Permalänk
Medlem

Höga temps på 5770?

Hejsan!
Jag körde Furmark och fick 85 grader som högst med mitt 5770. Jag undrar nu om det är normalt eller om det är högt.
Tack på förhand!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag ligger på runt 71-73 grader i load och runt 45 grader idle med XFX 5770 i standard utförande.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Mitt Asus med kopplarkylare (cu-core) toppar 95 grader i ett välventilerat HAF922, inget att oroa sig för. Mitt är dock lite överklockat och jag har ökat spänningen till GPUn

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Det där var två helt olika resultat :S Om man har överklockat det lite så kan det väl gå upp i temperatur iaf?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Mitt körs i ~85 grader full load i 960/1445 med original kylningen

ska inte vara några problem alls.

Permalänk
Hedersmedlem

Kör CF och mitt övre kort är uppe på 102 grader ibland när jag spelar. Fläkten går då på ca 70% och kortet låter alldeles för mycket.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av ilstallione:

Kör CF och mitt övre kort är uppe på 102 grader ibland när jag spelar. Fläkten går då på ca 70% och kortet låter alldeles för mycket.

Jag märker att du har inte ägt ett 4870x2 min gode herre

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Printscreen:

Jag märker att du har inte ägt ett 4870x2 min gode herre

Nej det har jag inte, har dock svårt att se sambandet i hur ett sådant ägarförhållande skulle påverka temperaturen på mitt övre 5770...?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Är det säkert att överklocka på de tempsen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Nej det har jag inte, har dock svårt att se sambandet i hur ett sådant ägarförhållande skulle påverka temperaturen på mitt övre 5770...?

Jag tror han syftade på ljudnivån.

Såhär är det ju alltid, referenskylarna är värdelösa och jag har aldrig haft någon kvar, oavsett om det gäller grafikkort, processor eller något annat. Drar mig från att byta på moderkortet dock med dagens absurda TDP. Tillverkarna vill spara pengar, vill man ha låga temps, köp ny kylare.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Typhonos:

Jag tror han syftade på ljudnivån.

Såhär är det ju alltid, referenskylarna är värdelösa och jag har aldrig haft någon kvar, oavsett om det gäller grafikkort, processor eller något annat. Drar mig från att byta på moderkortet dock med dagens absurda TDP. Tillverkarna vill spara pengar, vill man ha låga temps, köp ny kylare.

Jag förstod det, därav min smiely -->

Måste även tillägga att referenskylaren på GTX260 som jag körde tidigare var ljudlös under samma förutsättningar som får 5770 att låta för mycket enligt min smak.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Mitt Asus med kopplarkylare (cu-core) toppar 95 grader i ett välventilerat HAF922, inget att oroa sig för. Mitt är dock lite överklockat och jag har ökat spänningen till GPUn

Det där är ju rena Fermi temperaturen.

Permalänk
Medlem

Mitt XFX 5770 XXX edition ligger på ca 85grader efter några timmars BC2 så det ska inte vara något att oroa sig över

Permalänk
Medlem

Ni får ju enas om vad full load är när ni skriver i tråden.
furmark eller kör ni en ronda 3dmark. Hur kollar tempen är också viktigt, många gör misstaget att kolla så fort de stängt ner ett spel och det ger självklart fel värden.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Devil May Cry:

Ni får ju enas om vad full load är när ni skriver i tråden.
furmark eller kör ni en ronda 3dmark. Hur kollar tempen är också viktigt, många gör misstaget att kolla så fort de stängt ner ett spel och det ger självklart fel värden.

Nja, går ju att köra logg på GPUZ i bakgrunden och på så sätt få fram det högsta värdet.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av ilstallione:

Nja, går ju att köra logg på GPUZ i bakgrunden och på så sätt få fram det högsta värdet.

Jo men load är ju efter en halvtimme furmark enligt mig, inte BFBC2 på medium

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Mitt XFX 5770XT hade temp på 74C efter ca 60min i furmark när det var klockat till 915/1340 stock volt=1.000V......detta med originakylaren.....

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Printscreen:

Jo men load är ju efter en halvtimme furmark enligt mig, inte BFBC2 på medium

Absolut, för att få en vettig referns vid jämförelse får man ju göra så. För min del räcker det med TF2 då det ändå är det enda jag spelar. Peakar hyfsat ofta uppåt 100% belastning på båda korten vid 1080p och tvingar upp fläktarna på 70%. Med tanke på att mina kort ligger på 102 grader då känns det på något sätt överflödigt att starta furmark för att kolla om de blir varma... Har jag tur klarar de av det utan att brinna upp...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

ca 102 grader med 30 mins furmark.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Beroende vilket man tittar på så. Det som sitter tajt i CF brukar ligga runt 60 grader full-load och idle 32

Visa signatur

| ASUS P6X58D-E | Intel Core I7 950 @ 4000Mhz | Thermalright True Blk ''PnP'' | Corsair Vengeance 1600mhz 12gb | Gigabyte GeForce GTX580 @ stock | Corsair HX750W | WD Caviar Black 750gb, Samsung 500gb ECO, WD Caviar Green 2tb |CoolerMaster HAF 922|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mang0on:

Beroende vilket man tittar på så. Det som sitter tajt i CF brukar ligga runt 60 grader full-load och idle 32

jag ligger på 50 ide 80 load med CF o 2 st accelero L2 pro 7v + en 120 mm som blåser mot dom

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk

Miitt Powercolor 5770 PCS+ som jag kör i 925/1325 får jag 71C i Furmark under load. I idle ligger kortet på 42C och i BFBC2 efter nån timmes spelande ligger jag på 62C.

Permalänk
Medlem

Kör nu crossfire med 2st XFX 5770XT och load temps i spel är 67C på det nedre kortet och 69C på det övre i L4D i BC2 är det lite kallare ca 64-66C......idle temps ser ni nedan på bilden de vänstra är det nedre kortet som är kopplat till skärmen och den högra alltså de övre kortet (för den som nu inte fattade det )

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av astros:

jag ligger på 50 ide 80 load med CF o 2 st accelero L2 pro 7v + en 120 mm som blåser mot dom

Hur har du anslutit fläktarna, på grafikkorten eller annat sätt?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Jag ligger på runt 71-73 grader i load och runt 45 grader idle med XFX 5770 i standard utförande.

Får näst intill identiska värden med samma kort. 72 vid load och 40 vid idle. Nöjd är man.

Visa signatur

Eclipse G500A | ASUS ROG Strix X670E-F | Ryzen 9 7950X3D w/ Arctic Liquid Freezer II 360 | RTX 4090 | Samsung Oddysey G95SC OLED | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 4TB | 128GB Kingston DDR5 6000MHz CL36 FURY |