Nvidia slutar stödja Ageia PhysX PPU

Permalänk
Melding Plague

Nvidia slutar stödja Ageia PhysX PPU

I början av 2008 köpte Nvidia företaget Ageia och fysikmotorn PhysX. Nu framkommer det att Nvidia tagit bort stödet för Ageias separata fysikprocessor i de senaste drivrutinerna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snyggt
Blåsta av nvidia kanske

Permalänk
Medlem

Haha... inte alls typiskt Nvidia.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

å andra sidan så är det trots allt ett pci kort vi snackar om, inte pci-e, så det är väll kanske inte ekonomiskt försvarbart att göra nya drivrutiner

Permalänk

eh!
kunde svära på att jag hörde det när dom enablade physx på g80...men men min minne är ju inte så lysande...
får väll krypa till korset och inte skyfflar skit på nv
ppu korten är ju ganska gamla och det är nog inte så många som har dom, eller?
men dom som har dom känner sig nog inte lyckliga ändå..

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Avstängd

Det är nog inte direkt svårt att göra drivers till dom, det är ju som att göra drivers till 8400 osv nej fy, men så är det med alla tillverkare som lägger ner drivare allt efter som

Permalänk
Inaktiv

Rapporterades det inte i mitten av förra året att Nvidia släppt stödet för Ageias kort?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anders.149:

Rapporterades det inte i mitten av förra året att Nvidia släppt stödet för Ageias kort?

Mjo, jag har också minne av det.

EDIT: Ah, det var nog detta jag tänkte på.
http://www.sweclockers.com/nyhet/7422-nvidia-skrotar-physx

Permalänk

Det gamla physx-kortet är väll för slött för att duga till något i dessa dagar?

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av soderkvist:

Det gamla physx-kortet är väll för slött för att duga till något i dessa dagar?

Något test förra året som jag har för mig kom upp i samband med rapporter om slopat stöd för Ageia visade att de skulle stå sig rätt bra fortfarande. Jag ska se om jag hittar något om det.

Permalänk
Medlem

Dåligt av nvidia tycker man ju. Köper upp ett företag och slutar sedan att stödja deras produkter. Men det klart, det är ju inte nvidia som gjorde physx-korten, så varför ska de lägga till stöd för dem? Hur snabbt är physx-korten jämfört med nvidias kort på att räkna fysik?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Devrer:

Dåligt av nvidia tycker man ju. Köper upp ett företag och slutar sedan att stödja deras produkter. Men det klart, det är ju inte nvidia som gjorde physx-korten, så varför ska de lägga till stöd för dem? Hur snabbt är physx-korten jämfört med nvidias kort på att räkna fysik?

Hittade ett test med Mirrors Edge. Jag har för mig jag sett ett med Batman också. Det finns rapporter som talar om att de både är för långsamma och fortfarande håller sig bra. Teorier om att PPU-korten artificiellt begränsas av Nvidia. Nåväl:
Mirror's Edge benchmarks with Radeon HD 4870 plus Ageia card - Alternative to Nvidia Physx - Nvidia, Physx, Test, Benchmark, HD 4870, Ageia, Mirror's Edge, review - PC Games Hardware

Permalänk
Medlem

Aegia korten börjar komma till åren, frågan är hur länge man kan kräva att man uppdaterar drivrutinerna för en produkt.

Permalänk
Medlem

Är det någon som äger ageia physx kort ens? Vem bryr sig.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Och nvidia gör en humm Nvidia igen?

Klart de lägger ned stödet för ppuerna så att PhysX blir helt Nvidia exklusivt.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av soderkvist:

Det gamla physx-kortet är väll för slött för att duga till något i dessa dagar?

Prestandan går att jämföra med ett 9600GT i många fall. Så direkt dåliga som dedikerade PhysX kort är dom inte. Men med slopat stöd så är de inte så konstigt att korten är dåliga. Sen går dom inte att köpa heller sedan några år tillbaka.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Skulle inte nvidia kunna tjäna pengar på att sälja billiga fysikkort? T.ex extremt avskalade fermi-kort som ändå inte är tillräckligt lyckade för att vara ett riktigt fermi. Sen utan skärm-uttag osv. Då sliper de slänga 80% av alla fermi-kort och får in lite mer pengar istället:P Typ 500kr kan man ju lätt betala för ett sådant, vilket ändå är bra för nvidia med tanka på att de slänger 80% av fermi-kärnorna..
Det är ju bara dumt att stänga av physx för ati användare.. Vad tjänar nvidia på det? Hade det fungerat för de med ati som primärt kort så hade säkert fler köpt ett billigt nvidia att ha som physx-kort.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Skulle inte nvidia kunna tjäna pengar på att sälja billiga fysikkort? T.ex extremt avskalade fermi-kort som ändå inte är tillräckligt lyckade för att vara ett riktigt fermi. Sen utan skärm-uttag osv. Då sliper de slänga 80% av alla fermi-kort och får in lite mer pengar istället:P Typ 500kr kan man ju lätt betala för ett sådant, vilket ändå är bra för nvidia med tanka på att de slänger 80% av fermi-kärnorna..
Det är ju bara dumt att stänga av physx för ati användare.. Vad tjänar nvidia på det? Hade det fungerat för de med ati som primärt kort så hade säkert fler köpt ett billigt nvidia att ha som physx-kort.

Det är sant. Men det finns ju också risken att det skulle underminera försäljningen av deras entusiastkort och därmed möjligen göra så att de förlorar pengar i längden.

Väldigt svårt att bedömma vilket scenario som är mer "prisvärt" då vi saknar siffror för produktionskostnad och försäljningssiffror för alla kort över 500 kr klassen (eller?). Dessutom måste man förutse hur marknaden reagerar på att ett sådant kort, dvs. physX-only-kort släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Det är ju bara dumt att stänga av physx för ati användare.. Vad tjänar nvidia på det? Hade det fungerat för de med ati som primärt kort så hade säkert fler köpt ett billigt nvidia att ha som physx-kort.

Dom skaffar sig själv badwill och får inte sälja kort + att PhysX skulle få en bredare acceptans. Vet inte riktigt hur dom tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Dom skaffar sig själv badwill och får inte sälja kort + att PhysX skulle få en bredare acceptans. Vet inte riktigt hur dom tänker.

Nej precis. Som det är nu så måste de ju nästa tvinga på speltillverkarna physx känns det som. Tror inte att speltillverkarna själva vill att hälften (nvidia ägare) ska få en lite bättre spelupplevelse medans hälften (ati ägare) får en betydligt försämrad spelupplevelser. En ati ägare som spelar ett physx spel får ju ofta all rök, allt tyg osv borttaget så att spelet ser tort och tomt ut.

De säger ju själva att nvidias kort är betydligt bättre på physx än atis, så de blir ju inte direkt utkonkurerade om de släpper physx till ati. Snarare kommer physx bli mer populärt så att de kan licensiera ut det till både speltillverkarna och ati.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Hjälpsam

Vi som sitter med våra gamla kort kan fortfarande använda dem.
http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=190823&st=0&p=11...
Inget hack bara lite kopiering av installerade filer.
Det fungerar inte med de allra nyaste spelen, men till Batman och Mirrors Edge skall det fungera, (PhysX 2.8.1 och lägre).
Själv har jag testat Fluidmark, 3DMark Vantage och UT3 utan problem.

Ett Ageia kort är faktiskt bättre på fysik än ett 9600GT i många fall.
http://www.pcgameshardware.com/aid,674175/Mirrors-Edge-benchm...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |