Hur kallt kan ett 4870 bli med luftkylning?

Permalänk
Medlem

Hur kallt kan ett 4870 bli med luftkylning?

Tjo, vill börja tråden med att säga att jag redan har googlat, så nu vet ni det. Det är undrar över är hur låga temps man kan få med endast luftkylning (fläktar). Jag vet att detta beror på vilka grafikkort man använder men om vi tex säger ett 4870 som har en "standard" temp. Hur kallt tror ni det går att få ett grafikkort med super kylning? Jag har lyckats få mitt 3870 oc ner till 29 grader (idle) med lite små moddningar och en accelero twinturbo.

Om nån av er lyckas hitta nått intressant så posta gärna.
*EDIT Gah, kom på att jag kanske skulle postat denna i kylnings delen av forumet ist, ber om ursäkt, en admin får gärna flytta tråden.

MVH

Nicke

Permalänk
Medlem

Tja, du kan nog komma ner ganska lågt om du tar senaste generationens budgetkort (passiv modell) och smäller på en värstingkylare.

Sedan är väl "idle"-temperatur ett ganska dåligt mått? Bättre att jämföra steady state vid full load, helst vid en given omgivningstemperatur.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

Ta ett 5450 eller vad det heter och modda på en true och två delta eller något, voíla, kallt som fan.

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Hedersmedlem

Med bara luftkylning ska det inte gå att komma under rumstemperaturen.

Permalänk
Medlem

Köp en frys och ställ datorn i.

Gör nästan vilket grafikkort som helst svalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Med bara luftkylning ska det inte gå att komma under rumstemperaturen.

Det beror på. Är det tillräckligt högt blås i fläktarna så går det.
T.ex I fjällen när man åker skidor så kan det bli extremt kallt på toppen när det blåser riktigt hårt. Vet inte vad detta kallas med. Säg att det är 15 minus ute och så börjar det blåsa riktigt ordentligt, då sjunker graderna ännu mer på grund av blåsten.

Vindavkylning - Wikipedia

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

det är ett dåligt mått att mäta idle temp (säg att du aldrig kommer under 29 grader)

säg att jag kan komma 30 grader idle med mitt 5870 om jag trycker på orginalfläkten i 100% (inte testat men vet att de ligger 33grader idle på 21% fläktstyrka så tror inte 30 grader är några problem)

sedan kanske du har köpt ett 5870 och trycker på en värstingkylare med massa fläktar och kommer på så sätt ner i 30 grader idle i samma rum.

men sedan när vi benchar så kommer det ju GIVETVIS märkas vem som har lagt ner säg 1k på kylning till grafikkortet, så idle har i princip bara att göra med rumstempen när man kommer till sånna tempraturer som är så pass nära rumstempen.

Edit:

Skrivet av Devrer:

Det beror på. Är det tillräckligt högt blås i fläktarna så går det.
T.ex I fjällen när man åker skidor så kan det bli extremt kallt på toppen när det blåser riktigt hårt. Vet inte vad detta kallas med. Säg att det är 15 minus ute och så börjar det blåsa riktigt ordentligt, då sjunker graderna ännu mer på grund av blåsten.

Vindavkylning - Wikipedia

snälla kan inte du klättra upp å ställa din datorn på kebnekaise å bekräfta "din" teori? ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Det beror på. Är det tillräckligt högt blås i fläktarna så går det.
T.ex I fjällen när man åker skidor så kan det bli extremt kallt på toppen när det blåser riktigt hårt. Vet inte vad detta kallas med. Säg att det är 15 minus ute och så börjar det blåsa riktigt ordentligt, då sjunker graderna ännu mer på grund av blåsten.

Vindavkylning - Wikipedia

Nej, temperaturen sjunker inte ett endaste dugg. Däremot så blir avkylningen större så att den kan jämföras med en lägre temperatur där det är vindstilla. Det är precis samma sak som händer när man sätter en fläkt på kylaren. Dör du så kommer din frusna lekamen på fjälltoppen fortfarande inte att bli kallare än minus 15.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Köp en frys och ställ datorn i.

Gör nästan vilket grafikkort som helst svalt.

Knappast, frysen kommer inte att orka kyla ett helt datorsystem, effekten är på tok för stor. Finns miljarder med dumma trådar om det här.

Har du kollat på Thermalrights Spitfire? Där har du annars något som är intressant!

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Skrivet av Devrer:

Det beror på. Är det tillräckligt högt blås i fläktarna så går det.
T.ex I fjällen när man åker skidor så kan det bli extremt kallt på toppen när det blåser riktigt hårt. Vet inte vad detta kallas med. Säg att det är 15 minus ute och så börjar det blåsa riktigt ordentligt, då sjunker graderna ännu mer på grund av blåsten.

Vindavkylning - Wikipedia

Frågan är bara hur man ska få in ett fjäll i datorn

Visa signatur

MSI Z370 TOMAHAWK | MSI GeForce GTX 1080 8GB Armor | Intel® Core™ i7-8700K @ 4,7 GHz | Samsung 16GB DDR4 2133 MHz | M.2 PCIe SSD Intel 256 GB | Western Digital 1TB 7200 rpm | FSP 500W 80+ Silver | MSI Codex

Permalänk
Hedersmedlem

Ja men som det står i artikeln så gäller det vid lägre temperaturer. Sen verkade artikeln mest fokusera på hur en människa upplever temperatur under vind. Känns alltså som vindavkylning kan försummas.

Permalänk
Medlem

Det som drar minst effekt blir kallast.
Det går dock aldrig under temperaturen hos den omgivande luften.

Det finns inga genvägar. Det här är ren termodynamik. Det jär gäller alltid.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

När älgen blir blå är ölen kall.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nej, temperaturen sjunker inte ett endaste dugg. Däremot så blir avkylningen större så att den kan jämföras med en lägre temperatur där det är vindstilla. Det är precis samma sak som händer när man sätter en fläkt på kylaren. Dör du så kommer din frusna lekamen på fjälltoppen fortfarande inte att bli kallare än minus 15.

Precis. När någor blir varmt får det ett isolerande skikt av varmluft eller vad man nu ska kalla det. Runt en kylare t.ex får man ju varmluft som bidrar till att hålla värmen uppe, på samma sätt som vi människor får ett sådant skikt (som blir ännu effektivare pga kroppshår). Blåser man bort denna varmluft snabbare än den hinner bildas så blir ytan samma temperatur som omgivningen, men då krävs ju att lådan ventileras så pass att den håller rumstemperatur, och då blir det ändå bara kylaren som håller rumstemp. Då krävs ju också att kylaren lyckas leda värmen från processorn till flänsarna tillräckligt snabbt.

Det är likadant med vattenkylning, enda sättet att få ner tempen under rumstemp är att kyla med luft/vatten som är kallare än så.

Permalänk
Medlem

Om man bortser från luft så tycker jag att peltierelement borde funka, har inte läst så mycket om det men det värkar helt klart vettigt i teorin, ska ta och inhandla ett peltier och se vad som går att göras av det. Men självklart så ska ja läsa på mig lite innan jag börjar. Nån av er som provat det?

Permalänk
Medlem

Jag fick ner mitt 5850 till 21c i vintras.
Öppet fönster och 100% fläkt. =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nembo:

Jag fick ner mitt 5850 till 21c i vintras.
Öppet fönster och 100% fläkt. =D

http://i43.tinypic.com/9ar9yu.jpg

Haha, inte dåligt.

Permalänk
Medlem

Varning för kondens när ni håller på med extrem utetemperatur kontra datorns värmealstring.

Permalänk
Medlem

Måste nog va mitt 4850 (PowerColor med stockkylare) som ligger på 70 grader idle

Permalänk
Medlem

Kallaste tempen på luft du kan uppnå är luftens temperatur.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Varning för kondens när ni håller på med extrem utetemperatur kontra datorns värmealstring.

Ju högre temperaturen blir desto större förmåga att bära vatten får luften.
Kondens får du endast ifall du kyler luft, inte vice versa.

Permalänk

Köpte en Accelero Twin Turbo Pro förra veckan till mitt 4870, behöll den röda metallplattan som kyler minneskretsar och VRM. Sjukt bra kylare, sänkte det från 65 grader till 33 grader i idle 45-50 grader varmt efter timmars av BF BC2. Tyst är den också!

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocky Scarlet*:

Frågan är bara hur man ska få in ett fjäll i datorn

Tog bara ett exempel.. Funkar ju samma som uppe i fjället. är din rumstemperatur 20 grader och du har en kraftig fläkt så kan den effektiva kylan bli lägra. Enligt wikipedia iaf.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nej, temperaturen sjunker inte ett endaste dugg. Däremot så blir avkylningen större så att den kan jämföras med en lägre temperatur där det är vindstilla. Det är precis samma sak som händer när man sätter en fläkt på kylaren. Dör du så kommer din frusna lekamen på fjälltoppen fortfarande inte att bli kallare än minus 15.

Vad innebär tabellen på wikipedia då? Är lufttemperaturen 6 grader och det blåser med 18m/s så blir den effektiva kylan -1 grad. Jag kan ha fel men har för mig jag har läst det

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Vad innebär tabellen på wikipedia då? Är lufttemperaturen 6 grader och det blåser med 18m/s så blir den effektiva kylan -1 grad. Jag kan ha fel men har för mig jag har läst det

Tabellen innebär precis vad det står, "Upplevd temperatur". Det människan upplever stämmer inte alltid överens med verkligheten.