100 FPS i Quake 3 med Moorestown

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Jag känner mig inte överdrivet imponerad över att man fått 100FPS i ett 11 år gammalt spel på en mobiltelefon. Upplösningen kan ju dessutom inte vara speciellt hög? Hur pass krävande är egentligen detta spel?

Det viktiga är ju inte direkt hur krävande spelet är utan att få något som kan jämföras med vad andra mobil plattformer klarar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Och jag gissar på att det är en prototyp.
Av hårdvaruknapparna att döma kommer den lira ihop med android.

Det handlar inte om att vi ska spela quake 3 på mobilen. Det används i demonstrationssyfte, som det står i artikeln. Ungefär som att använda 3dmark när man benchmarkar datorers grafikprestanda. Detta öppnar snarare upp för mobiler som kan filma full hd, spela upp full hd (kopplar till tvn, ex trådlös hdmi), snabba 2d och 3danimationer i menysystemen, ritar upp hemsidor snabbare osv osv osv.

Era kommentarer får mig att tro att jag av misstag surfat in på aftonbladet eller fragbite.

Sån ilska.

Permalänk
Medlem

Äntligen en telefon som kan ersätta min dator med geforce2 och en Athlon Thunderbird 1200MHz.
Jag kommer defenetivt använda den för att spela alla spel jag missat de senaste 10 åren pga av att min dator var för dålig.

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donan Fear:

Kommer de att kunna trimma upp FPSen till 125 eller får man nöja sig med 76?

Ae, de kommer bara trimma upp FPS:en till 123,7 tyvärr.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

Den var över 100fps ett ögonblick, och ibland hackade det...
Lite kul dock att det går att spela ett välkänt 3D-spel på mobilen.
Håller dock med om att batteritiden är kass nuförtiden... :s

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skrivet av T-Unit:

Det är väl en helhetslösning från intel där grafikdelen är deras egna GMA600. Har du inte läst nyheten 2 snäpp under denna ordentligt?

you stand corected... rycktet säger att det är nån power vr grafik krets on die på. on die ger ju lite mer sås än soc vilket konkurrenterna kör på..har inget konkret bevis på att det är power vr krets.

*bara för att intel säger att kretsen heter gma600....

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

jag tappade precis hakan, jag trodde quake 4 var quake 3 för ett ögonblick

då!, hade jag vart imponerad

Permalänk
Skrivet av fluffmajster:

you stand corected... rycktet säger att det är nån power vr grafik krets on die på. on die ger ju lite mer sås än soc vilket konkurrenterna kör på..har inget konkret bevis på att det är power vr krets.

*bara för att intel säger att kretsen heter gma600....

Herregud, i "Intel lanserar Atom för tablets och mobiltelefoner"-tråden säger du ju själv åt Swedish Berserk att:

Citat:

läs anand genom gång så kanske du blir mer positiv till intels lösning..eller vad svamlar jag om?

Utifrån det där hade jag kunnat tänka mig att du faktiskt läst igenom Anands artikel, men tydligen inte?

Citat:

The iPhone 3GS, iPad, Motorola DROID and Palm Pre all use Imagination Technologies’ PowerVR SGX mobile GPU. The SGX 535 running at 200MHz was used in Poulsbo, the North Bridge used in the very first Atom MID platform (Menlow). That was a 130nm chip. Intel called it the GMA 500.

Moving the GPU core on-die shrunk it considerably. At 45nm it should occupy roughly 1/8 - 1/10 the space of the GPU at 130nm). The PowerVR SGX 535 in Lincroft can also run at up to 400MHz, although it’s up to the handset vendors themselves to pick the right balance of clock speed vs. power consumption. It’s also possible that different versions of the Atom Z6xx line will have different GPU clocks. The new GPU is called the Intel GMA 600.

Visst var det svårt att "bekräfta ryktet"?!

Förlåt, men [i]GNNNNNNNNN.[/i]

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

vill se att de är nån som sitter och spelar också innan ja riktigt tror på de. de där e ju bara demos, kan likagärna vara importerade från en dator eller streamat. antingen att nån sitter o knappar på ett tangentbord eller pillar på skärmen.
om de är sant så är de dock imponerande

Permalänk

Undra hur varm mobilen kommer bli, kommer vi få se heatpipes på utsidan av mobilen om några år? hehe

Visa signatur

Det va bättre förr, ju förr desto bättre.

Permalänk
Medlem

Dom får klocka den och se hur mycket FPS dom kan få....

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk

Dyk upp på en q3 server med en mobiltelefon. Lycka till! Haha:)

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Medlem

Tja är inte helt säker men det låter som att i den här artikeln Super-fast gigahertz phones arrive from NVIDIA, Samsung and Toshiba – MobileMentalism påstår de att Tegra 1 kör Quake 3 med 30fps. Frågan är hur mycket bättre Intel är än Tegra 2 då?

Visa signatur

Hey hey connyray!

Permalänk
Medlem

Kommer kunna ha Mad Max på mobben... GRYMT

Permalänk
Medlem

Nån får ta att modda Quke 3 så att man kan styra med accelerometern

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag hade velat se ett test i QuakeLive, kanske kan jag byta min laptop med GMA950 mot en Moorestown

Permalänk
Medlem

Först och främst så ska vell Tegra2 vara 4x snabbare en Tegra. Sedan så är Tegra2 en färdig prudukt så dom e ju en aningen före. Vi vet dessutom inte mycket om denna info, vilken upplösning skärmen hade, eller om dom optimerat spelet just for detta etc. Enligt källor skulle nesta Power VR krets vara i klass med ett GeForce 8600GT vilket jag tvivlar på stämmer.

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Medlem

visst är det lite fränt, men som Q3 nörd, så ska det ju behövas minst 125fps för att det ska bli dugligt. Annars så är mitt tycke 222fps dock inte vid defrag.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Hjälpsam

Fattar inte vitsen.
Jag brukar använda min mobiltelefon till att ringa med.
Små handhållna spelenheter har funnits ganska länge.
Om det är tänkt till en Notebook är det mer förståligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

kvalitétsinställningarna i spelet på det absolut lägsta. texturkvalitén är fruktansvärd, tillsammans med förmodligen en ganska låg upplösning så är det inga under att man kan få upp spelet i 75-100fps. Men ärligt talat så säger det inte så mycket om den praktiskt prestandan. Mer intressant hade varit att jämföra mobila processorer i multi-tasking, surfning etc. för att återspegla praktisk nytta av processorn.

Detta är ett typiskt skryttest, men siffrorna säger inget om prestandan. Ifall jag inte missminner mig kom tegra II upp i 30-60fps i 1280x720 i unreal III motorn, där den grafiska kvalitén är 10 gånger bättre i intels exempel.
YouTube - Unreal Engine 3 na Tegra 2

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Fattar inte vitsen.
Jag brukar använda min mobiltelefon till att ringa med.
Små handhållna spelenheter har funnits ganska länge.
Om det är tänkt till en Notebook är det mer förståligt.

Fattar inte vitsen.
Jag brukar använda min dator för ordbehandling.
Små konsolburkar á Sega 8-bit har funnits ganska länge.
Om det är tänkt till en Mainframe är det mer förståeligt.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Hjälpsam

Fattar fortfarande inte vitsen Tobbe.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Löjligt

Hur meningsfullt känns det att ha ett spel som q3 på mobilen? q3 är ju ett cpl spel. Känns ungefär som att lira cs 1.6 på mobilen. Tanken är ju helt absurd vad man ska ha det till??

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nlc:

Hur meningsfullt känns det att ha ett spel som q3 på mobilen? q3 är ju ett cpl spel. Känns ungefär som att lira cs 1.6 på mobilen. Tanken är ju helt absurd vad man ska ha det till??

De va ju inte poängen heller, dom vill ju obviously visa hur kraftfull deras processor är. Ni är ju bara Puckade om ni inte ser detta syfte eller vill ni att tekniken ska gå bakåt eller?

@Apamedvapen, Dra bara.

Edit, väntar på dagen då dom lyckas filtrera bort alla som inte har en average hjärna på forums.