utöka från 2 till 3 st skärmar på en dator!

Permalänk
Medlem

utöka från 2 till 3 st skärmar på en dator!

Hej! jag har en dator med 2 skärmar, nu vill jag utöka till 3 och jag är inte jätte kunnig i hur jag skall göra för att få detta att fungera. Tidigare har det bara varit att plugga in de två med var sin dvi kabel och så har dem dykt upp när man går in på skärminställningar i windows. Jag har två ST ATI Radeon 5870 grafikkort. Båda de nuvarande skärmarna körs i 1920x1080 och jag har tänkt att göra detsamma med min tredje.

Jag har provat att koppla in en äldre platt skärm i det nedre grafikkortet med en DVI kabel eftersom vardera kort har 2 st dvi ingångar. När jag gör detta tycker jag att den borde dyka upp som en tredje skärm i windows skärmingställningar med det gör inte detta, varför? vad gör jag för fel. Är det något jag bör tänka på för att få detta att funka? PS! Jag kommer troligen att ersätta denna gamla skärmen med en bättre, vill bara veta hur jag skall få allt att funka innan jag inhandlar en ny skärm för att ha som tredje.

Jag tackar så hämskt mycket på förhand för alla tips & tricks jag kan få, jag är inte jätte kunnig på hårdvara och jag vet att min dator är lite överdrivet bra för en sådan som jag, men men lite kul ska man väll få ha

Tack iaf!

Permalänk
Medlem

Såvitt jag har förstått så kan endast utgångarna på det primära kortet användas i Crossfire-/SLI-lösningar. Du kan dessutom bara använda två utav dina DVI- samt HDMI-utgångar på ditt kort, alltså är displayporten ditt enda alternativ. Vilket i sin tur betyder att du måste skaffa en aktiv displayport-till-DVI för att kunna köra tre skärmar.

EDIT - Möblerade om inlägget lite.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR200 CPU: AMD Ryzen 9 5950X CPU-Kylare: NZXT Kraken X63 w. 2x Noctua NF-A14 Moderkort: ASUS Crosshair VIII Impact RAM:G.Skill 32Gb DDR4 3600MHz @14.14.14.36 1.45V GPU: ASUS ROG STRIX RTX 3090 OC SSD: 2x WD Black 850 SN850 1TB PSU: Corsair SF750 750W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av TompiQ:

Såvitt jag har förstått så kan endast utgångarna på det primära kortet användas i Crossfire-/SLI-lösningar. Du kan dessutom bara använda två utav dina DVI- samt HDMI-utgångar på ditt kort, alltså är displayporten ditt enda alternativ. Vilket i sin tur betyder att du måste skaffa en aktiv displayport-till-DVI för att kunna köra tre skärmar.

EDIT - Möblerade om inlägget lite.

Så jag kan alltså inte använda 2 st DVI + 1x HDM i det första kortet och få det att fungera?

Permalänk
Skrivet av 10GeL:

Så jag kan alltså inte använda 2 st DVI + 1x HDM i det första kortet och få det att fungera?

Det är helt rätt som TompiQ skriver, bra sammanfattat. Det finns bara två kontrollmoduler för de tre portarna DVI, DVI och HDMI.

Vill du använda DP-porten till en skärm som inte har DP har du två alternativ:
1. Aktiv DP->DVI-adapter á 800 kr.
2. En inte helt stabil lösning med DP->VGA och stå ut med analog signal.

Detta har skrivits om ett antal gånger, sök innan du postar nästa gång.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk

Eller köp en skärm som har displayport?

Permalänk
Medlem

Med 1 grafikkort måste den 3:e skärmen kopplas via displayporten.
Vid 2 grafikkort hänvisar jag till TompiQ.

Permalänk
Medlem

tackar så mycket för alla svar! Lättast är alltså att köpa en skärm med aktiv displayport och köpa en sådan kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 10GeL:

tackar så mycket för alla svar! Lättast är alltså att köpa en skärm med aktiv displayport och köpa en sådan kabel.

Nej lättast är att köpa en skärm med displayport, Eller att köpa en DVI-skärm och en Aktiv displayport->DVI kontakt

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av 10GeL:

tackar så mycket för alla svar! Lättast är alltså att köpa en skärm med aktiv displayport och köpa en sådan kabel.

En skärm med displayport och sedan en dipslayportskabel om det inte följer med.
Skulle du köpa en skärm med dvi skulle du få köpa en aktiv adapter/konverter. Den fungerar som en tolk/översättare av signalen. En sådan kostar en tusenlapp.
Tänk också på pixlestorleken när du köper skärmen för bästa upplevelse