AMD XGP duger inte för Acer

Permalänk
Melding Plague

AMD XGP duger inte för Acer

AMD:s externa grafikkort för bärbara datorer kritiseras av datortillverkaren Acer, som menar att lösningen inte är användarvänlig.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Hade detta blivit standard hade man inte behövt mer än en laptop och ett externt grafikkort för lan - utmärkt ju. Hoppas dom släpper några externa grafikkort så tekniken går framåt.

Permalänk
Medlem

Verkar som en teknik värd att satsas på! Hoppas det går vägen...

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem

En bra lösning är det inte så jag förstår Acer.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

En bra lösning är det inte så jag förstår Acer.

Inte bra lösning? Det är ju perfekt! Man slipper köpa en laptop + en stationär dator. Istället kan man köpa en bra laptop och endast köpa till ett bra grafikkort som man kopplar in när man har den hemma??

Dock fattar jag inte vad problemet är, varför gillar inte acer det?

Förstår inte varför de kör med mobility-grafikkort... Bättre att de låser tekniken till amd-processor och tar patent typ, och sedan låta användaren sätta i vilket fullstort grafikkort som helst i lådan?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Det är säkert en ond cirkel just nu. AMD väntar på att xgp burkarna ska komma och datortillverkarna på att xgp grafikkort ska komma.

Det gäller bara för AMD att släppa loss tillverkningen. Dem har redan investerat pengar i utvecklingen och det är en dålig investering om de skulle ta stopp nu. Det är bra att Acer hackar på dem för båda behöver pusha tekniken tillsammans.

Det är ingen dålig idé med XGP. Jag skulle inte ha något emot att ha min 30" skärm 2560x1600 upplösning kopplad till en laptopen och spela på och kasta ut stationära. Så höga spelkrav har jag inte annat än upplösning.

En dator istället för två så sparar man pengar, kan ha bättre grejjer på ett och samma ställe samt betydligt lägre strömförbrukning. Ingen helt dum idé.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Fel fel fel....

Detta listade man ju ut redan när fujitsu började använda XGP : Det är datortillverkarna som inte vill stödja tekniken, varför hoppas jag ni listat ut.... Men om ni inte har det, vad ska en datortillverkare tjäna på att någon kan ta deras rätt OK dator med OK processor och minne men inbyggt eller dåligt grafikkort, sedan bara uppgradera till ett bättre grafikkort istället för att måste köpa en dyr, helt ny bärbar dator vid ett senare tillfälle, med ungefär samma processorkraft men bättre grafikkort och annat namn. De som tjänar på XGP är AMD och konsumenten, men knappast datortillverkarna (t.ex. Acer). Därav är det ingen som villigt stödjer detta

Visa signatur

- * Pentium Quad-Core * Corsair 2x2048 Mem * ATI HD4870 * -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kong:

Detta listade man ju ut redan när fujitsu började använda XGP : Det är datortillverkarna som inte vill stödja tekniken, varför hoppas jag ni listat ut.... Men om ni inte har det, vad ska en datortillverkare tjäna på att någon kan ta deras rätt OK dator med OK processor och minne men inbyggt eller dåligt grafikkort, sedan bara uppgradera till ett bättre grafikkort istället för att måste köpa en dyr, helt ny bärbar dator vid ett senare tillfälle, med ungefär samma processorkraft men bättre grafikkort och annat namn. De som tjänar på XGP är AMD och konsumenten, men knappast datortillverkarna (t.ex. Acer). Därav är det ingen som villigt stödjer detta

A du har ju rätt. Det är ju bättre att konsumenten skiter helt i acers datorer och köper en bra stationär speldator och en netbook från asus istället;)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Devrer:

A du har ju rätt. Det är ju bättre att konsumenten skiter helt i acers datorer och köper en bra stationär speldator och en netbook från asus istället;)

Med tanke på att ergonomin för en stationär dator är bra mycket bättre än för lapptopar är den nog ingen dålig utveckling. Folk sitter redan tillräckligt mycket, inte behöver man sitta framotböjd som quasimodo med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Med tanke på att ergonomin för en stationär dator är bra mycket bättre än för lapptopar är den nog ingen dålig utveckling. Folk sitter redan tillräckligt mycket, inte behöver man sitta framotböjd som quasimodo med.

Bara köpa allt grejer man behöver till en staitionär dator - > skärm, tangentbord, mus fast inte själva datorn.
Använder man bärbar mycket så är ju detta perfekt

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Borde inte vara så svårt att göra ett enkelt externt chassi med strömförsörjning och pci-e gränssnitt och en XGP kabel till datorn bara.
Lite som lösa externa chassin att köpa till vanliga 2.5" och 3.5" hårddiskar.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pope:

Borde inte vara så svårt att göra ett enkelt externt chassi med strömförsörjning och pci-e gränssnitt och en XGP kabel till datorn bara.
Lite som lösa externa chassin att köpa till vanliga 2.5" och 3.5" hårddiskar.

Problemet är att (såvitt jag förstått) AMD begränsar användandet av gränssnittet till datorer med AMD-processor och ATI-grafikkort, dessutom har de utvecklat själva anslutningen i samarbete med en tillverkare av sådana. Det är inte alltför långsökt att tro att AMD inte tillåter andra att göra ett externt chassi utan tillåtelse.

Lösningen är rent tekniskt bra men teknik alena är inte vad som styr industin...

Permalänk
Inaktiv

Tekniken är bra, men lite öppnare för fler fabrikat än enbart AMD vore bra.

Vem bryr sig om vad Acer tycker? Personligen kunde jag inte bry mig mindre. Hoppas något mer intresserat företag nappar samt att vi får en utveckling för XGP. Detta skulle jag vilja ha till mina stationära datorer också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megol0:

Problemet är att (såvitt jag förstått) AMD begränsar användandet av gränssnittet till datorer med AMD-processor och ATI-grafikkort, dessutom har de utvecklat själva anslutningen i samarbete med en tillverkare av sådana. Det är inte alltför långsökt att tro att AMD inte tillåter andra att göra ett externt chassi utan tillåtelse.

Lösningen är rent tekniskt bra men teknik alena är inte vad som styr industin...

Såg det också när jag läste igenom noggrannare. Tråkigt att dom gör så när det är en bra lösning.
Jag hade gärna fimpat av min stationära och bara haft en laptop med externt grafikkort när jag spelar.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kong:

Detta listade man ju ut redan när fujitsu började använda XGP : Det är datortillverkarna som inte vill stödja tekniken, varför hoppas jag ni listat ut.... Men om ni inte har det, vad ska en datortillverkare tjäna på att någon kan ta deras rätt OK dator med OK processor och minne men inbyggt eller dåligt grafikkort, sedan bara uppgradera till ett bättre grafikkort istället för att måste köpa en dyr, helt ny bärbar dator vid ett senare tillfälle, med ungefär samma processorkraft men bättre grafikkort och annat namn. De som tjänar på XGP är AMD och konsumenten, men knappast datortillverkarna (t.ex. Acer). Därav är det ingen som villigt stödjer detta

Samtidigt skulle en relativt lite datortillverkar inte ha så mycket att förlora, då denna marknad inte existerar. De riskerar inte att konkurrera med sig själv. Tänk om någon skulle börja sälja Lagtops med kraftiga CPUer, integrerad grafik och XGP port, där finns det pengar att tjäna för den som inte har något att förlora. Jag skulle inte tveka, då det är just GPUer som är markant mycket sämre än på stationära, och inte CPUer som bara håller sig en liten bit efter. Inte så konstigt med tanke på att high end grafikkort har en TDP på 300W nu förtiden, medans CPUer fortfarande maximalt kommer upp i 125/140W. En processor kan med andra ord skalas ner utan att förlora allt för mycket prestanda. Clevo har ju till och med stationära CPUer som i7 930 i sina största Laptops.

Permalänk
Medlem

Alla verkar vara väldigt positiva till XGP, själv är jag lite tveksam. Skulle jag som "gamer" köpa en laptop så skulle jag nog avstå denna lösning då det skulle kännas alldeles för omständigt. Ska jag alltid ta med xgp och extern skärm för att jag kan ju bli sugen att spela?! Mycket bättre då att välja en lite större laptop som har ett bra grafikkort men som man kan slå av när man inte har behov. En slim 16" laptop är väldigt mycket trevligare att dra runt på än en xgp lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne980:

Alla verkar vara väldigt positiva till XGP, själv är jag lite tveksam. Skulle jag som "gamer" köpa en laptop så skulle jag nog avstå denna lösning då det skulle kännas alldeles för omständigt. Ska jag alltid ta med xgp och extern skärm för att jag kan ju bli sugen att spela?! Mycket bättre då att välja en lite större laptop som har ett bra grafikkort men som man kan slå av när man inte har behov. En slim 16" laptop är väldigt mycket trevligare att dra runt på än en xgp lösning.

Du behöver ingen extern skärm. Signalen routas tillbaka till datorn och presenteras på dess skärm. Du kan alltså ha en liten lätt bärbar till dagligt bruk med alla dess fördelar jämfört med en släpbart prestandamonster. När du sedan vill spela så är det bara att plugga in det externa grafikkortet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

En bra lösning är det inte så jag förstår Acer.

Brukar inte skriva så mycket nuförtin men jag måste bara kommentera detta haha. Då jag läst massor av dina inlägg vet jag att du är en av Sweclockers största nVidia fanboys så det var ju inte speciellt oväntat att du skulle kapa lösningen eftersom nVidia saknar motsvarighet. Tycker kommentarer som detta är rätt onödiga om jag ska vara ärlig. Håll dig till nVidiatrådarna

För att tillföra något till diskussionen: Som flera tidigare talare sagt så håller jag med om att det är en kalasbra idé, jag skulle t ex. kunna använda min jobblaptop som speldator när jag är hos polare och liknande istället för att släpa med mig min stationära eller köpa en till laptop som dessutom skulle vara väldigt dyr.

Det är verkligen synd att det inte ens finns att köpa här i Sverige? Jag hittade åtminstone inte XGP på prisjakt. En lösning på problemet skulle kunna vara att använda någon mer standardiserad port som t ex. USB3.0, men jag antar att dessa är för långsamma.

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Medlem
Skrivet av optimuz:

Brukar inte skriva så mycket nuförtin men jag måste bara kommentera detta haha. Då jag läst massor av dina inlägg vet jag att du är en av Sweclockers största nVidia fanboys så det var ju inte speciellt oväntat att du skulle kapa lösningen eftersom nVidia saknar motsvarighet. Tycker kommentarer som detta är rätt onödiga om jag ska vara ärlig. Håll dig till nVidiatrådarna

För att tillföra något till diskussionen: Som flera tidigare talare sagt så håller jag med om att det är en kalasbra idé, jag skulle t ex. kunna använda min jobblaptop som speldator när jag är hos polare och liknande istället för att släpa med mig min stationära eller köpa en till laptop som dessutom skulle vara väldigt dyr.

Det är verkligen synd att det inte ens finns att köpa här i Sverige? Jag hittade åtminstone inte XGP på prisjakt. En lösning på problemet skulle kunna vara att använda någon mer standardiserad port som t ex. USB3.0, men jag antar att dessa är för långsamma.

Varför inte göra XGP till standard istället?;) Men som vanligt när det gäller AMD så vet de inte vad marknadsföring är. Hade nvidia haft denna idén så hade det tagit 2 dagar så hade det suttit stora plakat uppe på SIBA om hur bra det är och folk hade tänkt "wow, detta måste jag ha!".
Förstår mig inte på amd, de gör bra grejer, men de vill inte att folk ska veta att de gör dem.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne980:

Alla verkar vara väldigt positiva till XGP, själv är jag lite tveksam. Skulle jag som "gamer" köpa en laptop så skulle jag nog avstå denna lösning då det skulle kännas alldeles för omständigt. Ska jag alltid ta med xgp och extern skärm för att jag kan ju bli sugen att spela?! Mycket bättre då att välja en lite större laptop som har ett bra grafikkort men som man kan slå av när man inte har behov. En slim 16" laptop är väldigt mycket trevligare att dra runt på än en xgp lösning.

Eller så har du en laptop med okej grafikkort som klarar spelen på låg grafik, men med XGP port och ett externt HD5850 hemma. Då slipper du har en strömslukande och stor bärbar, som de flesta game-laptopsen är..

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Varför inte göra XGP till standard istället?;) Men som vanligt när det gäller AMD så vet de inte vad marknadsföring är. Hade nvidia haft denna idén så hade det tagit 2 dagar så hade det suttit stora plakat uppe på SIBA om hur bra det är och folk hade tänkt "wow, detta måste jag ha!".
Förstår mig inte på amd, de gör bra grejer, men de vill inte att folk ska veta att de gör dem.

Mycket av problemet är väl också i hur XGP kopplas till datorer. Vad jag vet så använder den en exklusiv lösning och använder sig inte av inlärda standard som USB, Firewire eller något därtill, vilket naturligtvis har ihjäl all möjlighet att få tekniken att nå ut utan att ha en produkt som funkar som tänkt - och naturligtvis ha sammarbetspartner som kan riskera att spela med massor med pengar i hopp om att kanske nå någonstans i framtiden med satsningen.

Det är nog bättre att lägga XGP på ritbordet i lagom takt och introducera tekniken när plattformen och dess chans på marknaden är mogen nog. Att idag vilja anpassa laptopmarknaden efter en accessoar känns väldigt orealistiskt, vare sig det vore AMD eller Nvidia som stod för kalaset.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Devrer:

Bara köpa allt grejer man behöver till en staitionär dator - > skärm, tangentbord, mus fast inte själva datorn.
Använder man bärbar mycket så är ju detta perfekt

Det blir rätt dyrt me docka och allt. Ska man ha skärm och allt kan man lika gärna ha en riktig dator så man kan göra annat än surfa och skriva lite.

Permalänk
Medlem

Hade ju varit något att satsa på absolut, externa grafikkort.

Problemet blir ju att få alla nya datorer kompatibla med grafikkorten så man inte behöver anpassa sig till vissa datorer för att kunna köra "XGP's"

Men om, eller när alla laptops i framtiden är kompatibla är det ju ett grymt sätt att kunna köra krävande spel på laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det blir rätt dyrt me docka och allt. Ska man ha skärm och allt kan man lika gärna ha en riktig dator så man kan göra annat än surfa och skriva lite.

Blir väl billigare att köpa en okej bärbar + externt grafikkort + skärm + mus och tangentbord, än att köpa en dålig bärbar + en bra stationär + skärm + tangentbord och mus?

Är man i behov av bärbar, men behöver en stationär dator att spela på så är ju detta en suverän kompromiss. Att man kan förvandla sin bärbara till en speldator är ju perfekt.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Avstängd

En perfekt lösning JA, men nu är det så att kunderna har inte haft den möjligheten att byta kortet till bättre som det var tänkt.... Så i verkligheten sket det sig grovt

Visa signatur

Väldigt många tror på den där BLÅsta, BLÅljugande Moderaten... Mytoman, Myglare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av optimuz:

Brukar inte skriva så mycket nuförtin men jag måste bara kommentera detta haha. Då jag läst massor av dina inlägg vet jag att du är en av Sweclockers största nVidia fanboys så det var ju inte speciellt oväntat att du skulle kapa lösningen eftersom nVidia saknar motsvarighet. Tycker kommentarer som detta är rätt onödiga om jag ska vara ärlig. Håll dig till nVidiatrådarna

För att tillföra något till diskussionen: Som flera tidigare talare sagt så håller jag med om att det är en kalasbra idé, jag skulle t ex. kunna använda min jobblaptop som speldator när jag är hos polare och liknande istället för att släpa med mig min stationära eller köpa en till laptop som dessutom skulle vara väldigt dyr.

Det är verkligen synd att det inte ens finns att köpa här i Sverige? Jag hittade åtminstone inte XGP på prisjakt. En lösning på problemet skulle kunna vara att använda någon mer standardiserad port som t ex. USB3.0, men jag antar att dessa är för långsamma.

Måste bara rätta dig då nVidia har en motsvarighet som kom upp här på sweclockers för några månader sedan. Inte alls lika kraftfull, men fortfarande samma idé.

Jag hade en Fujitsu Amilo med ett 3870 i extern låda innan min nuvarande burk. Det var en extremt bra idé men det den föll på var att det inte var någomn som helst utveckling på det. Det fanns inget nytt grafikkort och det man fick till gick inte att få igång i Windows 7. Med andra ord sitter någon och håller emot för att det inte ska bli för stort vilket det mycket väl skulle kunna bli. Såg ett test med en Ferrari One och ett externt 5870. Det var monsterprestanda som hette duga, dessvärre kom det aldrig ut i butiker.

USB3.0 är för långsam ja då den jag hade använde pci-express 2.0 8x, och den i ferrari one använder pci-express 2.0 16x.

Som sagt är det någon som förstör glädjen genom dålig tillgänglighet och sämst utveckling av drivrutiner.

mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Assjack:

En perfekt lösning JA, men nu är det så att kunderna har inte haft den möjligheten att byta kortet till bättre som det var tänkt.... Så i verkligheten sket det sig grovt

Varför satsar de inte på tekniken då?:S Är väl bara att slänga ut lite olika grafikkorts-alternativ på marknaden så att det finns lite att välja på? Är ju amd som äger ati så kan inte vara spec. svårt för dem..

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg