Hewlett-Packard köper Palm

Permalänk
Melding Plague

Hewlett-Packard köper Palm

Den amerikanska datorjätten Hewlett-Packard har köpt upp Palm i en affär värd över en miljard dollar. Förhoppningen är att förvärvet ska stärka HP:s ställning på den mobila marknaden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur står sig Palm OS gentemot Android och iPhone OS. Palm OS liknar Symbian?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

HP blir större ja det är inte direkt förvånande.

Permalänk
Skrivet av Calle2003:

Hur står sig Palm OS gentemot Android och iPhone OS. Palm OS liknar Symbian?

PalmOS är deras skrotade OS som som de slutade stoppa in i produkter för ungefär ett år sedan; däremot WebOS som de har i deras nya produkter är ett väldigt trevligt OS som bygger på en Linux-kärna med en fönsterhanterare baserad på webkit och alla program är skapade i javascript och html5. Det är mindre plottrigt än Android och multitaskingen känns betydligt mer naturligt än det som ska komma i IphoneOS 4 men tyvärr saknar de den mängd användare som de andra två plattformarna har så det finns inte lika stor utvecklingscommunity och därmed färre appar.

Visa signatur

3 Mos 11:10
Men allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll — vare sig smådjur eller andra vattendjur — det skall gälla som något avskyvärt för er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobby_One:

PalmOS är deras skrotade OS som som de slutade stoppa in i produkter för ungefär ett år sedan; däremot WebOS som de har i deras nya produkter är ett väldigt trevligt OS som bygger på en Linux-kärna med en fönsterhanterare baserad på webkit och alla program är skapade i javascript och html5. Det är mindre plottrigt än Android och multitaskingen känns betydligt mer naturligt än det som ska komma i IphoneOS 4 men tyvärr saknar de den mängd användare som de andra två plattformarna har så det finns inte lika stor utvecklingscommunity och därmed färre appar.

Förhoppningsvis ser HP till att webOS får en ökad spridning. Palm bir tydligen en egen enhet inom HP så de ser helt klart ett värde i webOS och vill inte bara komma åt Palms patentportfölj för att sedan lägga ned Palm. Faktiskt ganska märligt att ingen svensk operatör har lanserat vare sig Pre eller Pixi eftersom det är ett skönt OS som klarar en hel del samtidigt det är enkelt att förstå.

Faktiskt märkligt att ingen svensk operatör erbjuder Palms produkter längre.

YouTube - Palm Pre Plus Palm France.flv
YouTube - Palm webOS? - Palm® Pre? Plus Wireless from AT&T, FLV video.flv

Permalänk
Skrivet av Reckie:

Förhoppningsvis ser HP till att webOS får en ökad spridning. Palm bir tydligen en egen enhet inom HP så de ser helt klart ett värde i webOS och vill inte bara komma åt Palms patentportfölj för att sedan lägga ned Palm. Faktiskt ganska märligt att ingen svensk operatör har lanserat vare sig Pre eller Pixi eftersom det är ett skönt OS som klarar en hel del samtidigt det är enkelt att förstå.

Faktiskt märkligt att ingen svensk operatör erbjuder Palms produkter längre, känns inte som det är operatören som ska bestämma vilken operativsystem jag vill ha.

Dom har varit borta nästan helt från den europeiska marknaden ett tag nu så det tar antagligen tid att slå sig in på marknaden igen och de har antagligen lagt all sin kraft på de stora språkregionerna där de får mer avkastning per specialversion. Troligtvis blir det bättre nu.

Jag hoppas på att de ska komma hit då jag inte vill hålla på med en massa hack för att få den att fungera och möjliggöra åtkomst till appstore här i Sverige.

Visa signatur

3 Mos 11:10
Men allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll — vare sig smådjur eller andra vattendjur — det skall gälla som något avskyvärt för er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobby_One:

Dom har varit borta nästan helt från den europeiska marknaden ett tag nu så det tar antagligen tid att slå sig in på marknaden igen och de har antagligen lagt all sin kraft på de stora språkregionerna där de får mer avkastning per specialversion. Troligtvis blir det bättre nu.

Jag hoppas på att de ska komma hit då jag inte vill hålla på med en massa hack för att få den att fungera och möjliggöra åtkomst till appstore här i Sverige.

Visst är det så och webOS saknade en del funktioner när det släpptes i Europa i oktober 2009. Kanske var det avskräckande för operatörerna men nu med version 1.4.1 så känns det inte som ett hinder längre. Videoinspelning med möjlighet att redigera, deras App Catalog har kommit ur beta och är i full driift med möjlighet att köpa 3D-spel och andra applikationer.

Produkten har vuxit till sig sedan i höstas och dessutom precis släppts i uppdaterade Plusvarianter. Jag ser inga direkta hinder längre till varför vi inte kan köpa dessa över disk här i Sverige. Snarare borde man hoppa på tåget nu.

För operatörerna räcker det väl dock inte att produkten är bra utan de kanske förväntar sig något tillbaka. Se på Google som tydligen delar med sig av annonsintäkter till operatörerna. Är därför det är synd att Palm valde att endast sälja via operatörer eftersom valfriheten och tillgången minskar rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobby_One:

PalmOS är deras skrotade OS som som de slutade stoppa in i produkter för ungefär ett år sedan; däremot WebOS som de har i deras nya produkter är ett väldigt trevligt OS som bygger på en Linux-kärna med en fönsterhanterare baserad på webkit och alla program är skapade i javascript och html5. Det är mindre plottrigt än Android och multitaskingen känns betydligt mer naturligt än det som ska komma i IphoneOS 4 men tyvärr saknar de den mängd användare som de andra två plattformarna har så det finns inte lika stor utvecklingscommunity och därmed färre appar.

Inkorrekt

PDK - FAQ

Citat:

The PDK is a new component of the webOS SDK, letting developers use C and C++ alongside the web technologies that power the SDK, and even mix them seamlessly within a single app.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Stolt ägare till Palm Tungsten T3 med massvis av tillbehör.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Skönt att någon räddar Palm, tvivlar på att de skulle ha klarat sig länge till. Hoppas att webOS nu får lite mer respekt

Visa signatur

. Computing happiness.

Permalänk
Medlem

Alskar min Palm Pre med webOS, allt flyter naturligt

Permalänk

har för mig att palm var/är ett mytomspunnet företag långt före sin tid...
kan har mycke fel men jag har för mig att dom släppte hand datorer långt innan nån ipadda kom(90talet?)

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

jaha.. där förstörs Palm

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

jaha.. där förstörs Palm

Det är ju antingen det eller att dom försvinner helt. Palm har ju egentligen inte funnits på karten sedan telefonerna blev vassare. Själv var jag aldrig mycket för Palm - deras gamla handdatorer kändes hopplösa i jämförelse med Windows Mobile/CE-drivna apparater.

Permalänk
Medlem

Bara bra för alla. Palm kämpa och kämpa utan framgång. Hoppas att HP kan göra nån förbättring. Deras webOS som är html5 baserad är definitiv vad HP är efter!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

har för mig att palm var/är ett mytomspunnet företag långt före sin tid...
kan har mycke fel men jag har för mig att dom släppte hand datorer långt innan nån ipadda kom(90talet?)

jo, jag har en urgammal Palmhanddator med toutchskärm, 120 mb minne och färgdisplay, och den är från tiden innan bluetooth och har 1.1USB-anslutning så antar att de var långt före sin tid. denna har tillochmed pekpinne, IR och en maffig antenn, samt ett "lock" för skärmen som inte fyller någon funktion.

Visa signatur

Main Rigg: Q9550, E0 @ 4GHz 1,37vcore + P5Q Deluxe + Corsair PC6400 @ 1060MHz + Asus GTX 670 Direct CU II TOP + CM Storm Scout + H50 + corsair HX 750w + Win 7 Ult x64
Sony Vaio S13P: i5 + 12gb + 830 256gb + 640m LE @ 1Ghz (Kepler)
__________________
HP 2230s - ZTE Blade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Det är ju antingen det eller att dom försvinner helt. Palm har ju egentligen inte funnits på karten sedan telefonerna blev vassare. Själv var jag aldrig mycket för Palm - deras gamla handdatorer kändes hopplösa i jämförelse med Windows Mobile/CE-drivna apparater.

Mjo.. det e sant. Hellre att de blir uppköpta än att de försvinner helt.
Jag använder iofs min Palm TX fortfarande, men tyvärr har det blivit ett hål i pekskärmen
HP vet ju iaf hur man marknadsför sig.. till skillnad från Palm

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------