WD lanserar Velociraptor 450 och 600 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Jag har testat World of Warcraft från min SSD och min Velociraptor och använder man inte tidtagarur så upplever jag ingen skillnad i laddtider.

När man tar portaler eller joinar instanser är skillnaden knappt märkbar.

Så vill man ha mer utrymme och snabb disk är en Velociraptor bra.

Ok, alla test jag hittat på youtube visar på väldigt stora skillnader i laddningstid. Lägg gärna upp nått själv som visar motsatsen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Det var inte riktat mot dig utan generellt mot hur forumet har behandlat folk som skaffat SSD's. Frågeställningen går att använda åt bägge håll.

Fair enough, men jag uppfattar forumet som överlag väldigt positivt gentemot SSD.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Jag har testat World of Warcraft från min SSD och min Velociraptor och använder man inte tidtagarur så upplever jag ingen skillnad i laddtider.

När man tar portaler eller joinar instanser är skillnaden knappt märkbar.

Så vill man ha mer utrymme och snabb disk är en Velociraptor bra.

Laddningsfönstret man ser i WoW är ingen större skillnad mellan min SSD och min vanliga 7200rpm. Dock fördel SSD med någon sekund. Däremot är det en enorm skillnad när man kommer in i spelet. Med SSD är städerna cachade direkt medan på vanliga hårddisken laddar den och hackar till då och då under en längre tid, speciellt i Dalaran är det en enorm skillnad. När man sedan har allt i ramminnet märker man givetvis ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Tänk att Raptor disken är så pass seg i dagens läge... den är ju nere tillsammans med 5400 varvarn i vissa tester.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
Säkerheten spelar ingen roll då uppgiften hos en ssd inte är för att säkert lagra viktiga filer.

Vad är till för att 'säkert lagra viktiga filer'? Alla sorts lagringsenheter som går att sätta i Raid1 eller 5? Vadsomhelst- bara det är speglat på minst två andra ställen?

Det är väl en fördel att kunna försöka rädda saker från kraschad disk? Ja, man bör ha backup, men det kommer aldrig alla ha 100% av tiden. Nu vet jag inte om det går minst lika bra att försöka rädda filer från en döende ssd - men poängen är att ssd:er 'till för att lagra viktiga filer säkert' ungefär lika mycket som mekaniska hd:ar. Eller mer? De har oftast längre MTBF?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Hjälpsam

Som anders.149 skrev, man kan tex lägga OS:et på en SSD och sina program på en Raptor.
Kanske blir något sånt för mig, när jag uppgraderar till hösten, nu har jag vare sig Raptor eller SSD.
Raptor är ett mellanting mellan vanlig hårddisk och SSD i prestanda och pris/MB, så det borde fortfarande kunna finnas en nich för den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Många som verkar negativa till dessa diskar med motivationen: "man får ju en ssd för samma pris". Jag har spelat ganska intensivt under min datorkarriär och kan nog säga utan att överdriva att jag inte haft en spelmapp som skulle kunna få plats på en 40gb hårddisk sen 90-talet. Jag tycker dessa verkar helt ypperliga för just det syftet och jag tror det är så folket på WD tänkt också. För hur man än vrider och vänder på det så kan man inte få plats med allt på ssd diskar för ett vettigt pris(tyvärr).

Angående prestandaskillnaden: en dator med flera mekaniska diskar har man troligen i en raid0 konfiguration om man tänkt till. Och med avstängd växlingsfil(swap-file) och tillräckligt med minne så märker man inte skillnad annat än på pappret ändå.

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helikoptermacka
Många som verkar negativa till dessa diskar med motivationen: "man får ju en ssd för samma pris". Jag har spelat ganska intensivt under min datorkarriär och kan nog säga utan att överdriva att jag inte haft en spelmapp som skulle kunna få plats på en 40gb hårddisk sen 90-talet. Jag tycker dessa verkar helt ypperliga för just det syftet och jag tror det är så folket på WD tänkt också. För hur man än vrider och vänder på det så kan man inte få plats med allt på ssd diskar för ett vettigt pris(tyvärr).

Angående prestandaskillnaden: en dator med flera mekaniska diskar har man troligen i en raid0 konfiguration om man tänkt till. Och med avstängd växlingsfil(swap-file) och tillräckligt med minne så märker man inte skillnad annat än på pappret ändå.

Jag är mest negativ på grund av att folk verkar tro att skillnaden mot en vanlig 7200rpm hårddisk är stor. Den stora skillnaden mellan en velociraptor och en vanlig är accesstiden och den skillnaden är inte tillräckligt stor för att ge mer än en knapp märkbar skillnad på sin höjd. Ska man få en markant prestandaskillnad från vanliga hårddiskar är det SSD som gäller. Duger inte SSD så är det vanliga 7200rpm som gäller på grund av att de kostar mindre än en fjärdedel av velociraptor och ger 95% av dess prestanda eller något liknande, åtminstone märkbar prestanda.

Folk får gärna köpa vad de vill, jag hoppas bara att man väljer att läsa på ordentligt innan köp och bildar sin egen uppfattning. Ett av de sämsta köp jag gjort var en 74gb raptordisk. Jag märkte ingen som helst skillnad jämfört med min vanliga 7200rpm och då var den snabbare på papper jämfört med min gamla än dessa nya velociraptors är mot dagens snabbaste 7200rpm. Däremot är min Intel G2 SSD ett av de absolut bästa köp jag någonsin gjort. Det känns helt enkelt som att datorn kör från ramminnet hela tiden.

Jag kan ärligt talat inte se någon marknad för dessa hårddiskar i den här prisklassen. Hade de kostat kanske 20-30% mer än en vanlig 7200rpm så hade det varit en annan sak. Men 4-5ggr mer är ju rent absurt för den marginella extra prestandan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
...Däremot är min Intel G2 SSD ett av de absolut bästa köp jag någonsin gjort. Det känns helt enkelt som att datorn kör från ramminnet hela tiden...

Word!

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walp
Ja utveckling, inte nedveckling.

Dessa produkter var ju enbart pinsamma.

Min gamla 36GB Raptor ligger i botten på chassit och skäms :/

Pinsam ja, kan hålla med om du köpte den första 36GB versionen, för den var nog det sämsta de gjort igenom tiderna
De kom ut i ett pressmeddelande som löd 1 vecka efter releasen av denna produkt: "Köp inte, den var inte så bra!" ungefär... "Vi släpper en bättre inom kort." xD

Nästa version av produkten var dubbelt så tyst, samt 35% bättre skrivhastighet, också den 36GB.

Sedan har produkterna varit jättebra, jag kan tycka att du skall nog uttala dig försiktigare om du endast köpte den, enligt dem själva till och med "dåliga" disken.

Raptor/Velociraptor's är riktigt snabba vad gäller hantering av små filer i mängder, särskilt vid extrahering då de faktiskt är oslagbara om man inte jämnför med SCSI/SAS 10-15krpm, men SSD har där ingen chans.

SSD regerar på Läs, det är viktigt att understryka, parallell skrivning av små filer (som extrahering av kanske 1000 småfiler på disken från en zip-fil eller liknande) Är de inte lika övertygande på.

Men som många säger, hoppas de tillslut ordnar med ett SSD alternativ, men för guds skull WD behåll Raptor's! Öka bara varvtalet till 15k + SATA6 så är det nog win!

Visa signatur

| Corsair 5000D AirFlow | Intel i7 13700KF @5.7Ghz | EK Custom Loop, 2x 360 rads, D5 200 Pump/Res, GPU Vector Strix RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi, CPU Velocity D-RGB - Nickel + Plexi, 10x 120mm EK Vardar EVO RGB's | MSI Z690 Unify-X | Corsair Vengeance 32GB DDR5@7800Mhz CL38 Hynix-A | ASUS RTX 3080 ROG STRIX OC +150/800 | Samsung Nvme's 990 Pro 1TB+970 EVO Plus 1TB+960 EVO 500GB | Phanteks RevoltX 1200W | Sound BlasterX AE-5 | LG 27GL850+Dell U2715H |

https://valid.x86.fr/3dt1sg
https://www.3dmark.com/3dm/69131159

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Tänk att Raptor disken är så pass seg i dagens läge... den är ju nere tillsammans med 5400 varvarn i vissa tester.

Ja, den gamla Raptorn ja .. detta är Velociraptor, läs rubriken innan du skriver något

Permalänk
Medlem

Njae, nä, de får nog allt gå ner en bra bit i pris om detta ska va intressant.

Då håller jag nog mer med folk som vill para en SSD med en standard 3,5"-are, det är gångbart till bra mycket mer och du kanske stannar på ung. samma pris.

Men det är klart, SRP vid lansering burkar se väl högt ut, det kanske klättrar neråt om ett litet tag.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Verkar ju inte ens som folk läst recensionerna. 5-15% bättre än dom bästa 7200prpm diskarna är i dag var VR diskarna. Sedan kommer SSD och lämnar allt mekanisk efter sig i 95% av alla testerna.

Som flera recensioner sa. Vem disken är till för är svårt att säga. Dom flesta kan köpa sig en SSD och en av dom bästa 7200rpm diskarna på marknaden för samma pengar och husera OS och program på SSD disken och resterande på den mekaniska 7200rpm disken för att få bästa Prestanda och utrymme för samma peng.

Någon recention avslutade då med att VR diskarna är nog för dom som ej kan ha en SSD.

Nu vet jag inte varför man inte kan ha en SSD. kan man ha en VR med Sata 6Gbit så kan man nog ha en SSD också då det inte finns nån teknisk begränsning så piken i det uttalande var nog dom som vågar vägra SSD av principiella skäl kan välja en VR om dom vill ha LITE mer "prestanda".

Med andra ord VR disken har ingen stor marknad. Dom flesta kan kombinera en SSD och en 7200rpm disk av senaste model för dessa 3000 dollar och få totalt sett bättre prestanda för samma pengar och MER utrymme.

Jag personligen förstår mig inte på hur man kan argumentera att 80Gb SSD inte räcker. Man kan få 80Gb eller liknade för 2K sedan e 1500Gb 7200rpm som är 95% lika snabb som en VR disk för under 1K.

Då har man 1500Gb+ som är överlag snabbare på alla vis än VR disken är och man får mer utrymme.

Permalänk

Pris/prestandasegmentet där velociraptor är ledande idag väldigt litet, de lever mest på gamla meriter. En snabb systemdisk (ssd)+en stor för lagring (7200rpm) är den bästa kombinationen för närvarande. Känns väldigt långsökt att 100-200gb ssd inte skulle räcka som systemdisk medans en 600 gb skulle räcka till. Sen är som sagt velociraptors prestanda inte extremt mycket bättre än en hyfsat modern 7200rpmare. En ssd springer i cirklar runt vilken skivdisk som helst. Dock skönt att tillverkare börjar satsa på sata3, finns ju bara någon enstaka ssd med sata3 än, vilket är en klar flaskhals.

Visa signatur

i7 975@3.33, Asus P6X58D, Corsair 6x2GB@2000, 2x Asus HD5970, Corsair HX1000, 2x X25-E, Lian Li PC-P80, 2x Samsung 305+, Dell 3008WFP, Win7/64

Permalänk
Citat:

SSD regerar på Läs, det är viktigt att understryka, parallell skrivning av små filer (som extrahering av kanske 1000 småfiler på disken från en zip-fil eller liknande) Är de inte lika övertygande på.

Vad är det för skitsnack? Vid access av små filer är ju just söktiden avgörande, och där är SSDer minst 10x snabbare än skivdiskar. Har benchmarkat både raptors (74gb) och ssder (intel x25e) i samma burkar, och det är ingen tvekan om att raptors är omkörda på allting, särskilt när det kommer till söktid, oavsett läs eller skrivoperationer. Men du kanske syftar på vissa budget-ssder ur första generationens (tex samsung) som av någon konstig anledning var långsammare än skivdiskar? Annars får du ju gärna länka till något objektivt test som stöder vad du påstår.

Visa signatur

i7 975@3.33, Asus P6X58D, Corsair 6x2GB@2000, 2x Asus HD5970, Corsair HX1000, 2x X25-E, Lian Li PC-P80, 2x Samsung 305+, Dell 3008WFP, Win7/64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
*text* [/B]

Hur är det med livslängden då? Dessa är väl ändå en aning bättre kylning (och kvalitet?)på, än standard 7200-diskar?

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helikoptermacka
Hur är det med livslängden då? Dessa är väl ändå en aning bättre kylning (och kvalitet?)på, än standard 7200-diskar?

Jag är skeptisk till enterpriseklassning. Tror det är mest placebo pga högre pris. På ssder är det ju dock skillnad på slc och mlc i livslängd, helt klart, men på skivdiskar finns det ingen objektiv fakta som konsumenten själv kan verifiera, mer än vad tillverkaren lovar i med fina ord.

Visa signatur

i7 975@3.33, Asus P6X58D, Corsair 6x2GB@2000, 2x Asus HD5970, Corsair HX1000, 2x X25-E, Lian Li PC-P80, 2x Samsung 305+, Dell 3008WFP, Win7/64

Permalänk
Medlem

Hungrier...
Låter ju bara som den kräver mer ström

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Verkar ju inte ens som folk läst recensionerna. 5-15% bättre än dom bästa 7200prpm diskarna är i dag var VR diskarna. Sedan kommer SSD och lämnar allt mekanisk efter sig i 95% av alla testerna.

Som flera recensioner sa. Vem disken är till för är svårt att säga. Dom flesta kan köpa sig en SSD och en av dom bästa 7200rpm diskarna på marknaden för samma pengar och husera OS och program på SSD disken och resterande på den mekaniska 7200rpm disken för att få bästa Prestanda och utrymme för samma peng.

Någon recention avslutade då med att VR diskarna är nog för dom som ej kan ha en SSD.

Nu vet jag inte varför man inte kan ha en SSD. kan man ha en VR med Sata 6Gbit så kan man nog ha en SSD också då det inte finns nån teknisk begränsning så piken i det uttalande var nog dom som vågar vägra SSD av principiella skäl kan välja en VR om dom vill ha LITE mer "prestanda".

Med andra ord VR disken har ingen stor marknad. Dom flesta kan kombinera en SSD och en 7200rpm disk av senaste model för dessa 3000 dollar och få totalt sett bättre prestanda för samma pengar och MER utrymme.

Jag personligen förstår mig inte på hur man kan argumentera att 80Gb SSD inte räcker. Man kan få 80Gb eller liknade för 2K sedan e 1500Gb 7200rpm som är 95% lika snabb som en VR disk för under 1K.

Då har man 1500Gb+ som är överlag snabbare på alla vis än VR disken är och man får mer utrymme.

Bra sagt där.

Velociraptors marknad är minimal. Med Velociraptor har de lyckats göra en produkt som verkligen inte är bäst på någonting. Den är medioker alternativt kass på allt. Och alldeles för dyr.

För lagring och stora spel/program kör jag hellre en billig 1-2 TB 5400-7200rpm HDD och där har Velociraptor ingen chans (bara en gnutta långsammare men mycket billigare och mycket mer lagring). Och vill man ha prestanda är det ju SSD som gäller.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.storagereview.com/western_digital_velociraptors_ra...

"Conclusion

If there is one thing to take away from this article, it’s that hard disk drives still have a very useful purpose in consumer desktop systems, even when performance is of primary importance. With our RAID 0 and RAID 1 VelociRaptor configurations, users get very close to the performance of mid-range SSDs, for less cost when you try to match capacities.

Going by current market prices of $799 for a WD 256GB SSD and $279 for a 600GB VelociRaptor; users spend either $3.12 per GB for the SSD or $0.67 per GB in RAID 0 and $1.08 per GB in RAID 1 with the VelociRaptor. The difference in price also lets you pick up a RAID card if you don’t already own one and you still walk away with two or four times the storage capacity.

Beyond the capacity gain, the hard drive performance also won’t have any wear-leveling concerns down the road or small performance hits as the drive gets used.

With that said, you still have slightly slower synthetic access times and increased power consumption in the VelociRaptor RAID configurations when compared to SSDs. In the real-world though, a few more watts of power doesn’t play a big role in your utility bill and as our StorageMark tests have shown average latency is similar in some cases.

Yes faster SSDs than the Western Digital SiliconEdge Blue exist, but to get that level of performance in 600GB or 1200GB capacities, you would be paying a small fortune. Getting close to just 600GB from the Western Digital SSD would run you $1,600 and about $2,000 with the Intel X25-M - double that if you want to get to 1,200GB."

"Bottom Line

If you want affordable high-capacity storage with the performance of a mid-range SSD and no long-term speed degradation, twin 600GB Western Digital VelociRaptors in RAID 0 or RAID 1 are a great way to go."

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Jag tror att jag kan våga mig på en gissning här... personen i fråga "väntar på billigare SSD som har stöd för SATA III", litar inte på SSDns livslängd eftersom han inte velat läsa på om ämnet, och kör med en VelociRaptor idag,

Men trots det kul att få höra från reviewers som inte tänker längre än näsan räcker. Att man får en SSD av tillräcklig storlek och ett par snabba och billiga mekaniska diskar för mkt mindre än man får ge för ett par VelociRaptorns har tydligen gått dem helt förbi (för att inte nämna att reviewern här hade ett RAID-kort som säkert kostade skjortan, han nämnde att det hade 512 MB cache och för det får man väl ändå lägga en bra slant*). Nej, man får inte mixa dem för att få det bästa från två världar, det ska vara antingen SSD eller mekaniska diskar. Och är VelociRaptorn 600 GB måste alternativet oxå vara på 600 GB.

*Edit: Reviewern hade namngett RAID-kortet i deras diskussionsforum, det var ett LSI 9260-8i som går på $490 (http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168161181...).

Permalänk
Hedersmedlem

Härligt med ännu ett nedlåtande och trångsynt inlägg. Duktigt jobbat!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av fqvarfort:

Jag tror att jag kan våga mig på en gissning här... personen i fråga "väntar på billigare SSD som har stöd för SATA III", litar inte på SSDns livslängd eftersom han inte velat läsa på om ämnet, och kör med en VelociRaptor idag,

Men trots det kul att få höra från reviewers som inte tänker längre än näsan räcker. Att man får en SSD av tillräcklig storlek och ett par snabba och billiga mekaniska diskar för mkt mindre än man får ge för ett par VelociRaptorns har tydligen gått dem helt förbi (för att inte nämna att reviewern här hade ett RAID-kort som säkert kostade skjortan, han nämnde att det hade 512 MB cache och för det får man väl ändå lägga en bra slant*). Nej, man får inte mixa dem för att få det bästa från två världar, det ska vara antingen SSD eller mekaniska diskar. Och är VelociRaptorn 600 GB måste alternativet oxå vara på 600 GB.

*Edit: Reviewern hade namngett RAID-kortet i deras diskussionsforum, det var ett LSI 9260-8i som går på $490 (http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168161181...).

Jag håller inte med dig, det finns flera situationer där raid-0 med nya VR är likvärdigt eller bättre än SSD det behöver inte vara SSD eller mekaniska diskar. Jag tycker personligen strömförbrukningen och ljudnivån är ett för högt pris att betala men för en person med mindre krav på detta och höga krav på överföringshastighet så är raid-0 fortfarande ett tänkvärt alternativ.

Med tanke på alla barnsjukdomar, ojämn prestanda samt den våldsamma skillnaden i strömförbrukning mellan olika SSD, som ibland tom är sämre än laptopdiskar, anser jag att tekniken inte är helt mogen än och jag tror mekaniska diskar kommer överleva dagens SSD. När buggar och trim är ett minne blot så kan SSD få verklig genomslagskraft hos vanliga konsumenter.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Jag håller inte med dig, det finns flera situationer där raid-0 med nya VR är likvärdigt eller bättre än SSD det behöver inte vara SSD eller mekaniska diskar. Jag tycker personligen strömförbrukningen och ljudnivån är ett för högt pris att betala men för en person med mindre krav på detta och höga krav på överföringshastighet så är raid-0 fortfarande ett tänkvärt alternativ.

Med tanke på alla barnsjukdomar, ojämn prestanda samt den våldsamma skillnaden i strömförbrukning mellan olika SSD, som ibland tom är sämre än laptopdiskar, anser jag att tekniken inte är helt mogen än och jag tror mekaniska diskar kommer överleva dagens SSD. När buggar och trim är ett minne blot så kan SSD få verklig genomslagskraft hos vanliga konsumenter.

Inget illa menat om RAID-0 i sig, men att raida två stycken VelociRaptorn för att de på ngt magiskt sätt ska kunna prestera "nära SSD-prestanda"... då har man missat vad SSDn är bra på. Det är inte särskilt prisvärt heller om man bara är ute efter hög överföringshastighet, 2 VelociRaptors kostar lika mkt som 10 stycken Samsung F3, eller 5 ggr så mkt som 2 stycken Samsung F3 (priser how newegg.com, hos inet.se är skillnaden ännu större, men det är nog bara pga av "nyhetens behag"). RAID-kortet som användes kostar oxå lika mkt som "9 stycken Samsung F3 till".

Permalänk
Medlem
Skrivet av fqvarfort:

Inget illa menat om RAID-0 i sig, men att raida två stycken VelociRaptorn för att de på ngt magiskt sätt ska kunna prestera "nära SSD-prestanda"... då har man missat vad SSDn är bra på. Det är inte särskilt prisvärt heller om man bara är ute efter hög överföringshastighet, 2 VelociRaptors kostar lika mkt som 10 stycken Samsung F3, eller 5 ggr så mkt som 2 stycken Samsung F3 (priser how newegg.com, hos inet.se är skillnaden ännu större, men det är nog bara pga av "nyhetens behag"). RAID-kortet som användes kostar oxå lika mkt som "9 stycken Samsung F3 till".

Självklart är vanliga 7200 RPMare mer prisvärda men det är inte det som diskuteras, är man ute efter höga överföringshastigheter så får man betydligt mer utrymme med två VR jämfört med en SSD och vissa användare behöver mer utrymme på systemdisken än en rimligt prissatt SSD kan erbjuda medan VR i raid kan det och då blir sweet-spot.
Behöver man raida 5 stycken 7200 diskar för att uppnå samma prestanda som två diskar så blir det absurd förlust av utrymme i chassit och i form av lagring.
Är det enbart snabba responstider och låg strömförbrukning man är ute efter så väljer man SSD i vilket fall men är andra parametrar viktigare så finns det inget skäl till att inte betänka alternativen.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Jag håller inte med dig, det finns flera situationer där raid-0 med nya VR är likvärdigt eller bättre än SSD det behöver inte vara SSD eller mekaniska diskar. Jag tycker personligen strömförbrukningen och ljudnivån är ett för högt pris att betala men för en person med mindre krav på detta och höga krav på överföringshastighet så är raid-0 fortfarande ett tänkvärt alternativ.

Med tanke på alla barnsjukdomar, ojämn prestanda samt den våldsamma skillnaden i strömförbrukning mellan olika SSD, som ibland tom är sämre än laptopdiskar, anser jag att tekniken inte är helt mogen än och jag tror mekaniska diskar kommer överleva dagens SSD. När buggar och trim är ett minne blot så kan SSD få verklig genomslagskraft hos vanliga konsumenter.

Vilka buggar? Har inte märkt nåt med min X25-M G2. Dock hoppas jag verkligen inte att Trim är ett minne blott för det är en rätt trevlig funktion (likt defragmentering för hårddiskar) även om min X25-M G2 är snabb utan det.

Alltså, en SSD ersätter inte en hårddisk. Den har istället skapat en ny nivå i minneshierarkin (mellan DRAM och hårddisken).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Jag har nu tittat på videon men den förstärkte istället mitt intrycke av en riktig onödig/dyr produkt.

Problemet är inte att VelociRaptorn är mkt segare än andra diskar, det är att den bara är försumbart snabbare än andra mekaniska diskar men ändå mkt dyrare. När det gäller operativsystem och program (där det krävs låg accesstid) finns det bra mycket snabbare SSD i X25-V för 1000:- (eller X25-M för 2000:- om man oxå vill installera enstaka spel på SSDn), när det gäller (övriga) spel och lagring finns det bra mycket billigare och försumbart sämre HDD i Samsung F3 för 500:-/500GB. 600 GB-varianten av VelociRaptorn kostar t.ex. 2766:- hos inet, för det priset får man t.ex. (i) en stor X25-M och en gigantisk Samsung F3, eller (ii) en liten X25-V och 3xSamsung F3 i RAID-0. 150 GB-varianten kommer säkert vara lite billigare, den tidigare revisionen kostar 1587:- hos inet, för det priset får man en liten X25-V och en gigantisk Samsung F3.

VelociRaptorn skulle behöva ligga bra mkt lägre i pris för att vara prisvärd, om den hade kostat kanske 1000:- för 600 GB och 500:- för 150 GB hade den kanske varit mer prisvärd.

Alternatvet kräver dock lite datorvana, kanske att det är det som strular till det för många, om man använder en kombination av SSD och HDD måste man nämligen aktivt flytta/installera media-filer och spel till D:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fqvarfort:

Jag har nu tittat på videon men den förstärkte istället mitt intrycke av en riktig onödig/dyr produkt.

Problemet är inte att VelociRaptorn är mkt segare än andra diskar, det är att den bara är försumbart snabbare än andra mekaniska diskar men ändå mkt dyrare. När det gäller operativsystem och program (där det krävs låg accesstid) finns det bra mycket snabbare SSD i X25-V för 1000:- (eller X25-M för 2000:- om man oxå vill installera enstaka spel på SSDn), när det gäller (övriga) spel och lagring finns det bra mycket billigare och försumbart sämre HDD i Samsung F3 för 500:-/500GB. 600 GB-varianten av VelociRaptorn kostar t.ex. 2766:- hos inet, för det priset får man t.ex. (i) en stor X25-M och en gigantisk Samsung F3, eller (ii) en liten X25-V och 3xSamsung F3 i RAID-0. 150 GB-varianten kommer säkert vara lite billigare, den tidigare revisionen kostar 1587:- hos inet, för det priset får man en liten X25-V och en gigantisk Samsung F3.

VelociRaptorn skulle behöva ligga bra mkt lägre i pris för att vara prisvärd, om den hade kostat kanske 1000:- för 600 GB och 500:- för 150 GB hade den kanske varit mer prisvärd.

Alternatvet kräver dock lite datorvana, kanske att det är det som strular till det för många, om man använder en kombination av SSD och HDD måste man nämligen aktivt flytta/installera media-filer och spel till D:.

Mitt ENDA problem med SSD är att man får så få lite utrymme för pengarna.

Jag vill ha minst 150 GiG till min C: så som jag har de idag så jag har plats till alla program och spel som jag använder. Sen kör jag två Samsung F1 750 GiG i RAID 0 som Lager/Crap vilket ger en ordentlig överförings prestanda. Jag känner inte att priserna som är på SSD diskarna idag gör att de går att motivera en uppgradering till SSD.

Har ju redan betydligt lägre laddningstider i spel än mina polare som sitter på SSD med ATI HD 58xx. Inte minst i BFBC2 där jag hinner odla skägg och hitta botemedel för värdens alla sjukdomar innan dom har laddat klart.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]