Två grafikkort men inte sli!

Permalänk

Två grafikkort men inte sli!

Får man inte bättre prestanda i spel om man typ kör ett graffe och ett annat i phsyx?

Permalänk
Medlem

Om physx-kortet är från nvidia, konfigurerats rätt och spelet har stöd för det.Svar ja.

Permalänk

Vet såklart detta Physx är ju en Nvidia grej men det jag igentligen vill veta är kommer det ge någon FPS gain ?för har droge ner min budget i updaten ett 285 är väldigt dyrt just nu och om ett 250 gts i physx är bra fps gain så varför inte

Permalänk
Medlem

Beror på. Har man ett gtx480 och slänger in ett geforce 8400 som physx-kort så får du sämre prestanda, så klart, eftersom ett 8400 är för dåligt. Men har man ett radeon hd5870 typ och slänger in ett 9800gt som physx-kort så får du betydligt bättre prestanda. Detta förutsätter då att spelet använder gpu-physx.
Utan ett nvidia-kort i datorn så är dessa spelen ospelbara med physx påslaget, eftersom processorn då tar hand om physxen, vilket den inte klarar av.

Spel som använder gpu-physx är t.ex batman, mirrors edge, metro 2033, cryostasis. Du kommer inte märka någon skillnad i andra spel som t.ex crysis, eftersom det inte bygger på physx fysik motor.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fergerclock:

Vet såklart detta Physx är ju en Nvidia grej men det jag igentligen vill veta är kommer det ge någon FPS gain ?för har droge ner min budget i updaten ett 285 är väldigt dyrt just nu och om ett 250 gts i physx är bra fps gain så varför inte

Har du ett 285 och slänger in ett gts 250 så får du bättre prestanda i physx-spel ja. Vet dock inte med hur mycket. Men i fysik-tunga ställen klarar förmodligen inte ett 285 av både grafik + physx utan kan behöva hjälp för att inte tappa fps.
Ganska ovärt att köpa ett grafikkort för att enbart använda som physx-kort enligt mig dock.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Det är inte värt det.
De spelen som har stöd för PhysX är få och.. skillnaden detta gör är mer grafiskt än förökande på spelupplevelsen.

Satsa på något framtidssäkert (t.ex ngt i CF el. SLI)

Permalänk

Jag har fått några få men mycket bra svar tackar får bli ett 285 ändå då i sli hoppas det går ner i pris updaten kommer komma till vintern då får ni va med om mitt bygge chassi byte moderkorts byter vattenkylning och sli + nytt agge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fergerclock:

Jag har fått några få men mycket bra svar tackar får bli ett 285 ändå då i sli hoppas det går ner i pris updaten kommer komma till vintern då får ni va med om mitt bygge chassi byte moderkorts byter vattenkylning och sli + nytt agge

Du gör helt rätt! 2 x 285 ger extrem prestanda och kommer ge betydligt mer prestanda än ett ensamt 285 med ett gts250 som physxkort. Kör du två 285 så delas ju physx-lasten mellan dem istället vilket är betydligt bättre

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg