Håller mitt grafikkort på att ge upp?

Permalänk
Medlem

Håller mitt grafikkort på att ge upp?

Hej!

Har ett ca 14 månader gammalt GTX 260 grafikkort. När jag startar datorn nu på senaste tiden så händer det ibland att grafikkortet inte hittas. Datorn startar upp i 800x600 upplösning och kontrollpanelen säger Standard VGA bildskärmskort. För att lösa problemet när det blir så här måste jag stänga av datorn och sätta på den igen. En vanlig omstart löser inte problemet.

Vad kan detta bero på? Håller kortet på att ge upp?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Entusiast

Låter snarare som ett problem med drivrutiner. Tror jag råkat ut för liknande i windows 7 RC. Vilket os har du?

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem! Ofta ser jag ingenting, måste starta om datorn.. Detta händer även vid spel och kan komma helt plötsligt. Jag hade först HDMI men köpte sedan en DVI kabel för tänkte att det kunde vara problemet, men problemet är kvar. Jag kör windows 7 och har installerat om både drivrutiner ett antal gånger men droppen gick för mig när jag spelade wow nyss, tänkte ta tag i detta problemet och såg då denna tråden:)

Kan det vara så att grafikkort/moderkort är defekt? Kan man på något sätt se vad som är fel i så fall?

Permalänk
Medlem

Hej!

Har Windows 7 Home Premium 64 bitars. Haft det installerat ett tag nu men inte märkt av det innan. Kan ju vara nått som dykt upp med de senaste grafikkortsdrivrutinerna.

Har mitt kort kopplat med HDMI. Det jag tycker är skumt är att jag måste stänga av datorn helt, en omstart hjälper inte.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaxione
Hej!

Har Windows 7 Home Premium 64 bitars. Haft det installerat ett tag nu men inte märkt av det innan. Kan ju vara nått som dykt upp med de senaste grafikkortsdrivrutinerna.

Har mitt kort kopplat med HDMI. Det jag tycker är skumt är att jag måste stänga av datorn helt, en omstart hjälper inte.

Mvh J

Jo det kan det vara. Har precis samma operativsystem som du.. Ett annat problem jag har är att jag ibland kan dra musen till höger en bit utanför skärmen, som att jag skulle ha 2st skärmar och dra över musen på den andra skärmen. Grafikkortet hittar ibland en till skärm hos mig och när jag tar detect så försvinner ibland bilden precis som vanligt och ibland så löser det sig och jag får bild och kan inte dra ut musen till höger. Tycker detta är ett väldigt konstigt problem.

Permalänk
Medlem

Dagens graffikkort måste hållas uppdaterade.
De allra senaste drivrutinerna kan hämtas ifrån graffikkortets hemsida.

Annars så kan du pröva med att installera om graffikkortet eller i värsta fall formatera om datorn.

//Tommy Johansson från S:t Eriks PC-verkstad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommz
Dagens graffikkort måste hållas uppdaterade.
De allra senaste drivrutinerna kan hämtas ifrån graffikkortets hemsida.

Annars så kan du pröva med att installera om graffikkortet eller i värsta fall formatera om datorn.

//Tommy Johansson från S:t Eriks PC-verkstad

Har dessvärre provat alla dessa alternativ ett antal gånger och tyvärr uppstår problemen ändå. Du vet inget annat man kan prova?

Permalänk
Medlem

Tyvärr kan jag säga att mitt "förra" kort gjorde precis lika dant innan det rasade helt.
Problemet i sig är att kortet inte kan starta på ett korrekt sätt (skulle tro att du kan hitta kortet i enhetshanteraren med felkod 10) genom att ladda drivaren och detta brukar bero på antingen "kass" drivare eller att gpu:n inte är frisk.

Det är inte så att du överhettat kortet under en längre tid?

Permalänk
Medlem

Hej!

I mitt fall har jag iallafall inte överhettat kortet, mitt håller sig runt 60-68 grader i load och har inte överklockat någonting sen jag köpte det.

3 drivrutinsuppdateringar har släppts och problemet kvarstår. Har använt driversweeper och installerat allt från början men det hjälper inte. Ungefär 1 gång på 5 uppstarter (Ibland oftare ibland mer sällan) Så startar datorn i lägsta upplösning och datorn identiferar kortet som standard vga kort.

Hoppas det inte är på g o gå sönder alltså.

Mvh D

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Hej!

Nu har kortet börjat krångla oftare vid uppstart av datorn, datorn hittar inte kortet utan identifierar det som standard VGA kort. Problemet löser sig alltid när jag stänger av datorn och på den igen.

Någon som har nån ide vad det kan vara? Är inte drivrutinsrelaterat eller värmerelaterat.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Hjälpsam

Du bör ha garanti kvar så se först och främst till att inte sabba den.
Bättre att kortet pajar under garantitiden än efter den.
Kortet kan ha skramlat loss lite, kolla att det är väl anslutet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Följde rådet och skickade in mitt krånglande GTX260 till komplett där jag köpte det. Fick nu ett mail att dom inte kan hitta något fel på grafikkortet. Det konstiga är att grafikkortet jag haft under tiden det varit på reparation har funkat klockrent under veckan jag haft mitt 260 ivägskickat. Detta får mig att tro att det ändå är något fel på mitt grafikkort. Tycker det är lite dåligt av komplett att bara skicka tillbaka kortet utan att kontakta mig. Men det är väl så det funkar antar jag.

Aja är väl bara att investera i ett nytt kort.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Avstängd

Funkar det hos dom så ligger ju antagligen felet fortfarande hos din burk.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Ja det är väl kanske så. Tycker jag prövat allt bara. Tillomed formaterat om datorn.

Att det funkar med andra grafikkort säger ju en att PCI E porten är ok och har man formaterat om datorn så kan det ju inte vara mjukvaruproblem. Vad kan det då vara?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Eventuellt så kan problemet ligga hos kraftkällan, om kortet inte får tillräckligt med kräm så börjar det bete sig underligt. Vad har du för PSU, och vilket kort har du haft i burken istället?

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Medlem

Hej!

Har ett Corsair TX 750W PSU så ska inte vara några problem. Kortet jag haft under tiden är ett GTX210 som jag lånat av en polare. Men ett 750w nättagg ska ju kunna driva ett GTX260 lekande lätt

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar