Seagate mot 3 TB hårddisk

Permalänk
Medlem

7200 RPM, då hoppas jag verkligen det är 750 GB plattor annars drar åbäket 20W.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Hedersmedlem

I framtiden lär det ju endast bli företagen som köper in stora diskar eftersom molnet kommer att ta över.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Skrivet av MulleEng:

I framtiden lär det ju endast bli företagen som köper in stora diskar eftersom molnet kommer att ta över.

Jag är rätt övertygad om att jag inte är den enda som inom en överskådlig framtid aldrig kommer att lagra nåt i något moln någonstans.
Större och i förlängningen billigare hårddiskar är alltid välkommet för mig.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Hedersmedlem

Nu börjar det likna något. Blir kanske en rensning av 1TB i raid5:an i år då. Dröjer dock säkert lite längre innan det finns till vettigt pris (se bara när 2TB kom).

Permalänk

Är ju skitbra med stora diskar.. Stora diskar har man till lagring, SSD har du till OS, program och spel. Är ju precis i rätt riktning vi går.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

Ah äntligen! Dags för 2 TB diskarna att gå under 1000 kr nu snart då också hoppas jag! Mitt 8 TiB (formaterad yta) raidz2 börjar få slut på utrymme, 2 TB för <1000 kr så kanske det kan kännas prisvärt att införskaffa 8 stycken 2 TB diskar och stoppa in (=> 18.91 TiB formaterat utrymme ).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kommer med säkerhet något som är bättre än HD 720p, 1080i/p. I framtiden. Det kommer alltid bättre saker. Hoppas bara att dom håller nere storleken på Filmerna. Blueray klarar ju av 80GB? Om en HD film tar 10-12GB. Vad ska ta resten?

Permalänk
Skrivet av FearKill:

Kommer med säkerhet något som är bättre än HD 720p, 1080i/p. I framtiden. Det kommer alltid bättre saker. Hoppas bara att dom håller nere storleken på Filmerna. Blueray klarar ju av 80GB? Om en HD film tar 10-12GB. Vad ska ta resten?

10-12 GB (vilket är en väldigt hårt komprimerad eller så är bitraten låg om vi pratar 1080p) är en komprimerad (x264) film, det är kanske 3-4 gånger större på själva Blu-Ray disken.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av shaglord:

600GB per skiva, inte illa.

Ser nu att det _kan_ röra sig om 750GB per skiva. Ska bli spännande att se vad som gäller. HAMR gör det möjligt iaf.

/s

HAMR är teknisk porr.

Permalänk
Medlem

Det finns bara två sorters diskar

1. Nya
2. Fulla

3TB är välkommet.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av )ExecutoR(:

För att vara petig så tror (eller hoppas ivf.) att nästa steg i videoformaten är att gå från ~30 till ~60 FPS istället för en ännu högre upplösning.

Det hoppas jag också på, sen kan man ju tycka att bildkvaliten ökar något eftersom pixlarna byter färg oftare och därav ger mer detaljer, flytet skulle vara väldigt nice, så slipper man alla jäkla interpoleringar & mestadels input lag på 100hz apparater som bara räknar fel ändå osv... sen kan dom slopa interlaced också tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

I framtiden lär det ju endast bli företagen som köper in stora diskar eftersom molnet kommer att ta över.

Och du tror inte att molnet kommer hem också?

Att ha ett moln hemma skulle inte sitta fel?

Permalänk
Medlem

När vi ändå är inne på mekaniska hårddiskar, någon som vet om det kommer snart släppas en 1.5tb extern 2.5" hårddisk?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Skrivet av Bad Habit:

Är ju skitbra med stora diskar.. Stora diskar har man till lagring, SSD har du till OS, program och spel. Är ju precis i rätt riktning vi går.

+1

Helt klart, större mekaniska och ännu snabbare ssd'er som är storleks anpassade för de flesta OS'er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cliddo:

Och du tror inte att molnet kommer hem också?

Att ha ett moln hemma skulle inte sitta fel?

Jag är rätt petig med fukt i min lägenhet, för mycket elektronik som kan blir skadad....

Eller pratar vi om de där molnen som jag aldrig kommer lagra personligt materiel på eftersom jag emellanåt till och med ifrågasätter om min paranojja gjort mina egna system säkra nog?

Permalänk
Medlem
Skrivet av )ExecutoR(:

För att vara petig så tror (eller hoppas ivf.) att nästa steg i videoformaten är att gå från ~30 till ~60 FPS istället för en ännu högre upplösning.

Ja det där kan jag hålla med om men tydligen är det inte så många som märker att bions 24fps eller filmers 30fps är hackiga, jag märker det dock. De som inte märker det brukar ändå kunna märka det på en bio om rymden filmas och kameran svänger snabbt, då hackar stjärnorna fram på bilden.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Jag hade gärna sett att de satsade på snabbare hårddiskar istället för att öka lagringskapaciteten. Hur många behöver egentligen fler terabytes utrymme. Jo de som håller på med torrents och andra olagligheter. Om det är hemmabruk vi talar om.

Nä, det fyller på rätt snabbt med foton och film i dag.

Visa signatur

Storm Sniper, Gigabyte GA-X58A-UD7, Intel Core i7 920, ASUS GeForce GTX 1070 Ti Cerberus 8GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Smurfn:

Jag hade gärna sett att de satsade på snabbare hårddiskar istället för att öka lagringskapaciteten. Hur många behöver egentligen fler terabytes utrymme. Jo de som håller på med torrents och andra olagligheter. Om det är hemmabruk vi talar om.

Hårddiskarna bli ju snabbare iom högre datatäthet.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Har man TV kort i datorn så behöver man en hel del utrymme på hårddisken för att spela in. Både Video band och DVD skivor för inspelning skattar alla åt. Lättare att komma åt, redigera och kasta grejerna när de är på hårddisken också.

När det gäller att lagra i molnet så kommer folk alltid vilja ha en kopia likat för att komma åt snabbare än via internet. Man är inte klok om lägger upp allt man har. Kan bara tänka mig kopia på mindre, tillfälliga, viktiga saker man använder för tillfället.

Har hänt ett par gånger att moln lagring eller ens favorit site gått bort och man bara fått 1 vecka att flytta/kopiera allt man vill ha vilket inte är lätt för att alla desperat försöker få ned det viktigaste. Dessutom är man mer beroende av internet och snabbhet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cliddo:

Och du tror inte att molnet kommer hem också?

Att ha ett moln hemma skulle inte sitta fel?

Jag har gått i de tankarna att ha en filserver här hemma (kanske inget riktigt moln men). Lagrar för övrigt inget speciellt på nätet.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

När vi ändå är inne på mekaniska hårddiskar, någon som vet om det kommer snart släppas en 1.5tb extern 2.5" hårddisk?

Det är klart att det kommer men som det ser ut nu är 1tb det mesta som finns på 2.5". Men så fort det kommer är det bara att lägga vantarna på en och ett slimmat chassi där du petar in den själv. På så sätt slipper du vänta på sega företag som ska göra en färdig produkt och du kan välja vilken disk du vill.

Har gjort så med mina tre sista externa diskar.

vh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Har man TV kort i datorn så behöver man en hel del utrymme på hårddisken för att spela in. Både Video band och DVD skivor för inspelning skattar alla åt. Lättare att komma åt, redigera och kasta grejerna när de är på hårddisken också.

När det gäller att lagra i molnet så kommer folk alltid vilja ha en kopia likat för att komma åt snabbare än via internet. Man är inte klok om lägger upp allt man har. Kan bara tänka mig kopia på mindre, tillfälliga, viktiga saker man använder för tillfället.

Har hänt ett par gånger att moln lagring eller ens favorit site gått bort och man bara fått 1 vecka att flytta/kopiera allt man vill ha vilket inte är lätt för att alla desperat försöker få ned det viktigaste. Dessutom är man mer beroende av internet och snabbhet.

Exakt.. Moln är inte tillräcklig på någon punkt för lagring. Bättre med en privat ftp/filserver och någon komplement för lite mindre filer.

Personlig favorit är Dropbox. Helt klockrent.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

3 TB från Deadgate är inte så intressant för mig i alla fall, inväntar då hellre från Samsung eller WD.

Å andra sidan så är ju raid med säkerhet ett måste för dessa 3TB diskar. Det blir ju ändå några stycken filmer som ryker ifall disken skulle rasa om man inte har någon säkerhetslösning, därav så är inte jag så intresserad av att stoppa en 3TB deadgate i någon av mina datorer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jetblack:

Gillar bilden.. "Seagate.. IN SPAAACE"

Är nyfiken dock, är det någon som fyller sina 2 TB-diskar? Jag har problem med att fylla mina 800 GB lagring. Men sen brukar jag rensa rätt ofta...

Jadu, borde NÅGON verkligen ha problem med att fylla hårddiskutrymmet?

Själv så har jag på sistone fått en lite knasig hobby (som min flickvän dessutom tycker är helt ok)... att samla ihop allt material ifrån t.ex. Watch4Beauty, Errotica-Archives, Breath-Takers, MC-Nudes, Eva's Garden och så vidare. xD

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Det är klart att det kommer men som det ser ut nu är 1tb det mesta som finns på 2.5". Men så fort det kommer är det bara att lägga vantarna på en och ett slimmat chassi där du petar in den själv. På så sätt slipper du vänta på sega företag som ska göra en färdig produkt och du kan välja vilken disk du vill.

Har gjort så med mina tre sista externa diskar.

vh

Jo det är som självklart men tänkte om nån visste om det jsut 1.5tb skulle släppas inom en snar framtid typ nu dom närmaste månaderna, har nämligen i tanke att köpa en sån, har en 2tb WD extern osm körs i raid som är relativt tjock, orkar inte konka runt på den utan det hade varit trevligt med en liten och smidig extern

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Skrivet av jetblack:

Gillar bilden.. "Seagate.. IN SPAAACE"

Är nyfiken dock, är det någon som fyller sina 2 TB-diskar? Jag har problem med att fylla mina 800 GB lagring. Men sen brukar jag rensa rätt ofta...

Det går, fast inte allt för snabbt.
Har 1500+1000+400 GB = 2.9 TB just nu, med runt 1 TB ledigt. Haft 1,5 TB-disken i snart ett halvår nu.
Har dubblat hårddiskutrymmet varje gång jag köpt ny disk (började med 400+400 GB, köpte en till på 1000 GB, en av 400 GB dog varefter jag köpte en 1500 GB), hade varit fint att kunna dubbla igen med 3 TB

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!