zotac eller nvidia gtx470?

Permalänk
Medlem

zotac eller nvidia gtx470?

jag har beslutsångest. Zotac går att få tag i, dock ej nvdias 470 gtx och sommaren är snart här då man skall vara ute. Är det någon här som har bra erfarenheter av Zotac nvidia kort? Jag har bara lärt mig att nvidia en gång i tiden var bäst och nu har jag ingen koll. Jag orkar inte vänta längre. Ge mig råd. Vilket grafikkort skall jag köpa? Zotac 470 eller nvidias 470 gtx? Hur länge har zotac funnits på marknaden? Eller är det värt all väntan på nvidias 470 kort som aldrig verkar dyka upp? Vilket är bäst? Ångest ångest!

Permalänk
Medlem

Nvidia (mass)tillverkar inte grafikkort, det gör Zotac, Asus, XFX och fler.

Det brukar oftast inte vara så stor skillnad. Välj den billigaste

#3 Förklarade det bättre

Permalänk

Jag tänker inte ens kommentera det här men gör det ändå.

Zotac's kort är ett nvidia kort med ett klistermärke på. Fast det är zotac som gjort korten med nvidas gpu:er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobz0r:

Jag tänker inte ens kommentera det här men gör det ändå.

Zotac's kort är ett nvidia kort med ett klistermärke på. Fast det är zotac som gjort korten med nvidas gpu:er.

Sorry, det slog slint i huvudet. Skall man ha Zotac eller Asus? Det finns inga Asus med nvidia 470 krets att få tag i ej heller 480 därav undrar jag vilken man skall välja. Jag har aldrig hört talas om Zotac innan därför skrev jag lite fel. Om det inte är Zotac eller Asus man skall köpa vilken skall man i så fall välja? Är det mycket problem med 470-480 idag osv?

Permalänk
Medlem

Om du hade läst Tobz0r's inlägg så hade du inte frågat utan beställt ett kort bara. Det som finns i lager helt enkelt.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av turbo76:

Sorry, det slog slint i huvudet. Skall man ha Zotac eller Asus? Det finns inga Asus med nvidia 470 krets att få tag i ej heller 480 därav undrar jag vilken man skall välja. Jag har aldrig hört talas om Zotac innan därför skrev jag lite fel. Om det inte är Zotac eller Asus man skall köpa vilken skall man i så fall välja? Är det mycket problem med 470-480 idag osv?

Asså...Asus,xfx,zotac,gigabyte,evga och allt vad dom heter's gtx 470 är EXAKT samma kort men med ett annat klistermärke på kylaren.

Permalänk
Medlem

Vänta in tillverkarnas egna kort som inte följer referensdesigenen. De kommer säkerligen ha bättre kylning, om inte i alla fall bättre ljudnivåer. Kan du inte vänta så ta det billigaste du kan hitta. Vad jag har förstått så är Gainward och Zotac systerbolag, så jag tror inte det är något dåligt med deras kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobz0r:

Asså...Asus,xfx,zotac,gigabyte,evga och allt vad dom heter's gtx 470 är EXAKT samma kort men med ett annat klistermärke på kylaren.

för att vara lite tydligare så finns det olika modeller standard modellen är oftast likadan däremot har de olika tillverkarna kort som är unika för just dom. Det är oftast kylaren som förbättras eller liknande dock ser man det på produkten innan man handlar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Finns 100 Gainward GTX470 i lager hos Komplett + ett antal MSI GTX470. Spelar ingen roll vad du väljer bara klistermärket som skiljer. Oftast blir dom kylare som tillverkarna själv tar fram sådana att dom inte transporterar ut varmluften ur chassiet. Den sortens lösningar skulle jag inte vilja ha med det här kortet. Det pumpas ut massivt med varmluft ur chassiet vid full load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Finns 100 Gainward GTX470 i lager hos Komplett + ett antal MSI GTX470. Spelar ingen roll vad du väljer bara klistermärket som skiljer.

Men är det bra saker? Jag får så många olika svar beroende på vilken affär jag besöker. De flesta har sagt att man skall vänta in ASUS. Vad tycker ni? Jag är helt blåst vad gäller grafikkort....

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbo76:

Men är det bra saker? Jag får så många olika svar beroende på vilken affär jag besöker. De flesta har sagt att man skall vänta in ASUS. Vad tycker ni? Jag är helt blåst vad gäller grafikkort....

Det är ingen skillnad på referenskorten dom kommer alla från nvidia och ASUS grafikkort har mig veterligen aldrig varit bättre än andra. Jag har EVGA GTX470 och det står tryckt Nvidia på kretskortet.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Gainward-kort dock inte 470, det är inget fel på Gainward, det fungerar riktigt bra har inte haft något problem med det lr så, har haft ett ASUS-kort innan och jag tycker att Gainward-kortet är minst lika bra som ASUS. så det ska nog inte spela roll, ta det som är billigast lr det som finns inne på lager.

Visa signatur

Battlefield3:SthlmDoe
Antec P280// Core i7 3930K @ 4.0ghz // 16 Gb Corsair Dominator // Asus Rampage IV Extreme// Asus GTX680 SLI // OS-disk Samsung EVO 250GB// 2x 750gb samsung spinpoint f1// Creative soundblaster X-fi titanium

Permalänk

Om de korten som jämförs båda har referenskylaren så är det ingen skillnad hårdvarumässigt, dock så tänker jag oftast på vilken support man får av det företag vars klisterlapp man valt. XFX och EVGA har fungerat klockrent för mig så om jag har valet väljer jag helst en av deras produkter, om de inte finns så tar jag bara det billigaste..

Visa signatur

Cooler Master Cosmos II | Gigabyte Odin 1200W| Gigabyte x58a-OC | 12GB Corsair Dominator DDR3 @ 1600MHz | MSI GTX970 | Intel Core i7 920 @ 3,4GHz (HT enabled) | Samsung EVO 250GB |

Permalänk
Skrivet av timL:

Vänta in tillverkarnas egna kort som inte följer referensdesigenen. De kommer säkerligen ha bättre kylning, om inte i alla fall bättre ljudnivåer. Kan du inte vänta så ta det billigaste du kan hitta. Vad jag har förstått så är Gainward och Zotac systerbolag, så jag tror inte det är något dåligt med deras kvalité.

+1
Jag väntar på en 470 med bättre kylning innan jag på allvar överväger ett köp.

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp. Jag väntar som föreslagits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikingone:

+1
Jag väntar på en 470 med bättre kylning innan jag på allvar överväger ett köp.

Refernskylaren är väldigt bra. Det är nog den bästra refenskylaren hittills. Jag tvivlar på att någon luftkyld variant kommer att vara bättre. Oftast så pumpar ju korttillverkarnas egna lösningar inte ut varmluften från chassiet och med den värmeutveckling dessa kort har så skulle jag inte vilja ha in den luften i chassiet.

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Refernskylaren är väldigt bra. Det är nog den bästra refenskylaren hittills. Jag tvivlar på att någon luftkyld variant kommer att vara bättre. Oftast så pumpar ju korttillverkarnas egna lösningar inte ut varmluften från chassiet och med den värmeutveckling dessa kort har så skulle jag inte vilja ha in den luften i chassiet.

470 kortet med 480 kylaren skulle vara något.

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....