Ljus framtid för mekaniska hårddiskar

Permalänk
Melding Plague

Ljus framtid för mekaniska hårddiskar

Trots att SSD-enheter säljer som aldrig förr är framtiden ljus för mekaniska hårddiskar. Analytiker förutspår att efterfrågan kommer att öka de närmaste åren.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Skönt att höra. Utrymme>prestanda i dem flesta fall för min egen del. Men en SSD som systemdisk lär inte vara så pjåkigt.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk

man kan aldrig ha för mycket utrymme till all pr0n!
skäm åsido...som lagrings media så kommer mekaniska diskar hänga med mycket länge till...vad finns det för alternativ?
kan flash baserad lagring komma ner till mekanisk i kostnad effektivitet?

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se en snabb lagringsdisk - typ 15k varv, 2 TB.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

En 80 eller 160 gig ssd för system och spel är ju perfekt och för resten, typ musik, film och liknande är en 5400 varvare perfekt! Roligt att priserna går ner på de mekaniska, en 2 tb ligger ju strax över 1000kr numera

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av tosseboll:

Skulle vilja se en snabb lagringsdisk - typ 15k varv, 2 TB.

Finns ju, dock inte x-ATA eller IDE, utan SCSI, och nej, tyvärr inte 2 TB riktigt än

Permalänk
Medlem
Skrivet av tosseboll:

Skulle vilja se en snabb lagringsdisk - typ 15k varv, 2 TB.

Jag skulle vilja se en snabb ljudlös lagringsdisk på 3-4 tb, 5200rpm, accesstid på max 2 ms som pressar sata3 till max för under tusenlappen.

15k rpms diskar är snuskigt dyra och riktar sig till servrar, då är det bättre att köra med SSD.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Inaktiv

Om nu bara MBO tillverkare ville börja bygga MBOs med lite fler SATA kontakter (eller om SATA kontrollers med fler än 4 portar ville visa upp sig).

Permalänk
Medlem

Jag trodde inte att det skulle bli ett sådant lyft för systemet med en SSD, men det var värt varje krona!
Lätt det bästa hårdvara köpet jag har gjort!

Jag gillade denna delen i nyhetskommentaren: Utöver ökad kapacitet väntas framtidens hårddiskar sänka kostnaden per gigabyte ytterligare, kanske med så mycket som 25–30 procent årligen.

Kanske blir det så att man sitter med 50-100TB om några år

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Länge sen de kom med nya storlekar nu, 2 GB har ju blivit så sjukt billigt, borde inte 2.5 TB vara runt hörnet snart? Fast det är klart med fler plattor kan diskarna inte längre kallas strömsnåla och då tappar de kanske säljargument. Ser fram emot 1 TB plattorna.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Jo nog är framtiden ljus alltid, har svårt att tänka mig att system med enbart SSD skulle få upp sving än.
Men ge SSD några år och lägg på att allt flera enbart kör med laptops så kanske HDD blir ovanligt i en hemdator.

Visa signatur

Jag behöver inget krypto...
jag skriver kryptiskt, det räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Länge sen de kom med nya storlekar nu, 2 GB har ju blivit så sjukt billigt, borde inte 2.5 TB vara runt hörnet snart? Fast det är klart med fler plattor kan diskarna inte längre kallas strömsnåla och då tappar de kanske säljargument. Ser fram emot 1 TB plattorna.

Det lär inte släppas hårddiskar med fler än 4 plattor (vilket är mycket redan det), för att komma upp i större storlekar än 2TB så får du vänta tills nästa generations hårddiskar.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Guffie:

Jo nog är framtiden ljus alltid, har svårt att tänka mig att system med enbart SSD skulle få upp sving än.
Men ge SSD några år och lägg på att allt flera enbart kör med laptops så kanske HDD blir ovanligt i en hemdator.

De flesta kommer då börja använda molnet (och fan vad jag kommer garva när det börjar ösa och regna ur den samma) och då flyttar bara diskarna. Lagrings utrymmet kommer fortfarande behövas.

Permalänk
Medlem

Det har tidigare funnits hårddiskar med 5 plattor så det är ju ingen omöjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heande:

Det lär inte släppas hårddiskar med fler än 4 plattor (vilket är mycket redan det), för att komma upp i större storlekar än 2TB så får du vänta tills nästa generations hårddiskar.

Ja jag misstänker det med, egentligen bara bra att de håller nere antalet plattor. Hoppas väl de kan få tummen ur röven snart och släppa 640GB plattorna, gäller att värna om och satsa på largingsdiskarna nu för det är det enda området där de har 99% av marknaden då SSD marknaden har så många aktörer.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Vad hände med diskar upp till 37TB?
Vill minnas att Seagate höll på med något nytt som möjligtvis skulle lanseras i år.
Upp till bevis säger jag. Att köra speglat med två sådana diskar skulle sitta fint.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Hedersmedlem

Mer lagring ftw, något som man aldrig kan få för mkt av

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

En enkel 7200rpm funkar för mig utan problem.

Permalänk
Medlem

En 2Tbs SSD hade ju inte varit fel heller.

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem

Bara jag som tänkt tanken på inbyggd RAID med mekaniska hårddiskar? (då menar jag två eller fler läshuvuden på samma uppsättning plattor). Någon som vet om detta vore möjligt (och prisvärt) på vanliga 3,5" diskar? Borde inte kosta mer än 200-300kr, med tanke på att de billigaste hårddiskarna kostar bara drygt 300kr.

Känns som att mekaniska hårddiskar har enbart blivit större och större, men inte ökat nämnvärt när det gäller hastighet..

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakuni:

Bara jag som tänkt tanken på inbyggd RAID med mekaniska hårddiskar? (då menar jag två eller fler läshuvuden på samma uppsättning plattor). Någon som vet om detta vore möjligt (och prisvärt) på vanliga 3,5" diskar? Borde inte kosta mer än 200-300kr, med tanke på att de billigaste hårddiskarna kostar bara drygt 300kr.

Känns som att mekaniska hårddiskar har enbart blivit större och större, men inte ökat nämnvärt när det gäller hastighet..

Klart de ökat i hastighet, titta bara på nya Caviar Blue eller Spinpoint F3 7200 RPM. Men de kommer aldrig kunna mäta sig med SSD och därför satsar de inte mycket på hastighet.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Typhonos:

Länge sen de kom med nya storlekar nu, 2 GB har ju blivit så sjukt billigt, borde inte 2.5 TB vara runt hörnet snart? Fast det är klart med fler plattor kan diskarna inte längre kallas strömsnåla och då tappar de kanske säljargument. Ser fram emot 1 TB plattorna.

Jag var på seminarie om spintronik (vilket innebär i princip hårddiskar och MRAM) imorse. Så vitt jag har fattat det så utvecklar man inte större hårddiskar dels för att det inte finns något direkt behov för högre lagringstäthet, man klämmer in fler diskar/enhet eller fler enheter/chassi istället och dels för att det börjar bli jävligt knepigt att få läs- och skrivhuvudena tillräckligt smala för att kunna göra det mycket mindre. Dock håller Seagate och IBM (om jag minns rätt) på med varsina helt tokknasiga och fullkomligt genialiska idéer för att få upp lagringstätheten mångafalt! I det ena fallet handlar det om att göra varje "minnescell" fruktansvärt mycket smalar än idag, i det andra fallet handlar det om att "stapla" bitarna även i höjdledd i lagringscylindern. Det var även något snack om att man skulle börja etsa minnescellerna istället för att gro dem som korn.

Jag hade aldrig föreställt mig att hårddiskar var så sjukt balla som de faktiskt är!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbo:

En 2Tbs SSD hade ju inte varit fel heller.

Varför 2tb när man utvecklar teknik för 2.24tb per chip?

Nanodots Used To Create 2.24 TB Storage Chip

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när jag köpte min första egna HDD som var på 1.5gb och kostade runt 2kkr. Är brutalt imponerad hur långt vi kommit ^^

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Kommer ihåg när jag köpte min första egna HDD som var på 1.5gb och kostade runt 2kkr. Är brutalt imponerad hur långt vi kommit ^^

Så stort? Min första var på 10 Megabyte.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Avstängd

Nej SSD-diskar är inget för mig förrän deras fördelar verkligen motiverar priset.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

SSD köper jag så fort priset sänks

just nu är dom för dyra för det dom gör :/

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zeagan:

jag skulle vilja se en snabb ljudlös lagringsdisk på 3-4 tb, 5200rpm, accesstid på max 2 ms som pressar sata3 till max för under tusenlappen.

15k rpms diskar är snuskigt dyra och riktar sig till servrar, då är det bättre att köra med ssd.

+1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbo:

En 2Tbs SSD hade ju inte varit fel heller.

Finns ju redan, bara att handla in - kostar som en ny småbil!
OCZ Z-Drive R2 p88 PCI-Express SSD OCZ Technology

Tror inte det funkar med spegling sedan det är PCIe variant

Visa signatur

Storm Sniper, Gigabyte GA-X58A-UD7, Intel Core i7 920, ASUS GeForce GTX 1070 Ti Cerberus 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av heande:

Det lär inte släppas hårddiskar med fler än 4 plattor (vilket är mycket redan det), för att komma upp i större storlekar än 2TB så får du vänta tills nästa generations hårddiskar.

Tror Hitachis serie Deskstar 7K2000 HDS722020ALA330 fortfarande kör med 5 plattor, så 3TB diskar borde vara möjliga att få till redan i dag. Nu är det ett bra tag sedan 2TB lanserades, men jag ser inga nyheter om att större diskar är på G.

Visa signatur

Storm Sniper, Gigabyte GA-X58A-UD7, Intel Core i7 920, ASUS GeForce GTX 1070 Ti Cerberus 8GB