Bäst kort för äldre spel?

Permalänk

Bäst kort för äldre spel?

Om man mest spelar äldre spel såsom Enemy Territory (open gl?) vilket kort ska man välja då? Nyare kort testas ju inte mot open gl. Jag såg någon test mellan HD4890 - ett sådant hade jag nyss - och GTX275 (eller var det GTX 280, minns inte) där det senare fick nästan dubbla fps mot det förra då de testade just open gl. Då de testade directx 10 så var det jämnare.

Är det någon som har koll på äldre kort och open gl så spamma loss i denna tråd.

Jag har läst igenom det tester och trådar för att kunna bestämma mig för vad jag "behöver" men kan inte bestämma mig. Men de äldre korten kostar ungefär som HD5850 fast nyare kort testas inte mot open gl så då vet jag ju inte om jag får pang för mina pengar.

Nu har jag ett 8800GTX som inte orkar särskilt bra med något alls faktiskt..

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk

Kan jag göra ett test för dig? jag kan testa mitt 5850 i open gl, bara du säger med vad och hur sen har jag ingen kolla alls i ämnet i övrigt.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk

aow - jag är inte så 1337 som du så jag förstår inte ens vad du menar men tack för ditt svar...tror jag.

Jag fattar dock att jag svamlar en del ovan men det brukar de flesta ha överseende med här och komma något vettigt om varför man svamlar.

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Kan jag göra ett test för dig? jag kan testa mitt 5850 i open gl, bara du säger med vad och hur sen har jag ingen kolla alls i ämnet i övrigt.

/S

Skrivet av t3chn0:

aow - jag är inte så 1337 som du så jag förstår inte ens vad du menar men tack för ditt svar...tror jag.

Jag fattar dock att jag svamlar en del ovan men det brukar de flesta ha överseende med här och komma något vettigt om varför man svamlar.

hahaha
Du undrar om grafikkort som är bra i openGL? Saandberg erbjuder sig att testa sitt 5850 i openGL om du berättar hur och DU förstår inte vad HAN menar?...

Permalänk
Medlem

Behövs verkligen nåt bättre än 8800GTX då?

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Skrivet av Knaris:

hahaha
Du undrar om grafikkort som är bra i openGL? Saandberg erbjuder sig att testa sitt 5850 i openGL om du berättar hur och DU förstår inte vad HAN menar?...

Ahh, sry, jag tyckte mig ana lite ironi från Saandberg. Lätt att missförstå varandra i forumet. Jag vet inte hur man testar ett kort på annat sätt än att dra igång spelet och låta fps vara obegränsat typ cl_maxfps 999, eller hur man nu skriver, fast då lär ju fps hoppa vilt då man tittar sig omkring.

Skrivet av bbx8:

Behövs verkligen nåt bättre än 8800GTX då?

Tjaa, det var den där testen som jag nämnde först som fick mig att fatta att vissa kort är bra mycket bättre än andra på just openGL - det kan vara så att 8800GTX räcker men jag har satt ihop en ny dator och tänkte komplettera med den sista komponenten och då Fermi inte blev vad jag hade hoppats på så letar jag efter något annat.

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Skrivet av Daniel Raftö:

Ahh, sry, jag tyckte mig ana lite ironi från Saandberg. Lätt att missförstå varandra i forumet. Jag vet inte hur man testar ett kort på annat sätt än att dra igång spelet och låta fps vara obegränsat typ cl_maxfps 999, eller hur man nu skriver, fast då lär ju fps hoppa vilt då man tittar sig omkring.

Tjaa, det var den där testen som jag nämnde först som fick mig att fatta att vissa kort är bra mycket bättre än andra på just openGL - det kan vara så att 8800GTX räcker men jag har satt ihop en ny dator och tänkte komplettera med den sista komponenten och då Fermi inte blev vad jag hade hoppats på så letar jag efter något annat.

Hehe det är kul att bli klassad som 1337 , eller var det ironi där oxå?;) annars är det första gången här
Jag är lite emot att ladda ner men jag kan ju dra ner ett demo, helst ett som har inbyggd benchmark-verktyg.

letar du reda på ett bra spel eller en annan typ av testmetod så är jag redo för att testa någon gång under helgen, spurtar mot studenten nu så jag har en del att göra...

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk

Om det bara handlar om OpenGL-spel skulle jag satsa på ett Nvidia-kort, rent generellt sett har Nvidia haft bättre OpenGL-stöd/prestanda än ATI genom åren.

Permalänk
Skrivet av Saandberg:

Hehe det är kul att bli klassad som 1337 , eller var det ironi där oxå?;) annars är det första gången här

letar du reda på ett bra spel eller en annan typ av testmetod så är jag redo för att testa någon gång under helgen, spurtar mot studenten nu så jag har en del att göra...

/S

Tack för erbjudandet om hjälp, nu skäms jag ordentligt för min inledande misstänksamhet. Jag har hittat ordentligt med tester för att konstatera att det inte finns skäl för mig för att köpa ett HD5xxx ännu så satsa på studenten du

Skrivet av Killer-Duck:

Om det bara handlar om OpenGL-spel skulle jag satsa på ett Nvidia-kort, rent generellt sett har Nvidia haft bättre OpenGL-stöd/prestanda än ATI genom åren.

Jo det börjar klarna att det är så men jag har en annons ute nu och folk vill ha rätt bra betalt för sina GTX-kort. Nu har jag fått ett erbjudande om ett HD4890 (med kartong och kvitto) för 500 spänn vilket känns rätt bra FPS/SEK. Sedan får man lägga någon krona på att få tyst på kortet bara.

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |