THQ avvaktande till stereoskopisk 3D

Permalänk
Medlem

Jag såg Clash of the Titans i 3D. Men vilken skit-film som är konverterad till 3D och detta är varför:
- Det krävs att du sätter fokus med ögat där det är avsett för dig att titta, annars kommer bilden uppfattas som suddig. Att överdriva effekterna överallt, precis som hemsidor som körde flash när det kom ger inget bra resultat.
- Antingen ska det vara 3D fullt ut eller inte alls. Det värsta känslan är en 2D bakgrund (vanlig film) där de gjort människan i 3D men inget annat... Klippdocks-effekt skulls jag vilja kalla det.

Däremot ser jag stor potential i tekniken. Jag uppskattade 3D på en del ställen och kan de bara lära sig att använda tekniken rätt så blir det nog bra. Ont i huvudet fick jag inte, men det kanske är väldigt personligt. Jag önskar att jag skulle kunna se Avatar i 3D.

En annan sak jag tror ökar upplevelsen är större bild och min uppfattning av det jag så var att jag önskar jag satt närmare duken så man inte såg kanterna av duken lika mycket. Någon annan som provat sitta närmare än mitten får gärna bekräfta detta

Jag tror inte 3D kommer försvinna igen, men jag tror allt hypande kommer lägga sig efter ett tag. TV-apparater kommer börja stödja 120Hz mer och mer, och jag ser gärna att min nästa TV har det även om jag inte planerar att spela upp 3D.

Dock för datorspel så kan vi lägga ner det direkt. Den 100% extra prestanda som krävs kommer hellre används till annat...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Klart det kommer slå igenom. Varför tror ni så många gick och såg Avatar, ja inte var det för storyn. Folk är nyfikna och dom allra flesta var super nöjda efter Avatar i 3D. En vanlig svennson vet inte vad det är för skillnad mellan sådan 3D och 3D där hemma. Jag tror absolut det kommer slå igenom.
Dock inte förens 2-3 år.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Vissa på bion kunde dock inte se 3D och av vad jag har hört så kan inte alla uppfatta 3D.

För folk med brytningsfel (med andra ord exempelvis mig.) fungerar den typen av 3d som används på biografer osv dåligt, eller inte alls. Brytningsfel är om jag inte har fel för mig ett av de vanligaste synfelen, vilket gör att de flesta med glasögon och många utan helt eller delvis går miste om 3D effekterna...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Såg delar av US Masters i 3D. Det är så sport ska upplevas! Äntligen fick man känsla för greenernas lutning. Delar av Fotbolls-VM kommer sändas i 3D. 3D är framtiden för att bolagen vill det helt enkelt.

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD7 - Intel Core I7 960 @ 4,0Ghz - Corsair H50 - Corsair 6GB 1600MHz - 2x Gigabyte GeForce GTX480 kylda av "Danger Den"-vattenblock, XSPC RX360 radiator, EK-Reservoir Pump Combo DCP 4.0

Permalänk
Avstängd

3D har redan floppat 2 gånger tidigare,så ja det kommer floppa igen helt klart.
Sen skiter jag i vad bolagen vill,jag kommer inte följa lammen till slakten ändå:)

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem

Om nu 3D kommer igen för att stanna, så kommer den här tekniken utvecklas snabbt.

Om vi tar Tv apparaterna så är dom nu endast 3D-ready. (nu är jag lite osäker på vad det innebär) men det finns också 3D-tv:s som man inte behöver glasögon till (vad jag läst och sett i 2D på datorn).
Jag tycker vi ska ge de en chans att utvecklas.
Men för min del kommer jag inte köpa någonting i 3D väg förens glasögonen försvinner, och tekniken blivit mer optimerad.

Köpa 3D tv nu är väll som att köpa platt tv när den kom, stor bild med 0 stöd för HD = kass bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av final stretch:

Tekniken är betydlig bättre nu.

Hurdå? Uppdatera mig gärna, men såvitt jag vet är det samma slags teknologi som används även nu bara att man måste skaffa nya plattskärmar med högre bildfrekvens för att kunna använda dom på plattskärmar.

Permalänk
Medlem

3-D är kung.

Kommer skaffa det direkt när det stöds av ATI.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

THQ CEO cautiously optimistic about 3D gaming. THQ CEO Brian Farrell mentioned during an earnings call call yesterday that the publisher is interested in 3D gaming and sees it as part of the industry going forward -- but don't expect THQ to be leading the pack.
THQ CEO cautiously optimistic about 3D gaming -- Joystiq

Vilket ger en positivare vinkling än Sweclockers rubrik. Dessutom är det en lite konstig inställning från THQ - därför att det enda de som speltillverkare behöver göra är att tänka till så att spelen konstrueras i riktig 3d rätt igenom. Då har Nvidia, iZ3D och DDD drivrutiner som kan plocka ut informationen på rätt sätt, till stereoskopisk 3d. Förhoppningsvis blir även det standard framöver. THQ måste ta dessa hänsyn förr eller senare, så de har nytta av att införa en sådan kvalitetskontroll redan nu.

Vanliga fel i djupled kan t ex vara att taggar inte ändrar storlek när folk är på olika avstånd mm i bilden:
MTBS' S-3D Gaming Anomaly Guide

Om THQ ökar kvaliteten och fixar z-ledsbuggarna i sina spel, och inte använder 2d-teknik som ska skapa en illusion av 3d, som t ex Depth of field, eller andra pålagda simpla 2d-effekter som tvådimensionellt blodsplatter på skärmen när man blir skadad, är spelen redan klara för s3d. Hårdvara och kompatibilitet mellan dessa är en annan sak, men THQ gör ju inte den hårdvaran.

Permalänk

När i princip hela industrin för hemelektronik lanserar "3D-TV" på bred front, så får man nog anta att 3D kommer slå igenom så småningom. Sen finns det förstås många som kommer streta emot så länge de kan. En del av dessa saknar säkert förmåga att uppfatta 3D-effekten pga fel på ögonen och det är ju förståerligt om dessa inte fattar grejen med 3D. Men jag tror definitivt att tekniken kommer ta sig in i folks hem förr eller senare. Gissningsvis inom en 3-5 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Om THQ ökar kvaliteten och fixar z-ledsbuggarna i sina spel, och inte använder 2d-teknik som ska skapa en illusion av 3d, som t ex Depth of field, eller andra pålagda simpla 2d-effekter som tvådimensionellt blodsplatter på skärmen när man blir skadad, är spelen redan klara för s3d. Hårdvara och kompatibilitet mellan dessa är en annan sak, men THQ gör ju inte den hårdvaran.

För det första så har inte THQ bara egna utvecklare utan framförallt förlag för många andra spelutvecklingsföretag, för det andra så är det en prestandafråga också.

Visst är det smidigt med "äkta" 3D på allting, men det kanske inte passar alla system som finns i stugorna idag...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd

3D där man måste ha glasögon känns jävligt 80 tal, nån som kommer ihåg tv piraterna? tror jag hoppar över den här trenden.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellias:

3-D är kung.

Kommer skaffa det direkt när det stöds av ATI.

Eftersom det redan stödjs... Vad väntar du på?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Hurdå? Uppdatera mig gärna, men såvitt jag vet är det samma slags teknologi som används även nu bara att man måste skaffa nya plattskärmar med högre bildfrekvens för att kunna använda dom på plattskärmar.

Precis. För 10 år sean gällde misnt 100hz också fast lägre fugerade men reckomednationen var 100hz helst 120hz eller mer. CRT vad det ända som klarade det då.

Skrivet av Tony Clifton:

När i princip hela industrin för hemelektronik lanserar "3D-TV" på bred front, så får man nog anta att 3D kommer slå igenom så småningom. Sen finns det förstås många som kommer streta emot så länge de kan. En del av dessa saknar säkert förmåga att uppfatta 3D-effekten pga fel på ögonen och det är ju förståerligt om dessa inte fattar grejen med 3D. Men jag tror definitivt att tekniken kommer ta sig in i folks hem förr eller senare. Gissningsvis inom en 3-5 år.

Varit på 3D bio med polariserade glasögon. Ägt 2 par shutter glasögon.

problemet är att Shutter glasögon suger. Ända nvidia och andra tillverkare gjort är att göra dom mer ergonomiska och trådlösa.
Det är samma LCD glas i dom fortfarande. Det du tittar igenom är LCD paneler ja och dom är antigen transparenta eller inte så hjärnan luras. Samma teknik som används sedan 80 talet.

Grejen är att dom tar 2000Kr för dessa glasögon i dag medans dom för 10 år sedan kostade 1K eller mindre. När LCD TV's inte lägre är en kassako så måste man ju komma upp med något nytt.

Folk i denna tråden som kör med 3D shutrer glasögon och snackar kvalite har tydligen inte det minsta koll på ordets innebörd.

Om nu Kvalite för er innebär en 3D effekt alltså djupseende så är även Ljusstyrka, Kontrast och färgåtergivning en kvalite och tyvärr blir det allt annat än lika bra med 3D glasögon på. Det är ett oundvikligt faktum. Kan man dessutom inte inse varför så bör man definitivt fundera på om man vet vad fan man snacka om. Läs på om tekniken så ser ni att det har mer Cons är Pros. Därför folk ratar den i allmänhet som vet vad den är.
Folk har grinat över LCD panelers dåliga kontras och nu helt plötsligt är folk bereda att släng allt sånt åt sida för lite 3D effekter? Snacka om skeva prioriteter.

Sedan ska vi inte glömma att 3D glasögon tröttar ut en snabbare än vanligt. Bara ett faktum. Exakt varför vet jag inte men det har talats om att det beror på att det riktiga avstånd och det som upplevs inte stämmer vilket förvirrar hjärnan när den försöker fokusera på olika objekt.

Rätt kull hur folk som antigen precis provat tekniken eller bara vet va den är pratar om hur andra är negativa och snart kommer konverteras efter industrins vilja.
Dessutom inser inte alla att det finns två tekniker. Polariserade som ofta används på Biografer och shutter glasses som används på PC och TV.
För er upplysning är tekniken stenålder rent tekniskt sett och många har redan provat den förr. Den har funnits tillgänglig hela tiden för vem som helst senaste 30 åren i princip. Ända skillnaden nu är att industrin börjat pusha på tekniken igen.

Sedan varför industrin väljer shutterglasögon över polariserade är rätt uppenbart. Vem som helst fattar att ett par polariserade glasögon inte kostar 2000Kr madens ett par shutterglasögon kan man lura majoriteten att dom faktiskt kostar märkbart att framställa. Ganska god avkastnings på dom kan jag garantera med tanke på prisökningen över senaste 8-10 åren.

Personligen har jag inte hört en VANLIG människa snacka om 3D glasögon. Tom mina päron har 32 CRT TV än men tack och lov bor man inte hemma så Allt annat dom har är modernt men inte TV:n. Har polare som är teknikintresserade osv men igen pratar 3D. Ämnet kan verka Hett på ett forum men IRL är det kallt som LN2. Och inte ens i kretsarna av mer hifi entusiaster va det gäller bild och ljud verkar många vara intresserade utan dom flesta är överens om att det är fail teknik. Och vi vet redan att entusiaster ofta sätter standarden så åter igen majoriteten är rätt ointresserade. Avatar var en block buster. Visst den som Jurasic park, Titanic osv gjorde nya framsteg i CGI men intresset kommer snart svalna där med när folk inser att storyn var ju inget exceptionell så Replay värdet blir tillslut inte så högt när folk väl tröttnat på grafiska CGI och 3D bullshittet. Nästa sommar kommer igen snacka Avatar i 3D för den komemr vara glömd som all annan kommersiell blockbuster skit.

Men å andra sidan inte mina pengar folk slösar bort innan dom inser att dom precis köpte årets onödigaste pryl.
Vi som redan haft skiten har lärt oss vår läxa. Det industrin räknar med att alla "nya" köper ska gå på samma nit så dom kan håva in några hundra miljoner hit och dit.

Permalänk
Avstängd

Bra skrivet PA men är det hype så är det, fåren flockas och slantar upp därför att det är coolt och dom som inte inser hur coolt det är är blinda? stackars dårar.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Lär dröja ett bra tag tills 3D kommer till tv i alla fall. Fortfarande special-kanaler för HD. Animerade filmer på Bio skulle nog vara kul i 3D men skulle nog inte bry mig så mycket om vanliga filmer. Spela i 3D låter kul men surfa är nog ingen hit :D. Skulle i alla fall aldrig köpa utrustningen försen jag har testat den så klart, å den möjligheten har tyvärr inte kommit än.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan inte uttala mig om spel i 3D, aldrig sett. Men Avatar var riktigt bra i 3D!

Permalänk
Medlem

pa1983, tack så hemskt mycket för det du skrev i din post. Jag har inte varit direkt lyrisk över att det kommer 3D-skärmar men när jag nu fick reda på att det bara är samma gamla teknik i ny och svindyr tappning kan jag ta det lugnt och lugna ned min svärfar som går igång för fullt på allt som SIBA/Elgiganten/ONOFF/Mediamarkt pushar för... "OMG!!1 Jag MÅSTE ha det där och DU (jag alltså) ska koppla in allt och ha manualen bredvid din huvudkudde så jag kan ringa dig mitt i natten och få hjälp om det behövs!!11! OMGWOOTBBQ!!!"

Och jag kan säga att så länge man måste ha på sig ett par glasögon för att kunna uppleva effekten, allt är ju inte i 3D direkt i filmen, så kommer jag inte att vara direkt intresserad heller.

Visa signatur

O.o

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

För folk med brytningsfel (med andra ord exempelvis mig.) fungerar den typen av 3d som används på biografer osv dåligt, eller inte alls. Brytningsfel är om jag inte har fel för mig ett av de vanligaste synfelen, vilket gör att de flesta med glasögon och många utan helt eller delvis går miste om 3D effekterna...
B!

Jag har en ordentligt brytningsfel och måste ha glasögon för att kunna se vad som händer på duken så det borde inte vara så stort problem då jag ser 3D-effekten. dock så sa dom på bion att vissa inte kan sätta ihop bilden rätt i hjärnan... vet inte hur dom menade men tror det har något med hur synscentrat uppfattar informationen som den blir matad med.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Jag har inte ens ett speciellt kraftigt brytningsfel och allt jag ser är en kraftigt fokuserad biografbild...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Jag tar inte ställning till om tekniken är bra eller dålig. Men det är ju knappast en nyhet att den bästa tekniken inte alltid vinner i slutändan. Det är heller ingen nyhet att företag ständigt hittar på nya grepp att lägga vantarna på våra surt förvärvade slantar. Eller att de väljer att prioritera andra saker än man själv gör.

Fast min poäng var följande: när i princip alla tv-tillverkare, plus ATI, nVidia, Intel, mfl. börjar översvämma oss konsumenter med 3D-produkter så kommer sannolikt tekniken slå igenom förr eller senare. Sen kan man tycka vad man vill om det. Men så brukar det fungera - på gott eller ont. De flesta konsumenter utgår från att om någonting marknadsförs tillräckligt aggresivt så är det säkert bra grejer. Sen är det inte så konstigt om ingen eller få i bekantskapskretsen babblar i extas om 3D, eftersom det knappt kommit ut några apparater ännu. Men jag gissar som sagt, att genombrottet kommer om ett antal år.

Permalänk
Medlem

Ska glasögon köpa så separat som dom görs nu så kommer det alltid vara en fråga om prioritet. Alla som köper sig en budget 6-8K speldator lägger inte 2K på 3D galsögon då. Specielt när prestandan redan är tummad på och med 3D glasögon måste du ha dubbelt upp i FPS vid samma settings för att det ska se lika bra ut vad det gäller själva bild kvaliten som det gör utna 3D glasögon.

Börjar då majoritetetn av grafikkortstillverkare skicka med 3D glasögon för säg 1K extra så kommer folk bli mindre sugna på att upgradera korten om dom redan är på en budget. SÅ snart kommer ett företag att börjäa sälja valu grafikkort utan 3D för dom som vill ha bäst pris/prestanda och snart kommer igen att sälja 3D glasögon igen för det blir åter igen ett tillbehör och snart är 3D eran död år 2010 igen som den var år 2000 och 1990 och 1980. Ungifär dom itnervallerna plus minus ett par år där det vra innen med steroskopisk 3D på dator och consoler.

Det kommer inte slå i dagens form det har historien bevisat lera gånger redan.

Däremot tror jag mer på glasögonen du har på dig med 2 skärmar i. Visst kostar ca 2-4K beroende på model och funktionalitet med i dom kan du visa bilden på varsin skärm från varsitt perspektiv med rätt kontrast, färg och ljustrycka osv. Visst upplösningen är låg och dom blir lite större än shutter glasögon men skulle jag pyssla med 3D så skulle jag välja dom. I hop med IR sensor som läser huvudets position kan du mer eller mindre sitta i en cockpit i ett flygplan med dom redan i dag och se dig runtomkring. Rätt fräckt med en skärm som följer dig mer eller mindre. Kostar dom 3-4K i dag eller ca 299 och 399 USD när jag kollade för 6-7 månader sedan så tror jag ju mer på det. Men inte heller det är för alla. Men just för simuleringar och liknande är verkar det mer lovande. Men klart avkastningen på ett par glasögon med 2st LCD skärmar i är ju inte lika hög som ett par shutterglasögon som säljs för vad LCD glasögonen kostar som introduktionspris ca 199USD för billigaste modellen när jag kollade.
Mins jag inte alla specifikationer men jag tror dom dyrare hade som sagt IR sensor för huvudets positon och möjlighet till stereoskopisk 3D madens dom billigaste var mer för att simulera stor skärm som en TV för filmtittande.

Ska man ändå ha glasögon på sig så varför inte göra det ordentligt då i väntan på 3D skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Jag har en ordentligt brytningsfel och måste ha glasögon för att kunna se vad som händer på duken så det borde inte vara så stort problem då jag ser 3D-effekten. dock så sa dom på bion att vissa inte kan sätta ihop bilden rätt i hjärnan... vet inte hur dom menade men tror det har något med hur synscentrat uppfattar informationen som den blir matad med.

Har också ordentligt dålig syn, <0,05 i synskärpa på båda ögon, -13,5 och -15 i brytning på glasen och ordentligt brytningsfel men har aldrig haft problem med 3D-effekter. Är väl ungefär som när bakprojektions-TV:ar började komma med DLP eller vad det nu hette och vissa hade problem med moiré (regnbågseffekt) medan andra såg bilden hur bra som helst. Gillar hur som helst inte tekniker som inte funkar för vissa, än om de som inte kan uppleva 3D-effekten kanske inte är så många. Gäller att tänka på ALLA.

Permalänk
Medlem

Jag är ytterst tveksam till den här sortens 3D. Det är inte något som kan vara användbart till skilnad från t ex: YouTube - Head Tracking for Desktop VR Displays using the WiiRemote .

Jag har inte sett Avatar pga trailers som såg urkassa ut. Trots goda ord från vissa håll (sämre från andra) så kan jag inte tänka mig att en film i stil med de trailers jag såg ska kunna vara bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thes:

Jag är ytterst tveksam till den här sortens 3D. Det är inte något som kan vara användbart till skilnad från t ex: YouTube - Head Tracking for Desktop VR Displays using the WiiRemote .

Jag har inte sett Avatar pga trailers som såg urkassa ut. Trots goda ord från vissa håll (sämre från andra) så kan jag inte tänka mig att en film i stil med de trailers jag såg ska kunna vara bra.

Mycket intressant film. Men precis som stereoskopisk 3d i film är en illusion av 3d sedd från en vinkel, ger headtrackingen här också enbart en illusion av 3d eftersom båda ögonen får samma bild, fast med skillnaden att vinkeln kan ändras korrekt. Jag kan tänka mig att headtracking ihop med stereoskopisk 3d kan bli en verkligt kraftfull kombination för spel och andra tillämpningar, speciellt som det går att bygga in båda i glasögon samtidigt. Fast som han säger i filmen, det funkar bara för en person. För bio är man nog hänvisad till stereskopisk 3d enbart, men det funkar ju för att man sitter på ett ställe. Man får leva med att regissören bestämt vinkeln i förväg.

Jag har sett tre s3d-filmer, Avatar, Alice i Underlandet och Draktränaren. Sämst fungerade det i Alice, som ju delvis är konverterad. Speciellt i en scen reagerade jag på att en person såg helt platt ut mot bakgrunden. Clash of the Titans vägrar jag att gå på, eftersom den är konverterad 2d av girighet. Och en sak 3d inte kan göra är att förbättra manuset på en film; suger den i 2d suger den även i 3d. Men jag måste säga att de tre filmerna jag sett helt klart var sevärda. Prisvärda? Nja, det är en annan sak, men jag kan förstå att biograferna måste ta hem investeringen på något sätt.

Sedan kan jag undra varför t ex 3d-film väcker så starka känslor hos en del? Vi har två ögon, varför inte mata dem med två bilder? Konstigare än så är det ju inte. Och aversionen mot att bära glasögon förstår jag inte heller, miljontals människor bär glasögon dagligen. Att ta på ett par glasögon under två timmar för att se en film är väl inte så farligt, eller upplevs det som ett oerhört kränkande intrång på den personliiga integriteten? Det verkar nästan så. Man kan ju t o m se fånig ut, hemska tanke... Men vill man inte, behöver man inte, det finns inget tvång att hänga på 3d-trenden.

Däremot kan man som konsument med rätta bli arg över tveksam marknadsföring och prissättning, men precis som med allt annat när man köper gäller det att att använda sitt sunda förnuft, och var och en får avgöra efter intresse och plånbok vad man tycker saker är värda.

Permalänk
Inaktiv

Jag tänker inte ens överväga att uppgradera till 3D förens tekniken fungerar utan glasögon.

Permalänk
Medlem

Testade några spel i 3D när min kompis köpte sitt Geforce 3 för snart 10 år sedan. Följde med aktiva shutter-brillor till det. Var skit då, och är samma skit nu. Hoppas det aldrig slår igenom. Kul gimmick på Disney world, men inget för riktig film eller för spel.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag hade mina funderingar på vad THQ menade med att de inte skulle vara "leading the pack", eftersom spelen som de publicerar (ja, jag vet att de är förläggare, förlåt min suddighet tidigare ) redan är 3d-spel, och som sådana kan göras om till stereoskopiska 3d-spel (om än med vissa buggar och inte helt felfritt) av drivrutinsföretag som t ex Nvidia och iZ3D.

Sedan läste jag att

Citat:

...the new ZM-M215W (21.5” Full HD) 3D monitor is not supported by Nvidia. This is because Zalman has decided that there is not a reason to pay enormous licensing fees per year, when it is expected that new game titles will support 3D directly within the game, making 3rd party 3D drivers for gaming less of a concern for the future." - Jihoon Jo, Business Development Manager, Zalman

Ur det perspektivet kan jag förstå THQ's inställning. Det innebär högre kostnader om de ska göra drivrutinsföretagens jobb, iaf så länge det inte finns enbart en standard att anpassa sig till. Spelet Avatar var såvitt jag vet anpassad till ett flertal tekniker som Sensio, iZ3d's polariserade monitor, 3D Vision m fl. Det bästa vore en standard oberoende av visningstekniken, ungefär som den som gäller för Bluray, som producerar två utbilder till ett gränssnitt. Sedan är det upp till varje teknik att ansluta till gränssnittet och presentera bilderna på sitt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Passiva glasögon är nyckeln till framgång i 3D.
Men det kräver att man designar en monitor som klarar att visa 2 olika pixlar på samma plats. alltså varje pixel blir 2 pixlar, med olika polariserat ljus för varje öga.
Alternativt att man lägger in ett lager som kan vrida polariseringen 90º, 120 gånger per sekund.

Det känns som att de borde kunna göra en med linjer hälften så breda och göra "två bildskärmsytor" med olika polariseringar. Alternativt göra en bildskärm dubbelt så stor, hur svårt ska det vara?

(bilden visar endast hur pixlar fungerar idag)

Skulle någon lat snubbe mot förmodan genomföra något liknande så skulle det bli så sjukt nice. Inget mer flimmer, sjukt bra kvalite om än aningens prestandaslukande i spel.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Stereo Blindness

Att man inte kan uppfatta 3D effekter verkar mest bero på att ögonen inte kan arbeta tillsammans för att skapa ett djup i det man ser. Folk som i vanliga fall behöver använda glasögon behöver inte ha några problem med att se 3D sammtidigt som andra med annars perfekt syn inte kan se 3D.

Kolla 3e stycket på denna artikel
Stereo Blind...when you can't see Avatar in 3-D means more than missing out on a good movie | Eye and Vision News