Vänd 3D-glasögonen – lös kompatibilitetsproblem

Permalänk
Melding Plague

Vänd 3D-glasögonen – lös kompatibilitetsproblem

Allt fler tillverkare erbjuder produkter för stereoskopisk 3D, men inte utan att användare råkar ut för kompatibilitetsproblem. Samsung har upptäckt en mindre elegant lösning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är de inte bara att dom börjar följa samma standard redan nu???

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ borde väl vara att vända TV:n upp och ner..

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

Om jag ringde support och frågade varför mina 3d glajer inte funkar så skulle jag nog bli ganska ställd om han/hon i andra änden sa att jag bara behövde sätta på mig dem upp & ner

Permalänk
Medlem

Haha, bilden var ju snygg...

Kan föreställa mig när man bjuder hem några vänner för att skryta med sin nya 3D-TV.
- Ja just det, glömde säga att ni måste ha glasögonen upp och ner... Hehe...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Haha undra hur 70-80 åringar ser på oss idag

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hedersmedlem

Det här hade ju passat som 1:a April skämt

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Nån som vet när det kommer några 3d brillor som funkar med ati:s kort?

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Medlem

Jag tänker på det numera klassiska aprilskämtet, där man skulle dra en nylonstrumpa över en svartvit tv för att få den att funka i färg

Annars kan man väl byta plats på kontakterna som går till respektive lins.

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem

Ja eller utrusta brillorna med en strömbrytare som man kan kasta om "polariteten" med... typ sammy läge och panna läge...

Visa signatur

2x E5-2690 | Supermicro x9dri-ln4f+ | 128GB 10600R Samsung ddr3 | 500GB 850 Evo | Asus R9-290x Matrix | Corsair RM1000i | Corsair Carbide AIR 540 | Intel X5650 | ASUS PT6-Delux OC-Palm | 12GB | 500GB Samsung 850 EVO + 400 GB Intel 910| Asus 7850 | Corsair Carbide 400Q |Supermicro X8DTI-f | 2x Intel Xeon X5650 | 96GB ECC RAM | 2x 250 GB Samsung 850 EVO | UNRAID 6.2.2 | Corsair Graphite 600t

Permalänk
Medlem
Skrivet av sipe46:

Nån som vet när det kommer några 3d brillor som funkar med ati:s kort?

Finns ju redan. Ati visade ju sin 3d-teknik på någon mässa.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Dessa polariserande glasögon kräver att varannan pixel i skärmen är polariserad för höger, resp, vänster öga. Alternativt har man dubbel uppfriskningshastighet (120 Hz) på hela skrärmen som man kan polarisera för antignen höger eller vänster öga. Inget som har något att göra med skärmkort. Olika tillverkare har valt olika polarisering för höger och vänster öga, därför fungerar det att vända glasögonen.

Fördelen med den första tekniken är att man kan få dubbel horisontal upplösning genom att ta av glasögonen

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Dessa polariserande glasögon kräver att varannan pixel i skärmen är polariserad för höger, resp, vänster öga. Alternativt har man dubbel uppfriskningshastighet (120 Hz) på hela skrärmen som man kan polarisera för antignen höger eller vänster öga. Inget som har något att göra med skärmkort. Olika tillverkare har valt olika polarisering för höger och vänster öga, därför fungerar det att vända glasögonen.

Fördelen med den första tekniken är att man kan få dubbel horisontal upplösning genom att ta av glasögonen

Fast är inte varannan rad förskjuten lite när man kollar på 3D? Bilden blir väl bara suddig om man tar av sig glasögonen?

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk

varför gör dom inte ett par som är "vändbara" bara. så man kan vrida runt öronhakarna eller vad dom nu kallas och kanske byta ut 90talsdesignen mot en mindre tuff men dubbelfunkionell design (så dom ser likadana ut både upp och ner).

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Dessa polariserande glasögon kräver att varannan pixel i skärmen är polariserad för höger, resp, vänster öga. Alternativt har man dubbel uppfriskningshastighet (120 Hz) på hela skrärmen som man kan polarisera för antignen höger eller vänster öga. Inget som har något att göra med skärmkort. Olika tillverkare har valt olika polarisering för höger och vänster öga, därför fungerar det att vända glasögonen.

Fördelen med den första tekniken är att man kan få dubbel horisontal upplösning genom att ta av glasögonen

Jag antar att det är begreppsförvirring, men det är väl ändå så kallade LCD Shutter Glasses? Mig veterligen kan inte en bildskärm polarisera ljus åt valfritt håll (även om LCD fungerar lite så internt).

Hade det varit polariserat ljus från början hade man inte behövt aktiva glasögon (3D-bio brukar ju fungera så).

Skrivet av hakuni:

Fast är inte varannan rad förskjuten lite när man kollar på 3D? Bilden blir väl bara suddig om man tar av sig glasögonen?

Varannan bild lär det vara, annars skulle det som sagt inte behövas aktiva glasögon.

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Det här hade ju passat som 1:a April skämt

Är det inte en Skämt????????Mvh.........Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Skrivet av Teknocide:

Ett annat alternativ borde väl vara att vända TV:n upp och ner..

Det tänkte jag också först på, men då kommer bilden bli upp och nedvänd.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Det tänkte jag också först på, men då kommer bilden bli upp och nedvänd.

Går ju att vrida det i Nvidias kontrollpanel t.ex.

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bbx8:

Går ju att vrida det i Nvidias kontrollpanel t.ex.

Extremt oestetiskt blir det även i det fallet

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bbx8:

Går ju att vrida det i Nvidias kontrollpanel t.ex.

Öh? Man kan inte vrida monitorn/bilden, vad skulle det göra för skillnad menar ni? Det som händer när man vänder glasögonen är förmodligen att man får "vänsterbilden" för högerögat och omvänt.

Vänder man monitorn får man bara en upp-och-ner-vänd monitor... Det man vill göra är ju isåfall att lösa det på mjukvaruväg (få dem att synka, eller på nåt sätt få programmet att tro att högerögat sitter på vänster sida och tvärtom, vilket i praktiken blir samma sak).

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhino:

Öh? Man kan inte vrida monitorn/bilden, vad skulle det göra för skillnad menar ni? Det som händer när man vänder glasögonen är förmodligen att man får "vänsterbilden" för högerögat och omvänt.

Vänder man monitorn får man bara en upp-och-ner-vänd monitor... Det man vill göra är ju isåfall att lösa det på mjukvaruväg (få dem att synka, eller på nåt sätt få programmet att tro att högerögat sitter på vänster sida och tvärtom, vilket i praktiken blir samma sak).

Vänder du monitorn så funkar ju 3D effekten, men bilden blir upp och ner. Det är precis som om du skulle stå på huvudet, då har vänster och höger öga bytt plats (ergonomin kan diskuteras ). Nu när du säger det så hjälper det inte om man vänder bilden åt rätt håll mha. mjukvara, för då har man i slutändan enbart vänt på skärmens ram.

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhino:

Jag antar att det är begreppsförvirring, men det är väl ändå så kallade LCD Shutter Glasses? Mig veterligen kan inte en bildskärm polarisera ljus åt valfritt håll (även om LCD fungerar lite så internt).

Hade det varit polariserat ljus från början hade man inte behövt aktiva glasögon (3D-bio brukar ju fungera så).

Skrivet av hakuni:

Fast är inte varannan rad förskjuten lite när man kollar på 3D? Bilden blir väl bara suddig om man tar av sig glasögonen?

Varannan bild lär det vara, annars skulle det som sagt inte behövas aktiva glasögon.

Det var i början önskvärt att ta fram 3D skärmar som fungerade med passiva glasögon (Non shutter, som på 3D bio) för att dessa glasögon var dyra att tillverka. Skärmar fungerade som två enskilda LCD skärmar polariserade åt var sitt håll (med 180 graders vriden polarisation i förhållande till varandra) men i samma panel. Det är ingen praktisk omöjlighet att producera en sådan skärm. Om man tittar på en enkel kalkylator LCD (typ Texas Ti-83) så är det faktiskt kontrastjusteringen just en sådan elektronisk polariseringsändring. LCD teknologien kan polarisera ljus hur man vill. Det är ju på det sättet som man "dimmar" en pixel. Annars skulle det inte gå att återge annat än rena färger med full styrka på antingen, R-, G- eller B-kanalen.

Jag borde förklarat mig tydligare innan. För oavsätt teknik, så gäller att om bilden blir rätt om man vänder glasögonen, så visas ju fel bild för respektive öga i "normal läge" (höger bild för vänster öga, vänster bild för höger öga). När man sedan vänder sina glasögon upp och ner så byter man ju bara vilket öga som sitter bakom det glaset som släpper genom "rätt" ljus.

Oavsätt har detta fint lite att göra med skärmkortsinställningarna. Såvida det inte är skärmkortet som styr slutarna i de aktiva glasögonen.

För övrigt anser jag att det är äckligt att se branchen böja sig framåt för denna 3D tekniken (som egentligen bara är en svart pirat-lapp framför varannat öga, varannan bild) och att Kartago bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Det var i början önskvärt att ta fram 3D skärmar som fungerade med passiva glasögon (Non shutter, som på 3D bio) för att dessa glasögon var dyra att tillverka. Skärmar fungerade som två enskilda LCD skärmar polariserade åt var sitt håll (med 180 graders vriden polarisation i förhållande till varandra) men i samma panel. Det är ingen praktisk omöjlighet att producera en sådan skärm. Om man tittar på en enkel kalkylator LCD (typ Texas Ti-83) så är det faktiskt kontrastjusteringen just en sådan elektronisk polariseringsändring. LCD teknologien kan polarisera ljus hur man vill. Det är ju på det sättet som man "dimmar" en pixel. Annars skulle det inte gå att återge annat än rena färger med full styrka på antingen, R-, G- eller B-kanalen.

Jag borde förklarat mig tydligare innan. För oavsätt teknik, så gäller att om bilden blir rätt om man vänder glasögonen, så visas ju fel bild för respektive öga i "normal läge" (höger bild för vänster öga, vänster bild för höger öga). När man sedan vänder sina glasögon upp och ner så byter man ju bara vilket öga som sitter bakom det glaset som släpper genom "rätt" ljus.

Oavsätt har detta fint lite att göra med skärmkortsinställningarna. Såvida det inte är skärmkortet som styr slutarna i de aktiva glasögonen.

För övrigt anser jag att det är äckligt att se branchen böja sig framåt för denna 3D tekniken (som egentligen bara är en svart pirat-lapp framför varannat öga, varannan bild) och att Kartago bör förstöras.

Även om det är lite trixande att få fram skärmar som fungerar på det viset idag så skulle det ju vara kul om man iaf kunde använda 2 projektorer för att visa 3dfilm, med varsin polarisering
Känns som att det är lagom bra för hjärnan med allt detta flimmer för varannat öga.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Ja, det skulle vara guld. Det är precis så som "vanlig" 3D bio fungerar. Enkla passiva glasögon, som gör att ögat bara ser en projektor vardera.