör mellan Intel och AMD tror jag är svårt att sätta fingret på, det är nog flera faktorer som spelar in. Jag skall inte låtsas om att jag kan förklara vad det beror på, speciellt då AMD trots allt har anställda på både utvecklingen av hw och marknadsföring sidan som gör ett bra mycket bättre jobb än vad någon av oss vanliga entusiaster skulle kunna utföra! (För tro inget annat!) Marknadsföringen spelar säkert en stor roll, men också att Intel i flera år nu tillverkat bättre, snabbare hw. Sen tror jag personligen att Intel har lite av den "amerikanska storföretags mentaliteten" som inte har några problem att köra över andra.

Hur som helst så behöver man inte direkt vara Einstein för att förstå att det skulle gynna oss om det förekom en hårdare konkurrens mellan lägren, gärna med fler tillverkare än de 2 inblandade.
Hoppas deras nya hexacore bidrar till att vända lite på situationen, för även om den presterar som en Intel i7 så är 6 alltid mer än 4 och därmed mycket coolare, hahaha!!

Så för all del, Heja AMD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Be4ten:

Håller med, drömmer mardrömmar om intels push-pins. Känns som man ska knäcka hela mobot ibland.

Inte bara känns som tror jag, det sker nog också "olyckor" ibland.

Push pins är ett elände, någon här som minns första gången dom skulle montera sin nya hw, sprang på push pins och skulle få den där eländiga Intel stock kylaren på plats?

Fast om man vänder på det så (tycker jag) Intels socklar är mycket snyggare än plasten kring AMD´s motsvarigheter, om det nu spelar någon roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Det där argumentet är gammalt och jag köpte det inte förr och köper det heller inte nu, alltså det där "svensson" inte vet om några alternativ till Intel. Åtminstone så köper jag det inte fullt ut.

Vet man vad en cpu är och att det sitter såna märkta Intel i datorer så har man med största säkerhet också hört talas om ett ett företag som heter AMD. Alternativet är ju att man är tvärdum och inte försår någonting om hw och då vet man kanske inte vad varken Intel eller AMD är riktigt, förutom att man kanske hört ett namn svischa förbi någon gång.

Skall min morsa tex köpa en dator så frågor hon försäljaren vilken dator som är "bra" för hennes behov samt ligger bra till prismässigt, Utan att ens börja fundera i banor kring vilken hw som sitter monterad inuti! Inte frågar hon efter en dator med Intel i eller bara för att hon hört det namnet, utan hon litar på att försäljaren gör sitt jobb helt enkelt. Det är så det ser ut för majoriteten ("svensson") av köparna av märkesdatorer, tror jag i alla fall skall jag kanske tillägga.

Varför det ser ut som det gör mellan Intel och AMD tror jag är svårt att sätta fingret på, det är nog flera faktorer som spelar in. Jag skall inte låtsas om att jag kan förklara vad det beror på, speciellt då AMD trots allt har anställda på både utvecklingen av hw och marknadsföring sidan som gör ett bra mycket bättre jobb än vad någon av oss vanliga entusiaster skulle kunna utföra! (För tro inget annat!) Marknadsföringen spelar säkert en stor roll, men också att Intel i flera år nu tillverkat bättre, snabbare hw. Sen tror jag personligen att Intel har lite av den "amerikanska storföretags mentaliteten" som inte har några problem att köra över andra.

Hur som helst så behöver man inte direkt vara Einstein för att förstå att det skulle gynna oss om det förekom en hårdare konkurrens mellan lägren, gärna med fler tillverkare än de 2 inblandade.
Hoppas deras nya hexacore bidrar till att vända lite på situationen, för även om den presterar som en Intel i7 så är 6 alltid mer än 4 och därmed mycket coolare, hahaha!!

Så för all del, Heja AMD!

Folk vet väl säkert vad amd är med ja. Men "kvalitet-stämpeln" och "prestanda-stämpeln" som intel hade innan amd började utveckla egna arkitekturer sitter väl i. Många "datorproffs" som tror de kan något (t.ex de som jobbar på siba osv) är ju tvärsäkra på att intel är bättre, så de rekommenderar intel.

Skulle bygga en speldator åt en kompis. Valde amd phenom II x4 955 + ett HD5870 till honom. Så visade han listan till ett "datorproffs" på sin farsas jobb. Han sa att intel var mycket bättre och att amd bara krånglade, så min kompis tvärvägrade amd efter det:P Han litade inte på mig heller för att jag valt amd till han så han lät sin farsas "datorprofs" välja delar till hans speldator. Slutade med en intel I5 + ett HD5770 för samma pris (y). Lyckades dock övertala honom hur extremt mycket sämre det paketet var så han lade ut någon tusenlapp mer än det var tänkt och köpte ett HD5850.. Sen när man kommenterar det så säger han bara "Ämn men äh typ Intel är ju mycket mer kvalitet typ".

Intel lever på ett fakeat rykte helt enkelt Detta kan ju framför allt bevisas när folk köpte pentium 4 istället för de betydligt billigare och trotts detta betydligt bättre athlon 64^^

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Avstängd

När en okunnig svensson går till datoraffären och skaffar en ny dator så rekommenderar med stor säkerhet försäljaren i affären en Dell eller nåt annat skitmärke med Intel i före en AMD. Skulle jag ge bort en dator i julklapp eller födelsedagspresent så skulle han/hon få en AMD för Intel och det är 100% att jag skulle det

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64