Permalänk
Medlem

Referensdesign

Hallå där!

Komplett, min stora plågoande, envisas med att inte ha några grafikkort på lager. Jag har ett kort hos dem innestående, som konstaterats trasigt, och skulle fått mitt nya XFX 5870 XT den första maj, nu blir det dock försenat eftersom att korten "sannolikt" kommer in den 1 juni istället. Det funkar inte riktigt för mig, eftersom att jag fick det första 5870 den 13 januari och nu är ganska less på att vänta...

Kortet som jag kommer få kommer med all säkerhet att vattenkylas ordentligt. Det jag funderar över nu är hur pass exakt det måste stämma överens med referensdesignen? Jag skulle nämligen kunna beställa hem ett 5870 2gb Eyefinity 6 och lägga pengar emellan, men det kortet är marginellt längre som ni ser här om ni jämför Radeon™ HD 5870 2048 MB DDR5 Eyefinity6 Edition med till exempel Radeon™ HD 5870 1024 MB DDR5 DisplayPort XT.

Min fråga blir helt enkelt, kommer ett vattenblock för 5870's referensdesign passa? Vill gärna ha källa på era svar, och helst inga p12-diskussioner om att jag borde beställa ett gtx 480. Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Antagligen passar det inte om det är ett fullblock för referensdesign 5870 du tänker använda.

Permalänk
Medlem

Då får jag väl vänta ett tag ... Tack ändå!

Permalänk
Medlem

5870 Eyefinity6 Edition är väl helt likadant fast den har 2gb ram, så ett referensblock ska ju passa. Jag är 99% säkert på detta, ska du köpa EK block skicka ett mail till dom och fråga - info@ekwaterblocks.com.

Edit: Kollade på en kompis kort, det ser likadant ut fast det sitter ram på backsidan kortet.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Just därför det sitter ram på baksidan också. Fullblock är ju till för att kyla hela paketet GPU, RAM, VRM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Just därför det sitter ram på baksidan också. Fullblock är ju till för att kyla hela paketet GPU, RAM, VRM.

Den passar, men som du säger, man vill ju ha vattenkylning på minnet som sitter på baksidan också.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64