Permalänk
Medlem

ATI OverDrive

Hej!

Har några frågor om denna funktion.

Är garantin kvar om man använder Auto-Tune?
Är det helt fail-safe?

Mitt 5770 går upp till 950/1435 efter ett bra tag i Auto-Tune. Startade sedan FurMark för att kolla stabiliteten och skärmen blir svart och jag kan inte göra någonting annat än att starta om datorn. Jag körde då i 1680x1050. Testade sedan lite snabbt i 1280x1024 och då gick det bra.
Testade sedan Windows Experience Index och då vart skärmen vit istället, bara att starta om datorn.
Ställde tillbaka på orginalklock och körde furmark i 1680x1050 och det gick bra.
Varför blir det så? Det ska väl vara fail-safe och den klockar väl inte ens nära gränsen för hur mycket som går?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen kan se om du har överklockat så länge du inte flashar om BIOS eller hårdmoddar kortet, så garantin behöver du inte oroa dig för. Auto-Tune är inte fail-safe, som du verkar ha märkt. Auto-överklockning av de flesta slag är oftast skit, oavsett om det gäller CPU eller grafikkort.

Permalänk
Medlem

Men, det borde väl inte vara något problem att köra i 950/1435, eller? Vad sägs om 900/1350 då, tror ni det går bättre?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

När du låser upp funktionen kommer en lång varningstext upp där det står att det kan skada ditt grafikkort. Det är som sagt inte failsafe.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Hej!

Har några frågor om denna funktion.

Är garantin kvar om man använder Auto-Tune?
Är det helt fail-safe?

Mitt 5770 går upp till 950/1435 efter ett bra tag i Auto-Tune. Startade sedan FurMark för att kolla stabiliteten och skärmen blir svart och jag kan inte göra någonting annat än att starta om datorn. Jag körde då i 1680x1050. Testade sedan lite snabbt i 1280x1024 och då gick det bra.
Testade sedan Windows Experience Index och då vart skärmen vit istället, bara att starta om datorn.
Ställde tillbaka på orginalklock och körde furmark i 1680x1050 och det gick bra.
Varför blir det så? Det ska väl vara fail-safe och den klockar väl inte ens nära gränsen för hur mycket som går?

Det högsta jag lyckats med mitt 5770 är 940/1350 sen får jag fryslagg i spel......så 950/1435 utan spänningsökning går nog inte...........

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ala_95:

Men, det borde väl inte vara något problem att köra i 950/1435, eller? Vad sägs om 900/1350 då, tror ni det går bättre?

Varje kort är unikt, vissa klockar jättebra, vissa går knappt att överklocka alls. Jag har ingen som helst koll på 5770, men det är uppenbart att gränsen för ditt kort ligger under 950/1435.

Permalänk
Medlem

Tror jag testar 920/1300 eller så.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Gör det

Permalänk
Medlem

Så, med 920/1300 kom jag upp i 91 grader som mest med furmark extreme burn mode och allt gick stabilt. Är det okej temp under maxload eller?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Så, med 920/1300 kom jag upp i 91 grader som mest med furmark extreme burn mode och allt gick stabilt. Är det okej temp under maxload eller?

Jag skulle nog inte köra på den temperaturen, men du byter nog ut kortet innan det går sönder iaf.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

autotune är bara skit. håller typ på en timme, klockar upp kortet till nästan max av catalyst begränsningen, sen så spelar man 2 min så kraschar allt.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ala_95:

Så, med 920/1300 kom jag upp i 91 grader som mest med furmark extreme burn mode och allt gick stabilt. Är det okej temp under maxload eller?

Ja, det är inga problem. Det kommer inte bli så varmt av några spel ändå. Testa något intensivt spel och logga tempen istället, så får du en bild av hur det kommer se ut i verkligheten.